10 تجهیزات کوهنوردی ضروری که بایست به همراه داشته باشید!



تجهیزات کوهنوردی,لباس کوهنوردی,لوازم کوهنوردی

تجهیزات کوهنوردی

 

لیست تجهیزات کوهنوردی ضروری شامل اقلامی است که همیشه باید در برنامه های کوهنوردی به همراه داشته باشید و این شامل همه نوع برنامه می شود. در این مقاله ما این موارد را به شما معرفی کرده و در هر مورد توضیحات لازم را نیز ارایه می کنیم. این ده مورد را حتما به یاد داشته باشید. پایه این لیست در سال 1930 گذاشته شده است و همواره کوهنوردان جهان در هر سطحی به آن توجه دارند.

 

مهمترین تجهیزات کوهنوردی 

• مسیریابی: نقشه، ارتفاع سنج، قطب نما، جی پی اس، یا هر نوع اطلاعات مسیریابی به همراه باتری کافی

• چراغ پیشانی یا هدلایت: به علاوه باتری های اضافی

• محافظت در برابر آفتاب: عینک آفتابی، لباس های ضد آفتاب و کرم ضد آفتاب

• کمک های اولیه: از جمله مراقبت از پا و دافع حشرات (در صورت نیاز)

• چاقو: به علاوه کیت تعمیر

• آتش: کبریت، فندک و تنور، یا اجاق گاز کوهنوردی در صورت لزوم

• پناهگاه: همیشه حمل می شود (می تواند یک کیسه بیواک اضطراری سبک وزن یا پتونجات باشد)

• غذای اضافی: فراتر از حداقل انتظار

• آب اضافی: فراتر از حداقل انتظار، یا وسیله ای برای تصفیه مانند نی تصفیه آب

• لباس اضافی: مانند یک کاپشن کوهنوردی اضافی برای زنده ماندن در شرایط اضطراری یک شبه کافی است.

 

در ادامه توضیحات بیشتری پیرامون تجهیزات کوهنوردی ضروری ارایه می دهیم:

 

مسیریابی

امروزه دستیابی به ابزارهای مسیریابی نسبتا آسان است. شما می توانید روی تلفن همراه خود نیز از جی پی اس استفاده کنید. با این حال لازم است به نقشه منطقه مورد کوهنوردی اشراف داشته باشید. همراه داشتن یک نقشه از این جهت می تواند مفید باشد. همچنین این امکان هست که نقشه مناطق کوهستانی را روی جی پی اس یا ساعت کوهنوردی خود بریزید تا همیشه همراهتان باشد. یک نکته اضافی دیگر در این مورد گزارش خوانی قبل از رفتن به یک منطقه کوهنوردی است. در این صورت پیش از ورود به منطقه اطلاعات بیشتری در رابطه با منطقه هدف کوهنوردی خود خواهید داشت. به طور کلی هم لازم است یک وسیله جهت یابی مناسب با باتری کافی به همراه داشته باشید.

 

چراغ پیشانی

بعضی از کوهنوردان فکر می کنند که همراه داشتن چراغ پیشانی یا هدلایت تنها برای برنامه های چند روزه لازم است در حالی که شما همیشه باید چراغ پیشانی با باتری اضافی به همراه داشته باشید. حتی یک هدلایت کوچک هم در شرایط برخورد با شب و تاریکی هوا می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. برای دوام بهتر می توانید چراغ پیشانی خود را در یک قاب عینک سبک جاسازی کنید.

 

محافظت در برابر آفتاب

اشعه مضر خورشید در ارتفاعات بالا به دلیل رقیق بودن هوا و همچنین بازتاب برف بسیار بیشتر از سطح شهر می باشد و در نتیجه امکان آفتاب سوختگی یا آسیب دیدن چشم زیاد خواهد بود. شما برای محافظت از خود در برابر آفتاب به عینک کوهنوردی استاندارد، کرم ضدآفتاب و کلاه مناسب کوهنوردی نیاز دارید که بدن شما را محافظت کند. به عنوان یک نکته اضافی هیچ وقت در کوه از تیشرت آستین کوتاه استفاده نکنید. در ضمن در زمان استفاده از کرم ، گردن هم فراموش نشود. در مورد استفاده از کرم ضدآفتاب لازم است هر 2-3 ساعت یکبار کرم را تجدید نمایید.

 

کمک های اولیه

یک کیت کمک های اولیه را به همراه داشته باشید و بدانید که چگونه از آن استفاده کنید، اما اجازه ندهید که این کیت به شما احساس امنیت کاذب بدهد. بهترین اقدام این است که همیشه اقدامات لازم را برای جلوگیری از آسیب یا بیماری در وهله اول انجام دهید. آموزش کمک های اولیه در طبیعت یا مهارت های واکنش اولیه در طبیعت ارزشمند است. امکان خرید کیت کمک های اولیه به صورت آنلاین هست اما در بیشتر موارد باید چند چیز دیگر مانند داروهای کوهنوردی و امثال آن اضافه کنید. بسته به طول مدت سفر محتویات کیف می تواند تغییر کند.

 

چاقو

چاقوها در کمک های اولیه، تهیه غذا، تعمیرات و کوهنوردی به قدری مفید هستند که هر عضوی از مهمانی باید یک چاقو را حمل کند، ترجیحاً با بند برای جلوگیری از دست دادن چاقو. علاوه بر این، یک کیت تعمیر کوچک می تواند ضروری باشد. سایر اقلام مفید تعمیر عبارتند از پین ایمنی، سوزن و نخ، سیم، نوار چسب، نوار تعمیر پارچه، کیت تعمیر پد خواب، بند کابل، سگک پلاستیکی، طناب، بافته، و قطعات جایگزین برای تجهیزاتی مانند فیلتر آب، تیرهای چادر، اجاق گاز، کرامپون، کفش برفی و اسکی.

 

آتش

وسایلی برای شروع و حفظ آتش اضطراری به همراه داشته باشید. بیشتر کوهنوردان به جای کبریت، یک یا دو فندک بوتان یکبار مصرف با خود حمل می کنند. هر کدام باید کاملا قابل اعتماد باشد. فایر استارترها برای شعله ور کردن سریع چوب خیس برای ایجاد آتش اضطراری ضروری هستند. به عنوان نکته اضافی فندک سنگی استفاده کنید. فندک های اتمی و برقی در سرما و باد به خوبی کار نمی کنند. به همراه داشتن سرشعله و اجاق کوهنوردی نیز در برنامه های چند روزه ضرورت دارد. باید در خانه از سلامت تجهیزات اطمینان حاصل کنید.

 

سرپناه

نوعی سرپناه اضطراری برای محافظت از باران و باد همراه داشته باشید، مانند یک چادر پلاستیکی یا یک کیسه زباله پلاستیکی جامبو. کیسه های بیواک یکبار مصرف ساخته شده از پلی اتیلن منعکس کننده حرارت، گزینه ای عالی با وزن کمتر از 120 گرم هستند. "پتوهای نجات اضطراری" اگرچه ارزان و سبک وزن هستند، اما برای جلوگیری از باد، باران یا برف در حالی که گرمای بدن را حفظ می کنند، کافی نیستند. در برنامه های چند روزه نیز باید چادر کوهنوردی مناسب، کیسه خواب و زیرانداز ببرید.

 

تجهیزات کوهنوردی,لباس کوهنوردی,لوازم کوهنوردی ضروری

لوازم کوهنوردی ضروری

 

غذای اضافی

برای برنامه های یکروزه و کوتاه تر به همراه داشتن یک وعده غذای اضافی برای شرایط اضطراری معقول است. غذا مساوی است با گرما و این چیزیست که نباید فراموش کنید. یک بسته بیسکوییت اضافی هم بعضا تفاوت چشم گیری ایجاد می کند. ترکیبی از آجیل، شکلات و میوه های خشک به خوبی جواب می دهد. در صورت حمل اجاق می توانید یک سوپ آماده اضافی یا قهوه فوری و مانند آن ببرید. توجه داشته باشید که در برنامه های چند روزه به غذای اضافی بیشتری نیاز خواهید داشت. یک نکته کمکی دیگر از حمل غذاهای کم کالری اجتناب کنید.

 

آب اضافی                                                                         

حتما برای به همراه داشتن آب کافی برنامه ریزی کنید. به همراه داشتن کیسه آب یا کمل بک از مواردی است که می تواند به شما در آبرسانی به بدن کمک کند. همچنین در فصل زمستان به همراه داشتن فلاسک کوهنوردی دوجداره و فلزی ضرورت دارد. شما در ارتفاعات حدود 2 برابر بیشتر از سطح شهر به آب نیاز خواهید داشت. پس این مورد را در نظر بگیرید. همچنین نقاطی که می توانید آب سالم بردارید را شناسایی کنید.

 

لباس اضافی

لباس اضافی به لایه های اضافی اشاره دارد که برای زنده ماندن در ساعات طولانی و غیرفعال یک بیواک برنامه ریزی نشده مورد نیاز است. این ها به غیر از لباس معمول مانند کاپشن کوهنوردی هستند که می پوشید. به طور مثال اگر سه لایه برای صعودتان شامل یک بیس، یک پلار و یک کاپشن ضدآب کافیست، به همراه داشتن یک کت پر سبک می تواند محافظت کافی را برایتان ایجاد کند. همچنین به همراه داشتن مواردی مانند کلاه کولاک و دستکش اضافی را حتما فراموش نکنید.

 

جمع بندی

در این مقاله به معرفی و بررسی تجهیزات کوهنوردی ضروری پرداختیم که باید در برنامه های خود به همراه ببرید و بسته به سطح برنامه می توانید از نکاتی که گفتیم برای تنظیم این لوازم بهره بگیرید. در نهایت به عنوان یک پیشنهاد می توانید لوازم کوهنوردی مورد نیاز خود را از فروشگاه موج کوه به آدرس https://mojekooh.com/shop/ تهیه و خریداری نمایید. همچنین شما می توانید در مجله موج کوه صدها مقاله تخصصی در حوزه کوهنوردی مطالعه کرده و به این ترتیب به دانش خود در این زمینه بیافزایید.  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------

      X  آموزش و مشاوره,آموزش علمی و کنکور

      Makan Inc.| All Rights Reserved - © 2013 - 2024