سلامتی خود را قربانی باورهای نادرست نحسی «سیزده» نکنید



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,سیزده بدر
یک روانشناس با اشاره به طرح «فاصله‌گذاری اجتماعی» به مردم هشدار داد که از رفتارهای آسیب‌زننده به خود و دیگران و شکستن هنجارها و قوانین مرتبط با کرونا در جامعه دوری کنند و به این مسئله توجه کنند که همه کشورها با بحران ویروس کرونا درگیر هستند؛ این روزها می‌گذرد و اگر مسائل و قوانین را رعایت کنیم، می‌توانیم روزهای بهتری را به یکدیگر هدیه دهیم. 

گوهریسنا انزانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه بودن در طبیعت در کنار خانواده و گردش‌های جمعی در روز سیزده بدر، یکی از سنت‌های دیرینه‌ای است که به عنوان روز طبیعت نهادینه شده است، گفت: امسال شرایط تغییر کرده و متاسفانه روز سیزده بدر امسال با بیماری جدیدی که در تمامی کشورها شکل گرفته مواجه شده است. واقعیت این است که در حال حاضر روزهای خطرناکی را سپری می‌کنیم و طبق نظریه پزشکان و متخصصان باید از بودن در طبیعت، بازی‌های گروهی و خانواده خودداری کنیم. تصمیم بر این است که در خانه قرنطینه شویم. در واقع باید موقعیت جدید را بررسی کنیم و منطبق با موقعیت، فکرهای جدیدی را جایگزین باورها، سنتها و لذا رفتارهای خود را کنترل کنیم.

 

این روانشناس با اشاره به اینکه باورهای قدیمی نسل به نسل به ما منتقل شده است، افزود: باورها همانند پنجره‌ای هستند که از طریق آن می‌توان دنیا را تماشا کرد، به نظر می‌رسد هر فردی این باور را دارد که در روز سیزده فروردین بهتر است در طبیعت، کنار رودخانه یا خارج از خانه سپری شود، اما باتوجه به شرایط بحرانی که وجود دارد، هر فردی ابتدا باید باورهای خود را بشناسد و منطبق با شرایط ویژه‌ پیش آمده باور خود را تغییر دهد. 

 

وی ادامه داد: در حال حاضر باورهای اشتباه و ناکارآمد می‌تواند آسیب‌های جسمانی و روانی شدیدی را ایجاد کند؛ به طور مثال برخی بر این باورند که "در سیزدهمین روز از نوروز باید حتما به طبیعت بروند و امکان ندارد که در این روز در خانه بمانند"، "سیزده بدر روز نحسی است"، "باید در این روز سبزه را به آب روان بسپاریم و..." تفکراتی از این دست، اما در شرایط کنونی این باورها، ناکارآمد، منفی و اشتباه هستند.

 

انزانی تصریح کرد: می‌دانیم که روز سیزده بدر روز طبیعت و روزه فرخنده‌ای است که افراد تصمیم به بودن در صحرا و طبیعت می‌گیرند. در واقع به نظر می‌رسد که شادمانی در طبیعت حس خوبی دارد و می‌توان اینگونه تعطیلات نوروزی را به اتمام رساند اما باتوجه به توصیه‌هایی که در این روزها شده نباید تجمعی اتفاق بیفتد و باید از بازی‌های گروهی خودداری کرد؛ خصوصا اینکه به نظر می‌رسد سالمندان بیشتر در معرض آسیب هستند هرچند که قشر جوان نیز در معرض آسیب قرار دارند، لذا به جای آوردن این رسم و سنت با توجه به بحران ایجاد شده می‌تواند هر فرد را با مشکلات جسمانی درگیر کند.

 

این روانشناس با اشاره به اینکه ویروس کرونا می‌تواند افراد را دچار مشکلات شدید روانی کند، افزود: فرض کنید فردی ناقل بیماری باشد و بیماری را به اعضای خانواده‌ خود انتقال دهد. حال اگر فردی از خانواده درگیر بیماری‌های جسمانی یا سالمندی باشند و مبتلا به بیماری کرونا شوند، فرد انتقال‌دهنده هیچگاه نمی‌تواند با عذاب وجدان واقعه کنار بیاید و خود را ببخشد، او همیشه خشمگین خواهد بود و اگر این اتفاق تا جایی باشد که موجب از دست رفتن عزیزی شود، بحران روحی با هیچ مشاوره‌ای درمان نمی‌شود لذا بهترین راه برای ایمن سازی خود و خانواده‌ این است که به قواعد و قوانین توجه کنیم. برای روز سیزده‌بدر امسال را در فضای خانه سپری کنیم.

 

وی اظهار کرد: افراد برای روز سیزده بدر می‌توانند بازی گروهی مثل بازی پانتومیم انجام دهند. پازل بچینند یا در کنار خانواده از دیدن فیلم‌ها و سریال‌ها لذت ببرند. شاید این تهدید، فرصتی باشد تا در کنار خانواده باشیم و لحظات را برای بودن در کنار خانواده‌مان غنیمت بدانیم. نباید شرایط و وضعیت موجود را انکار کرد. از رفتارهای آسیب‌زننده به خود و به دیگران و شکستن هنجارها و قوانین جامعه دوری کنیم و به جای آن که با خود بگوئیم که باید حتماً سیزده بدر امسال بیرون برویم و حتما باید لحظات خود را در طبیعت سپری کنیم، به این مسئله توجه کنیم که همه کشورها با بحران ویروس کرونا درگیر هستند؛ این روزها می‌گذرد و اگر مسائل و قوانین را رعایت کنیم، می‌توانیم روزهای بهتری را به یکدیگر هدیه کنیم. 

 

انزانی افزود: روزهای خوب ایجاد نمی‌شوند، مگر آنکه خودمان با افکار و احساساتمان موقعیت‌هایی را ایجاد کنیم که لحظه‌هایمان شاد سپری شوند. باور داشته باشیم روزهای خوب به زودی می‌آیند، به شرط آنکه یاد بگیریم که در شرایط بحرانی دست به دست هم بدهیم و جامعه را محافظت کنیم. کادر درمانی خسته هستند و والدین ما نیز ممکن است در معرض آسیب‌های بی‌شماری باشند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------