خیانت مردان‌به‌زنان معمولا بعد از ۴۰ سالگی اتفاق می‌افتد اخبار



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,خیانت مردان‌

 

جدیدترین گفته‌های رئیس انجمن‌ مددکاری‌اجتماعی را درباره این که خیانت مردان‌به‌زنان معمولا بعد از ۴۰ سالگی اتفاق می‌افتد از زوایای مختلف بررسی کردیم

 

دکتر «مصطفی اقلیما»، رئیس انجمن‌علمی مددکاری اجتماعی ایران در جدیدترین اظهارنظرش گفته است: «طبق آمارهای موجود، خیانت مردان به زنان معمولا بعد از ۴۰ سالگی به دلیل تمکن مالی و جذابیت ظاهری اتفاق می‌افتد. به طور کلی، بزرگ‌ترین مشکلی که خانم‌ها به ما مراجعه می‌کنند خیانت همسر است. در هر قشری این اتفاق می‌افتد و معمولا خیانت به این دلیل روی می‌دهد که مردان احساس پیری می‌کنند و می‌خواهند با کسی باشند که به او احساس دلبستگی داشته باشند.»(منبع: خبرفوری). در خور ذکر است که ارائه چنین آمارهایی باید به صورت جزئی‌تر و دقیق‌تر مطرح شود، با این حال از مهم‌ترین موضوعاتی که می‌تواند پایه زندگی‌مشترک را متزلزل و زندگی زوج ها را از مسیر اصلی یا همان موفقیت و خوشبختی خارج کند، خیانت است.

 

با بی‌اعتمادی ناشی از خیانت است که تنش‌های اساسی در کل خانواده ایجاد می شود و بحث و درگیری، اختلاف، طلاق عاطفی، توهین و در مواردی جدایی و طلاق به سراغ زوج ها می‌آید. در پرونده امروز زندگی‌سلام، نگاهی روان‌شناسانه به دلایل این اتفاق و توصیه‌هایی به مردان میان سال خواهیم داشت. همچنین نکاتی را با خانم‌هایی که مورد خیانت واقع شده‌اند، در میان خواهیم گذاشت و از ویژگی‌های مشترک مردهایی خواهیم گفت که در این دام می‌افتند.

 

 6 دلیل اصلی خیانت کردن مردان میان سال

درگیر شدن با بحران میان‌سالی، کاهش جذابیت‌های ظاهری همسر و ... از دلایل این اتفاق است

 

دکتر هادی غلام‌محمدی | مشاور خانواده

قبل از سخن با مردان درباره خیانت، باید به تعریف روان‌شناسانه این مشکل اشاره کنم. در ارتباط میان یک زوج یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های ارتباطی، داشتن احساس تعلقی است که مابین دوطرف در جریان است. این احساس تعلق از نظر عاطفی، احساسی و جنسی وجود دارد. از یک منظر می‌توان ازدواج را نوعی قرارداد اجتماعی و قانونی در نظر گرفت که زنان و مردان برای با هم بودن منعقد می‌سازند و با برگزاری مراسمی همچون ازدواج آن را به دیگران نیز اعلام می‌کنند. یکی از الزاماتی که این قرارداد اجتماعی در پی دارد، تعهدی است که دو طرف درباره تعلق انحصاری عاطفی و احساسی به یکدیگر می‌دهند. تعهدی که زن و مرد در یک رابطه زناشویی به یکدیگر دارند، بخش بسیار مهم‌تر از پیوند آنان است و افزون بر وجوه مختلف، وجوه مهمی شامل تعهد عاطفی و حمایتی را دربر می‌گیرد. منظور از تعهد عاطفی، وجود علاقه‌مندی به شخص مقابل و تامین نیازهای عاطفی دیگری است.

 

تعهد جنسی نیز تامین نیازهای غریزی و جنسی هر یک از دو طرف است به صورتی که هیچ یک کمبودی را احساس نکنند. زمانی که فرد برای برآوردن نیازهای عاطفی یا جنسی به سوی شخص دیگری به جز همسر و شریک خویش می‌رود، خیانت رخ داده است. در ضمن خیانت لزوما جنسی نیست و طیف گسترده‌ای از اعمال و رفتار را شامل می‌شود. هرگونه پنهان کاری مرتبط با مسائل عاطفی و احساسی درباره ازدواج خیانت محسوب می‌شود. بنابراین و از آن جایی که هرگونه رابطه خارج از چارچوب زناشویی خیانت به حساب می آید، روابط تلفنی و اینترنتی همراه با تمایلات و گرایش‌های عاطفی و جنسی و حتی خیال‌پردازی مداوم با شخص دیگری را می‌توان نوعی خیانت محسوب کرد که  در طیف گسترده‌ای از خیانت دسته‌بندی می شود. خیانت اشکال مختلفی دارد مانند درددل کردن با یک غریبه غیرهمجنس و در میان گذاشتن مسائل خصوصی، گفت‌و‌گوهای صمیمانه خارج از عرف و مواردی که شخص از همسر خود پنهان می‌کند.

 

دلایل خیانت مردان بعد از 40 سالگی

تجربیات کلینیکی نشان می‌دهد که خیانت مردان نسبت به زنان از فراوانی بیشتری برخوردار است و برخی تجربیات کلینیکی دیگر نشان می‌دهد خیانت مرد به زن در بازه سنی ۴۰ سال و بعد از آن بیشتر از هر زمان دیگری اتفاق می‌افتد که به تازگی، رئیس انجمن‌علمی مددکاری‌اجتماعی ایران هم به آن اشاره کرده است. در این رابطه برخی دلایل احتمالی را از نظر می‌گذرانیم و نکاتی را به عنوان توصیه به مردان بالای ۴۰ سوال مطرح خواهیم کرد.

 

 نکته اول این‌که معمولا خانم‌ها در میان سالی ممکن است جذابیت جنسی خود را برای همسرشان از دست بدهند و این موضوع او  را به سمت رابطه با فرد دیگری سوق دهد. به مردان توصیه می‌شود در این مواقع برای خواسته‌های خود با همسرشان صحبت کنند و این نکته را مدنظر داشته باشند که با گذشت زمان، میل به سمت صمیمیت حرکت می‌کند و مرد باید به این صمیمیت با همسر خود، توجه بیشتری داشته باشد.

 

 باید پذیرفت که با رشد و بزرگ شدن فرزندان، معمولا خانم‌ها بیشتر به سمت فرزندان حرکت می‌کنند و تایید و محبت را بیشتر از سوی فرزندان دریافت می‌کنند و نسبت به مرد خود بی‌تفاوت می‌شوند. به عبارتی، شوهرشان را به حال خود رها می‌کنند و در این حالت، هر دو از یکدیگر فاصله می‌گیرند و به تبع آن، مرد احساس دلزدگی خواهد داشت. زن در این‌جا، فقط مادری است که خود را وقف بچه‌ها کرده است. توصیه من این است که در چنین مواقعی به همراه همسر از کمک‌های یک مشاور خانواده کمک بگیرید تا مشکل، حادتر نشود.

 

بحران میان سالی مرد هم از عوامل زمینه‌ساز مرتکب شدن چنین اشتباهی است. در این مرحله از زندگی و بعد از 40 سالگی، مرد ممکن است دچار مسائلی شود و تنش‌های درونی را تجربه کند. همچنین دچار افسردگی، اضطراب و نارضایتی از زندگی شود و برای فرار از بار هیجانی این مسائل، به روابط بی‌سرانجام پناه ‌آورد. کمک‌های تخصصی یک روان شناس بالینی، هدف‌گذاری برای زندگی، کسب آگاهی بیشتر درباره این دوره از زندگی با مطالعه کتاب‌ها و مقالات معتبر و ... می‌تواند به مردها برای گذر از این مرحله کمک شایانی کند.

 

 افزایش استفاده مردم از شبکه‌های اجتماعی و مدیریت نکردن خط قرمزهای ارتباط با نامحرم هم از عوامل زمینه‌ساز خیانت است. شوخی‌های نامناسب، قرار گذاشتن‌ها و ... که این روزها معمولا در فضای‌مجازی بیشتر از فضای حقیقی اتفاق می‌افتد، نباید بی‌خطر در نظر گرفته شود. مردها معمولا به عواقب چنین کارهایی فکر نمی‌کنند که به شدت خطرساز هستند.

 یکی از زمینه های خیانت هم افزایش طلاق در جامعه است. 

به همان نسبت که افراد تنها زیاد می شوند، زمینه خیانت هم متاسفانه برای یکی از زوج ها فراهم می شود.

 کم اهمیت شدن ارزش‌های اخلاقی در نگاه بعضی مردها، ممکن است باعث لغزش آن‌ها در مسیر پر پیچ و خم زندگی‌مشترک شود. توجه بیشتر به مسائل اعتقادی و رعایت اصول فرهنگ غنی ایرانی، به طور قطع در مدیریت این مسئله تاثیرگذار خواهد بود. طبیعتا فردی که به چنین مسائلی پایبند باشد، مدیریت بیشتری روی افکار و رفتارهای خود خواهد داشت.

 

  چرا بعضی‌ها در دام خیانت می‌افتند؟

با این‌که همه از ناپسند بودن این رفتار آگاه اند اما خودانگاره منفی، نداشتن دیدواقع بینانه به ازدواج و ... از عوامل روابط فرازناشویی است 

 

تینا امیری | روان شناس بالینی و دانش آموخته انستیتو روان پزشکی

دلایل مختلفی را می‌توان برای مسئله خیانت برشمرد. در مرحله اول می‌توان به این نکته اشاره کرد که دید واقع‌بینانه از ازدواج و به صورت کلی روابط انسانی می‌تواند عامل بسیار مهمی در پیشگیری از خیانت در نظر گرفته شود. در واقع زمانی که افراد دلایل نادرستی را برای انتخاب همسر در نظر می‌گیرند و انتظارات غیرواقع‌بینانه‌ای از ازدواج و کارکردی  دارندکه بودن در کنار دیگری برایشان به ارمغان می‌آورد، پس از مدتی از شروع زندگی زناشویی ناامیدی و یاس را تجربه خواهند کرد. در چنین حالتی در صورتی که متوجه این موضوع نباشند که به چه دلیل چنین احساسات ناخوشایندی را تجربه می‌کنند، ممکن است فکر کنند فرد دیگری می‌تواند فرد رویایی‌شان باشد و در جست‌وجوی او مرتکب خیانت به همسرشان می شوند. غافل از آن که چیزی که نیاز به اصلاح دارد بیش از هر چیز باورها و رویکردی است که درباره روابط انسانی دارند. از دیگر دلایل می‌توان به فقدان مهارت‌های زناشویی و حل مسئله در افراد اشاره کرد. بدون شک هر رابطه بلند مدتی با مشکلات و فراز و فرودهای بسیاری روبه روست و در صورتی که افراد ندانند چگونه رابطه زناشویی خود را پرورش دهند؛ رفته رفته در تامین نیازهای عاطفی یکدیگر ناکام خواهند ماند و بستر ارتباطات فرازناشویی مهیا خواهد شد. اعتماد به نفس پایین و خودانگاره منفی نیز می‌تواند از دلایل خیانت محسوب شود. در واقع فرد می‌خواهد با برقراری روابط فرازناشویی به خود ثابت کند همچنان خواستنی و توانمند است. از سوی دیگر هیجان‌خواهی و اعمال پنهانی می‌تواند برای برخی از افراد جذاب به نظر برسد. به صورت کلی افرادی که در معرض برخی اختلالات بالینی هستند، بیشتر محتمل است که خیانت کنند مانند اشخاصی که دچار ضعف شخصیت یا ناتوانی در کنترل تکانه هستند.

 

با شوهر خیانتکار چه کنیم؟

هنگامی که خیانت از سوی مرد اتفاق می‌افتد برای واکنش اصولی باید بررسی شود که مرد به آن رابطه خاتمه داده یا همچنان ادامه دارد

 

دکتر هادی غلام‌محمدی | مشاور خانواده

هنگام مواجه شدن با خیانت همسر باید بدانیم که چه‌کار کنیم تا بهتر بتوانیم بحران را مدیریت کنیم. مهم‌ترین مسئله این است که فرد بلافاصله خود را محاکمه نکند و مقصر نداند. تجربه احساس خشم و عصبانیت در چنین حالتی کاملا طبیعی است. لازم است فرد پیش از هر چیز احساسات خود را به رسمیت بشناسد و آن را نادیده نگیرد. در قدم بعدی لازم است فرد از هرگونه اقدام و تصمیم سریع خودداری کند.

 

همواره به خاطر داشته باشید زمانی که تحت تاثیر هیجانات شدید هستید، زمان مناسبی برای واکنش نشان دادن و تصمیم‌گیری نیست بنابراین کمی به خود زمان دهید. در صورت امکان مدتی از فردی که به شما خیانت کرده است، فاصله بگیرید و در کنار دوستان یا خانواده و کسانی باشید که به آنان اطمینان دارید و می توانید با آن‌ها صحبت کنید. پس از این که کمی آرام‌تر شدید با همسرتان صحبت کنید. دلایل خیانتش را جویا شوید و بکوشید تجزیه و تحلیل کنید که چرا چنین اتفاقی رخ داده است. پس از آن می‌توانید تصمیم بگیرید چقدر این دلایل قابل برطرف شدن است و این که آیا می‌خواهید به رابطه خود ادامه دهید و او را ببخشید یا خیر؟ به خاطر داشته باشید که هر تصمیمی در این باره می‌گیرید، می تواند به احساس مورد خیانت واقع شدن منجر شود که در نتیجه احساس ضعیف بودن می کنید بنابراین بسیار حائز اهمیت است که دوباره احساس قدرت و خودمختاری را در خود پرورش دهید.

 

  2 توصیه به خانم‌های مورد خیانت واقع شده

هنگامی که خیانت از سوی مرد اتفاق می‌افتد، توجه به دو نکته از سوی خانم‌ها ضروری است.

 

اگر مرد به آن رابطه خاتمه داده ...

در صورتی که مرد وارد رابطه‌ای شده و از این رابطه خارج شده است، به نظر می‌رسد که تغافل گزینه مناسبی است بدین معنی که خانم از این موضوع عبور و سعی در بازسازی رابطه زوجی خود کند و با تاکید بر نکات قوت خود، همسر و رابطه به ایجاد صمیمیت بیشتر بپردازد زیرا تمرکز بر این موضوع در این مواقع به دامن زدن بر هیجانات منفی صحه می گذارد و رابطه را از مسیر و ریل اصلی خارج می‌کند.

 

 اگر این رابطه همچنان ادامه دارد ...

در صورتی که این رابطه همچنان از سوی مرد ادامه دارد؛ گزینه مناسب، گفت‌وگو و صحبت درباره این موضوع از سوی خانم با شوهرش است. در این گفت‌وگو زوج ها به بروز احساسات‌شان می‌پردازند و خانم بیان می کند که شروع و ادامه این رابطه چه تاثیرات مخربی روی ایشان دارد. رفتارهایی از قبیل تماس خانم با شخص سوم معمولا ناشی از هیجان‌زدگی و آشفتگی بالای خانم در این موقعیت است و متاسفانه به متزلزل شدن بیشتر جایگاهش در نظام زناشویی منجر می‌شود. این موضوع باید در فضای دو نفره و بین زوج ها و همچنین با کمک مشاور خانواده حل شود و تماس با شخص سوم به منزله پذیرفتن وی در رابطه است و اصلا توصیه نمی‌شود.

 

   طلاق نباید اولین راه‌حل باشد

هرچند که خیانت اتفاقی تلخ و ناراحت‌کننده‌ است اما نباید به عنوان اولین راه‌حل، طلاق را انتخاب کرد. همان‌طور که گفته شد، بهترین تصمیم در چنین مواقعی مراجعه به یک مشاور متعهد است چون معمولا مردها در این زمینه نصیحت‌پذیر هستند.

  

حقایقی درباره مردان خیانتکار که نمی دانستید

تحقیقات و بررسی‌های تخصصی مشاوران خانواده نشان می‌دهد مردهایی که مرتکب خیانت می‌شوند، یک سری ویژگی‌های مشترک دارند. ویژگی هایی که دانستن‌شان کمک زیادی به پیشگیری از این اتفاق خواهد کرد. در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره خواهد شد.

 

همچنان عاشق همسرشان هستند: بیشتر مردانی که خیانت می‌کنند، همچنان عاشق همسرشان هستند. خیانت مردان به این معنا نیست که دیگر عاشق همسرشان نیستند، بلکه اغلب از وضعیت کنونی خود رضایت ندارند. خیانت متاسفانه معمولا در زمانی اتفاق می افتد که زوج ها دارای فرزند هستند و روال زندگی‌شان یکنواخت شده است. با وجود آن‌که از بسیاری جهات تامین‌ هستند، عواطف آن چنان که باید مورد توجه قرار نمی‌گیرد و زن و مرد رضایت کافی از یکدیگر ندارند.

 

 برای نجات ازدواج‌شان به خیانت روی می آورند: مردها عاشق همسر خود هستند اما نمی‌دانند چگونه مشکلات رابطه‌شان را برطرف کنند بنابراین برای پر کردن هر گونه خلأ به بیرون از ازدواج‌شان پناه می‌آورند. آن‌ها به جای مقابله و حل مشکل اصلی از آن طفره می‌روند و با خود می‌اندیشند که با پر کردن کمبودهای عاطفی‌شان با زنی دیگر، می‌توانند به خوبی و خوشی به زندگی با همسرشان ادامه دهند!

 

 بعد از خیانت از خود متنفر می‌شوند: شاید با خود فکر کنید  که همه افراد خیانتکار، مردانی بی اخلاق و بی وجدان هستند، درصورتی که معمولا مردها بعد از خیانت به کسی که مدعی دوست داشتنش هستند، از رفتارشان پشیمان می شوند و احساس بسیار بدی نسبت به خود پیدا می‌کنند و مردانگی‌شان زیر سوال می‌رود.

 

 تصور می‌کنند لو نمی روند: برای بسیاری از مردان جدی نگرفتن عواقب، کافی است تا بی‌وفا شوند. «برای همسرم اهمیتی ندارد اگر تا دیروقت کار کنم یا حتی وقتی روز تولدش به تماشای فوتبال مشغول شوم. می‌دانستم اگر مچ مرا بگیرد دلش می‌شکند اما فکر نمی‌کردم در این حد باشد». جالب است که بدانید بیشتر زنان، خیلی زود به خیانت همسرشان پی می‌برند. باید بپذیریم که زنان در این باره حواس بسیاری قوی دارند اما ممکن است به دلیل فرار از شدت آسیب، تحقیر شدن و عواقب پس از آن از پذیرش این واقعیت طفره روند و آن را انکار کنند.

 

 می‌خواهند جذاب بودن‌شان را ثابت کنند: بعضی از مردها در بحران 40 سالگی، احساس می‌کنند که جذابیت‌های جسمی خود را از دست داده اند. «احساس می‌کردم دیگر برای همسرم جذابیتی ندارم». چنین مردهایی هم در معرض خطر هستند و هرچه زودتر باید این دیدگاه خودشان را اصلاح کنند.

 

 

 عصر ایران/ باشگاه خبرنگاران

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------