چراغپور: کی‌‌روش ۶۰ درصد تیم ملی ما بود/ مزایای او زیاد بود اما موفق نبود!



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی , چراغپور
کارشناس فوتبال گفت: تیم ملی ایران بعد از ۸ سال ۶۰ درصدش را سرمربی‌اش تشکیل می‌داد. 

 جلال چراغپور در گفت‌وگو با  فارس در مورد ارزیابی‌اش از عملکرد تیم ملی در سال ۹۷ اظهار داشت:‌ در سالی که گذشت ما به اهدافی که مدنظرمان در تیم ملی بود نرسیدیم. هشت سال با حوصله و تأمل ایام گذشت، رفتارها را تحمل کردیم اما به هدف دلخواهمان نرسیدیم اما مسئله مهمی برای ما روشن شد اینکه حفره‌هایی درون فوتبال‌مان داریم که شاید اگر زمان کمتری می‌گذشت می‌گفتیم اگر تیم ملی زمان بیشتری داشت این حفره‌ها پوشش داده می‌شد. یا می‌گفتیم اگر مربی تیم ملی عوض می‌شد و یک مربی درجه اول داشتیم این حفره‌‌ها را پوشش می‌دادیم.

 

وی افزود: یا می‌گفتیم اگر مسابقاتی در سطح جهانی داشتیم و ۲-۳ بازی خوب در سطح جام جهانی می‌کردیم این حفره‌ها در فوتبال ملی ما دیده نمی‌شد اما تمام آن چیزهایی که می‌توانست قضاوت ما را در مورد حفره‌های فوتبال ملی به فرافکنی برساند انگار با یک نیروی نامرئی اما شعورمندانه گرفته شد به طوریکه حتی اگر رندانه بخواهیم فرافکنی کنیم نمی‌توانیم چنین کاری را انجام بدهیم و به یک نتیجه و واقعیت می‌رسیم که فوتبال ما در ساختارش دچار اشکال است و فوتبال ما از نظر بنیادین مشکلاتی دارد.

 

چراغپور با اشاره به سال‌های گذشته عنوان کرد: فوتبال ما با همین مشکلات بنیادین رشد می‌کند و بزرگ می‌شود آنجا که سن‌مان از بازی رد می‌شود و صغر سن می‌گیریم. یا برای اینکه بازی سختی نکنیم به باخت مصلحتی تن می‌دهیم. همان آدم‌ها به تیم ملی می‌رسند و اشکال همین‌جا است. از بازی‌های حیاتی فرار می‌کنیم. در مسابقات امیدهای‌مان با بزرگان فوتبال‌مان می‌رویم اگر یادتان باشد علی دایی، یحیی گل‌محمدی و مهدی رحمتی را برای تیم امید بردیم در حالی که قطر با نوجوانانش آمده بود در آنجا هم به ژاپن باختیم. و این اشکالات بنیادی در درون فوتبال ما است و بخش غم‌انگیز فوتبال ما همین است که همه باور کردیم که فوتبال ما دچار اشکال است و این دستاورد بزرگ در سال ۹۷ برای تیم ملی بود. 

 

وی با اشاره به انتخاب سرمربی آینده تیم ملی گفت: آنهایی که می‌خواهند برای تیم ملی مربی بیاورند و در واقع معمارگری فوتبال ما باشند باید با همان نگرش روشن و سبک گذشته این کار را کنند. کارلوس کی‌روش هشت سال سرمربی تیم ملی بود اشکال هم داشت اما اینکه در این هشت سال ما متوجه اشکالات بنیادی فوتبال‌مان شدیم دستاورد کوچکی در آن هشت سال نیست. کی‌روش مغز فوتبال اروپا بود.۱۵ سال در منچستر حضور داشت سرمربی رئال مادرید بود هرچند مدتش کم بود اما او چنین ویژگی‌هایی را داشت این آدم با آن اخلاقش که اجازه نمی‌داد آسیب‌های فوتبال‌مان به درون تیم ملی نفوذ کند و قرنطینه شدیدی در تیم ملی ایجاد کرد باز هم نتوانست نتیجه لازم را بگیرد.

 

چراغپور افزود: عملکرد کی‌روش را من اینگونه بیان می‌کنم اینکه شما می‌خواهید از طریق نرده‌بان به روی پشت‌بام بروید ۱۸ پله را طی می‌کنید و در دو پله آخر نرده‌بان می‌افتد به پشت‌بام نمی‌رسید آیا می‌توان گفت این فرد در ۱۸ پله موفق بوده و اما به پشت‌بام نرسیده است. نه، نمی‌توان اینگونه تفسیر کرد. در برنامه تلویزیونی هم از من پرسیدند به نظر شما عملکرد کی‌روش موفقیت‌آمیز بوده یا نه که من گفتم نه او عملکردش موفقیت‌آمیز نبوده در جواب به من گفتند شما که طرفدار کی‌روش بودید من هم گفتم من راه و روش او را تأیید می‌کنم کی‌روش خوب و درست کار کرد. دانش در گردش مطبوعات و فوتبال ما را بالا برد کلمات جدیدی به فوتبال ما وارد شد. برخی مربیان سبک فوتبال او را تقلید کردند. بیش از ۱۰۰ بازیکن به تیم ملی دعوت شد و خط خورد در تیم ملی دو نسل را شاهد بودیم از کریمی و نکونام تا آندرانیک تیموریان. کی‌روش مزایای زیادی برای فوتبال ما داشت اما نتوانست موفق شود.

 

این کارشناس فوتبال در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: اکنون خطاب به علاقه‌مندان فوتبال اینگونه عرض می‌کنم در دوره خطرناکی از تیم ملی هستیم ما تیم ملی داشتیم که ۶۰درصد آن مربی‌اش بود و ۴۰ درصد آن بازیکنان. هر کسی فکر کند که اگر روی صندلی کی‌روش بنشیند ۸۰ درصد کار را دارد و ۲۰ درصدش هم مربی است اشتباه کرده است.

 

تیم ملی ما بعد از هشت سال ۶۰ درصد آن سرمربی‌اش بود.خلبان بعدی تیم ملی نمی‌تواند تصور کند که مثل کی‌روش یک هواپیمای ۷۳۷ در اختیار دارد. خدا کند که مسئولان فوتبال ما این اشتباه را مرتکب نشوند. شاید این حرف‌های من امروز برای اهالی فوتبال نامأنوس باشد اما وقتی بازی اول تیم ملی با سرمربی جدید را دیدیم به حرف‌های من خواهید رسید بنابراین ما باید مربی برای تیم ملی انتخاب کنیم با همان شخصیت اما جوانتر و با اعصاب آرامتر.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------