کوتاه شدن انتظارها با شتاب‌گیری صدور کارت ملی هوشمند



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی, کارت ملی هوشمند
به گفته مسئولان ثبت احوال استان بوشهر با تولید مواد اولیه کارت ملی هوشمند در داخل کشور از اواخر نیمه اول سال گذشته و سرعت گیری صدور این کارت‌ها در سال جاری انتظارهای متقاضیان در این استان که برخی از آنها از یک سال هم فرار تر رفته به پایان نزدیک شده‌است. 

پروژه کارت ملی هوشمند در ایران از سال ۱۳۹۵ کلید خورد اما به علت اجرای تحریم‌ها واردات مواد اولیه آن از خارج متوقف و این مشکل باعث اختلال در روند اجرای این طرح شد، درحالی که بوشهر استان برتر در تحویل کارت ملی هوشمند در کشور است اما با این وجود بیش از ۱۲۰ هزار نفر از متقاضیان در این استان در انتظار دریافت ‌کارت‌ملی هوشمندشان هستند  و امیدوارند با سرعت‌گیری تولید مواد اولیه آن در داخل کشور و شتاب در صدور این کارت‌ها انتظار طولانی مدت آنها کوتاه شود.

 

کارت ملی هوشمند مانند کامپیوتری کوچک است که با اتصال به یک کارت‌خوان اطلاعات شناسایی هر ایرانی را نشان‌دهد، کاربرد این نوع کارت شناسایی شخص و تصدیق هویت، وجود عکس و اثر انگشت الکترونیکی صاحب کارت، امضای دیجیتال، ثبت اطلاعات محرمانه با ضریب اطمینان بالاتر و حضور در انتخابات را شامل می‌شود و از آنجا که دریافت آن برای همه ایرانیان بالای ۱۵ سال اجباری شده‌است جمعیت ‌بالایی با ثبت درخواست این کارت، در صف انتظار دریافت ایستاده‌اند، انتظاری که در برخی از موارد در استان بوشهر به ۱۵ ماه رسیده‌است.

 

با پیاده‌سازی طرح کارت هوشمند ملی، این امکان فراهم می‌شود که خدمات به روشی ساده، سریع و با کیفیت بالاتر به مردم ارائه شود و رضایت مردم از دریافت خدمات دولتی افزایش یابد.

 

شهروند ۴۵ ساله بوشهری که خواست نامش در خبر فاش نشود گفت: اکنون ۱۳ ماه از زمان ثبت نام و درخواستم برای کارت ملی هوشمند می‌گذرد اما تاکنون خبری از صدور و دریافت آن نشده‌است و روزانه هم برای انجام امور اداری و بانکی به هر جا که مراجعه می‌کنم، کارت ملی هوشمند می‌خواهند.

 

بانوی بوشهری نیز بیان کرد: دختر ۱۶ ساله‌ام نزدیک به یکسال پیش، بلافاصله پس از عکس‌دار کردن شناسنامه‌اش برای دریافت کارت ملی اقدام کرد اما اکنون با گذشت این مدت هنوز کارت ملی برای او صادر نشده‌است.

 

جوان ۲۵ ساله نیز اظهارداشت: با اینکه ۱۳ ماه است برای دریافت این کارت درخواست داده‌ام هنوز خبری از صدور آن نیست و اکنون برای انجام کاری به شماره پشت این کارت نیاز دارم و علاوه بر این آدرس و کد ملی من نیز نسبت به زمانی که درخواست دادم تغییر کرده‌است و برای انجام امور خود با مشکل روبرو شده‌ام.

 

مدیرکل سازمان ثبت احوال استان بوشهر گفت: این استان ۷۷۵ هزار واجد شرایط دریافت کارت ملی دارد که از این شمار ۷۳۸ هزار نفر درخواست خود را برای دریافت کارت ملی هوشمند ثبت کرده‌اند.

 

اسکند پاسالار افزود: این میزان بیش از ۹۵ درصد از واجدان شرایط استان بوشهر را شامل می‌شود باعث شده تا این استان در ثبت درخواست کارت ملی هوشمند مقام دوم کشور و در تحویل کارت ملی هوشمند نیز با صدور ۶۰۳ هزار کارت در رتبه اول کشور قرار گیرد.

 

وی افزود: با این وجود ۱۲۵ هزار نفر از اواخر سال ۹۷ تاکنون درخواست کارت ملی هوشمند خود را انجام داده‌اند اما هنوز کارت ملی دریافت نکرده‌اند و بیش از ۲ هزار کارت صادر شده نیز وجود دارد که صاحبان آن برای دریافت مراجعه نکرده‌اند.

 

مدیرکل سازمان ثبت احوال استان بوشهر اظهارداشت: افرادی که درخواست خود را ثبت و رسید و کد رهگیری دریافت کرده‌اند می‌توانند با استفاده از آن کد و رسید تمامی کارهای اداری خود را به انجام برسانند و با مشکلی رو برو نمی‌شوند.

 

پاسالار ادامه داد: تغییر آدرس و کد پستی خللی در صدور کارت ملی برای کسانی که در چند ماه گذشته درخواست دریافت کارت ملی هوشمند داده‌اند وارد نمی‌کند زیرا کد پستی در این کارت‌ درج نمی‌شود و تنها در سامانه وجود خواهد داشت.

 

وی افزود: لازم است افراد در صورت تغییر آدرس و کد پستی حتی در صورتی که یک طبقه در آپارتمانی جابه جا شده‌اند به سامانه ثبت و تغییر نشانی مراجعه کنند و اطلاعات جدید خود را درج کنند زیرا این امر الزام قانونی دارد.

 

مدیرکل سازمان ثبت احوال استان بوشهر گفت: این سازمان از اواخر نیمه اول سال ۹۸  تولید مواد اولیه کارت ملی هوشمند را در داخل کشور کلید زده‌است اما درابتدا صدور کارت نسبت به سال‌های ۹۵ و ۹۶ با سرعت کندتری صورت می‌گرفت و به همین سبب صدور کارت ملی برای برخی از واجدان که درخواست خود را ثبت کرده‌اند، به تاخیر افتاده‌است.

 

پاسالار بیان کرد: اکنون صدور کارت‌ها سرعت گرفته‌است و پیش‌بینی می‌شود با این سرعت گیری تا چندماه آینده صدور کارت کسانی که تا سال ۹۸ درخواست داده‌اند، به انجام برسد.

 

وی اضافه کرد: کارت ملی هوشمند بستر ورود به دولت الکترونیک است و می‌توان با استفاده از احراز هویت الکترونیک به صورت غیر حضوری خدمات گسترده‌ای ارائه و دریافت کرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------