اما و اگرهای سرمربیگری «رنارد» در ایران



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,استقلال

 

بعد از جدایی کی‌روش از تیم‌ملی، هنوز سرمربی جدید تیم ایران از سوی فدراسیون فوتبال انتخاب نشده است. در این بین از سرمربی مراکش به‌عنوان گزینه بعدی هدایت تیم‌ملی نام برده می‌شود اما در روزهای گذشته اخبار جدیدی در خصوص «رنارد» به گوش رسیده است.

  

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌سوابق

هروه رنارد سرمربی فرانسوی تیم‌ملی مراکش در ادامه روزهای طلایی روی نیمکت مربیگری این بار توانست شیرهای اطلس را بعد از 20 سال به مرحله نهایی جام‌جهانی‌ 2018 برساند؛ موفقیتی که به حسرت بزرگ طرفداران مراکش برای رسیدن به بزرگترین تورنمنت فوتبالی جهان پایان داد. رنارد در حالی به چهره‌ای محبوب در این کشور تبدیل شد که قبل از مراکش حس شادی را به فوتبالدوستان ساحل عاج و زامبیا هدیه کرده بود تا تنها مربی‌ای لقب بگیرد که با دو کشور مختلف قهرمان جام‌ملت‌های آفریقا شده است.

 

اوایل سال 2008 میلادی بود که سران فدراسیون زامبیا برای هدایت تیم‌ملی این کشور پای مردی 40‌ساله نه‌چندان سرشناس را به این کشور باز کردند؛ کسی که در کمتر از یک دهه به چهره‌ای سرشناس در آفریقا تبدیل شد. در آن برهه زامبیا با هروه رنارد که به‌تازگی وارد عرصه مربیگری شده بود به‌خاطر حضور در کنار کلود لروی به‌عنوان دستیار در کادر فنی تیم‌ملی غنا وارد مذاکره شد و پیشنهاد قراردادی دوساله به او داد. رنارد در این مقطع از همکاری خود با زامبیا موفق شد این کشور را برای اولین بار به مرحله نهایی جام‌ملت‌های آفریقا برساند، اما هنوز دو ماه از قرارداد باقی ‌مانده بود که طرفین به همکاری خود پایان دادند تا رنارد راهی آنگولا شود، غافل از اینکه این همکاری تنها چند ماه دوام می‌آورد چون این مربی اکتبر 2010 جای خود را به آمارال داد.

 

بعد از تجربه مربیگری در باشگاه‌های الجزایر این بار هم هروه رنارد به‌عنوان سرمربی زامبیا به این کشور بازگشت تا به اولین افتخار بزرگ دوران مربیگری برسد؛ جایی که شاگردان او جام ملت‌های آفریقا 2012 را در کمال تعجب همگان بالای سر بردند. با وجود اینکه هروه به چهره‌ای افسانه‌ای در زامبیا تبدیل شده بود اما به رغم تمایل وزیر ورزش این کشور برای تمدید قرارداد مرد فرانسوی با زامبیا قطع همکاری کرد چون قهرمان آفریقا از مرحله مقدماتی جام‌جهانی‌ 2014 حذف شد و سران این کشور اجازه ورود تیم‌ملی زامبیا به جام کنفدراسیون‌ها را ندادند.

 

اکتبر 2013 هروه رنارد در اولین تجربه مربیگری در لاشامپیونه به فرانسه بازگشت تا هدایت سوشو را برعهده بگیرد اما این همکاری دوام زیادی نداشت چون رنارد بعد از جنجال و درگیری‌هایی که در لیگ فرانسه داشت، با محرومیت طولانی از سوی فدراسیون فوتبال این کشور مواجه شد تا سران باشگاه سوشو قید همکاری با او را بزنند. همان مقطع اولین تمایل مراکشی‌ها برای همکاری با او ابراز شد اما مذاکرات به سرانجام نرسید تا این مربی چند ماهی خانه‌نشین شود.

 

ژوئن 2014 فدراسیون فوتبال ساحل عاج به سراغ مربی فرانسوی رفت و با او قرارداد بست؛ همکاری‌ای که منجر به فتح دومین جام قهرمانی ملت‌های آفریقا، این بار با فیل‌های سرشناس شد تا هروه رنارد نام خود را به‌عنوان تنها مربی خارجی در کتاب گینس ثبت کند که موفق شده با دو کشور متفاوت جام‌های قهرمانی ملت‌های آفریقا را بالای سر ببرد. جام ملت‌های آفریقا 2015 برای رنارد و شاگردانش در ساحل عاج رویایی بود چون در کنار قهرمانی آفریقا «فیل‌های نارنجی» تمامی‌رکوردهای ممکن در قاره آفریقا را دستخوش تغییر کردند تا این تیم نام و رکوردهایش در تاریخ جاودانه شود. موفقیتی که این بار مراکشی‌ها را مجاب کرد تا با پیشنهاد قراردادی با دو برابر دستمزد ساحل عاج این مرد فرانسوی را مسافر کازابلانکا کنند. زندگی شخصی هروه رنارد با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه بود اما سوا از تمام حواشی که گریبان این مربی فرانسوی را گرفت، باید به علاقه شدید این مرد 50‌ساله به دنیای مد و تبلیغات اشاره کرد که نام او را بیشتر از هر مربی و چهره فوتبالی در فرانسه میان برندها و شرکت‌های تبلیغاتی قرار داده است.

 

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌رقابت باشگاه لیون با ایران؟!

سایت «المنتخب» مراکش خبر داد که رئیس باشگاه لیون فرانسه به شدت اصرار دارد که رنار، سرمربی تیم‌ملی مراکش را در آغاز فصل جدید لوشامپیونه به این باشگاه بیاورد. میشل اولاس، رئیس باشگاه لیون در تلاش برای ارتباط با رنارد است تا او را راضی کند تا در آغاز فصل جدید جانشین برونو در راس کادر فنی لیون شود.حذف اخیر لیون از رقابت‌های جام حذفی باعث شده تا مسئولان این باشگاه به‌دنبال سرمربی جدید باشند.

 

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌اطلاعیه فدراسیون مراکش

اخیرا زمزمه‌هایی در رسانه‌های مراکشی شنیده شده که فدراسیون فوتبال این کشور با لورن بلان فرانسوی وارد مذاکره شده تا این مربی به‌عنوان جانشین رنارد انتخاب شود. فدراسیون فوتبال مراکش نیز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد این اخبار صحت ندارد. در این اطلاعیه آمده است: فدراسیون فوتبال مراکش تا سال ۲۰۲۰ با رنار قرارداد دارد و به هیچ‌وجه تمایلی به تغییر و یا جایگزینی این مربی ندارند.رئیس فدراسیون فوتبال مراکش اعلام کرده بود که آنها قصد دارند در پایان رقابت‌های جام ملت‌های آمریکا که در تابستان سال جاری برگزار می‌شود، عملکرد رنارد را ارزیابی کنند و نسبت به ادامه حضور و یا برکناری این مربی در صورت عدم کسب نتایج مطلوب تصمیم‌گیری لازم را به‌عمل آورند.

 

 

 آرمان  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------