اظهارنظر عجیب اشکان دژاگه در گفت‌وگو با بیلد



اشکان دژاگه,اخبار امروز,اخبار جدید
هافبک سابق تیم ملی فوتبال ایران و عضو باشگاه تراکتور در مصاحبه مفصل با نشریه آلمانی درباره موضوعات مختلفی صحبت کرد.

به نقل از نشریه «بیلد آلمان»، اشکان دژاگه ستاره سابق بوندسلیگا است که در سال 2009 موفق شد به همراه وولفسبورگ به شکلی باورنکردنی قهرمان آلمان شود. این بازیکن ایرانی یکی از مهره های مورد علاقه فلیکس ماگات در آن زمان بود و در این مصاحبه به افشاگری درباره اسرار روزه مره خود در آن زمان پرداخت.

 

دژاگه امروز 34 سال دارد و ستاره تراکتور  ایران در لیگ قهرمانان آسیا است. او در این مصاحبه درباره بحران باشگاه جوانی اش یعنی هرتابرلین و درباره احتمال ژروم بواتنگ دوست صمیمی اش از بایرن مونیخ صحبت کرد.

 

* شما اکنون به همراه تراکتور ایران در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارید. سطح فوتبال در آسیا چقدر با فوتبال سطح اول اروپا فرق دارد؟

 

در برخی از اوقات شما در اینجا به سختی می خورید. برخی از تیم ها در لیگ قهرمانان آسیا برای مثال تیم های ازبک از ناحیه تاکتیکی عملکرد خوبی از خود ارائه می دهند. در این مسابقات حضور تیم های زیاد از کشورهای متفاوت باعث می شود تا رقابت نفس گیری ایجاد شود. رقابت در لیگ فوتبال ایران حتی شدیدتر از اروپاست.

 

*چرا این طور می گویید؟ چرا لیگ ایران و آسیا سخت تر از بازی در اروپاست؟

 

من در بوندسلیگا برای تیم های هرتابرلین و وولفسبورگ بازی کردم. در لیگ برتر انگلیس هم تجربه بازی در فولام را دارم. من کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران هستم و همه در لیگ ایران انگیزه زیادی دارند تا مقابل ما عرض اندام کند. من در آلمان و انگلیس فرصت عرض اندام و فکر کردن داشتم. اما اینجا در ایران رقابت سخت تر است من همیشه در حالت آماده باش هستم. مردم در ایران بیشتر از اروپا دیوانه فوتبال هستند.

 

* قراردادت با تراکتور تابستان به پایان می رسد. آیا ممکن است به آلمان برگردی؟

 

بدون شک دوست دارم بار دیگر به همراه یک تیم حرفه ای آلمانی بازی کنم. همه چیز می تواند در تابستان رخ دهد ولی مثل گذشته من خودم را تحت فشار نمی گذارم. واقعیت این است که من با وجود اینکه 34 سالم است اما همچنان در بهترین شرایط به سرمی برم.

 

* آیا شما مدیون فلیکس ماگات سرمربی خود در وولفسبورگ در سال های (2007 تا 2009) هستید؟

 

باید اعتراف کنم من فوتبال حرفه ایم را مدیون فلیکس ماگات هستم. همیشه خدا را شاکر هستم که با این مربی در سن بسیار سخت 19 سالگی مواجه شدم و زیرنظر او کار کردم.

 

* آیا از آسیاب(روش سخت تمرین) ماگات نمی ترسید؟

 

وقتی در سال 2007 قراردادم را با وولفسبورگ امضا کردم، کلاوس اوگانتلر سرمربی تیم بود. بعد از تعطیلات تابستانی مشخص شد ماگات سرمربی تیم شد. من از او شناخت داشتم ولی از سبک تمریناتش اطلاع نداشتم. تا آن زمان شناختی از او نداشتم که دوستانم برای من پیام فرستادند: سرمربی جدیدتان مبارک باشد. از آن لذت ببرید. اما از روز اول تمرینات از ماگات هشدار گرفتم و تمرینات بی رحمانه ای برگزار می کردیم.

 

*مهمترین توصیه ماگات به تو چه بود؟

 

یک ماگات معمولی (باخنده): بعد از  قهرمانی در سال 2009  با وولفسبورگ ، او از ما بازیکنان خداحافظی کرد. کم کم به سراغ او رفتیم ، دست دادیم و برای او در شالکه تیم جدیدش آرزوی موفقیت کردیم. وقتی نوبت من شد، ماگات به من، گفت: "خاکستر ، عزیزم ، برای من کاری خوب انجام بده " فکر کردم چیز خوبی گفته است ، اما او گفت: "دو یا سه بار مقابل پست بپر. "من گیج شدم و پرسیدم منظورش از این حرف چیست. ماگات پاسخ داد: "شما یک فوتبالیست  بزرگی هستید ، هر آنچه لازم دارید را دارید اما در نهایت باید سرت تو کار خودت باشد."  منظورش این بود که من باید بیشتر روی فوتبال تمرکز کنم و با آگاهی بیشتر کار کنم. من تا امروز این توصیه را انجام داده ام.

 

*کدام لحظه از فصل قهرمانی 2008/2009 با وولفسبورگ خاطره انگیز بود؟

 

سالها بعد فهمیدم در آن زمان چه دستاورد باورنکردنی کسب کردیم. در آن فصل از نظر آمادگی جسمانی در خانه از اعتماد به نفس بالایی داشتیم و مقابل رقبا با قدرت ظاهر می شدیم. من همیشه وولفسبورگ را در قلب خود دارم و به خوبی می توانم تصور کنم که  روزی در نقشی به وولفسبورگ برگردم.

  

* وولفسبورگ در این فصل برای حضور در لیگ قهرمانان اروپا رقابت می کند اما باشگاه هرتابرلین باشگاه جوانی شما برای فرار از سقوط در بوندسلیگا می جنگند. چرا هرتا به این وضع رسیده؟

 

هرتابرلین اجازه سقوط به دسته پایین را ندارد. برلین پایتخت آلمان است و باید دو تیم فوتبال لیگ برتری داشته باشد. من به عنوان یک هرتایی سابق خوشحالم یونیون به عنوان تیم دوم برلین پیشرفت کرده است و رقابت ها را جذاب تر کرده است. امیدوارم فریدی بوبیک مدیر جدید باشگاه هرتابرلین بتواند با آرامش این تیم را به روزهای اوج برگرداند.

 

* شما با ژروم بواتنگ  از زمان بازی در هرتابرلین دوست صمیمی هستید. آیا حمله رئیس باشگاه بایرن مونیخ به بواتنگ بعد از سال ها بازی برای این تیم درست بود؟

 

امیدوارم بودم باشگاه بایرن مونیخ دوباره قرارداد بواتنگ را تمدید کند. او می توانست به راحتی به دوران اوج برگردد. بواتنگ در 10 سال گذشته در بایرن مونیخ عملکرد خوبی از خود به جای گذاشته و توانایی هایش را ثابت کرده است. بسیاری از بازیکنان به بایرن آمدند ولی او جایگاهش در تیم را در این سال ها از دست نداد. ما به عنوان دوست بواتنگ به او افتخار می کنیم. نباید بواتنگ از این موضوع  و جدایی اش از بایرن ناراحت باشد. صحبت های هوینس رئیس باشگاه بایرن درباره بواتنگ من را غافلگیر کرد.

 

برای من ناراحت کننده بود که هوینس به عنوان یکی از مدیران قدیمی فوتبال آلمان این طور درباره بواتنگ صحبت کرد. باشگاه بایرن همیشه حامی بازیکنانش در همه شرایط است. با توجه به اطلاعاتی که دارم بواتنگ می تواند با تجربه اش به تیم ملی آلمان در مسابقات پیش رو یورو کمک کند.

 

 فارس

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------