آتش‌نشانانی که برای گذران زندگی مسافرکشی می‌کنند/ به علت گرانی‌ها در حاشیه تهران ساکن شدیم



جمعی از آتش نشانان صبح امروز _چهارشنبه_ مقابل ساختمان شورای شهر تهران تجمع کردند.

به گزارش ایلنا، جمعی از آتش‌نشانان امروز در مقابل ساختمان شورای شهر تهران تجمع کردند.این تجمع کنندگان پلاکاردهایی با موضوع مشکلات معیشتی و مسکن در دست داشتند. 

 

«سختی کار حق ماست، حاصل دست رنج ماست»، «شورای انقلابی، حمایت حمایت» از جمله شعارهای تجمع کنندگان بود. 

 

یکی از تجمع کنندگان که لباس آتش نشانی به تن داشت، درباره علت تجمع امروز آتش نشانان به خبرنگار ایلنا گفت: «به دلیل مشکل معیشتی و شغلی، این تعداد از آتش نشانان امروز اینجا تجمع کرده‌اند و خواستار حق و حقوق کاملا قانونی‌شان هستند.» 

 

او افزود: «ساده‌ترین مساله، موضوع سختی کار آتش‌نشان‌های تهران است. کار آتش نشان‌ها هنوز جزو مشاغل سخت محسوب نمی‌شود. همین باعث می‌شود هزینه‌هایی که به عنوان حق و حقوق باید به آتش نشان‌ها بدهند، به طور کامل و احسن پرداخت نشود.»

 

این آتش‌نشان در ادامه گفت: «حقوق پایه‌ای که برای آتش نشانان تهران بزرگ درنظر گرفته‌اند، باتوجه به اینکه در یک کلانشهر بزرگ هستیم، با تورم فعلی و افزایش قیمت‌های لحظه‌ای، واقعا ناچیز است و مسئولان حقوقی را که در شان آتش نشانان باشد را هنوز به آن‌ها اختصاص نداده اند. میانگین دریافتی آتش نشان‌های تهران بین هشت و نیم تا نه و نیم میلیون تومان است. به نسبت مشاغل دیگر که حقوق‌های دوازده یا سیزده تومانی دارند، این حقوق کم است و در حق آتش نشان‌ها با این فشار کاری و استرس‌ ظلم می‌شود.»

 

این آتش نشان گفت: «اکثر کارکنان آتش نشانی تهران، حومه تهران ساکن هستند و این خود معضل بزرگی است. در واقع این یک آسیب اجتماعی است که نیروهای آتش‌نشان خارج از تهران سکونت می‌کنند و به وقت ضرورت نمی‌توان از این نیروها استفاده کرد.» 

 

او در ادامه گفت: «با وجود مدیرعاملی که احساس می‌کردیم از جنس آتش‌نشان‌هاست و خوشحال بودیم کسی از جنس آتش نشان‌ها به عنوان مدیرعامل سازمان منصوب شده است، اما متاسفانه در این چهارسالی که ایشان در این منصب بودند، اقدامی برای آتش نشانان انجام نداده‌اند.» 

 

یک آتش نشان دیگر که در تجمع حضور داشت در ارتباط با وضعیت حقوق آتش نشانان شهر تهران گفت: «حقوق آتش‌نشانان در اسلام شهر و کرج بیشتر از حقوق آتش‌نشانان در تهران است. با کمترین حقوق سر می‌کنیم. حقوق مدیران بماند که بالاست. مشکل مسکن هم از مهم‌ترین خواسته ماست. من خودم با ۱۰ یا ۱۱ سال کار در تهران مستاجرم و حقوقم در حدود هفت میلیون تومان است.»

 

یک آتش نشان دیگر که به همراه همسرش پلاکاردی با عنوان «مسکن» به دست گرفته بودند، گفت: «به علت بار گرانی مسکن اکثر آتش نشان‌ها از شهرهای اطراف، حتی از قزوین و بومهن هم به اینجا می‌آیند و نمی‌توانند در تهران ساکن باشند.» 

 

او در ادامه گفت: «تورم به حدی شده که آتش نشان‌ها حقوقشان را که می‌گیرند تا دهم ماه هم کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهند و بعد از آن مسافرکشی می‌کنند و شغل دوم دارند. در صورتی که باید تمام فکر ما معطوف به کارمان باشد اما اصلا انگیزه‌ای برای نیروها نمانده است. طوری شده است که همه قبلا عرق این را داشتیم که ۳۰ سال اینجا خدمت کنیم، اما الان به شکلی شده است که همه دوست دارند سر بیست سال از این شغل بیرون بیایند. بی‌انگیزگی آتش نشان‌ها باعث شده وقتی فرمانده‌ای از عملکردشان سوال می‌کنند، بگویند ما با چه انگیزه‌ای کار کنیم.» 

 

این آتش نشان گفت: «مدیر فعلی اصلا به فکر معیشت آتش‌نشانان نیست. مدیران قبلی از ایشان بهتر بودند. تازه ایشان اولین مدیری است که از جنس خود آتش نشانی بوده است.» 

 

یک آتش نشان دیگر در ادامه گفت: «تا پنج سال پیش حقوق ما ۱۲۰۰ دلار بود. درصورتی که در آسیا حتی در کشورهای اطراف ایران مانند عراق و افغانستان کمترین حقوق آتش نشانان ۳۵۰۰ دلار بوده است. الان حقوق یک آتش نشان در تهران هشت میلیون تومان است. یعنی ۲۰۰ یا ۳۰۰ دلار بیش‌تر نمی‌گیریم. این نیروها در حالی که با جانشان بازی می‌کنند، اما با قدرت خرید پنج سال قبل‌شان هم فاصله دارند.»   

 

او افزود: «تمام بچه‌ها از ناحیه زانو، مفاصل، کمر و ریه آسیب دیده اند. چینی بند زده ایم. هرکدام چند مورد تجربه سخت سقوط از ارتفاع و دودگرفتی تا سرحد مرگ داریم. می‌خواهیم سختی کار به ما تعلق بگیرد. ما مانند پرستاران سختی کار نداریم.»

 

آتش‌نشانان ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
 
آتش‌نشانان ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
 
آتش‌نشانان ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
 
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------