انتقاد حاج رضایی از وقاحت تاج بعد از ثبت نام برای انتخابات/ فرخوان برای شکایت از مهدی تاج



مهدی تاج،اخبار ورزشی،خبرهای ورزشی
یکی از حقوقدانان کشورمان با توجه به اتفاقات رخ داده در گذشته از اهالی فوتبال خواست که از مهدی تاج به کمیته اخلاق فدراسیون شکایت کنند.

به گزارش تسنیم، صادق رئیسی‌کیا از حقوقدانان کشورمان و مدیرعامل پیشین باشگاه راه‌آهن اعلام کرد: نظر به اینکه آقای مهدی تاج در زمان تصدی خود به عنوان عضو هیئت رئیسه و رئیس فدراسیون فوتبال درباره انعقاد قرارداد با ویلموتس، اساسنامه فدراسیون فوتبال را نقض کرده است می‌خواهم در اولین فرصت ممکن، همه اهالی فوتبال و ذینفعان ورزش کشور  را با توجه به نکات زیر به شکایت علیه آقای مهدی تاج در کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال فرا بخوانم و از کمیته اخلاق، صدور حکم مبنی بر محرومیت از هر گونه فعالیت در فوتبال برای آقای مهدی تاج را درخواست کنم تا وی نتواند در انتخابات مجمع شهریور 1401 شرکت کند.

 

1- بند 2 ماده 16 اساسنامه قدیم فدراسیون که در زمان انعقاد قرارداد با ویلموتس حاکمیت داشته است نقض جدی اساسنامه را به عنوان یک تخطی بزرگ قلمداد کرده و حتی از موجبات اخراج عضو مجمع و عضو هیئت رئیسه دانسته است. همچنین بند 9 ماده 35 اساسنامه قدیم تصریح دارد که اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال باید از اجرای صحیح اساسنامه، حصول اطمینان نمایند و هماهنگی‌های لازم برای اجرای صحیح اساسنامه را به عمل آورند.

 

2- برابر بند 6 ماده 23 و بند 11 ماده 38 اساسنامه قدیم فدراسیون که در زمان انعقاد قرارداد با ویلموتس حاکمیت داشته است فدراسیون فوتبال باید دارای برنامه و بودجه سالانه می‌بود و رئیس فدراسیون، ملزم بوده در حدود برنامه و بودجه سالانه خود اقدام به انعقاد قرارداد و ایجاد تعهد برای فدراسیون نماید.

 

3- برابر ماده 43 اساسنامه قدیم فدراسیون فوتبال که در زمان انعقاد قرارداد با ویلموتس حاکمیت داشته کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال می‌بایستی بدوا اعضای کادر فنی تیم‌های ملی را به هیئت رئیسه فدراسیون پیشنهاد می‌کرد و در صورتی که هیئت رئیسه فدراسیون پیشنهاد کمیته فنی و توسعه را تصویب می‌کرد آنگاه رئیس فدراسیون فوتبال حق داشت اقدام به انعقاد قرارداد با مربی و کادر فنی تیم ملی کند. همانگونه که اشاره کردم انعقاد قرارداد با مربی و کادر فنی تیم ملی بایستی در چارچوب برنامه و بودجه فدراسیون فوتبال و با رعایت بند 6 ماده 23 و بند 11 ماده 38 اساسنامه فدراسیون فوتبال انجام شود نه فراتر از بودجه فدراسیون.

 

4- بند 7 ماده 38 اساسنامه قدیم فدراسیون فوتبال که در زمان انعقاد قرارداد با ویلموتس حاکمیت داشته است تصریح دارد یکی از وظایف رئیس فدراسیون فوتبال برگزاری و اداره جلسات کمیته‌های تحت پوشش فدراسیون از جمله کمیته فنی و توسعه است. بنابراین رئیس فدراسیون فوتبال قبل از انعقاد قرارداد با سرمربی و کادر فنی تیم ملی بایستی کمیته فنی و توسعه را تشکیل می‌داد و مصوبه کمیته فنی را درباره انعقاد قرارداد با ویلموتس می‌گرفت و سپس مصوبه را به هیئت رئیسه می‌برد و پس از تصویب هیئت رئیسه اقدام به انعقاد قرارداد با ویلموتس می‌کرد.

 

5- تا آنجا که اطلاع دارم آقای مهدی تاج هم اکنون عضو فعال در فوتبال شناخته می‌شود زیرا نماینده شخص حقوقی فدراسیون فوتبال ایران در کنفدراسیون فوتبال آسیا است.

 

6- تا آنجا که اطلاع دارم استمرار فعالیت ارکان قضایی کنونی فدراسیون فوتبال و اعضای آنها به تصویب مجمع عمومی اخیر رسیده است. بنابراین فدراسیون فوتبال اکنون معتقد است که ارکان قضایی فدراسیون و اسامی آنها تاییدیه مجمع عمومی را دارند و می‌توانند منطبق با مقررات مربوطه به شکایات راجع به اعضای فعال فوتبال رسیدگی نمایند. فلذا حداقل از نظر فدراسیون فوتبال، بحثی در اینکه آقای مهدی تاج عضو فعال فوتبال است و همچنین بحثی درباره اینکه ارکان قضایی فدراسیون فوتبال صلاحیت رسیدگی به شکایت علیه او را دارند وجود ندارد.

 

7- برابر بند 2 ماده 20 آیین نامه اخلاق، کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال حق رسیدگی و صدور حکم درباره رفتار تمام افرادی که تخلف ادعایی بر علیه آنان دارای جنبه داخلی بوده را دارد. فلذا بدون توجه به اینکه فیفا یا CAS چه تصمیمی درباره پرونده ویلموتس بگیرد آنچه که باور داریم این است که آقای مهدی تاج با توجه به مطالبی که مطرح شد اساسنامه فدراسیون فوتبال را به طور جدی (که باعث وارد آمدن خسارات مالی سنگین هم شده) نقض کرده و کمیته اخلاق، مسئولیت و صلاحیت لازم برای رسیدگی به نقض اساسنامه در این مورد را دارد. همچنین بند 5 ماده 20 آیین نامه اخلاق کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال را برای تحقیق و قضاوت در زمینه دعاوی داخلی در حوزه فوتبال صاحب صلاحیت و مسئول دانسته است.

 

در مجموع معتقدم به دلایل زیر و با توجه به اینکه انعقاد قرارداد با ویلموتس بدون رعایت اساسنامه وقت فدراسیون فوتبال انجام شده شکایت علیه آقای مهدی تاج در کمیته اخلاق برای رسیدگی و صدور حکم درباره نقض جدی اساسنامه قابل انجام است و همانگونه که کمیته اخلاق درباره آقای عزیزی خادم به سرعت و با جدیت به مسئله رسیدگی کرد از کمیته اخلاق خواهیم خواست تا به شکایت ما از آقای مهدی تاج، سریع و قاطعانه رسیدگی کند و حداقل درخواست ما صدور حکم بر محرومیت آقای مهدی تاج از هرگونه فعالیت در فوتبال از جمله شرکت در انتخابات شهریورماه 1401 فدراسیون فوتبال است.

 

 ***

 

حاج‌رضایی در واکنش به ثبت‌نام تاج برای انتخابات: کلمه‌ای بهتر از وقاحت پیدا نمی‌کنم/ در منافع شخصی‌شان سیری‌ناپذیرند

کارشناس فوتبال با اشاره به ثبت‌نام تاج در انتخابات فدراسیون گفت: اگر به فرهنگ دهخدا مراجعه کنیم، نمی‌توانیم لغتی بهتر از وقاحت برای این حالت پیدا کنیم.

 

امیر حاج‌رضایی در گفت‌وگو با تسنیم درباره اینکه مهدی تاج برای شرکت در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال ثبت‌نام کرده است، اظهار داشت: واقعاً برای من جای تعجب و حیرت دارد. اتفاقاتی که در فوتبال ایران می‌افتد آدم را انگشت به دهان می‌کند. دوره تاج پر از مسائلی بوده که پرداختن به آن در حال حاضر مناسبتی ندارد. نه تنها از روند رسیدگی به آن پرونده کذایی ویلموتس هیچ خبری نداریم و نمی‌دانیم چه کسانی قرار است آن غرامت سنگین را بپردازند، بلکه بانیان امر برای دوره جدید خود را آماده کرده‌اند!

 

 *چه کسانی پشت ماجرا هستند که تاج بازخواست نشد 

وی ادامه داد: وقتی مصاحبه‌های‌شان را خواندم در حیرت فرو رفتم که از یک موضع طلبکارانه صحبت می‌کنند. اینکه اگر من نبودم فلان و بهمان می‌شد، نمی‌دانم چه اتفاقی پشت این صحنه‌ها هست و چه کسانی پشت ماجرا هستند و چگونه این اتفاقات رقم می‌خورد که هیچگونه بازخواستی در کار نبود و هیچ نظارتی وجود ندارد.

 

وی افزود: رئیس پیشین فدراسیون (تاج) که بیمار بود و ناراحتی قلبی داشت. الان می‌خواهم بگویم ما باید قدردان ایشان باشیم که با قلب بیمار، سن بالا و تن رنجور از روی تخت بلند شده‌اند که به فوتبال مملکت خدمت کنند! این نمک نشناسی است که از او تشکر نکنیم چون سلامتی خود را قربانی فوتبال ما و علاقمندان به فوتبال می‌کند. اگر مثل او با این درجه از فداکاری و گذشت چند نفر دیگر داشتیم فوتبال‌مان گل و بلبل می‌شد، حالا باید یک شکل دیگر در این خصوص صحبت کنم!

 

*اینها مورد پشتیبانی قرار می‌گیرند که به صحنه می‌آیند

حاج‌رضایی خاطرنشان کرد: نزدیک جام جهانی است، به هرحال در فوتبال ما گروه‌ها به دسته‌‌های مختلف تقسیم شدند و جامعه فوتبال و طبعاً اکثریت آنها به دنبال منافع شخصی‌شان هستند، متأسفانه برای این منافع شخصی هم هیچ سقفی نمی‌شود قائل شد که اینها یک جایی سیر شوند و کنار بروند. تصورم این است که مورد پشتیبانی قرار می‌گیرند که به صحنه می‌آیند. هرگز عادت نداشتم به کسانی که به فوتبال ما لطمه زدند و آسیب رساندند حرف بد بزنم چون در شأن خودم نیست ولی رفته رفته این فوتبال دارد آزارم می‌دهد.

 

*کلمه‌ای بهتر از وقاحت پیدا نمی‌کنم

وی گفت: یک اقلیت انگشت‌شمارند که تلاش کردند شریف زندگی کرده و دروغ نگویند. آنها با همه چیزی که برای کمک به این فوتبال دارند، خانه‌نشین شده‌اند و بعد افرادی با وقاحت تمام به عرصه می‌آیند. نمی‌دانم اگر به فرهنگ دهخدا مراجعه کنیم، آیا لغتی بالاتر از وقاحت می‌توانیم برای این حالت پیدا کنیم. بعد از موضع طلبکارانه صحبت می‌کنند و امید می‌دهند که ما چنین و چنان می‌کنیم، امیدی که هرگز محقق نمی‌شود و قطعاً این وضعیت برای خودشان آورده‌هایی دارد. در این مدت یک ماهی که سروصدای تغییر اسکوچیچ درآمد و آقایانی که آمدند ثبت‌نام کردند من پاسخگو نبودم؛ چه چیزی باید بگویم؟ تلفن که می‌زدند جوابی نمی‌دادم چون واقعاً نمی‌دانستم چطور می‌شود صحبت کرد، تنها با یک روزنامه حرف زدم، آن هم بیشتر روی محور اسکوچیچ بود، درست در روزی که کمیته فنی می‌خواست تشکیل جلسه دهد.

 

*مثل اتوری هاگل و بایرن، جام‌جهانی را از اسکوچیچ دزدیدند

مربی سابق تیم ملی فوتبال تصریح کرد: در مورد واژه «مَرد» که این روزها در فوتبال‌مان مورد بحث قرار گرفته بگویم که منظور از آن صفات عالیه انسانی است و اکنون مد شده که به آقایان می‌گویند شما نَر هستید و واژه مرد و مردانگی، در خصوص صفات برتر انسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و ورای جنسیت است، چه زنانی که مردانگی زیادی دارند و در جامعه آنها را زیاد می‌بینیم. اتوری هاگل سرمربی بایرن مونیخ بود و در جام حذفی به فینال رسید. چند روز به فینال مانده به هردلیلی بایرن او را کنار گذاشت و در بازی فینال بکن باوئر روی نیمکت نشست. بایرن برد و جام را به دست گرفت مراسم قهرمانی برگزار شد. همسر هاگل در تلویزیون آلمان گفت این جام را از شوهر من دزدیدند.

 

حاج‌رضایی افزود: این مثال را برای اسکوچیچ می‌زنم. اگر اسکوچیچ را بردارند، این جام جهانی را از او دزدیده‌اند. نباید داستان بحرین را فراموش کنیم. ما در آستانه حذف بودیم، پول هنگفتی که مرد بلژیکی می‌گیرد یا گرفته و آقایانی که پای آن قرارداد را امضا کردند، درنهایت به دو شکست بد مقابل بحرین و عراق منجر شد و این بنده خدا درآن وضعیت تیم ایران را پذیرفت.

 

*جای اسکوچیچ بودم این همه تحقیر را نمی‌پذیرفتم و می‌رفتم

حاج‌رضایی با اشاره به مسیری که با اسکوچیچ برای رسیدن به جام‌جهانی طی کرد، یادآور شد: بازی با هنگ گنگ و کامبوج را کنار بگذاریم، ما تا به حال در بحرین برنده نشده بودیم اما این تیم را سه بر صفر بردیم. اسکوچیچ سه بار عراق را برده؛ کاری که کی‌روش از پس آن برنیامده و در دو جام ملت‌ها نتوانسته به برد مقابل این تیم برسد. قصد مقایسه ندارم اما در مورد کی‌روش حرف بسیار زیاد است ولی چون اینجا نیست که پاسخ دهد، بی‌انصافی است در موردش صحبت کنم اما حتی مطرح کردن اسمش هم بی‌حیایی است. او از موضع بالا و تحقیرآمیز به ما نگاه می‌کند. من با وجودی که نیمکت تیم ملی را حق اسکوچیچ می‌دانم اما اگر جای او بودم، می‌رفتم و این همه تحقیر را نمی‌پذیرفتم که همه در موردش اظهارنظر کنند.

 

حاج‌رضایی گفت: حالا برمی‌گردیم به همان تک کلمه مَرد. باید مثل دانشمندی که روز روشن با چراغ‌ دنبال آدم می‌گشت باید دنبال مَرد در جامعه فوتبالی‌مان بگردیم، کسانی که صفات مردانگی دارند و پایبند به اصول اخلاقی هستند. از آن دسته از مردانی که خانه‌نشین شده‌اند هم کاری برنمی‌آید. دلیل خانه‌نشینی آنها هم همین است. حرفی که در جامعه ما تکراری است، اینکه شریف زیستن خیلی سخت است خصوصاً در این فضاهایی که ما در جامعه فوتبال‌مان داریم. تغییر اسکوچیچ خارج از اصول جوانمردی است و این امر ورزش ما را به لحاظ اخلاقی لگدکوب کرده و چهره زشتی را از خود به دنیا نشان می‌دهد. تغییر سرمربی‌ای که شکستی نداشته در آستانه جام‌جهانی کاری اخلاقی نیست، آن هم در شرایطی که مسیری سخت را برای ما هموار کرده است. هستند کسانی که دلیل می‌آورند او بازیکنان خیلی خوبی در اختیار داشته و در گروه ساده‌ای بوده است، اما همین‌ها اگر در نقش سرمربی روی نیمکت بنشینند، متوجه می‌شوند که این نیمکت چقدر استرس‌زاست.

 

*پشت چهره آرام اسکوچیچ پر از تلاطم است

وی اضافه کرد: در سالیان طولانی فعالیتم در فوتبال چه مربیانی را دیدم که قرص ایندرال خوردند و از استرس و فشار زیاد سِرُم زدند و روی نیمکت نشستند. ای کاش کسانی که اظهار نظر غیرواقع بینانه در این مورد دارند، یک بار روی نیمکت نشسته و در راهروهای تنگ و باریک که منجر به زمین بازی می‎شود و آن را دالان وحشت باید خواند یا در رختکن، بودند تا بدانند چه فضای استرس‌زایی هست. من نباید اسم بیاورم و نمی‌آورم. برای تیمی کار مشاوره می‌کردم. یک نکته فنی را می‌خواستم به سرمربی بگویم. او  رفیق صمیمی‌ام بود. دیدم رنگش زرد است و به او آمپول زده‌اند. بعد از چند روز گفتم چرا با خودت این کار را می‌کنی. در واقع پشت صحنه این فوتبال چیزهایی هست که ما نمی‌بینیم. یعنی درون این آدم محجوب و آرام چه تلاطمی وجود دارد که فقط جامعه فوتبال آن را می‌فهمد و چقدر بد است که تحقیرآمیز بگویند مربی خونه به خونه. چرا سویه درخشان کارش را نگاه نمی‌کنید که خیلی راحت‌تر و سریع‌تر از گذشته به جام‌جهانی رسیدیم.

 

*برای اولین بار نایب‌رئیس فدراسیون بازداشت و رئیسش بعد از 11 ماه عزل شد

پیشکسوت فوتبال عنوان کرد: کاری به صحت و سقم ماجراهایی که از فوتبال ما مطرح می‌شود ندارم ولی همه اینها بار منفی دارد، اتفاقاتی که رخ می‌دهد و برای اولین بار در تاریخ فوتبال است که می‌بینیم نایب رئیسش بازداشت و رئیس فدراسیون بعد از 11 ماه عزل می‌شود. حرف‌هایی می‌شنوم که نمی‌دانم راست است، خوشبختانه نزدیک به هیچ سیستم ورزش مملکت نیستم اما دلم می‌سوزد که اینجا به آدم شکست خورده مدال می‌دهند.

 

*تاریخ دارد برای هموطن ایویچ تکرار می‌شود

حاج‌رضایی گفت: 8 سال با کی روش کار کردیم، دو جام‌جهانی رفتیم، هم با او، هم با مهاجرانی، هم با طالبی و برانکو به مرحله بعدی صعود نکردیم. تاریخ دارد برای یک هموطن دیگر مرحوم ایویچ تکرار می‌شود. می‌گویند اسکوچیچ در حد دبستان خوب بوده، حالا یکی در حد دبیرستان لازم داریم. اشتباه می‌گویید چون جام جهانی دانشگاه است و دبیرستان نیست. ضمن اینکه خودتان در حد دانشگاه هستید؟ خودتان درک مناسب از فوتبال دارید؟ اینکه کسی مخالف حرف من بگوید ناراحتم نمی‌کند ولی از حرف کسانی آزار می‌بینم که خیلی ناجوانمردانه اظهار نظر کرده و حقایق را نمی‌بییند یا تعمداً چشم‌شان را می‌بندند. خدا گواه است یک بار هم اسکوچیچ را ندیده‌ام اما به عنوان یک انسان اذیت می‌شوم که جام‌جهانی حقش هست، چرا باید همانطور که از ایویچ جام‌جهانی را گرفتید، از اسکوچیچ هم بگیرید؟ در فرانسه چه اتفاقی افتاد، آیا این سقف آرزوهای ماست که از گروه‌مان بالا بیاییم، فقط همین؟ این دردنامه خیلی طولانی است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------