ساپینتو نه بی‌خبر، نه در جریان کامل!



 ساپینتو,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی

 

  تیم فوتبال استقلال و هوادارانش بعد از کسب عنوان زودهنگام قهرمانی رقابت‌های فصل گذشته لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های ایران با این امید که در فصل‌های پیاپی بتوانند به رکورد جاودانه پرسپولیسی‌ها نزدیک شوند، کار را در هفته‌های پایانی ادامه دادند؛ با این حال فردای روز پایانی رقابت‌ها و خبر خداحافظی فرهاد مجیدی مثل آب سردی بر پیکر آبی‌ها باعث شد تا این رویا در ذهن طرفداران مخدوش شود.

 

در ادامه نیز جست‌وجو‌ها برای پیدا کردن جانشین فرهاد مجیدی و به درازا کشیدن این ماجرا اتفاقاتی را رقم زد که امروز هواداران استقلال را به ناامیدترین هواداران فوتبالی در بین تیم‌های لیگ برتری تبدیل کرده است.

 

با این تفاسیر نخستین سیگنالی که از طرف باشگاه صادر شد به این موضوع مربوط می‌شد که هواداران به هیچ‌وجه نگران نباشند؛ چراکه با وجود جدایی کادرفنی و در راس آنها فرهاد مجیدی، برخلاف همه ساله برای رقابت‌های فصل جدید شاکله اصلی تیم حفظ شده و از آنجایی که این تیم به یک وحدت رویه تاکتیکی رسیده است، این اتفاق می‌تواند روزهای خوش گذشته را با هر مربی دیگری تکرار کند.

 

با این حال همین وعده بدوی مسئولان استقلال هم تا امروز محقق نشده است تا این موضوع بیش از پیش به نگرانی‌ها و استرس‌های هواداران آبی اضافه شود؛ چراکه درصورت از دست رفتن شاکله تیمی داستان‌های هرساله از دست رفتن ستاره‌های این تیم تکرار شده و باز هم این تیم در کوران رقابت‌های لیگ با از دست دادن انسجام تیمی خود مطمئنا توان رقابت با مدعیان را از دست خواهد داد. با همه این تفاسیر درحال حاضر بزرگ‌ترین سوالی که در مقطع فعلی برای استقلالی‌ها پیش می‌آید این است که در این وانفسای نقل‌وانتقالاتی و از دست رفتن فرصت خرید ستاره‌ها برای آبی‌ها، باتوجه به انتخاب دیرهنگام ساپینتو و این موضوع که این سرمربی پرتغالی هنوز به ایران بازنگشته است، چه کسی خریدهای امسال استقلال را انجام داده و در پشت پرده چه افرادی درحال خرید و جذب بازیکن هستند.

 

ضمن اینکه با نظر چه کسی برخی بازیکنان در لیست خروج گذاشته شده‌اند یا از سوی دیگر درباره قرارداد بازیکنانی که قراردادشان تمام شده است با نظر و میل چه کسی برای تداوم یا قطع همکاری‌شان اقدام خواهد شد.

 

همه اینها درحالی است که فعلا تا اینجای کار چند بازیکن جدا شده و نفرات مهمی هم در مسیر جدایی هستند و از سوی دیگر در پروسه تمدید با بازیکنانی که قرارداد ندارند هم شک و شبهه‌های زیادی وجود دارد. به‌طور مثال مشخص نیست قرارداد آرمان رمضانی یا روزبه چشمی با نظر چه فردی تمدید شده یا چرا درباره وریا غفوری کاپیتان استقلال اقدامی صورت نمی‌گیرد. بنابراین در گزارشی قصد داریم به واکاوی این موضوع بپردازیم که پشت بسته شدن استقلال برای رقابت‌های فصل جاری چه کسی قرار دارد و تیم فصل جدید با نظر چه فرد یا افرادی بسته می‌شود.

 

 نگاهی به خریدهای امسال

ابتدا نگاهی به نقل‌وانتقالات پیش‌فصل آبی به صورت ضمنی می‌پردازیم. استقلالی‌ها تا اینجای کار از اسکواد بازیکنان فصل گذشته خود بازیکنانی مانند رودی ژستد و محمد دانشگر را از دست داده‌اند و از سوی دیگر باید جدایی سیلوا را هم تقریبا قطعی دانست تا در همین ابتدا بین 20 تا 30 درصد از ترکیب آبی‌ها برای فصل جدید دگرگون شده باشد. همچنین از وریا غفوری، عارف غلامی و امیرحسین حسین‌زاده هم به‌عنوان خروجی‌های بعدی این تیم نام برده می‌شود. این درحالی است که سایر بازیکنان فصل گذشته تفریبا تعیین‌تکلیف شده به این صورت که یا قرارداد دارند یا برای تمدید قرارداد به توافق رسیده‌اند و بعید است از بین استقلالی‌ها فرد دیگری جدا شود. البته درباره علیرضا رضایی، گلر این تیم هم زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که باتوجه به داشتن بند جدایی، این گلر هم رفتنی است اما به نظر نمی‌رسد برای فصل جدید رضایی در تیمی به جز استقلال به میدان برود.

 

استقلالی‌ها تا به اینجای کار بازیکنانی مانند امید حامدی‌فر، رضا میرزایی، سجاد شهباززاده و محمدحسین زواری را به‌صورت قطعی خریداری کرده و برای بازگشت مرادمند نیز اقدامات لازم را انجام داده‌اند. همچنین از سامان فلاح، سیاوش یزدانی، رایان تفضلی، علی کریمی، محسن آذرپاد، محمد نادری و چند مهره دیگر هم به‌عنوان خریدهای بعدی استقلال نام برده می‌شود. همه اینها درحالی هستند که با تاکید ساپینتو قرار است یکی دو مهره خارجی در پست‌های مختلف هم به استقلال معرفی شده تا مذاکرات برای جذب این نفرات آغاز شود. با اعلام رسانه‌های برزیلی از ژان کارلوس برزیلی که فصل گذشته هم مورد توجه مجیدی بود نیز به‌عنوان یکی از خریدهای فصل جدید استقلال یاد می‌شود.

 

در مقایسه فعالیت آبی‌ها با حریف سرخپوش در بازار نقل‌وانتقالات، هواداران استقلال تا اینجای کار به هیچ عنوان از خریدهای انجام شده ابراز رضایت ندارند و همچنان منتظر هستند تا بازیکنان باکیفیت بهتری برای فصل آینده جذب استقلال شوند. هواداران استقلال اعتقاد دارند حتی اگر تمامی کادر بازیکنان این تیم هم حفظ می‌شدند باز این تیم به تقویت در خط حمله و مرکز میدان نیاز داشت که با این وضعیت به نظر می‌رسد حالا به جز دروازه، در سایر نقاط زمین شاگردان ساپینتو در صورتی که قصد دبل داشته باشند باید تقویت شوند.

 

 نگاهی به گذشته

قبل از اینکه به پرسش و ابهام اصلی برسیم که چه کسی به صورت واقعی دارد استقلال را می‌بندد جا دارد تا گذشته نه‌چندان دور را بررسی کرده و تجربه‌های مشابه قبلی را مرور کنیم با این توضیح که در دهه اخیر اغلب تیم بسته شده و سپس سرمربی استقلال برای شروع فصل انتخاب شده است که دو بار آن به 3 فصل اخیر مربوط می‌شود؛ یعنی دوران انتخاب استراماچونی برای فصل نوزدهم و محمود فکری در فصل بیستم.

 

در پیش‌فصل نوزدهم و بعد از قطع همکاری استقلالی‌ها با شفر و مجیدی، باشگاه درحالی سرمربی استقلال را انتخاب کرد که کم‌وبیش شاکله این تیم از دست رفته و استقلال همچون فصل‌های پیشین در زمان نقل‌وانتقالات جابه‌جایی‌های فراوانی را در ترکیب خود دید. درواقع با اتمام فصل 1398–۱۳۹۷، 6 بازیکن این تیم به سرعت استقلال را ترک کردند و درحالی که تیم هنوز سرمربی جدید خود را نمی‌شناخت تعدادی بازیکن جدید جذب تیم شدند. البته برخی تمدیدی‌ها و جذب‌ها بعد از پیوستن استراماچونی اتفاق افتاد و حتی با نظر قطعی این مربی بازیکنانی مانند شیخ دیاباته و هرویه میلیچ هم آبی‌پوش شدند. این درحالی است که در فصل فوق به جز غلامپور و دانشیار، هیچ فرد ایرانی دیگری در کادر آبی‌ها قرار نداشت. در فصل نوزدهم به نظر می‌رسید علی خطیر، معاون استقلال با مشورت‌های فنی با برخی پیشکسوتان برخی نفرات را برای تیم جذب کرده باشد.

 

در فصل بعدی حکایت خریدهای استقلال خیلی درام‌تر و عجیب‌تر دنبال شد. براین‌اساس که با جدایی ناگهانی مجیدی و انتخاب نامجومطلق به‌عنوان سرمربی موقت و سپس انتخاب محمود فکری به‌عنوان سرمربی استقلال برای فصل بیستم، تعداد زیادی از نفرات در امر یارگیری به سعادتمند، مدیرعامل وقت این باشگاه مشورت دادند تا جایی که برخی‌ها به این امر اذعان داشتند که در جلساتی که به‌منظور عقد قرارداد با استقلال در یکی از هتل‌های تهران گذاشته می‌شد، حدود 30 نفر در چند مرحله حاضر شده و نظرات کارشناسی خود را در مسائل مختلف فنی و مالی ارائه می‌کردند.

 

این درحالی است که به‌صورت رسمی در آن زمان اعلام شد پیشکسوتانی مانند برهانی و حیدری در امر جذب بازیکن به مدیریت وقت باشگاه مشورت دادند و در این خصوص چیزی پس پرده نهان باقی نماند. درنهایت هم تیمی حاضر و آماده و بسته‌شده برای آغاز فصل جدید تحویل فکری شد.

 

 استقلال امسال را چه کسی می‌بندد؟

حالا شاید بهتر بتوان این موضوع را واکاوی کرد که چه کسی استقلال امسال را می‌بندد. سرمربی جدید آبی‌ها اطلاعاتی از فوتبال روز ایران نداشته و اصلا بازیکنان ایرانی را نمی‌شناسد. در این بین نکته قابل‌توجه اینکه بازیکنی مانند سجاد شهباززاده نیز زمانی خریداری شد که هنوز ساپینتو به‌عنوان سرمربی استقلال انتخاب نشده بود و این موضوع ابهام ماجرا را بیشتر هم کرد.

 

در روزهای اخیر و درحالی‌که برخی ستاره‌ها جذب رقیب می‌شدند، برخی بازیکنانی راهی استقلال شدند که از نگاه هواداران این تیم تا حدود زیادی از شاخصه‌های لازم برای پوشیدن پیراهن استقلال برخوردار نیستند تا همین اتفاق به ابهامات ماجرا اضافه کرده و نگرانی‌ها برای تداوم موفقیت را افزایش بدهد. سوال این است که آیا ساپینتو از خریدها خبر دارد و اینکه این نفرات اصلا با نظر وی جذب می‌شوند یا خیر این درحالی است که به نظر می‌رسد برای جذب تعدادی از این نفرات هماهنگی‌هایی با ساپینتو صورت گرفته اما گویا این سرمربی پرتغالی در روند کامل نقل‌وانتقالات به‌صورت کلی قرار ندارد. البته طبق شنیده‌ها درخصوص بازیکنان بازگشتی ساپینتو فیلم آنها را خواسته تا قبل از بازگشت به تهران درخصوص این نفرات تعیین‌تکلیف کند.

 

در این بین به نظر می‌رسد برخی مشاوران فنی مانند بهتاش فریبا در امر جذب بازیکن به باشگاه کمک می‌کنند هرچند این چهره خودش در گفت‌وگویی این موضوع را تکذیب کرده است. با این حال به نظر نمی‌رسد خریدهای جدید بدون مشاوره‌های فنی صورت گرفته باشد و چه بسا باز هم پای نفراتی مانند برهانی و حیدری هم این بار به‌صورت غیررسمی در میان باشد. از سوی دیگر به نظر می‌رسد خریدهایی که از نفت آبادان یا تیم هوادار صورت گرفته، با مشورت فنی کادر استقلالی فصل گذشته باشد.

 

با همه این تفاسیر همان‌طور که تاکید شد به نظر نمی‌رسد ساپینتو از جریان نقل‌وانتقالات خیلی بی‌خبر باشد اما در جریان کامل هم قرار نداشته است!

 

فرهیختگان 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------