تاج: تیمی سقف قرارداد را رعایت نکند، سه بر صفر بازنده می‌شود/ در ماجرای استقلال کاره‌ای نیستم



مهدی تاج،اخبار ورزشی،خبرهای ورزشی
رئیس فدراسیون فوتبال گفت که یکی از ضمانت‌های سقف قرارداد باشگاه‌ها، بازنده شدن تیمی است که خارج از چارچوب عمل کرده است.

به گزارش تسنیم، مهدی تاج امروز (جمعه) بعد از حضور در آخرین تمرین تیم فوتبال امید پیش از اعزام به تورنمنت غرب آسیا گفت: اولین سفر تیم امید است و خوشبختانه در اولین سفر به کربلا خواهند رفت. می‌دانید ما جزو غرب آسیا نیستیم و جزو کافا هستیم ولی تلاش کردیم تیم امید در مسابقات غرب آسیا شرکت کند. بازی‌های خوبی در این مسابقات برگزار خواهد شد. هماهنگی خیلی خوبی با کمیته ملی المپیک داریم و  سعی‌ام این بود که نظر کمیته ملی المپیک را کنار خودم داشتم.

 

رئیس فدراسیون فوتبال ادامه داد: دو آفت همیشه باعث می‌شد تیم امید در این سال‌ها نتواند توفیق داشته باشد، یکی عدم هماهنگی بین هماهنگی بین فدراسیون و کمیته المپیک بود و دومی، عدم هماهنگی بین تیم امید و بزرگسالان. تمام تلاشم این بود که این دو هماهنگی انجام شود. تیم امید و بزرگسالان حالت سینرژی (هم‌افزایی) دارند و خیلی تلاش کردیم نظر تیم ملی بزرگسال را داشته باشیم. این اتفاق خوشبختانه افتاده است.

 

تاج گفت: تیم ملی بزرگسال کاملا با تیم امید هماهنگ است. به دوستانم گفتم در این هفته با حبیب کاشانی صحبت کنیم تا حمایت ایشان را داشته باشیم. باید ظرفیت کشور را پای کار بیاوریم تا تیم امید نتایج خوبی بگیرد. تیم خوبی داریم و خودم امیدوارم، چون هماهنگی فعلی بین تیم امید و بزرگسال را ندیده بودم و الان هماهنگی مطلوب است.

 

رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص اینکه آیا بازی‌ها و اردوهای تیم امید در تقویم لحاظ شده است، گفت: تیم امید در فیفادی نیست. فیفا زیر 23 سال را طور دیگری نگاه می‌کند و بیشتر زیر 21 سال دارد. کنفدراسیون فوتبال آسیا پیشنهادی به کمیته مسابقات فیفا داده که یکی از نمایندگان AFC در کمیته فیفا من بودم. دنبال این هستیم که تیم زیر 23 سال در تقویم گنجانده شود ولی الان دیده نشده است. برای تیم امید، باشگاه‌ها باید همکاری کنند. ما دو بسته پیشنهادی داریم، یکی از آنها که در حال کردن روی آن هستیم این است که اگر تیمی در لیگ برتر دو، سه بازیکن به تیم امید داد و سهمیه لیگ برتری بود، بسته پیشنهادی برای بازیکنان آن تیم ببینیم و بتواند از بازیکنان دیگر استفاده کند. این برنامه هنوز خام است و در حال کار کردن روی آن هستیم.

 

تاج در پاسخ به این سوال که منظورش این است که برای آن تیمی که سهیمه امید دارد، امتیاز ویژه قائل شوند، گفت: بله، به جای تنبیه کردن، تشویقی باشد و نگوییم اگر بازیکن ندهید محروم‌تان می‌کنیم و بازیکن نیز نتواند در تیم امید و لیگ برتر بازی کند. روی این موضوع کار می‌کنیم تا بتوانیم آن را انجام دهیم.

 

وی در واکنش به اظهارات محمد مایلی‌کهن که به او پیشنهاد کرده بود محرم نویدکیا سرمربی تیم امید شود، گفت: من با مایلی‌کهن صحبت نکردم ولی ادعای‌شان درست است. محمدرضا ساکت با ایشان صحبت کرده بود. نویدکیا یکی از گزینه‌های فدراسیون فوتبال بود. پرداختن به این موضوع گرفتاری را حل نمی‌کند بلکه اضافه هم می‌کند. مایلی‌کهن، کمیته المپیک، بنده و شما باید هم و غم‌مان صعود به المپیک باشد. ما 48 سال است به المپیک نرفته‌ایم که علتش همین بحث‌ها  بوده است. بحث عدم تدارکات پشتیبانی و ناهماهنگی‌ها نیز بوده است. خودمان تلاش می‌کنیم منابع مالی‌مان را از فیفا بگیریم و بتوانیم موانع را رفع کنیم.

 

رئیس فدراسیون فوتبال در رابطه با تصمیم‌هایی که در خصوص قرارداد بازیکنان لیگ گرفته شده است، تصریح کرد: فصل این بحث‌ها هست. در رسانه ملی دیدم یکسری موافق این طرح هستند و یکسری نیز مخالف. این کار درست است چون نباید هر بخشنامه‌ای داده می‌شود، همه تعریف یا دفاع کنند و بگویند بهترین است.

 

وی با اشاره به ابلاغیه  سقف قرارداد باشگاه‌های ایرانی تصریح کرد: سه موضوع برای ما مطرح است. یکی اینکه شما از تراز مالی باشگاه‌ها مانند من اطلاع ندارید. شک نکنید ادعای درستی است. من تراز مالی باشگاه‌ها را یک به یک دیده‌ام و هیچ باشگاهی سوددهی وجود ندارد. از موارد فیرپلی مالی یکی این است که هزینه‌ها را باید کنترل کرد و دیگری اینکه درآمدها را احصا کرد. الان درآمد باشگاه‌هایمان از کجا است؟ توانستیم حق پخش را بگیریم؟ الان که مشغول حذف حق پخش از برنامه هفتم توسعه هستند. یکی از مواردی است که امیدوارم مجلس به ما کمک کند و در برنامه‌ هفتم توسعه بگذارد یا حداقل شکل آن به گونه‌ای باشد که گرفتاری‌ها حل شود. این جزو مراحل صدور مجوز حرفه‌ای لیگ قهرمانان آسیا است و اتفاقاً  جزو دستور هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال برای نشست فردا هم به شمار می‌رود.

 

تاج افزود: ضمانت اجرایی ابلاغیه سقف قرارداد باشگاه‌ها این است که کمیته انضباطی دو بند دارد که اگر کسی خارج از آن رقم قرارداد را ثبت کند طرف مقابل چه بازیکن و چه مربی می‌تواند اعتراض کند و نتیجه 3 بر صفر شود. فردا روی این موارد در نشست هیئت رئیسه بحث می‌شود و هیچ کدام آنها الان تصویب شده نیست. دومین ضمانت این است که جریمه‌های مالی برای این کار در نظر بگیریم که کسی نرود خارج از چارچوب ثبت کند. یکبار برای قرارداد بازیکنان این تجربه را داشتیم اما ما الان برای قرارداد بازیکن قرارداد نداریم و این مربوط به باشگاه‌هاست.

 

رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به تجربه شکست از طرح سقف قرارداد در گذشته عنوان کرد: یکسری از دوستان این موارد را کنار هم می‌گذارند. برای بازیکنان این طرح شکست خورده بود. ما ابلاغیه را برای بازیکنان قرار ندادیم  بلکه مربوط به کل اعضای تیم است. آمدیم برای بودجه باشگاه ابلاغیه صادر کردیم. طبق آن چیزی که در فوتبال دنیا و مجوز حرفه‌ای است می‌گویند در فدراسیون فوتبال و لیگ خودتان چقدر می‌خواهید هزینه کنید.

 

تاج درباره وابستگی باشگاه‌های کشور به بخش دولتی، گفت: خیلی از باشگاه‌های ما دولتی هستند. نامه‌های زیادی از بازرسی کل کشور روی میزم هست که درخواست آنها هم همین بوده است. در واقع ما آن جریان را تعدیل کردیم  به یک جریان فوتبالی که بتوانیم در فوتبال اجرا کنیم. خوشبختانه آنها هم پذیرفتند که در کنار فدراسیون فوتبال قرار بگیرند.

 

وی پیرامون رد مدارک باشگاه استقلال توسط کمیته استیناف و اظهار نظر سرپرست باشگاه استقلال درباره امکان تایید مدارک توسط تاج، گفت: دو موضوع وجود دارد. یک موضوع این است که رئیس فدراسیون فوتبال در تایید و تکذیب مدارک جهت دریافت  مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها هیچ کاره است و تنها می‌تواند احکام افراد را صادر کند. در AFC سامانه است و سامانه به صورت فرد محور نیست.

 

رئیس فدراسیون فوتبال ادامه داد: بابت دوره قبل 300 هزار دلار جریمه شدیم برای اینکه دوستان در فدراسیون تصمیمات آنی گرفتند و گفتند 3 ماه وقت ندارند. ما نمی‌خواهیم دیگران جریمه ای به خاطر ما بدهند. بدتر از آن حذف ما را به دنبال دارد و جریمه نخواهند کرد. در نامه آنها این موضوع صادر شده است.

 

تاج در پاسخ به این سوال که آیا فدراسیون فوتبال بابت صحت در تایید مدارک تعهد داده، گفت: ما تعهدی ندادیم و فقط اطلاع رسانی کردیم. در گذشته جریمه شدیم و متعلق به ما هم نیست اما جریمه است. این بار محروم شویم به کل تیم‌های فوتبالی باز می‌گردد و کل اتفاقات فوتبال کشور حتی فوتسال هم محدود می‌شود.

 

وی پیرامون خروجی جلسه با سرپرست استقلال درباره مدارک مجوز حرفه‌ای آبی‌پوشان، تصریح کرد: جلسه بسیار خوبی با آقای کریمی داشتیم، گفتیم می‌توانید شکایت کنید و ان‌شاءالله نتیجه هم داشته باشد. از کمیته استیناف و بدوی شکایت کنید. آنجا (کنفدراسیون فوتبال آسیا) در کارتابل من نمی‌آید و به کمیته می‌رود. آنجا به صورت فرد نیست. یک سامانه است. 

 

رئیس فدراسیون فوتبال ادامه داد: زمانی در تلویزیون یک فردی درباره بدهی استقلال می‌گفت بروید بالای 500 میلیارد، بروید بالای فلان مقدار. الان باشگاه استقلال واقعاً بدهی ندارد. این واقعاً خیلی برای فدراسیون فوتبال خوشحال کننده است. به جز دو تیم 14 باشگاه دیگر بدهی ندارند.

 

تاج یادآور شد: ان‌شاءالله بتوانیم اتفاق دوم هم رقم بزنیم که بازیکن نتواند آپشنی بیش از مبلغ قرارداد داشته باشد و تنها می‌تواند 20 درصد قرارداد خود آپشن داشته باشد. اینطور نباشد که بازیکن قرارداد یک میلیاردی ببندد و 2 میلیارد آپشن داشته باشد. این موارد باید حذف شود. سال‌های قبل این اتفاقات بد می‌افتاد. بدهی باشگاه‌ها روی کاغذ چیزی نیست مگر اینکه فردی بیاید از باشگاه استقلال، پرسپولیس و گل گهر ادعای طلب کند که این دیگر برای ما قابل احصا نیست چون خودش قبلا نیامده که ادعا کند.

 

تاج در پاسخ به این سوال که با توجه به حضور ستاره‌های فوتبال دنیا نظیر رونالدو در فوتبال عربستان، آیا نباید در کنفدراسیون فوتبال آسیا پیشنهاد فیرپلی مالی را مطرح کند تا رقابت برای تیم‌های ایرانی آنقدر سخت نشود، گفت: سفره فوتبال نباید کوچک شود. فدراسیون اگر این کار را بکند اشتباه کرده است. فدراسیون مشغول نظم دادن مالی است، تا 4 یا 5 باشگاه به اندازه یک دوم لیگ هزینه انجام ندهند. فیرپلی در داخل کشور اینگونه و با نظم دادن مالی معنا پیدا می‌کند. در خارج از کشور همان حرفی است که با آقای وزیر و همه مسئولان ذیربط همواره صحبت می‌کنیم. باید برویم با عربستان، قطر و دیگرانی رقابت کنیم که چنین وضعیتی دارند. البته همه فوتبال آسیا هم عربستان نیست.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------