آذری: برنامه فوتبالی یک کشور جنگ‌زده بهتر از ماست/ مهمترین سلاح آجورلو بعد از جدایی مجیدی، زمان است



سعید آذری،اخبار ورزشی،خبرهای ورزشی
مدیرعامل پیشین باشگاه فولاد خوزستان با انتقاد از وضعیت فعلی حاکم بر مدیریت فوتبال کشور، گفت: اوکراین جنگ‌زده با اینکه هنوز به جام جهانی راه نیافته، برنامه‌ مدون‌تری نسبت به ما دارد.

سعید آذری در گفت‌وگو با تسنیم، درباره پایان فصل بیست و یکم لیگ برتر فوتبال ایران اظهار داشت: امسال لیگ را با آسایش و آرامش بهتری دنبال کردم. در لیگ امسال شاهد این بودیم که موازنه قدرت بهم خورد و تیم‌های گل‌گهر و مس رفسنجان به خوبی مبارزه کردند و در جدول بالا آمدند. فولاد نیز باتوجه به سرگروهی در لیگ قهرمانان آسیا، تقریباً فصل قابل قبولی را پشت سر گذاشت و در لیگ نیز توانست در بین 5 تیم برتر قرار بگیرد.

 

استقلال؛ شاه بیت غزل لیگ برتر

وی با بیان اینکه «شاه بیت غزل لیگ امسال، استقلال بود که با 68 امتیاز و بدون باخت قهرمان شد» ادامه داد: چیزی که مرا خیلی خوشحال کرد، حضور پررنگ مربیان جوان در لیگ برتر بود که روز به روز تعدادشان اضافه می‌شود. مربیان جوانی که در قبلا ملی‌پوش فوتبال ایران بودند و حالا در کنار باتجربه‌هایی مثل قلعه‌نویی خیلی خوب توانستند کار کنند و عرض اندام کنند. تیم قلعه‌نویی نیز با توجه به اتفاق تلخی که در پرونده بازیکن گابنی برایش رخ داد موفق شد تیمش را در تا رده چهارم بالا بکشد. فکر می‌کنم گل‌گهر این فصل شایسته نایب قهرمانی هم بود. در پرونده بازیکن گابنی واقعا سیرجانی‌ها بدشانسی آوردند ولی با این حال امیر قلعه‌نویی نشان داد کارش را بلد است و نا امید نمی‌شود.

 

نساجی، شگفتی بزرگ فصل بود

آذری در ادامه با اشاره به اینکه باید به همه باشگاه‌ها نمره قبولی داد، اضافه کرد: با آشفته‌بازاری که در فدراسیون و هیئت رئیسه فدراسیون وجود دارد، باشگاه‌ها تلاش‌ کردند تا مسابقات امسال با شرایطی خوبی تمام شد، البته خیلی از باشگاه‌ها سرمایه‌گذاری فوق‌العاده‌ای کردند و با اینکه از مدیریت و بازیکنان خوبی برخوردار بودند نتوانستند نتایج لازم را بگیرند. همچنین برای فجر و شهر خودرو نیز آرزو دارم که دوباره به لیگ برتر باز گردند. سقوط این دو تیم اتفاق خوبی نبود اما صعود دو تیم ریشه‌دار ملوان و مس یک نکته مثبت بود. ملوان هویت استان گیلان است و مس نیز جزو باشگاه‌های ساختارمند ایران است. با این شرایط فکر می‌کنم، سال آینده، لیگ جذاب‌تری را خواهیم داشت. آلومینوم و نساجی نیز در فینال جام حذفی با شایسنگی حضور پیدا کردند و فکر می‌کنم قهرمانی نساجی شگفتی بزرگ این فصل بود.

 

غیبت دایی و کریمی در فوتبال، یک حسرت بزرگ است

مدیرعامل پیشین باشگاه فولاد خوزستان اضافه کرد: حضور موفق مربیان جوان این نوید را می‌دهد که فوتبال ما با وجود شرایط عجیبی که دارد، می‌تواند راهش را درست ادامه دهد. همچنین در لیگ یک نیز مازیار زارع و فرزاد حسین‌خانی در ملوان و مس موفقیت بزرگی به دست آوردند. چیزی که مرا خیلی خوشحال کرد این بود که موج جدیدی از ملی‌پوشان سابق به سطح یک مربیگری در فوتبال ایران اضافه شده‌اند، البته حسرت بزرگ هم غیبت بزرگانی مثل علی دایی و علی کریمی بود که با توجه به تجربه‌هایی که دارند، می‌توانند بار فنی فوتبال ما را بالا ببرند.

 

زمان؛ مهمترین سلاح آجورلو بعد از جدایی مجیدی

وی درباره اینکه بعد از پایان فصل یکی از اتفاقات عجیب جدایی فرهاد مجیدی از استقلال بود، تصریح کرد: باتوجه به اینکه یک سالی است از بدنه مدیریتی فوتبال دور هستم، الان به عنوان یک کارشناس و یا یک هوادار به مسائل نگاه می‌کنم. فکر می‌کنم اگر مجموعه استقلال ثبات را حفظ می‌کردند،‌ خیلی بهتر بود. روزی که فرهاد مجیدی با استقلال قهرمان شد، یاد صحنه‌ای افتادم که سال گذشته در ورزشگاه نقش جهان با فولاد در فینال جام حذفی استقلال را بردیم. بعد از آن بازی به فرهاد خسته نباشید گفتم و بعد دیدیم که او ایستاد و مبارزه کرد و مزد ایستادگی‌ و تلاشش را گرفت. قهرمانی با این رکور‌دها کار ارزشمندی بود و امیدوارم مجیدی در ادامه راهش موفق باشد. جا دارد به آقای آجورلو هم تبریک بگویم که منشا اثر بود و به باشگاه استقلال آرامش تزریق کرد. دلیل جدایی فرهاد مجیدی را نمی‌دانم و نمی‌خواهم در این باره اظهار نظر کنم اما امیدوارم این تصمیم برای خودش خوب باشد، هر چند اگر مدیریت باشگاه سریع وارد عمل نشود و به دنبال جانشین مجیدی نباشد، ممکن است تیم ضرر کند. مطمئنا بعد از قهرمانی استقلال،‌ مربی بعدی کار سختی خواهد داشت و همه نتایج با تیم قبلی مقایسه خواهد شد. مهمترین سلاح آجورلو زمان است که الان باید از آن به خوبی استفاده کند.

 

برای مدیریت در استقلال، قهرمانی را تبریک نگفتم

مدیرعامل پیشین باشگاه‌های ذوب‌آهن و فولاد درباره اینکه بعد از پیام تبریک او به استقلال دوباره بحث حضورش در این باشگاه در فضای مجازی مطرح شد، عنوان کرد: من قهرمانی نساجی و صعود مس و ملوان و موفقیت‌های فولاد را هم تبریک گفتم. من حتی فصل‌های پیش قهرمانی یحیی گل‌محمدی با پرسپولیس و فینالیست‌ شدن این تیم در آسیا را هم تبریک گفتم. اینکه کسی به تیمی تبریک بگوید به معنی این نیست که می‌خواهد کلاهی از نمد تبریک گفتن برای خود بدوزد. من جایگاه خودم را در مدیریت فوتبال کشور دارم و هیچ وقت سعی نکرده‌ام با رانت یا مسائل دیگر خودم را به باشگاهی تحمیل کنم. من به همه باشگاه‌ها تبریک می‌گویم و برای همه آنها آرزوی موفقیت می‌کنم. اگر من با پیام تبریک به استقلال مدیر این باشگاه شوم، پس باید همزمان مدیر ملوان، مس، نساجی، پرسپولیس و سپاهان هم باشم. زمانی که مرا محروم کردند، فرهاد مجیدی و هواداران استقلال پشت من ایستادند و الان وظیفه داشتم که بابت موفقیت آنها تبریک بگویم. از آجورلو هم تشکر می‌کنم که ثبات خوبی در تیم ایجاد کرد.

 

تصمیم مجمع نشان داد؛ از اول هم در انتخاب‌ها اشتباه رخ داده بود

آذری درباره اتفاقاتی که در مجمع فدراسیون فوتبال رخ داد، اظهار داشت: اتفافی که در مجمع رخ داد برای من قابل پیش‌بینی بود. روز اول که رقابت‌های انتخاباتی شدید شد، یک‌سری از آقایان که دوست ندارند با هر عملکری هیچ‌وقت از فوتبال بروند و خجالت هم نمی‌کشند، اتفاقاتی را رقم زدند که برای من قابل پیش‌بینی بود. این افراد صدای منتقدان را خاموش می‌کنند اما من به شهادت تریبون شما بار‌ها گفتم که این اتفاقات در آینده رخ می‌دهد. مجمع یا در زمانی که به عزیزی خادم رأی داد اشتباه کرد و یا اینکه الان او را عزل کرده و یا شاید هم در هر دو مورد مجمع اشتباه کرده است. این موضوع برای عضو هیئت مدیره فدراسیون که فکر می‌کنم آقای سراجی باشد هم صدق می‌کند. اگر مجمع امروز برای ادامه حضور این افراد رأی وتو داده، نشان می‌دهد که در مجمع انتخاباتی اشتباه کرده است. این تصمیمات اشتباه در سال جام جهانی لطمه زیادی به تیم ملی می‌زند. حضور تیم ملی در جام جهانی با این نسل که می‌تواند نسل طلایی فوتبال ایران باشد، باید خیلی مهم باشد اما با این عملکردها کار خراب می‌شود. مدتی بود که مردم با فوتبال آشتی کرده بودند اما با اتفاقاتی که در حال رخ دادن است، نمی‌توان امید زیادی به موفقیت داشت.

 

لغو اردوی تیم ملی در کانادا ثابت کرد که فوتبال از سیاست جدا نیست

کارشناس مدیریتی فوتبال ایران در ادامه راجع به وضعیت تیم ملی ایران اشاره کرد: ما نباید با یک فدراسیون از هم پاشیده، شرایطی که 8،9 سال برایش زحمت کشیدیم را یک ساله خراب کنیم. لغو شدن بازی با کانادا نشان داد که با وجود همه شعار‌هایی که در سراسر جهان و فیفا برای عدم دخالت سیاست در ورزش مطرح می‌شود، این اتفاق در عمل رخ نمی‌دهد. همچنین حذف روسیه از جام جهانی نشان می‌دهد که مسائل سیاسی در فوتبال نقش دارند. فوتبال از سیاست جدا نیست و این اثبات شد. در کنار همه این مسائل باید این را در نظر داشته باشیم که وقتی می‌خواهیم تصمیمی برای تیم ملی بگیریم، یک تصمیم جامع و کامل باشد و همه چیز را در نظر داشته باشیم. این رویکرد وقتی رقم می‌خورد که اندیشه واحدی در فدراسیون وجود داشته باشد که متاسفانه در حال حاضر چنین چیزی نیست.

 

امیدوارم ماجدی تا جام جهانی به کارش ادامه دهد

آذری در ادامه عنوان کرد: اشتباهات را تکمیل کرده‌‌ایم اما امیدوارم تا شروع جام جهانی میرشاد ماجدی به کارش ادامه دهد. او فوتبالیست بوده و کار مدیریتی هم کرده است، اجازه دهیم کارش را بکند و بتواند بازی‌های تدارکاتی برای تیم ملی مهیا کند. در این 4،5 ماه فقط باید حمایت کنیم، البته باید یک برنامه استراتژیک کوتاه مدت در فدراسیون وجود داشته باشد تا بتوان از این مرحله به سلامت عبور کرد. امیدوارم تصمیمات از اینجا به بعد در راستای موفقیت تیم ملی باشد.

 

برنامه فوتبالی اوکراین جنگ‌زده مدون‌تر از ما است

وی درباره اینکه تیم ملی هنوز بازی تدارکاتی قطعی‌ در برنامه‌اش ندارد، تصریح کرد: برگزاری بازی‌های دوستانه در سطح بین‌المللی اگر در برنامه درازمدت یا میان‌مدت نباشد، به آسانی نمی‌توان بازی در سطح ملی فراهم کرد. خیلی از تیم‌ها در این ماه 4 بازی تدارکاتی مشخص کردند اما انجام یک بازی این‌طور نیست که فقط از ابعاد فنی مهم باشد و باید از لحاظ اقتصادی نیز ملاک است، مخصوصاً برای تیم بزرگ که به دنبال درآمدزایی هم هستند. برای بازی با تیم‌های ملی برزیل و آرژانتین و تیم‌هایی که رنکینگ بالا‌یی دارند، باید برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کنید و از ماه‌ها قبل قرارداد امضا کنید. همچنین باید انجام یک بازی از لحاظ سیاسی و اجتماعی هم بررسی شود، چون اگر بازی کانادا را از دست بدهید، پیدا کردن جایگزین خیلی مشکل است. در فوتبالی مثل فوتبال ما که برنامه‌ای مدون برای آماد‌سازی تیم ملی نداریم، کار سخت است. آمریکا به عنوان تیم همگروه ما در ماه ژوئن 4 بازی تدارکاتی دارد. انگلیس را هم ببینید چه بازی‌هایی انجام می‌دهد. همچنین اوکراین و ولز که یکی از آنها به جهام جهانی و گروه صعود می‌کند، برنامه خوبی برای آماده‌سازی دارند. اوکراین با اینکه درگیر جنگ با روسیه است و هنوز به جام جهانی نیز صعود نکرده برنامه‌ مدون‌تری از ما دارد. اگر اشتباه نکنم این تیم در آلمان با تیم فرانکفورت بازی کرد.

 

اسکوچیچ باید بازی تدارکاتی را از فدراسیون مطالبه کند

مدیرعامل پیشین باشگاه فولاد خوزستان با اشاره اینکه مجمع انتخاباتی شهریورماه یک زمان طلایی برای سر و سامان گرفتن فوتبال است، یادآور شد: تا پیش از این مجمع ماجدی که قرار نیست جایی برود؟ امیدوارم تا آن زمان همه کمک کنند تا سرپرست فدراسیون برنامه‌اش را پیش ببرد. توصیه‌ای هم به اسکوچیچ دارم؛ او باید بازی تدارکاتی را از فدراسیون مطالبه کند. شاید چون او با شرایط ایران آشناست، نمی‌خواهد به این آتش هیزم اضافه کند اما او مسئولیت قبول کرده و باید هوادران تیم ملی را در جام جهانی راضی نگه دارد.

 

در صورت ناکامی تیم ملی، همه یقه وزیر ورزش را می‌‌گیرند

آذری ابراز داشت: آقای سجادی نیز چه بخواهد و چه نخواهد به عنوان متولی ورزش کشور مسئول است. با وجود اینکه فدراسیون فوتبال مستقل است اما اگر پس فردا اتفاقی در جام جهانی رخ بدهد، همه یقه ایشان را می‌گیرند. بحث دخالت نیست اما ایشان مسئول ورزش این کشور است و خواه‌ ناخواه در صورت ناکامی تیم ملی مورد مواخذه توسط مجلس و هواداران فوتبال قرار می‌گیرد. همچنین آقایان قاضی‌زاده هاشمی و فروردین (نمایندگان مجلس) فعالیت قابل ملاحظه‌ای در فوتبال داشته‌اند و الان با توجه به بودجه‌ای که برای آماده‌سازی تیم ملی لحاظ شده باید به وضعیت ورود کنند. چشم بر هم بزنیم این 5 ماه تمام شده و بازی تدارکاتی‌ای نداشته‌ایم. وزیر ورزش و معاون ورزش قهرمانی، آقای پولادگر باید کمیته آماده‌‌سازی تیم ملی تشکیل دهند تا با عزت در جام جهانی حضور پیدا کنیم. عرصه جام جهانی عرصه سختی است، ما انتظار معجزه نداریم اما باید حضورمان با عزت و به همراه نشان دادن نبوغ ایرانی باشد.

 


کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------