ماجرای متوقف شدن بهناز شفیعی توسط پلیس



اخبار,اخبار ورزشی,بهناز شفیعی

چند روز گذشته فیلمی در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شد که در آن پلیس، بهناز شفیعی، نخستین و شناخته‌شده‌ترین زن موتورسوار ایرانی را متوقف کرده و به او می‌گوید حق موتورسواری ندارد. شفیعی می‌گوید موتورش پلاک و بیمه دارد و او همه قوانین را رعایت کرده است. او همچنین گواهینامه بین‌المللی‌اش را نشان می‌دهد و می‌گوید هرچند این گواهی را از آمریکا دریافت کرده، اما پرچم ایران هم به‌عنوان کشوری که این گواهی را قبول دارد در آن ثبت شده، اما پاسخ پلیس به او این است که گواهینامه‌اش، گواهینامه‌ای نیست که بتواند با آن در شهر سوار موتور شود و این گواهینامه برای استفاده در پیست است. پلیس حاضر در این فیلم می‌گوید: «در ایران ما خانم‌ها نمی‌توانند با موتور در شهر تردد کنند و هیچ خانمی گواهینامه ندارد.» این فیلم از زمانی که منتشر شده واکنش‌های فراوانی را به دنبال داشته است و باعث شده تا موتورسواری زنان که یکی از سخت‌ترین کارها برای آنهایی است که دوستش دارند، مورد توجه قرار گیرد.

 

بهناز شفیعی اما در گفت‌وگو با «شهروند» می‌گوید آن‌چه در این فیلم می‌بینید تنها بخشی از مشکلاتی است که زنان موتورسوار ایرانی با آن مواجهند و این موانع آن‌قدر زیاد است که اغلب عامل دلسردی و ناراحتی زنانی است که به موتور علاقه‌مندند.  

 

خانم شفیعی! ماجرای این فیلم چیست، چون وقتی فیلم را می‌بینیم به نظر می‌آید کسی که فیلم می‌گیرد به راحتی این کار را انجام می‌دهد و پلیس با این مسأله مشکل ندارد؟

این فیلم در حقیقت بخشی از مستند «رالی ایرانی» است که درباره سختی‌های زندگی و کار موتورسواران زن ساخته می‌شود و قرار است در هفت روز به‌طور مستند از زندگی من فیلمبرداری شود. به این ترتیب آن اتفاق که می‌بینید واقعی است و دوستان مستندساز از فاصله دور مشغول فیلمبرداری هستند. پلیس هم واقعی است و هرچه می‌بینید و می‌شنوید اتفاقی است که افتاده است.

 

قبلا هم پیش آمده که با چنین مواردی مواجه شوید؟

بله، پیش آمده و برای همین هم سعی می‌کنم زمانی که شلوغ نباشد از موتور استفاده کنم و اغلب شب‌ها موتورسواری می‌کنم. این درحالی است که گواهینامه بین‌المللی دارای اعتبار است و کشورهایی که آن را پذیرفته‌اند باید اجازه دهند که زنان از موتور برای رفت و آمد استفاده کنند، اما ما در ایران نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم؛ درحالی که همه موارد قانونی را رعایت می‌کنم.

 

قانون در این خصوص چه می‌گوید؟ چون پلیس حاضر در این فیلم دایم می‌گوید زن در ایران نمی‌تواند موتورسواری کند.

 

ببینید! در هیچ کجای قانون نیامده که زن نمی‌تواند یا نباید موتورسواری کند و ما اصلا چنین مواردی نداریم. حتی تا ‌سال ٨٩  شاهد این بودیم که مانند گواهی ماشین، به موتور هم گواهی می‌دادند و ٩٠ زن هم گواهینامه استفاده از موتور گرفتند اما بعد از آن تبصره‌ای به گواهینامه موتور اضافه شد که در آن نوشته بود شرایط صدور گواهی برای مردان و چون کلمه مردان آمده بود این تلقی به وجود آمد که فقط مردان می‌توانند گواهی بگیرند و در نتیجه امکان گرفتن گواهی برای زنان سلب شد.

 

 تا به حال برای این مورد کاری نکرده‌اید؛ این‌که به جایی شکایت کنید؟

چون در قانون نیامده موتورسواری زن نادرست است، ما می‌توانیم به دیوان عالی کشور شکایت کنیم و بخواهیم وضعیت‌مان را مشخص کنند. من تاکنون به فکر این کار نبوده‌ام، اما حالا می‌خواهم شکایت کنم و از دیوان عالی کشور بخواهم در این‌باره نظر دهد و این مشکل را حل کند.

 

 پلیس در این ویدیو به شما می‌گوید گواهینامه‌تان برای پیست است و آن‌جا موتورسواری کنید. کمی از وضع پیست‌ها بگویید.

 

وضعیت پیست‌ها اصلا خوب نیست. ما فقط می‌توانیم از پیست آزادی استفاده کنیم و آن‌جا هم فقط شنبه‌ها و به مدت دو ساعت است. این زمان خیلی کم است و اصلا نمی‌توان تمرین کرد. برای همین هم مجبور می‌شویم برای تمرین به خیابان برویم که آن هم با این موانع مواجه است.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------