دستمزد ستاره‌های والیبال ایران؛ پرش بر فراز میلیارد!



اخبار,اخبار ورزشی,تیم ملی والیبال ایران

تیم‌ملی والیبال ایران که در سه هفته ابتدایی لیگ ملت‌های ٢٠١٩ نتایج خوبی کسب کرده و فعلا با شکست غول‌های والیبال دنیا، صدر نشین لیگ است و شاگردان کولاکوویچ در تلاشند برای دومین‌بار راهی مرحله نهایی شوند.

 

این اتفاقات درحالی رقم می‌خورد که تعدادی از بازیکنان ایران از سال‌ها قبل در ترکیب حضور دارند و شناخته‌شده هستند و تعدادی دیگر هم در یکی، ٢‌سال اخیر به جمع سایر نفرات اضافه شدند. شاید جالب باشد درآمد ملی‌پوشانی که این روزها در بالاترین سطح والیبال جهان رقابت می‌کنند را بدانید؛ چه آنهایی که در داخل بازی می‌کنند و چه آنهایی که به واسطه بالارفتن قیمت ارزش در یکی، ٢‌سال اخیر لژیونر شدند.

 

امیر غفور؛ گرانترین لژیونر ایرانی

در شرایط فعلی امیر غفور را می‌توان گرانترین لژیونر ایرانی نامید. او اخیرا بعد از درخشش در ترکیب تیم مونزای ایتالیا انتقال خود به لوبه را نهایی کرد. این باشگاه که در فصل اخیر قهرمان ایتالیا و اروپا شده، قطعا مبلغ قابل توجهی به لژیونر ایرانی پرداخت خواهد کرد. این پشت خط زن ٢٨ساله تا چند‌سال دیگر می‌تواند در بالاترین سطح بازی کند و حتی شاید رکورد قرارداد یک‌میلیون دلاری معروف با زنیت‌کازان را هم بشکند.

 

سعید معروف؛ همچنان روی بورس

پاسور باتجربه ایران که همچنان با پنجه‌های توانمند خود دنیا را شگفت‌زده می‌کند، در ٣٣سالگی هم در اوج قرار دارد. او که چند‌سال قبل شاید گرانترین قرارداد تاریخ یک بازیکن والیبال ایران را با تیم زنیت‌کازان روسیه به مبلغ یک‌میلیون دلار امضا کرد، بعد از چند فصل حضور در ایران این‌بار به سری‌آ رفت و همچنان یک فصل از قراردادش با سیه‌نا هم باقی مانده است. با این‌که میزان قراردادهای تیم‌های ایتالیایی قابل مقایسه با باشگاه روسی سابق معروف نیست، اما به‌ هرحال او به‌عنوان یکی از پاسورهای جهان چند صد‌هزار دلار را از سیه‌نا دریافت می‌کند.

 

میلاد عبادی‌پور؛ ثبات در لهستان

دیگر بازیکنی که خارج از کشور در سال‌های اخیر موفق بوده،‌ میلاد عبادی‌پور است. این دریافت‌کننده تیم‌ملی بعد از ٢ فصل حضور در اسکرا، برای ٣‌سال دیگر هم قراردادش را با یکی از تیم‌های پرقدرت لهستان و اروپا تمدید کرد. او را هم در کنار غفور می‌توان جزو پردرآمدترین بازیکنان ایرانی قرار داد.

 

معنوی‌نژاد و شریفی؛‌ لژیونرهای کم‌درآمد

٢ بازیکن جوان تیم‌ملی یعنی جواد معنوی‌نژاد و مرتضی شریفی‌ سال اخیر در ورونای ایتالیا همبازی بودند. قرارداد شریفی ٢٠ساله کمتر از ١٠٠‌هزار دلار بود و معنوی‌نژاد که ‌سال دوم حضورش در این تیم را سپری می‌کرد، کمی بیشتر از ورونا دریافتی داشت.

 

فرهاد قائمی؛ ترکیه بهتر از ایران

دیگر بازیکن باتجربه‌ای که در سوپرلیگ ترکیه توپ زد، فرهاد قائمی بود. او که سال‌ها در لیگ ایران به میدان رفته بود، با بالارفتن قیمت ارز ترجیح داد یک‌سالی را در تیم زراعت بانک ترکیه فعالیت کند؛ اگرچه قرارداد چندان قابل توجهی هم امضا نکرده بود.

 

در ایران قرارداد میلیاردی نداریم!

از میان بازیکنانی که در لیگ ایران به میدان رفتند،‌ بدون ‌شک سیدمحمد موسوی از نظر سابقه یک سروگردن از بقیه بالاتر است. این بازیکن سرعتی زن که امسال با آمادگی خوبی به تیم‌ملی رفته، در ابتدای فصل گذشته لیگ برتر بابت ردکردن پیشنهادات خارجی خود حسرت می‌خورد و قصد نداشت به خاطر پایین‌بودن سطح قراردادها در هیچ تیمی به میدان برود! درنهایت او به پیام مشهد پیوست، اما قطعا قراردادی درحدود ٥٠٠ تا ٦٠٠‌ میلیون برای او راضی‌کننده نبود.

 

پوریا فیاضی و علی شفیعی را هم می‌توان جزو دیگر بازیکنانی دانست که با قراردادهای این‌چنینی و حتی مبلغ پایین‌تر در تیم‌های شهرداری ورامین و سایپا فعالیت کردند. البته شفیعی که برای فصل آینده با یک تیم فرانسوی به توافق رسید و لژیونر خواهد شد. سطح قراردادها در لیگ ایران بعد از منحل‌شدن بانک سرمایه پایین آمد و همین دلیلی برای افزایش تعداد لژیونرها شده است. مثلا بازیکنان جوان‌تر مثل علی‌اصغر مجرد و محمدرضا حضرت‌پور که هم‌اکنون در تیم‌ملی جزو بازیکنان نسبتا تاثیرگذار هستند، مبلغ قراردادشان شاید به ٢٠٠‌میلیون هم نرسد.

 

روزنامه شهروند

 


کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------