شکایت النصر عربستان از باشگاه پرسپولیس رد شد/ خبرنگار عربستانی: النصر اعتراضش از پرسپولیس را به CAS می‌برد



اخبار,اخبار ورزشی,رد شکایت النصر از پرسپولیس
با اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا شکایت باشگاه النصر عربستان از باشگاه پرسپولیس رد شد و به این ترتیب حضور نماینده ایران در فینال لیگ قهرمانان آسیا قطعی است.

به گزارش مهر، بعد از آنکه تیم فوتبال پرسپولیس موفق شد با شکست النصر عربستان به فینال لیگ قهرمانان آسیا راه یابد، باشگاه سعودی از نماینده ایران به کنفدراسیون فوتبال آسیا شکایت کرد.

 

النصری ها به بهانه استفاده پرسپولیس از بازیکنان غیر مجاز، خواهان تغییر نتیجه و گرفتن جای پرسپولیس در فینال بودند. در شکایت باشگاه النصر به AFC تاکید شده بود که جذب بازیکنان جدید در دوره محرومیت پرسپولیس در پی رای فیفا در پرونده برانکو ایوانکوویچ صورت گرفته بود.

 

کنفدراسیون آسیا هم روز سه شنبه در نامه ای به فدراسیون فوتبال ایران، از پرسپولیس خواست مدارک و مستنداتش را در دفاع از شکایت النصر ارسال کند.

 

در نهایت و بعد از بررسی همه جانبه این پرونده در کنفدراسیون آسیا، AFC شکایت النصر را وارد ندانست و به این ترتیب پرسپولیس به صورت قطعی در فینال لیگ قهرمانان ۲۰۲۰ آسیا حضور خواهد داشت. این رای امروز جمعه صادر شد.

 

دیدار فینال لیگ قهرمانان ۲۰۲۰ آسیا روز ۲۹ آذر برگزار می شود و پرسپولیس به عنوان فینالیست غرب آسیا در انتظار فینالیست شرق این قاره می ماند.

 

خبرنگار عربستانی: النصر اعتراضش از پرسپولیس را به CAS می‌برد

عبدالعزیز المریسل روزنامه‌نگار سرشناس عربستانی و منتقد ورزشی با انتشار توئیتی نوشت: «هواداران النصر، همان‌طور که قبلاً به شما گفته بودم، موضوع اعتراض باشگاه النصر (درباره باشگاه پرسپولیس) به کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا ختم نمی‌شود و با توجه به رد شدن اعتراض این باشگاه نزد AFC، آنها قطعاً اعتراض خود را به دادگاه حکمیت ورزشی (CAS) خواهند برد».

 

وکیل پرسپولیس: AFC اعتراض النصر را از لحاظ شکلی رد کرد/ فیفا ازکسر امتیاز یا سقوط حرفی نزده

وکیل باشگاه پرسپولیس گفت: استناد AFC به ماده ۵۹ آئین نامه انضباطی برای رد اعتراض النصر یعنی این شکایت از لحاظ شکلی رد شده و وارد بحث محتوا نشده اند.

 

امیر ساعد وکیل در گفت‌وگو با فارس، درباره رد شدن شکایت باشگاه النصر عربستان از پرسپولیس توسط AFC اظهار داشت: تا جایی که اطلاع دارم AFC برای رد کردن این اعتراض به بندهای ماده‌های 1، 2‌و 4 ماده 59 آیین نامه انضباطی استناد کرده و این موضوع قابل توجه است، زیرا باشگاه پرسپولیس در لایحه دفاعی خود ایرادی شکلی به اعتراض النصر وارد کرده بود.

 

وی افزود: در لایحه ما آمده بود آیا تیم النصر حداکثر تا 48 ساعت پس از اتمام بازی شکایت مکتوب و کامل خود را به AFC ارائه داده است. این ایراد شکلی را در لایحه خود آورده بودم. وقتی AFC برای رد اعتراض النصر به ماده 59 استناد می‌کند، یعنی اصلاً به محتوای اعتراض النصر ورود نکرده است و این خیلی جالب است.

 

وکیل باشگاه پرسپولیس خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم یکی از معدود پرونده‌هایی بود که ایران در سال‌های اخیر در سطح بین المللی به نتیجه رسید. متأسفانه تعداد پرونده‌هایی که در سطح دیوان داوری ورزش، فیفا و AFC و سایر نهادهای بین المللی می‌بازیم زیاد شده و اساس این قضیه هم به چند مورد برمی‌گردد. از باشگاه‌ها خواهش می‌کنم از ظرفیت‌های تخصصی وکلا و نیروهای  ایرانی در زمان عقد قرارداد و طول مسابقات برای مدیریت برخی امور که می‌تواند جریمه‌های انضباطی و تنبیهی برای باشگاه‌ها همراه داشته باشد استفاده کنند. همچنین پس از مشکلی که از لحاظ حقوقی ایجاد می‌شود باز هم استفاده از ظرفیت وکلای داخلی کارگشا است مشروط به این که از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

 

ساعد وکیل ادامه داد: در پرونده شکایت النصر سه بخش اصلی وجود داشت. ابتدا این که پرسپولیس در محدوده زمانی مجاز قرارداد بازیکنان جدید خود را ثبت کرده و تا قبل از این که به دلیل عدم پرداخت طلب برانکو دچار محکومیت و بسته شدن پنجره نقل و انتقالاتی‌اش شود، قراردادهای خود را منعقد کرد. این مسائل محتوایی است. سومین مسأله هم درباره تردید باشگاه النصر بود.

 

وی خاطرنشان کرد: به AFC اعلام کرده بودیم هیچ سندی وجود ندارد که النصر مطابق مقررات خاص برگزاری لیگ قهرمانان آسیا موظف بوده دو ساعت پس از اتمام بازی اعتراض اولیه خود را به شکل رسمی ارائه بدهد و همچنین طبق مقررات و ماده 59، حداکثر ظرف 48 ساعت اعتراض مکتوب خود را به AFC اعلام کند. یکی از ایرادهایی که به لحاظ شکلی به اعتراض النصر گرفته بودیم، همین مسأله بود و ما هم در لایحه خود آورده بودیم اگر مقررات شکلی برای طرح اعتراض رعایت نشده باشد، باید اعتراض النصر رد شود. خوشبختانه به همین ایراد شکلی توجه شده و رسیدگی به اعتراض النصر به مراحل دیگری نرسیده است.

 

وکیل باشگاه پرسپولیس تصریح کرد: طبق آنچه اطلاع دارم و امیدوارم درست باشد استعلامی هم که AFC از فیفا داشته این موضوع را تأیید کرده که پرسپولیس تا 12 سپتامبر (22 شهریور) مجاز به استفاده از پنجره نقل و انتقالاتی‌اش بوده و محرومیت کمیته انضباطی فیفا پس از آن تاریخ اجرا شده است.

 

ساعد وکیل درباره مباحثی که نسبت به احتمال کسر امتیاز و یا حتی سقوط پرسپولیس به دسته پایین تر در صورت پرداخت نشده مطالبات برانکو تا 4-3 روز دیگر عنوان می‌شود، توضیح داد: در این موضوع چند روزی است هواداران پرسپولیس احساس نگرانی می‌‌‌‌‌کنند که اگر این باشگاه تا 4-3 روز آینده با برانکو تسویه حساب نکند، با جریمه کسر امتیاز و یا سقوط به رده پایین تر مواجه می‌شود.

 

وی افزود: از نظر حقوقی می‌خواهم این اطمینان خاطر را بدهم که این پرونده در شرایط فعلی به چند دلیل جای نگرانی ندارد. ماده 15 مقررات انضباطی فیفا به هیچ وجه تصریح نکرده که باید تشریفات و ترتیب‌های مشخصی برای جریمه شدن یک باشگاه در صورت این که آن باشگاه به تعهدات خود طبق حکم این کمیته عمل نکند در نظر گرفته شود.

 

وی تصریح کرد: در این ماده نیامده که باید حتماً یک پروسه حقوقی طی شده یا دادخواستی ارائه شود، اما در بند 2 ماده 15 این عبارت به شکل صریح آمده است که شروع فرآیند رسیدگی انضباطی با اعتراض و درخواست ذی نفع است. در این پرونده برانکو و وکیلش ذی نفع هستند. بنابراین می‌توانیم استنباط کنیم اگر قرار باشد دوباره پروسه‌ای شکل بگیرد باید از سوی برانکو و یا وکیل وی درخواستی ارائه شود.

 

وکیل باشگاه پرسپولیس افزود: مورد دوم این است که منطق حقوقی به عنوان یک اصل حقوقی ایجاب می‌کند اگر قرار است مجازاتی برای یک شخص یا باشگاه اعمال شود، باید حتماً به طرف اطلاع‌رسانی کافی بشود تا بتواند هم  برای اجرای بهتر مقررات نهایت تلاش خود را بکند و از طرفی حق دفاع هم داشته باشد.

 

ساعد وکیل افزود: نکته سوم که از همه مهم‌تر است، این است که با بررسی رویه فیفا و دادگاه CAS به این نتیجه رسیدم همواره در مواردی که مجازات کسر امتیاز یا سقوط به رده پایین‌تر وجود دارد این موضوع در همان رأی ابتدایی کمیته انضباطی قید می‌شود. به صورت مثال کمیته انضباطی می‌گوید اگر ظرف 30 یا 60 روز این پول را پرداخت نکردید، دچار کسر امتیاز یا سقوط به رده پایین‌تر می‌شوید. چنین موضوعی در رأی کمیته انضباطی فیفا برای پرونده برانکو نیست و به همین دلیل فیفا نمی‌تواند به شکل آنی و خلق الساعه از پرسپولیس کسر امتیاز کند یا مجازات سقوط به دسته پایین تر را برای این باشگاه در نظر بگیرد.

 

وی اضافه کرد: بر اساس رویه‌ای که در دادگاه CAS و دیوان عالی ورزش دیدم، اگر فیفا بخواهد برای باشگاه پرسپولیس مجازات تنبیهی سنگین‌تری در نظر بگیرد، باید نامه‌ای به این باشگاه بدهد و مدت کوتاهی را هم مشخص کند. پس از تمام آن مدت اگر باشگاه پرسپولیس نتواند تعهدات خود نسبت به برانکو را عمل کند می تواند  از این باشگاه امتیاز کسر کرده یا سقوط به دسته پایین‌تر را در نظر بگیرد. باید در این زمینه مثالی بزنم. در سال 2013 مانند همین ماجرا برای یک باشگاه ترکیه‌ای اتفاق افتاد و فیفا با ارسال نامه‌ای به این تیم اعلام کرد اگر تا زمان مشخصی بدهی خود را پرداخت نکند، پس از 50 روز مجازات سقوط به رده پایین تر را برای این باشگاه در نظر می‌گیرد که در نهایت هم با پرداخت نشدن این بدهی، باشگاه ترکیه ای به دسته پایین تر سقوط کرد.

 

این وکیل بین المللی افزود: به همین دلیل فیفا باید چنین مسائلی را طبق اعلام رسمی به باشگاه پرسپولیس اطلاع بدهد که تا امروز چنین کاری را انجام نداده و از طرفی اگر این احتمال ضعیف را در نظر بگیریم که فیفا بدون ابلاغ به پرسپولیس چنین جریمه ای اعمال می کند، باشگاه می‌تواند بحث را در دیوان عالی ورزش پیگیری کند.

 

ساعد وکیل درباره اقدام‌های این باشگاه برای کاهش محرومیت عیسی آل کثیر گفت: تا جایی که من در مورد پرونده آل کثیر اطلاع دارم طبق مقررات پرسپولیس 10 روز پس از ابلاغ محرومیت وی باید درخواست گراندز رأی را ارائه بدهد که این اقدام هم انجام شده و اکنون هم منتظر شرح تفصیلی رأی آل کثیر هستیم. پس از آن باشگاه پرسپولیس تصمیم می‌گیرد کار را به کدام وکیل بسپارد. پس از دریافت گراندز رأی سه روز برای ثبت اعتراض اولیه و 5 روز برای ارسال لایحه دفاعی زمان وجود دارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------