هیچ؛ سهم گردشگری از طرح اصلاح قیمت سوخت/ موج تعطیلی و درخواست لغو پروانه دفاتر گردشگری



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی, گردشگری
با وجود آنکه به گفته مسئولان درآمد ناشی از افزایش قیمت بنزین با هدف اجرای عدالت و توزیع یکسان منابع در قالب طرح معیشت و بهبود زندگی بین مردم توزیع می‌شود اما به نظر می رسد سهم گردشگری از طرح اصلاح قیمت بنزین تقریبا نادیده گرفته شده است.

به گزارش ایلنا، از آنجا که گردشگری امروز در کشور وابستگی شدیدی به مسافران داخلی دارد و حمل و نقل جزء جداناپذیر سفر محسوب می‌شود؛ با افزایش قیمت سوخت به نظر می رسد این حوزه با مشکلاتی مواجه شده است.

 

بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته، تردد انواع خودرو در شریان‌های اصلی و جاده های کشور طی دو هفته پس از سهمیه بندی و اصلاح قیمت بنزین، ۱۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته و ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه قبل از اجرای این تصمیم، کاهش داشته است.

 

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که قطعا سهمیه بندی و اصلاح قیمت بنزین در کاهش سفرهای جاده ای و بین شهری اثرگذار بوده است، اما رسیدن به آمار و ارقام دقیق تر نیاز به گذشت زمان بیشتری از اجرای این طرح دارد.

 

هیچ سهمیه ای به دفاتر گردشگری تعلق نگرفت

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان فارس هم با بیان اینکه گردشگران و اتحادیه ما هم به سوخت، انرژی و .... نیاز دارند، می گوید: دفاتر گردشگری جهت ارائه خدمات به مسافران از وسائل نقلیه استفاده می‌کنند، بنابراین زمانی که قیمت سوخت افزایش پیدا کند، به مراتب قیمت خدمات گردشگری به مسافران هم افزایش می یابد.

 

محمود فخری در گفت و گو با «ایلنا» و با اشاره به اینکه هیچ سهمیه ای به دفاتر گردشگری تعلق نگرفته است، ادامه می دهد: زمانی که مسئولان تصمیم می گیرند که قیمت بنزین را افزایش  دهند و در آن به موضوع گردشگری به عنوان رکن مهم اقتصاد در کشور بی‌توجهی می‌شود، طبیعی است که گردشگری به سمت نابودی حرکت کند.

 

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی فارس در ادامه با بیان اینکه قدرت خرید مسافرین به شدت کاهش یافته است، می افزاید: میزان خدمات دهی به مسافرین باید به گونه ای باشد که قیمت سفر برای مسافران مقرون به صرفه شود.

 

وی با بیان اینکه میزان کاهش ورود مسافرین به فارس و شیراز به خوبی قابل لمس است، می افزاید: البته هنوز آمار دقیقی در این بخش وجود ندارد اما با مراجعه به دفاتر گردشگری در شیراز کاملا این موضوع قابل لمس است.

 

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی فارس در ادامه با اشاره به اینکه قطعی اینترنت در هفته های  گذشته سبب شد که دفاتر گردشگری به صورت کلی تعطیل شوند، ادامه می دهد: قطعی اینترنت شرایط بحرانی را برای دفاتر گردشگری ایجاد کرد و سبب شد که فعالیت دفاتر گردشگری به صورت کامل متوقف شود.

 

به گفته او، قطعی اینترنت سبب شد که برنامه ورود مسافران به داخل کشور به صورت کامل کنسل شود.

 

فخری می‌گوید: در حال حاضر به دلیل شرایط سوخت و تصمیماتی که در این بخش اتخاذ شده، شاهد تعداد اندکی مسافر در دفاتر گردشگری هستیم که لطمه سنگینی به بخش گردشگری استان و شیراز وارد کرده است.

 

وی با اشاره به اینکه مسئولان دفاتر گردشگری استان در جهت حفظ فعالیت شان همواره به دنبال وام یا فروش ملک و سرمایه خود هستند، می افزاید: اما در این مقطع تعدادی از مسئولان دفاتر خدمات گردشگری هم خواستار تعلیق اجباری پروانه فعالیت‌شان هستند.

 

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی فارس خاطر نشان می کند: موج تعطیلی و لغو درخواست پروانه دفاتر گردشگری در فارس و شیراز آغاز شده و در حال پیشروی است.

 

افزایش سفر مسافران با ناوگان حمل و نقل عمومی

معاون حمل ونقل اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای فارس اما نظر دیگری دارد و می گوید: طبق آماری که در دسترس داریم افزایش قیمت بنزین نه تنها هیچ تاثیری بر میزان کاهش مسافران با وسایل نقلیه عمومی نداشته است، بلکه شاهد تعدد مسافران ناوگان عمومی هستیم.

 

علی یزدانی در گفت و گو با «ایلنا» و با اشاره به اینکه هیچ افزایش قیمتی در کرایه ها ایجاد نشده است، بیان می کند: میزان تردد وسایل نقلیه عمومی به دلیل داشتن سهمیه بنزین کاهش نداشته است و سهمیه خودروی وسایل نقلیه توانسته جوابگوی مصرف آنها باشد.

 

یزدانی معتقد است افزایش قیمت بنزین تنها باعث کاهش مسافرت مردم با خودروهای شخصی شده است.

 

افزایش قیمت حاصل از حامل های انرژی بدون آگاهی مردم امری اشتباه است

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی فارس هم  معتقد است: افزایش قیمت بنزین بر روی تمام کالاها و محصولات تاثیر گذار است.

 

وی می‌گوید: نباید فراموش کرد که تاثیر روانی این موضوع به مراتب بیشتر از مسائل مالی است.

 

سهراب شرفی در گفت و گو با «ایلنا» با اشاره به اینکه تاثیر روانی حاصل از افزایش قیمت بنزین موجب می‌شود که هزینه های جانبی افزایش یابد، می افزاید: دولت به دلیل قصور و کوتاهی که در زمینه افزایش بنزین داشته است نمی تواند نظارت مناسبی بر روی قیمت ها و بازار داشته باشد.

 

رئیس‌کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه افزایش قیمت حاصل از حامل‌های انرژی بدون آگاهی دادن به مردم امری اشتباه است، می گوید: زمانی که دولت بدون هیچ خبر و اطلاعی به مردم، هزینه حامل های انرژی را افزایش می دهد، بدترین روش مدیریتی شکل می گیرد.

 

به گزارش ایلنا، هفته پایانی آبان ماه امسال طرح سهمیه بندی و اصلاح قیمت بنزین اجرایی شد که بر اساس آن ضمن در نظر گرفتن سهمیه ای مشخص برای انواع خودروهای شخصی، عمومی و خدماتی، قیمت بنزین سهمیه ای به ازای هر لیتر ۱۵۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد لیتری ۳۰۰۰ تومان در نظر گرفته شد که به نظر می‌رسد این تصمیم تاثیر قابل توجهی بر تردد انواع خودروها و سفرهای جاده ای و بین شهری گذاشته است.

 

حال باید دید دولت راهکاری برای سهم سوخت شده گردشگری و صنعتی که در بسیاری از کشورها به‌عنوان صنعت اول برای گردش مالی به‌حساب می‌آید دارد یا باید منتظر تبعات جبران ناپذیر آن بر روی چرخه گردشگری کشور باشیم.

 

 دانیال طهماسبی نژاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------