سونامی دوپینگ در ووشوی ایران/ مریم هاشمی هم ۴ سال محروم شد



اخبار,اخبار ورزشی,دوپینگ مریم هاشمی
پس از حمیدرضا قلی‌پور و معین تقوی، سانداکار سنگین وزن تیم ملی بانوان ایران سومین ووشوکار دوپینگی ایران شد.

به گزارش ایسنا، پس از افشا شدن دوپینگ حمیدرضا قلی‌پور و معین تقوی دو سانداکار نقره‌ای و طلایی‌ تیم ملی ایران در رقابت‌های جام‌جهانی ساندای ۲۰۱۸ چین، فدراسیون جهانی حکم دوپینگ مریم هاشمی سانداکار تیم ملی بانوان ایران در رقابت‌های قهرمانی جهانی ۲۰۱۹ ووشو را هم منتشر کرد تا به این ترتیب، او سومین دوپینگی ووشوی ایران باشد.

 

مریم هاشمی در این مسابقات مدال طلا به دست آورده بود که با این اوصاف، مدال او از سبد مدال‌های ایران کم خواهد شد. ایران با ۸ طلا در بخش ساندای این مسابقات، بالاتر از چینی که ۶ طلا، یک نقره و یک برنز به دست آورده بود، برای دومین بار قهرمان جهان شد. با این اوصاف تعداد طلاهای ایران به عدد ۷ کاهش می‌یابد.

 

طبق حکم فدراسیون جهانی، هاشمی از تاریخ ۲۱ اکتبر ۲۰۱۹ تا ۲۱ اکتبر ۲۰۲۳ یعنی به مدت چهارسال از حضور در مسابقات رسمی محروم خواهد بود. سانداکار تیم ملی بانوان ایران تا ۱۴ روز دیگر فرصت دارد که به دادگاه حکمیت ورزش اعتراض کند.

 

اخبار,اخبار ورزشی,دوپینگ مریم هاشمی

 

 واکنش علی‌نژاد به دوپینگ های حاشیه ساز ووشو

وی در ارتباط با مسائل پیش آمده در حوزه ووشو و دیر اعلام شدن دوپینگ ۲ ورزشکار در این رشته، تصریح کرد: برخی از رسانه ها سعی کردند قهرمانی جهان را در سال ۲۰۱۷ با این مسئله مرتبط کنند، در حالی که مسائل پیش آمده مربوط به سال ۲۰۱۸ بود، علاوه بر این قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۹ هم تکرار شد و باز هم به این موضوع ارتباطی نداشت.

 

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان ادامه داد: در ۱۳ سالی که بنده مسئولیت داشتم ۳۱۸ تست دوپینگ گرفته شد که صرفا ۱۳ مورد آن ها مثبت بود که نشان دهنده مبارزه با دوپینگ است و هیچ قهرمان بزرگی در بین آن ها نبود و طی این مدت نیز ۱۲۰ تست دوپینگ از ورزشکاران ایرانی در رشته ووشو گرفته شد و این ۲ ورزشکار(قلی پور و تقوی)،  اولین ورزشکارانی هستند که در رده سنی بزرگسالان در بیرون از ایران تستشان مثبت شد.

 

علی نژاد با اشاره به اینکه بحث دوپینگ بر اساس نظام نامه وادا انجام می شود، گفت: در نظام نامه دوپینگ فصل چهاردهم بند سوم صراحتا گفته شده هرکسی مسئول گرفتن تست بوده، مسئول مدیریت نتایج آن نیز است و پس از قطعی شدن رای، ظرف ۲۰ روز باید متولی اخذ تست رای را در سایت اعلام کند و هیچ مسئولیت دیگری متوجه سایر بخش ها نیست.

 

وی افزود: مراحل صدور رای در این رابطه هشت ماه طول کشید و درحالی که آبان ۹۷ این اتفاق افتاده اما در تیرماه ۹۸ رای صادر شده است و پس از قطعی شدن رای فدراسیون جهانی ووشو نیز در همان مقطع، در سایت خود موضوع را اعلام کرده است و هیچ مسئولیتی متوجه هیچ بخش دیگری در این زمینه نیست.

 

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه فدراسیون ملی ووشو و نادوی ایران هیچ مسئولیتی در قبال انتشار اسامی نداشته اند، خاطرنشان کرد: از تیرماه سال ۹۸ سایت جهانی ووشو موضوع را اعلام کرده است اما افرادی که در حوزه رزمی کار می کنند از این مسئله خبردار نشده اند.

 

علی نژاد در مورد اینکه چرا از عضویت یکی از ورزشکاران مربوطه در کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک ممانعت به عمل نیامده بود، گفت: در مورد هر دو ورزشکار همان زمان ابلاغ رای صورت گرفت و ممنوعیت به آن ها ابلاغ شد و اقدام دیگری که بخواهند ورزش کنند انجام نداده اند و باز هم تکرار می کنم فدراسیون ملی ووشو مسئولیتی در این رابطه که دیگر بخش ها مسئله را اعلام کنند، نداشته است.

 

وی تاکید کرد: دوپینگ چارچوب خاص خود را دارد و نمی توان در مورد آن سلیقه ای عمل کرد و فدراسیون های ملی بر اساس نظام نامه هیچ مسئولیتی در این زمینه ندارند و بنده در فدراسیون ووشو هیچ نسبت فامیلی با کسی ندارم.

 

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه برای ورزشکاران دوپینگی در حوزه ووشو چهار سال محرومیت در نظر گرفته شده است، اعلام کرد: این اتفاقات روی قهرمانی های ما تاثیری نخواهد داشت.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------