یک بودجه پنهان دیگر مجلس برای صداوسیما؛ این بار از جیبِ فوتبال ایران!



اخبار,اخبار ورزشی
بر اساس بخشی از لایحه بودجه سال آینده که کمیسیون تلفیق نیز آن را تایید کرده، درآمد تبلیغات ناشی از پخش مسابقات فوتبال باید به نسبت ۳۰ به ۷۰ بین وزارت ورزش و صداوسیما تقسیم شود.

به گزارش انتخاب، در متن این لایحه آمده است: «به استناد بند (پ) ماده (۹۲) قانون برنامه ششم توسعه، وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلفند درآمد‌های تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به ردیف درآمدی شماره ۱۴۰۱۸۴ نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید. وجوه واریزی از محل ردیف ۴۹-۵۳۰۰۰۰ مندرج در جدول شماره (۹) این قانون به نسبت سی درصد (۳۰%) در اختیار وزارت ورزش و جوانان (برای کمک به فدراسیون‌های مربوطه) و هفتاد درصد (۷۰%) در اختیار سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد.»

 

این اتفاق در دنیا به گونه دیگری رخ می‌دهد. معمولا روند کار به این صورت است که تلویزیون‌ها حق پخش بازی را می‌خرند و پول آن را پرداخت می‌کنند و سپس درآمد تبلیغات ناشی از آن را برای خود برمی دارند. ضمن اینکه طبعا پخش مسابقات فوتبال مهم، به شبکه‌های تلویزیونی دنیا اعتبار دیگری هم می‌دهد که زمینه ساز درآمد‌های بیشتر برای آنهاست.

 

اما در ایران، صداوسیما تا سال‌ها اساسا چیزی به نام حق پخش را قبول نداشت و رفتارش به گونه‌ای بود که گویا برای پخش مسابقات فوتبال، در حال «لطف کردن» به فدراسیون فوتبال و باشگاه هاست.

 

با این حال از چند سال پیش موضوع حق پخش اندکی جدی‌تر گرفته شد. بر اساس گفته‌های وزیر ورزش، در سال ۹۵ طبق در برنامه پنج ساله ششم صداوسیما ملزم شد که حق پخش را پرداخت کند، اما این سازمان آن را قبول نکرد.

 

در نهایت در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ قرار شد درآمد تبلیغات پخش مسابقات ورزشی به نسبت ۳۰ به ۷۰ بین وزارت ورزش و صداوسیما تقسیم شود.

 

کل این مبلغ برای سال ۱۳۹۹ یعنی سال جاری ۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده یعنی صداوسیما صرفا باید ۱۵ میلیارد تومان برای حق پخش به وزارت ورزش پرداخت کند که با توجه به تعرفه‌های بالای تبلیغات در صداوسیما، این رقم غیرواقعی به نظر می‌رسد.

 

رقم مذکور برای سال آینده ۱۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده. اما نکته قابل تامل اینکه صداوسیما همان رقم نازل ۱۵ میلیارد تومان را هم برای سال جاری به وزارت ورزش پرداخت نکرده است. وزیر گفته بود تا کنون که در دی ماه سال ۱۳۹۹ به سر می‌بریم، حتی یک ریال هم از سوی سازمان صداوسیما به این حساب واریز نشده است و در هر صورت نهاد‌های نظارتی و مجلس شورای اسلامی از وزارت ورزش خواستار ارائه گزارش شدند و ما نیز اعلام کردیم که این سازمان به قانون عمل نکرده و باید پاسخگو باشد.

 

صداوسیما از بودجه سال آینده ۲۶۰۰ میلیارد تومان سهم دارد. مقرر هم شده که تا سقف ۱۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برایش در نظر گرفته شود. یک اعتبار جداگانه ۲ هزار میلیارد تومانی برای تولید محتوا در فضای مجازی هم به صداوسیما و چند سازمان دیگر اختصاص یافته و البته یک درصد اعتبارات تملک دارایی دستگاه‌های اجرایی نیز برای صداوسیما کنار گذاشته شده، اما گویا این‌ها همه دریافتی‌های صداوسیما نیست. چراکه مثلا حق پخش ورزش که در آن رقم اندکی برای وزارت ورزش در نظر گرفته شده و مابقی درآمد تبلیغات برای خود تلویزیون باقی مانده و البته صداوسیما همان رقم اندک را نیز پرداخت نکرده، از بودجه‌های پنهان این سازمان است. این درحالیست که این حق پخش نه به وزارت ورزش و صداوسیما بلکه به تیم های فوتبال و فدراسیون باید اختصاص یابد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------