افشاگری کفاشیان از مداخله وزیر ورزش در امور فدراسیون فوتبال!



اخبار,اخبار ورزشی,علی کفاشیان
رئیس پیشین فدراسیون فوتبال گفت: تغییر مهدی محمدنبی و برکناری دو نایب رئیسم در سال ۱۳۹۳ به خاطر فشار محمود گودرزی وزیر وقت ورزش و برای بقای فدراسیون فوتبال بود!

به گزارش مهر، بهمن ۱۳۹۳ بود که مهدی محمدنبی دبیر کل وقت فدراسیون فوتبال در زمان ریاست علی کفاشیان از سمت خود استعفا کرد تا سال جنجالی فدراسیون تکمیل شود. پیش از نبی، فریده شجاعی و هادی آیت اللهی دو نایب رئیس فدراسیون فوتبال از سوی کفاشیان کنار گذاشته شدند تا به این ترتیب گمانه زنی‌ها از فشار بر علی کفاشیان برای ایجاد تغییرات در فدراسیون بالا بگیرد. حدود پنج سال بعد از استعفای نبی، وی مجدداً به فدراسیون فوتبال بازگشت؛ این بار با حکم حیدربهاروند سرپرست فدراسیون. نبی در همان پست سابق خود در فدراسیون فوتبال مشغول به کار شده است و حالا علی کفاشیان می‌گوید استعفای نبی در سال ۹۳ به خاطر فشار محمود گودرزی وزیر وقت ورزش و جوانان بوده است. کفاشیان برکناری شجاعی و آیت اللهی را هم نتیجه فشار وزارت ورزش و برای «بقای فدراسیون» دانست. رئیس پیشین فدراسیون فوتبال که همچنان در جزیره کیش به سر می‌برد، در خصوص اصلاح اساسنامه فدراسیون هم تاکید کرد که باید نقش دولت در اساسنامه محدود شود تا با تعلیق و محدودیت از سوی فیفا مواجه نشویم.

 

مدتی پیش و بعد از شیوع ویروس کرونا به جزیره کیش رفتید. آیا هنوز هم در قرنطینه به سر می‌برید؟

بله در حال حاضر در کیش هستم ولی در کل حدود هفت، هشت ماه در قرنطینه‌ام! (باخنده)

 

در روزهای گذشته خبرهایی از احتمال بازگشت شما به فدراسیون فوتبال مطرح شد. امکان دارد دوباره در فدراسیون مشغول به کار شوید؟

صحبتی با من نشده است. فدراسیون هم دارد با سرپرست کارش را انجام می‌دهد. مسئولان فعلی تجربه دارند و کارشان را بلد هم هستند. فدراسیون باید به سمت اصلاح اساسنامه و برگزاری مجمع برود.

 

شما در گفتگوهای قبلی خود اعلام کردید که نیازی به اصلاح اساسنامه نیست ولی فیفا روی موضع خود ایستاد و فدراسیون را به عقب نشینی وادار کرد.

من نمی دانم چون در جریان کار نبودم. ولی فیفا مدنظر داشت اصلاحاتی انجام شود. مهمترین بحث فدراسیون مستقل بودن و غیر دولتی بودن آن است. باید مجلس تصویب کند که فدراسیون غیر دولتی باشد و از بحث «نهاد عمومی» خارج شود. این برای فدراسیون فوتبال مهم است و نیاز به تصویب دولت و مجلس دارد.

 

تجربه می‌گوید دولت در ادوار مختلف به راحتی زیر بار این موضوع نمی‌رود. دولت را چطور می‌توان قانع کرد که این اصلاحات انجام شود؟

اگر زیر بار نروند ممکن است محدودیت‌های فیفا اعمال شود مثل بعضی از کشورهای دیگر. فیفا شوخی ندارد و جلوی شرکت تیم ملی در مسابقات انتخابی جام جهانی و جام ملت‌ها را می‌گیرد. ممکن است فیفا بگوید تا فلان تاریخ فرصت دارید که اصلاحات را انجام بدهید. اگر این اصلاحات انجام نشود شاید تعلیق شویم.

 

به عنوان فردی که سال‌ها در فدراسیون فوتبال حضور داشتید ارزیابی‌تان نسبت به میزان استقلال این فدراسیون چیست؟

فدراسیون مستقل نیست. الان می‌گویند دولتی است و برای همین جلوی حضور بازنشسته‌ها را می‌گیرند. در واقع فدراسیون اختیاردارِ مجمع خودش نیست. فدراسیون باید مستقل باشد و پول و بودجه‌ای از دولت نخواهد.

 

اما فدراسیون فوتبال بارها از دولت درخواست کمک کرده است که آخرین نمونه اش هم در ماجرای پرداخت قرارداد مارک ویلموتس رسانه‌ای شد.

در قانون اساسی آمده است که فدراسیون می‌تواند برای تیم‌های ملی از دولت در جهت نشاط ملی و عمومی کمک بگیرد ولی به نظرم فدراسیون اگر خوب مدیریت شود، نیازی به کمک دولت هم ندارد. هم در آمد جام جهانی هست و هم درآمد از کنفدراسیون آسیا و درآمد لیگ. فدراسیون نیازی به کمک دولت ندارد. این مسائل باید خوب مدیریت شود نه اینکه قراردادهای آنچنانی ببندند و بعد هم اجرا نشود و خسارت بدهند.

 

زمان شما هم قراردادی تبلیغاتی با یک شرکت منعقد شد که به صورت کامل درآمدهایش وصول نشد.

آن قرارداد را سازمان لیگ بست نه ما. ولی همان موقع رقم آن قرارداد سه برابر قراردادهای قبلی بود که یک و نیم برابرش وصول شد. اگر حق پخش را بدهند که دیگر نیازی به بودجه نیست. اینها می‌تواند باعث شود فدراسیون خودگردان باشد و زیر نظر دولت نباشد.

 

بازگشت مهدی نبی به فدراسیون را چطور ارزیابی می‌کنید؟

نبی آدم باتجربه ای است و سالهای سال در فدراسیون مدیریت کرده است. او می‌تواند اساسنامه را اصلاح کند و با کمک هیأت رئیسه انتخابات را برگزار کند.

 

چرا نبی در سال ۱۳۹۳ و در زمان ریاست شما در فدراسیون استعفا کرد و از فدراسیون جدا شد؟

آن زمان وزارت ورزش در این امور دخالت می‌کرد که یک سال تا یک سال و نیم مقاومت کردیم. در نهایت آنقدر اذیت کردند که ناچار شدیم آقای نبی را عوض کنیم. این فشار از سوی شخص آقای گودرزی وزیر ورزش بود.

 

برکناری هادی آیت اللهی و فریده شجاعی دو نایب رئیس فدراسیون هم با دستور وزیر بود؟

همان موقع مشخص بود که وزیر گفته است {آیت اللهی و شجاعی نباشند}.

 

البته آن زمان دلایل مختلفی برای برکناری شجاعی مطرح می‌شد.

برای کنار گذاشتن خانم شجاعی تا مجمع صبر کردیم. آن موقع فشار زیادی روی فدراسیون وجود داشت که شجاعی نباشد و ناچار شدیم در حالی که از کار شجاعی راضی بودیم. اینها ناشی از فشار وزیر بود که در مجمع ناچار شدم به خاطر بقای فدراسیون تغییراتی بدهم.

 


کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------