توضیحات ضیا عربشاهی درباره مصاحبه جنجالی



ضیا عربشاهی،اخبار ورزشی،خبرهای ورزشی
من هم می‌توانم به چند ادمین پول بدهم تا من را به امیرکبیر و جنتلمن تبدیل کنند.

به گزارش ورزش سه، صبح امروز ضیا عربشاهی پیشکسوت تیم پرسپولیس در مصاحبه‌ای با رادیو جوان انتقادات تندی را به یحیی گل‌محمدی و خریدهای این سرمربی وارد کرد. او اعتقاد داشت سرمربی پرسپولیس خریدهایش را از یک کانال خاص انجام داده و حالا هم در حال بر هم زدن آرامش تیمش است.

 

در همین خصوص خبرنگار ما به گفت‌وگو با این پیشکسوت باشگاه پرسپولیس پرداخت تا او در ارتباط با صحبت‌هایش شفاف سازی کند.

 

این گفت‌وگوی چالشی را با ستاره دهه ۱۳۶۰ سرخ‌پوشان می‌خوانید:

 

* صبح امروز مصاحبه‌ای با رادیو داشتید و درباره بازیکنانی که توسط یحیی گل‌محمدی جذب شدند صحبت کردید که باعث ایجاد شائبه‌هایی شد.
بازیکنی که وارد یک تیم می‌شود قطعا با نظر سرمربی جذب می‌شوند. طبق لیستی که خود سرمربی به باشگاه می‌دهد با بازیکنان مذاکره می‌شود؛ بازیکنانی که الان جذب شده‌اند هم خود آقای گل‌محمدی آورده و کسانی هم هستند که در گذشته در تیم‌های دیگر با خودشان کار کرده‌اند. ۸۰ درصد بازیکنان هم کسانی هستند که به درد پرسپولیس نمی‌خورند. تمام این مسائل یک طرف و هزینه‌هایی که برای این بازیکنان شده است هم یک طرف. الان بازیکنان تاجیک و ازبک چه سودی برای تیم داشتند؟

 

* قطعا هر سرمربی در هر تیمی خرید ناموفق داشته اما چرا این فشارها به بقیه تیم‌ها وارد نمی‌شود؟
این تیم پرسپولیس است و کسی در آن باخت را دوست ندارد. بی‌خودی ۴۰ میلیون هوادار جمع نشده‌اند. هوادار دوست دارد تیمش قهرمان شود.

* اما سرمربی‌های سابق خود پرسپولیس هم خریدهای ناموفق داشتند.
خرید‌های ناموفق بله. من هم همیشه می‌گویم فوتبال بازی کردن در پرسپولیس و استقلال خیلی سخت است. ولی خریدهای آقای گل‌محمدی انتخاب خودش بودند و دلیلی ندارد به‌خاطر این مسئله بهانه جویی کنند. اینها فرار رو به جلو است؛ من هم می‌توانم به چند ادمین پول بدهم و من را به امیرکبیر تبدیل کنید و فلانی را به جنتملن.

 

* اما آقای گل‌محمدی هم می‌گویند باشگاه به‌خاطر مشکلات مالی نتوانست ستاره‌هایش را حفظ کند یا جایگزین مناسب جذب کند و در نتیجه این اتفاق افتاد.
چه کسی را به‌عنوان ستاره می‌خواستند جذب کنند؟ من یکی از کسانی بودم که موافق جدایی نوراللهی و شجاع بودم. من خودم از دورتموند پیشنهاد داشتم اما گفتم به عشق هوادار نمی‌روم؛ این بزرگترین اشتباه تاریخ زندگی‌ام بود. باید می‌رفتم. الان نوراللهی رفته و خوب هم پول گرفته؛ همه اینها فرار رو به جلو است که چون بازیکنی که می‌خواستم حفظ نشد این شرایط به‌وجود آمد.

 

* اما درست نیست یک تیم ستاره‌هایش را از دست بدهد و مدیران نتوانند بازیکنی در حد بازیکنان جداشده جذب کنند و ما تمام فشار‌ها را متوجه سرمربی کنیم.
من پاسخ شما را به‌صورت کلی می‌دهم. آرزوی هر فوتبالیست ایرانی است که در پرسپولیس و استقلال بازی کند. زمانی که نوراللهی به پرسپولیس آمد لیگ یک بازی می‌کرد و یکی از کسانی که به آقای درخشان گفت به این بازیکن در فلان پست بازی بده من بودم. الان مربی‌های ما تا می‌خواهند بازیکن جذب کنند می‌گویند کجا بازی کرده است‌.

 

* ولی حرف‌های شما متناقض است؛ شما می‌گویید خریدهای آقای گل‌محمدی در حد پرسپولیس نبوده‌اند اما از طرفی هم می‌گویید هر بازیکنی می‌تواند به پرسپولیس بیاید.
پرسپولیس می‌تواند سکوی پرتاب باشد. مگر سرلک از پرسپولیس به تیم ملی نرسید؟ مگر بیرانوند از پرسپولیس به تیم ملی نرسید؟

 

* پس انتقادات شما به آقای گل‌محمدی برای چه مسئله‌ای بود؟
من می‌گویم وقتی شما می‌روی و در نشست خبری می‌گویی ما بدن بچه‌ها را آماده کردیم و فشاری که به بدن بچه‌ها آوردیم جواب داده، چرا در دو بازی چهار مصدوم دادیم؟ ما حتی دربی را هم می‌توانستیم ببریم اما به خودمان باختیم. وقتی به تیم استرس وارد می‌شود مربی باید جمع کنم و شرایط روحی و روانی تیمش را به بهترین حالت برساند؛ نه اینکه قهر کند و بگوید سر تمرین نمی‌آیم و توپ را در زمین بازیکنان بیندازد و بگوید پول بازیکنان را ندادند. آقای گل‌محمدی اگر می‌خواهد خودش را ثابت کند چرا در زمین خودش با یک مهاجم بازی می‌کند؟

 

* شما در دوره برانکو و کالدرون هم همین انتقادات را داشتید.
من بیشتر از ۱۳ سال در این تیم بازی کردم و عاشقش بودم. گسترش به من ۷ میلیون تومان دو ساله می‌داد و با این مبلغ می‌توانستم دو آپارتمان بخرم اما نرفتم. به‌خاطر پیراهن و هوادار نرفتم. اگر انتقاد می‌کنم به این دلیل است که عاشق تیمم هستم؛ اگر خوب بازی می‌کند تعریف می‌کنم و اگر بد بازی کند؛ بدش را می‌گویم. آدم بدی هستم؟ می‌خواهم جای او بنشینم؟ نه به خدا.


* اما شما می‌گویید تیم باید در آرامش باشد و این صحبت‌ها به آرامش تیم هم لطمه وارد می‌کند.
وقتی خود مربی به بازیکن استرس می‌دهد و می‌گوید لیست فصل بعد را می‌دهم و ادمین‌هایش هم در اینستا خبر را پر می‌کنند، من تمرکز تیم را به‌هم می‌‌زنم؟ چرا استرس به جان بازیکن می‌اندازی و می‌گویی ۵-۶ بازیکن می‌خواهم؟ این فشارها را خود یحیی وارد می‌کند. مگر مربی قرارداد ندارد؟ مگر قراردادش تمام شده که قهر می‌کند؟ پرسپولیس خانه خاله است؟ کارت را بکن و اگر کسی هم منتقدت می‌شود سینه سپر کن و بگو این‌طور کار کردم. بازیکنان چهار پاس به هم نمی‌دهند. چرا امیری و سعید آقایی صدمه دیدند؟ چرا بازی قبل عالیشاه صدمه دید؟ چون مربی بدنساز تیم چیزی نمی‌فهمد.

 

* ‌در مجموع از صحبت‌های صبح شما این برداشت می‌شد که تهمت‌هایی به سرمربی در مسئله جذب بازیکن وارد کرده‌اید.
من تهمتی نزدم و صحبتی هم از دلالی نکردم. من گفتم آقا یحیی خودش بازیکنان را انتخاب کرده و الان هم می‌گویم. مگر گفتم ایشان دلالی کرده؟ من فقط گفتم بازیکنان را خود ایشان انتخاب کردند. ۹۵ درصد بازیکنان از یک شرکت خاص جذب می‌شوند اما هیچ تهمتی نزدم و فقط مربی لیست بازیکنانی که احتیاج دارد؛ به باشگاه می‌دهد. هیچ اهانتی نکردم. من هیچ‌وقت به خودم اجازه نمی‌دهم که بگویم یحیی دلال است. ایشان به تیم استرس داد و با قهر و آشتی‌ها، شرایط تیم به‌هم خورد و تیمی هم که شرایط روحی روانی‌اش خوب نباشد؛ موفق نیست. الان چرا از بازیکنی مثل مهدی‌خانی استفاده نمی‌شود؟

 

* حتما در تمرینات آمادگی کافی ندار‌د.
پس چرا جذب شد؟ بازیکنان تاجیک و ازبک خوب هستند؟ تمیروف که با خودش دعوا دارد و مثل جومونگ است. درست است که گل زد اما آن گل را مادر خدابیامرز من هم می‌زد. مهدی عبدی به این خوبی؛ چرا سرمربی اذیتش می‌کند؟ چون برای بازی نساجی رفت او را ادب کنم؟

 

* عبدی تمرین تیم را بدون اجازه ترک کرده بود.
مگر می‌شود بدون اجازه رفته باشد؟ از طرفی تنبیه هم یک جلسه است نه اینکه سر بازیکن را ببری. در مجموع می‌خواهم بگویم تیم می‌توانست قهرمان شود... باز هم امیدوارم بچه‌ها دست به دست هم بدهند و قهرمان بشوند. فوتبال قابل پیش بینی نیست و باید تلاش کنیم. ما در چند بازی امتیازات مفت از دست دادیم. من هم بلدم چاپلوسی کنم اما در شان خودم نمی‌بینم. الان آقای خلیلی در باشگاه چه کار می‌کند؟ همه رده‌ها دهم و یازدهم شده‌اند.

* و اینکه گفته بودید موافق ادامه همکاری با یحیی نیستید.
در وضعیت فعلی و با استرسی که در تیم ایجاد شده‌ نه. الان هم می‌گویم موافق نیستم. نظر شخصی من این است؛ من دیروز هم گفتم اگر چهار بازی را ببریم می‌شود امیدوار بود اما با این وضعیت تیم ما امسال قهرمان نمی‌شود. ولی نکته مثبت تیم این است که رضا درویش در باشگاه حضور دارد و از خانواده ورزش است و عملکرد خوبی داشته است.

 

* شما به قرارداد برخی بازیکنان هم انتقاد داشتید.
همه تیم‌ها بعد از کرونا قرارداد بازیکنانش را پایین آورد اما چهار تیم در ایران قرارداد‌ها را 10برابر کردند. به بازیکنی که در سایپا دو ساله ۴۰۰ میلیون تومان می‌گرفت، ۳ میلیارد پول دادند.

 

* منظور شما کدام بازیکن است؟
رمضانی. من ترس و واهمه‌ای ندارم. اگر می‌خواستم با سیاست صحبت کنم پنج سال قبل تیم لیگ برتری داشتم. من واقعیت‌ها را می‌گویم. فوتبال ما در حال حاضر دست چند ایجنت است و درآمدشان هم از بهترین جراح‌ها هم بالاتر است. ۹۸ درصد مربی‌های ما استقلالی‌ها هستند؛ سوال من این است؛ مدیرعامل یک‌ تیم نمی‌داند مربی‌ای که با او قرارداد می‌بندد در گذشته چه نتایجی گرفته است؟ به غیر از جواد نکونام و یکی دو مربی دیگر کدام یک نتایج خوبی گرفته‌اند که چرخشی عوض می‌شوند؟ من تمام مدارک روز دنیا را دارم. اگر تیم ندارم به‌خاطر این است که فوتبال دست مافیاست و من به ایجنت باج نمی‌دهم. ۷۰ درصد مربی‌ها و مدیران ما دستشان با ایجنت‌ها در یک کاسه است.

* شما از پیشنهاد دورتموند به خودتان هم گفتید اما این پیشنهاد در هیچ رسانه‌ای عنوان نشده است.
۶-۷ بازیکن را کشورهای عربی می‌خواستند و من نرفتم. 6ماه بعد برای جام نهرو رفتیم و ایجنت دورتموند دو میلیون دلار به من می‌داد و مترجم من هم آقای وارث بود و من را می‌خواستند چون فوتبالم شبیه آلمانی‌ها بود. حقیقت است و دلیلی ندارد دروغ بگویم.

 

* خیلی ممنون و سوالات من به پایان رسید. البته امیدواریم یک روزی اسناد پیشنهاد دورتموند را منتشر کنید چون آن زمان باشگاه‌های اروپایی می‌توانستند فقط یک بازیکن خارجی بخرند و خیلی عجیب بود اگر این سهمیه را به بازیکنی از ایران اختصاص بدهند.

 


کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------