لوازم یدکی نامرغوبی که مرگ مسافران اتوبوس را رقم می‌زند



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی, لوازم یدکی
یک ماهی است که شاهد چندین فقره تصادف اتوبوس در محورهای مختلف کشور بوده ایم که متاسفانه طی تصاف های اتفاق افتاده، جان باختن و مصدوم شدن تعدادی از هموطنانمان را هم مشاهده کردیم. 

از سال های گذشته راهکارهای مختلفی برای کاهش تصادفات سیستم های حمل و نقل عمومی جاده ای کشور(اتوبوس ها) توسط ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و همچنین نیروی انتظامی همچون طراحی سامانه سپهبن و ... به کار گرفته شده است اما بازهم شاهد بروز تصادفات جاده ای در بخش حمل و نقل عمومی هستیم.

 

تاثیر مستقیم ایمنی خودرو در کاهش تصادف اتوبوس ها 

سرهنگ علیرضا حسین زاده فرمانده پلیس راه خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه تعداد تصادفات اتوبوس ها نسبت به تصادف سایر خودروها چندان نیست، گفت: اما با توجه به اینکه تعداد زیادی از مسافران توسط این وسیله نقلیه جابه جا می شوند تصادف آن ها بسیار مهم نشان داده می شود.

 

وی افزود: به منظور کاهش تصادفات جاده ای اتوبوس ها، راه های مختلفی به کار گرفته شده است که یکی از آن ها طراحی و استفاده از سیستم سپهبن است که با استفاده از این سیستم رفتار راننده کنترل می شود.

 

حسین زاده ادامه داد: ملزم کردن شرکت ها برای استفاده از رانندگان کمکی و همچنین کنترل ساعت و سرعت این وسایل نقلیه از دیگر اقداماتی بوده که از چند سال گذشته تاکنون انجام می شود.

 

وی در ادامه با بیان اینکه ایمنی خودروها نیز در کاهش تصادفات نقش زیادی را ایفا می کند، تصریح کرد: در یکی از تصادف ها که در کمتر از یک ماه گذشته در یکی از محورهای استان اتفاق افتاد، مشاهده شد که سقف اتوبوس از بدنه اتوبوس جدا شده و این نشان دهنده آن است باید به موضوع ایمنی و ... نیز در خودروها باید توجه شود.

 

این مقام مسئول تاکیدکرد: سیستم های مختلف در خودرو همچون ترمز، فرمان پذیری و حتی میزان باری که در اتوبوس حمل شده است نیز بر برقراری تعادل خودرو تاثیرگذار است.

 

وی به استفاده از مسئولان فنی در شرکت های مسافربری نیز اشاره کرد و گفت: هر شرکت مسافربری حمل و نقل جاده ای ملزم است تا مسئول فنی داشته باشد و این مسئول باید خودرو را قبل از حرکت بررسی کند و اگر مشکلی وجود داشته باشد، مشکل باید قبل از حرکت رفع شود.

 

فرمانده پلیس راه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: اما مسئولان فنی در استخدام شرکت های مسافربری هستند و از طریق آن ها حقوق می گیرند و ممکن است در برخی از موارد خیلی سخت گیری های لازم به عمل نیاید.

 

وی گفت: خواب آلودگی و لغزندگی های جاده ها از دیگر عوامل تاثیرگذار بر تصادف و واژگونی اتوبوس ها است.

 

استفاده از لوازم یدکی بی کیفیت نکته نگران کننده برای بروز تصادفات جاده ای

سعید سبحانی معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: برای اینکه از میزان تصادفات جاده ای و واژگونی اتوبوس ها در جاده ها کاسته شود اقدامات مختلفی به کار گرفته شده است که یکی از آن ها استفاده از مسئولان فنی در شرکت های حمل و نقل عمومی جاده ای هستند که این افراد اتوبوس ها را قبل از حرکت بررسی می کنند.

 

وی افزود: از سوی دیگر زمانیکه اتوبوس ها در پلیس راه ها برای ثبت ساعت توقف می کنند، ماموران نیروی انتظامی نیز باید بر خودروها نظارت داشته باشند و در صورت مشاهده نقص، موارد را به راننده اعلام کنند.

 

سبحانی تصریح کرد: اما نکته قابل توجه و نگران کننده در این میان استفاده از لوازم یدکی بی کیفیت و نامرغوب است که ممکن است بر روی ایمنی خودرو تاثیر بگذارد.

 

وی تصریح کرد: متاسفانه با بالا رفتن قیمت لوازم یدکی خودرو، برخی از رانندگان ناچار می شوند تا از وسایل بی کیفیت استفاده کنند که این امر تاثیربالایی در تصادفات دارد.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه واژگونی اتوبوس ها به دو علت است، گفت: عدم توجه به جلو و خستگی راننده مهمترین علت بروز این مشکل است.

 

رانندگان بی تجربه توانایی کافی در کنترل خودرو هنگام بروز حادثه ندارند

سعید پورآبادی رئیس انجمن صنفی شرکت های مسافربری خراسان شمالی همچنین در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: بی تجربه بودن رانندگان یکی از عواملی است که سبب می شود تا گاهی اوقات شاهد بروز حوادث تلخ جاده ای باشیم.

 

وی افزود: تعدادی از افراد بعد از اینکه گواهینامه خود را اخذ کردند فورا پشت فرمان اتوبوس می نشینند و بی تجربه بودن، عدم اطلاع کافی از وضعیت جاده ها، و نبود توانایی در کنترل خودرو در هنگام بروز مشکل از جمله عواملی است که سبب می شود تا تصادف رخ دهد.

 

پورآبادی تصریح کرد: استفاده از لوازم یدکی بی کیفیت از دیگر عوامل تاثیرگذار بر این امر است، بطوریکه به عنوان مثال در حال حاضر لاستیک اصلی وجود ندارد و یا اینکه قیمت آن بسیار بالا است در نتیجه راننده مجبور می شود از لاستیک دسته دوم و یا لاستیک هایی که بهسازی شده اند، استفاده کند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------