درباره ششدانگ‌ترین کاپیتان این روزهای فوتبال



اخبار,اخبارورزشی ونتایج مسابقات,وریاغفوری

وریا غفوری را امسال می‌توانیم با صحنه‌های مختلفی به یاد بیاوریم؛ با ضربه ایستگاهی زیبایی که به فجرسپاسی زد تا در یک دیدار دشوار جام حذفی، ورق بازی گره خورده را به نفع استقلال برگرداند. با پاس گل زیبایی که در برابر سپاهان برای مهدی قائدی ارسال کرد. با گل زیبایی که در ورزشگاه آزادی و در یکی از بحرانی‌ترین روزهای استقلال به پیکان زد و یا همین بازی روز پنجشنبه و شوت پرقدرتی که به تیر دروازه حامد لک نشاند.


اما فراتر از همه آنچه وریا در زمین مسابقه رقم زده، نقش او به عنوان یک کاپیتان واقعی و یک فرمانده در استقلال این فصل، انکار ناپذیر است. وریا در بهترین فصل فوتبالی خود، ناگزیر شده نقش جدیدی در تیم به عهده بگیرد و به عنوان «بزرگتر»، هم کاپیتان درون زمین باشد و هم فرمانده بیرون زمین. در روزهایی که استقلال بدون مربی دستخوش ده‌ها مشکل شده بود، این وریا بود که اوضاع رختکن را در دست گرفت و بدون اینکه از مواضع و اصول خود عقب‌نشینی کند، تلاش کرد تنش‌ها و بحران‌هایی که به واسطه تصمیم‌های نادرست مدیران کارنابلد پیش آمده را کنترل کند. او ابایی ندارد که تندترین انتقادها را نثار مدیران تیم کند اما در عین حال مراقب است که برای تیم «حاشیه» نسازد و مشکل تازه‌ای به مشکلات پرشمار استقلال اضافه نکند. وریا به خوبی می‌داند که مرز انتقاد و تخریب کجاست و تا چه اندازه باید پیش رفت که انتقادهایش منجر به لطمه زدن به استقلال نشود.


علاوه بر آن، وریا به عنوان یک ورزشکار سرشناس که مورد توجه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی است و طبعاً هواداران زیادی را جذب می‌کند، به وظایف اجتماعی خود واقف است. او هیچ وقت فراموش نکرده که موقعیت فعلی‌اش را مدیون همین مردم است و در مسائل و ماجراهای مختلف، فارغ از مصلحت اندیشی وریا در همان جایی ایستاده که باید می‌ایستاد.


از منظر فنی، وریا در نیم فصل با 3 گل و 4 پاس گل و نفوذهای پایان ناپذیرش به یک سوم دفاعی حریف، به استقلال کمک کرده که صاحب بهترین حمله لیگ باشد. تصمیم استراماچونی برای استفاده از سیستم 2-۵-3 و گماردن وریا در پست پیستون راست، این اجازه را به کاپیتان استقلال داد که نیم فصل درخشان را رقم بزند. وریا در نقش جدید، بی‌آنکه به اندازه گذشته نگران وظایف دفاعی‌اش باشد، می‌تواند مشارکت بیشتری در حمله داشته باشد و در آستانه 32 سالگی، ویژگی‌های تازه‌ای در فوتبالش ارائه دهد. برای اینکه بدانیم وریا در استقلال چه مهره غیر قابل جانشینی است، کافی است به یاد بیاوریم او به همراه سیدحسین حسینی، تنها بازیکنان استقلال بوده‌اند که در تمام بازی‌ها 90 دقیقه در زمین حاضر بوده‌اند و حتی یک دقیقه را هم از دست نداده‌اند.


استقلال امسال اگر به موفقیتی برسد، بی‌تردید بخش مهمی از این موفقیت احتمالی سهم وریا غفوری خواهد بود که تا همینجا برای آبی‌ها فراتر از یک کاپیتان بوده است.

 روزنامه ایران

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------