کودتای تلویزیون علیه کولاکوویچ/انتقادات گزارشگران والیبال اعصاب بینندگان را خرد کرده است



اخبار,اخبارورزشی ونتایج مسابقات,محتشمیان


انتقادات محمدجواد محتشمیان گزارشگر تلویزیون از ایگور کولاکوویچ سرمربی تیم ملی والیبال اتفاق تازه‌ای نیست. گزارشگر سیما در نقد از کولاکوویچ ید طولایی دارد و بارها و بارها این را به زبان آورده: «من منتقد کولاکوویچ هستم» گویی نقد ایگور یک اتیکت و یک پرستیژ است که آقای گزارشگر همه جا با افتخار آن را جار می‌زند و در دفاع از آن می‌گوید هیچ‌گاه چشم به مربیگری تیم ملی ندارد پس انتقاداتش وارد است! ظاهراً محتشمیان به اندازه‌ای از اعتماد به نفس برخوردار است که خود را در اندازه‌های نیمکت تیم ملی می‌بیند اما تواضع و خشوع به او اجازه نمی‌دهد که به این نیمکت چشم داشته باشد!


جمله محتشمیان که نقادی سرمربی تیم والیبال را با افتخار جار می‌زند، همان نکته‌ای‌ است که به نظر ریشه تمامی انتقادات آقای گزارشگر است. جایی که سرمربی تیم ملی را با همه اعتبارش زیر تازیانه بی‌رحمانه انتقادات می‌گیرد و به صورت او چنگ می‌زند، برای آقای گزارشگر یک مدینه فاضله است. آنجا که مطمئن است همه این انتقادات را می‌بینند و می‌شنوند و درباره آن بحث می‌کنند. بحثی درباره یک چهره نه چندان معروف و شناخته شده که شاید کمتر کسی او را بشناسد و جدی بگیرد اما به مدد این نقدهای آتشین و تکان دهنده نامش بر سر زبان‌ها می‌افتد و ترند می‌شود. آنچه یک وسوسه بزرگ برای هر فردی از جمله محتشمیان به شمار می‌رود.


محتشمیان از همان فرمول قدیمی استفاده کرده؛ صحبت، نقد و مجادله با فردی که مشهور و بزرگ است و در تیررس افکار عمومی قرار دارد و هر اتفاقی پیرامونش بولد می‌شود و در ویترین قرار می‌گیرد. در این میان چه باک که این اتفاق به بدنامی و حتی نفرت بدل شود چون در این وادی خیلی‌ها به این گزاره اعتقاد دارند که بدنامی از گمنامی بهتر است!


این همان مسیری است که سرهنگ علیفر در فوتبال رفته و حالا بدل به یک چهره شده که به رغم همه اشتباهات مضحک و خنده‌دارش، مخاطبان او را سر دست می‌برند چرا که در طول 90 دقیقه با عبارات عجیب و استعاره‌های حیرت انگیز و البته اشتباهات مضحک برایشان لحظات مفرحی را می‌سازد که شاید در پلاتوهای طنز مهران مدیری نیز یافت نشود!


محتشمیان اما از همان عبارات و استعاره‌های علیفر هم بی‌بهره است و گزارش‌هایش هیچ طنزی ندارد و تنها اسلحه باقی مانده، همان تبر انتقادات است. تبری که محتشمیان تصور می‌کند هر اندازه آن را محکم‌تر بکوبد، نتیجه بهتری خواهد گرفت و بیشتر سر زبان‌ها خواهد افتاد.

محتشمیان از کولاکوویچ تعریف هم کرده
کاویانی: نیاز باشد
به گزارشگران تذکر می‌دهم
انتقادات تند و تیز محتشمیان منتقد درجه یک کولاکوویچ در جریان بازی والیبال ایران و برزیل صدای خیلی‌ها را درآورد.


بهزاد کاویانی تهیه کننده و مجری برنامه توپ و تور در واکنش به این انتقادات گفت: در ابتدا بگویم که نقد در تلویزیون در حوزه والیبال، تنها به دو نفر محدود می‌شود؛ محتشمیان و کرده. دو نفری که در حوزه والیبال صاحب‌نظر و کارشناس هستند و نظراتشان صائب است.


محتشمیان بازیکن والیبال، مربی والیبال و استاد دانشگاه بوده و کسی نمی‌تواند بگوید والیبال را نمی‌فهمد.


وی در ادامه گفت: آقای محتشمیان در جریان بازی ایران و روسیه که نخستین بازی ما در جام جهانی بود، با وجود باخت از کولاکوویچ تعریف کرد و تأکید نمود با وجود اینکه من منتقد ایگور هستم ولی در این بازی تصمیمات خوبی گرفت و از او تعریف می‌کنم.


کاویانی اما معتقد است امروز سرمربی ما تصمیمات خوبی نگرفته: برخی از اشتباهات عیان است و نقد آنها درست. مثلاً در همین بازی در ست پایانی ۷-۲ جلو بودیم و برزیل ۵ امتیاز پی در پی گرفت و به ما رسید. در این لحظات مربی می‌توانست با یک تایم اوت یا درخواست چلنج بازی را بخواباند تا حریف نتواند فاصله امتیازی را جبران کند اما کولاکوویچ هیچ کاری نکرد.


وی درباره نوع تعاملش به عنوان تهیه‌کننده با گزارشگران گفت: من هیچ‌گاه به گزارشگران نمی‌گویم که انتقاد نکن. به اعتقاد من در برخی از اوقات انتقاد لازم است اما با تحقیر مخالفم.


انتقادات به قول شما نباید یکسویه و بی‌رحمانه باشد. هر گاه چنین چیزی را احساس کنم، قطعاً تذکر می‌دهم. من حتی نظرات مردم را هم به گزارشگران از جمله محتشمیان انتقال می‌دهم.


کاویانی درباره برداشت شخصی‌اش از بازی گفت: به نظرم فارغ از اشتباهات بازی خوبی انجام دادیم و به واقع بهترین روز ما در جام جهانی بود.  باخت و برد در همه جا و همه رشته‌ها متعلق به مربی است. ضمن اینکه من همیشه سعی می‌کنم جانب انصاف را رعایت کنم.  اعتقاد هم دارم که برای تیمی که در مسیر کسب سهمیه المپیک قرار دارد، باید بیشتر حساس بود و همراهی کرد.

انتقادات گزارشگران والیبال اعصاب بینندگان را خرد کرده است
کودتای تلویزیون علیه کولاکوویچ
شهاب اخلاقی
وقتی صحبت از ضعف گزارشگری ورزشی در تلویزیون می‌شود، همه یاد گزارشگران فوتبال و منتقدان‌شان می‌افتند. یاد سوتی‌های جواد خیابانی، جملات ناتمام سیانکی، کلمات عربی یوسفی و فریادهای علیرضا علیفر. اما حالا که رقابت‌های جام‌جهانی والیبال در حال برگزاری است، گزارشگران فوتبالی یک رقیب چغر پیدا کرده‌اند؛ گزارشگران والیبال.


اگر در فوتبال گزارشگران کمتر موضع‌گیری فنی می‌کنند، در والیبال درست برعکس این دارد رخ می‌دهد. جواد محتشمیان و کیومرث کرده انگار یادشان رفته است که مفسر بازی هستند و فقط باید چیزی که می‌بینند را برای بینندگان تفسیر کنند. آنها در سال‌های گذشته مدام از سرمربیان تیم ملی انتقادات تند و تیز کرده‌اند. فرق ندارد کولاکوویچ باشد یا کواچ، کرده و به‌ویژه محتشمیان، منتقدان درجه یک آنها هستند.


اگر تا چند سال قبل این انتقادها بیشتر در فضای استودیوهای شبکه ورزش و شبکه 3 شنیده می‌شد و گزارشگران والیبال کمتر حاضر می‌شدند روی آنتن لب به انتقاد بگشایند، حالا کار به جایی رسیده که کولاکوویچ به صورت علنی روی آنتن شبکه 3 مسخره می‌شود.


مثلاً دیروز جواد محتشمیان در جریان بازی ایران و برزیل گفت: «کولاکوویچ فقط ناظر بازیه و فقط منتظره گره به دست بچه‌ها باز بشه. در انتهای بازی برای وقت اضافه نگرفته و تعویض‌های نکرده به کسی جایزه داده نمیشه.» اندکی بعد و در وقت استراحت فنی اول هم دیگر شمشیر را از رو بست: «حالا که دیده سعید (معروف) داره با کریمی صحبت می‌کنه اومده جلو که یه نقشی داشته باشه».


محتشمیـــان متولد سال 1326 در کاشان است. در دانشگاه، تربیت بدنی خوانده و به‌عنوان بازیکن با تیم تربیت معلم، قهرمان دانشگاه‌های کشور شده است. بعد از دانشگاه به تیم تاج می‌پیوندد و حتی به پیراهن تیم ملی هم می‌رسد. او از سال 1356، مدرس رسمی فدراسیون والیبال می‌شود و در سال 1363، تیم والیبال تهران را به قهرمانی مسابقات کشوری می‌رساند. بعد هم چند سالی مربی تیم زیر 21 سال و در ادامه تیم ملی والیبال ایران می‌شود. همین تجارب است که به او این باور را داده که می‌تواند در قامت یک گزارشگر از مربیان تیم ملی انتقادات تند و سخت کند.


او دیگر انتقادهایش را برای میزگردهای بعد از مسابقات نمی‌گذارد و در همان جریان بازی نظرات شخصی‌اش را بازگو می‌کند. همین باعث شده تا در فضای مجازی به شدت مورد انتقاد قرار بگیرد. برخی اعتقاد دارند او با این مدل گزارشش لذت بازی‌های بین‌المللی والیبال ایران را از بین برده است. با این همه محتشمیان در این میان تنها نیست. بهزاد کاویانی، مجری و تهیه‌کننده برنامه توپ ‌و تور که پوشش رقابت‌های والیبال در شبکه سوم سیما را برعهده دارد هم پا به پای گزارشگران برنامه‌اش، کولاکوویچ را زیر تیغ انتقاد قرار داده است. از نظر عوامل برنامه توپ و تور، مربیان بعد از ولاسکو در والیبال ایران کوچک بوده‌اند و به درد نخور.


آنها در مدت حضور اسلوبودان کواچ هم او را مربی درجه 2 و کوچکی می‌دانستند که نمی‌تواند برای تیم ملی تصمیمات خوبی بگیرد. این در حالی است که کواچ همین یک هفته پیش موفق شد در حضور قدرت‌های والیبال، با صربستان قهرمان رقابت‌های والیبال اروپا شود. کار تیم ملی والیبال هنوز در جام جهانی تمام نشده. سروقامتان باید چهارشنبه به مصاف آمریکا بروند و قطعاً گزارشگران والیبالی شبکه سوم که انگار هیچ مدیری به آنها تذکر نمی‌دهد دوباره بازی‌ها را با نیش و کنایه گزارش خواهند کرد.


محتشمیان چندی پیش در مصاحبه‌ای به طور شفاف از خودش دفاع کرده بود: «انتقاد می‌کنم چون حق دارم. نه کواچ و نه کولاکوویچ در حد و اندازه‌های نیمکت والیبال ما نیستند. مربیان صربستانی می‌آیند حقوق‌شان را بگیرند و دستورات دیگران را اجرا کنند و در عمل هیچ‌کاره هستند! والیبال ایران یکی مثل ولاسکو را می‌خواهد که مقتدر باشد، نه اینکه هرچه دیگران گفتند، بگوید چشم.»


نزدیکان محتشمیان می‌گویند او تا برناردو رزنده، سرمربی سابق تیم برزیل به ایران نیاید، دست از انتقاد نمی‌کشد.


ایران ورزشی




 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------