عزت اللهی: می‌توانستیم در جام جهانی تاریخ‌سازی کنیم



سعید عزت اللهی ,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی

 

همشهری نوشت:سعید عزت اللهی می گوید: کی‌روش وقتی برگشت، قطعا انتظارات از او بالا بود. آنهم با توجه به سابقه عملکردی که در فوتبال ایران و شناختی که از فوتبال ما و بچه‌های تیم ملی داشت. به نظر خودم این سطح از توقع طعبیی بود، چراکه او مربی بزرگی است و رزومه کاری خوبی دارد و به شخصه معتقدم هیچ انسانی روی کره زمین نیست که مرتکب اشتباه نشود.

 

سعید عزت اللهی هافبک ملی‌پوش تیم وایله دانمارک که توانست در این فصل همراه این تیم عنوان قهرمانی لیگ دسته دوم را کسب کرده و به لیگ برتر صعود کند در گفت‌وگویی با همشهری آنلاین از برنامه‌های خود و این تیم در آینده سخن گفت.

 

در ابتدا کمی درباره قهرمانی «وایله بولد کلاب» در لیگ دسته یک دانمارک صحبت کنیم.

 

خدا را شکر می‌کنم. واقعا یک سال هم خیلی دشوار و هم خیلی شیرینی بود. به خاطر اینکه واقعا همه مجموعه باشگاه وایله سخت کار کردند. همه بچه‌ها زحمت کشیدن و از هفته اول که فکر می‌کنم این یک رکورد است تا هفته آخر که (البته هنوز دو هفته مانده ما قهرمانی را صددرصد کردیم) در صدر جدول بودیم و این یک رکورد استثنایی محسوب می‌شود. واقعا برای یک تیم خیلی سخت است که در سی و اندی بازی از هفته اول تا آخر لیگ را با صدرنشینی تمام کند. این نشان می‌دهد همه مجموعه باشگاه، بچه‌ها و مربیان یک سال زحمت کشیدند. به نظر من با توجه اینکه سطح لیگ دانمارک و مسابقات سخت و فشرده بود توانستیم به بهترین چیزی که استحقاقش را داشتیم (کسب عنوان قهرمانی) برسیم. از این بابت بسیار خوشحال هستم.

 

سال گذشته به‌صورت قرضی در الغرافه قطر بازی کردی. در شرایطی که تیم وایله در لیگ برتر دانمارک حضور داشت. چه عاملی باعث شد پس از سقوط این تیم ترجیح دادی در یک لیگ پایین‌تر بازی کنی؟

به خاطر اینکه در آن سال من با تیم وایله در لیگ برتر بودم و سال قبلش ما توانسته بودیم تیم را برای اولین بار در 20 سال گذشته به لیگ برتر بیاوریم. سال اول‌مان بود و توانستیم تیم را در لیگ برتر نگه داریم، ولی برای سال دوم احساس شد، تیم‌مان نیاز دارد یک مقدار تقویت شود، ولی با توجه به اینکه سیاست باشگاه جوانگرایی و استفاده از بازیکنان جوان بود، سخت است با تیم‌های دیگری که هزینه بیشتری می‌کنند و پتانسیل بیشتری دارند رقابت کنید. برای همین من یک نیم فصل بازی کردم و شرایطی که احساس می‌کردم نیم فصل دوم سخت‌تر خواهد شد، ترجیح دادم یک حضور در تیم الغرافه داشته باشم که این انتقال هم از لحاظ مالی برای باشگاه خوب بود هم به هرحال یک تجربه جدید برای خودم محسوب می‌شد. در لیگ قهرمانان آسیا بازی کردم و دوست داشتم این چالش را تجربه کنم. بعد از اتمام قراردادم با الغرافه با توجه به اینکه با تیم وایله قرارداد داشتم، ترجیح دادم برگردم. البته پیشنهادهایی داشتم، اما باشگاه با جدایی‌ام موافقت نکرد. از لحاظ مدیران وایله آن مقدار پولی که برای صادر کردن رضایتنامه‌ام می‌خواستند کم بود. برای همین ترجیح دادم بمانم و به تیم کمک کنم. خوشحالم توانستم به تیمی که بالاخره سومین سال حضورم را در آن تجربه می‌کنم، کمک کنم با قهرمانی به لیگ برتر برگردد و فکر می‌کنم این دستاورد خیلی خوبی برایم بود.

 

در مورد سطح لیگ یک دانمارک صحبت کنید.

با توجه به اینکه من هم در لیگ برتر دانمارک بازی کرده‌ام و هم در لیگ دسته یک این کشور، باید اعتراف کنم در لیگ دسته اول رقابت به مراتب سخت‌تر است به خاطر اینکه تیم‌هایی که روبروی شما بازی می‌کنند به مراتب تیم‌های سرسخت‌تری هستند و فضای بازی خیلی کمتر است. بازی‌ها بیشتر فیزیکی و درگیرانه دنبال می‌شود و اینکه به نظرم کار نسبت به لیگ برتر این کشور خیلی سخت‌تر است. به خاطر اینکه شما وقتی هدف‌تان صعود به لیگ برتر و کسب عنوان قهرمانی است، قطعا جای هیچ اشتباهی ندارید و باید همه بازی‌ها را با پیروزی پشت سر بگذارید، اما به هرحال در لیگ برتر از تیم ما انتظارات کمتر است؛ زیرا جای خطا و اشتباه وجود دارد که امتیاز از دست بدهید. به همین دلیل فکر می‌کنم این موضوع فشار را بیشتر می‌کند؛ چه از لحاظ روانی و چه از لحاظ رقابتی. فکر می‌کنم به مراتب لیگ دسته اول نسبت به لیگ برتر سخت‌تر بود. اما خدا را شکر می‌کنم که یک بار دیگر لطف خدا شامل حال من شد و توانستیم از این امتحان سربلند بیرون بیاییم.

 

آیا پس از عملکرد خوب در جام جهانی پیشنهادی داشتی تا از تیمت جدا شوی؟

این دوره از جام جهانی در برهه‌ای برگزار شد که متاسفانه یک مقدار ترانسفر زمستانی سخت بود. مخصوصا وقتی ما مسابقات‌مان را تمام کردیم، همه تیم‌ها در کوران مسابقات بودند و جابجا شدن سخت بود و اینکه من هم داشتم در تیمی بازی می‌کردم که حالا خوشبختانه یا متاسفانه در لیگ برتر نبود و اینها در فوتبال اروپا تاثیرگذار است. به خصوص اینکه شما بازیکن آسیایی هم به حساب بیاید یک مقدار فضا برای انتقال سخت‌تر است. به هرحال صحبت‌هایی شد، ولی بازهم ترجیح دادم تا آخر مسابقات بمانم و به تیمم کمک کنم. انشاءالله ببینیم که چه اتفاقی در تابستان در تایمی که تیم‌ها فرصت بیشتری دارند و قطعا نقل و انتقلات بیشتری وجود دارد، برایم می‌افتد.

 

در سال‌های اخیر همواره بحث حضورت در لیگ ایران و به ویژه استقلال مطرح شده‌ است، آیا تمایل به برگشتن به ایران را داری؟

این صحبت‌ها همیشه بوده و چندین باشگاه همیشه به من لطف داشته‌اند و با من تماس‌هایی را برقرار کرده‌اند، ولی به هرحال این چیزهایی که هست طعبیی است. همه جای دنیا یکسری شایعات و یکسری صحبت‌ها در فصل نقل و انتقات انجام می‌شود. این داستان‌ها همیشه وجود دارد. با این حال در حال حاضر با من صحبتی نشده است. ضمن اینکه در حال حاضر با تیم وایله قرارداد دارم و اگر قرار است در مورد انتقالم صحبتی صورت بگیرد باید با باشگاه وایله باشد و رضایت مدیران این باشگاه گرفته شود؛ حالا پیشنهاد چه از طرف لیگ ایران باشد چه از طرف های لیگ‌های دیگر.

 

درخصوص حذف تیم ملی از جام جهانی بگو. به نظرت اگر تیم ملی شرایط عادی از لحاظ روحی و روانی بود، می‌توانست از گروه صعود کند؟

حذف تیم ملی از جام جهانی حالا با توجه به ان اتفاقاتی که همه در جریانش هستند، شاید یکی از سخت‌ترین و غیرقابل هضم‌ترین لحظات فوتبالی‌ام بود. تیم واقعا از لحاظ روحی شرایط خوبی نداشت، ولی ما همه‌مان هم‌قسم بودیم که این اتفاق صورت بگیرد، ولی برخی مواقع شاید یکسری اتفاقات به صلاح نیست، بیفتد. یا هر چیزی که قسمت بوده است؛ حتما تقدیر این بوده و با تقدیر نمی‌شود، جنگید. ولی قطعا این لحظه و این شکستی که مانع حضور ما در دور بعدی جام جهانی شد یکی از سخت‌ترین لحظات زندگی من بود و به نظر خودم و کل مجموعه تیم ملی، سایر بازیکنان و همین طور کارشناسان تیم ملی اگر در یک شرایط روحی و روانی بهتری در جام جهانی حاضر می‌شد، این پتانسیل را داشت تاریخ‌سازی کند.

 

روزی که کارلوس کی‌روش به ایران آمد و آن نتایج خوب را مقابل تیم‌ های قدرتمند اروگوئه و سنگال گرفت، امیدها برای شکستن طلسم صعود از مرحله گروهی جام جهانی زیاد شد. به نظرت کی‌روش تا چه اندازه در حذف تیم ایران نقش داشت؟

کی‌روش وقتی برگشت، قطعا انتظارات از او بالا بود. آنهم با توجه به سابقه عملکردی که در فوتبال ایران و شناختی که از فوتبال ما و بچه‌های تیم ملی داشت. به نظر خودم این سطح از توقع طعبیی بود، چراکه او مربی بزرگی است و رزومه کاری خوبی دارد و به شخصه معتقدم هیچ انسانی روی کره زمین نیست که مرتکب اشتباه نشود. من نمی‌توانم درخصوص اینکه که او اشتباه کرد یا نه، اظهار نظری کنم. به هرحال آقای کی‌روش مربی بنده بوده و من همیشه برای‌شان احترام قائلم و همیشه معتقدم خدمات فراوانی به فوتبال ایران و تیم ملی و خیلی از بازیکنان تیم ملی مثل خود من کرده است. در مورد این بحث کارشناسان فنی و متخصصان این حوزه باید نظر بدهند.

 

درباره قرعه ایران در جام ملت‌های‌ آسیا چه نظری دارید؟ خیلی‌ها اعتقاد دارند با توجه به این قرعه می‌توانیم به فینال و حتی قهرمانی برسیم.

من همیشه معتقد بودم تیمی که هدفش بزرگ باشد دیگر فرقی نمی‌کند، دیر یا زود با چه تیمی روبرو شوید. آن چیزی که اهمیت دارد، این است که ما باید بدانیم هدف‌مان از حضور در این مسابقات چیست و اینکه چقدر برای آن هدف‌مان بجنگیم مهم است. تیمی که قهرمانی می‌خواهد برایش نباید فرقی بکند حالا در گروهش چه تیم‌هایی هستند یا در دور حذفی به چه تیم‌هایی برخورد خواهد خورد. اگر تیمی که همه فکر و ذهنش قهرمانی باشد باید با همه وجودش بجنگد. به اسم تیم‌ها هیچ توجهی نکند؛ چراکه فوتبال امروز پر از شگفتی شده و ما نباید خودمان را مقابل هر تیمی که قرار می‌گیریم از پیش برنده یا بازنده بدانیم. به نظرم این تیم ملی خیلی پتانسیل بالایی دارد. فقط امیدوارم در این زمان باقی‌مانده همه مسئولان دست به دست هم بدهند و کمک کنند بازی‌های تدارکاتی خوبی برای تیم ملی فراهم شود. همانطور که بقیه کشورها خودشان را صددرصد آماده می‌کنند، امیدوارم مسئولان هم دغدغه‌ها را برطرف کنند که انشاءالله تیم ملی با صد درصد آمادگی وارد مسابقات شود؛ چراکه واقعا کار خیلی سخت است. تیم‌های آسیایی هم دارند سخت کار می‌کنند؛ کما اینکه در مسابقات جام جهانی قطر دیدیم چقدر سطح تیم‌های آسیایی پیشرفت کرده است.

 

نظرت درباره حضور امیر قلعه‌نویی در تیم ملی چیست؟

حضور آقای قلعه‌نویی بعد از حدود یک دهه که یک مربی ایرانی به نیمکت تیم ملی برگشته به هرحال یک قوت قلبی برای بازیکنان است. با توجه به اینکه ایشان یک مربی باتجربه است و خودش هم فوتبالیست بزرگی بوده و هم مربی بزرگ، از این لحاظ به بازیکن خیلی حس خوبی را می‌دهد. همه می‌دانند که کسی بالای سر تیم است که خودش فوتبال بازی کرده و بالا و پایین‌های فوتبال و فوتبالیست‌ها را می‌داند. با توجه به اردوی قبلی و زمان کمی که داشتیم، فکر می‌کنم به یک شناخت نسبی نسبت به تفکرات ایشان رسیده‌ایم و با توجه به اردوهای پیش رو باید این شناخت بیشتر شود. روی کارهای تاکتیکی و چیزهای که صلاحدید کادرفنی تیم ملی و آقای قلعه نویی است باید تیم کار شود که انشالله بتوانیم یک تیم آماده را داشته باشیم. این مختص به بازیکنان و کادرفنی نیست. فکر می‌کنم کلیه مجموعه، مسئولان و کسانی که می‌توانند به تیم ملی و کشور خدمت کنند، باید دست به دست هم بدهند و از تیم حمایت کنند تا تیم ملی با آسودگی خاطر و با آمادگی کامل وارد مسابقات شود. چراکه این تیم اگر انشالله به موفقیت برسد به نام ایران خواهد بود به نام همه مردم کشورمان که عاشقانه تیم ملی را حمایت می‌کنند . امیدوارم بتوانیم دل این مردم را شاد بکنیم و کنار هم باعث موفقیت تیم ملی شویم.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------