آخرین اخبار ورزشی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

گناه دروازه‌بان استقلال چیست/ باید با مشت بر سر دختر جیمی جامپ می‌کوفت؟!

فدراسیونی ها برای جلوگیری از دخالت از بیرون و ممانعت دوباره از ورود زنان این رای را صادر کرده اند تا موقعیت خودشان هم به…

محمد بنا: در چین دنبال هتل ارزان‌ بودیم



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,محمد بنا

 

سعید عبدولی و محمدرضا گرایی بهترین بودند عادت داریم کار از کار گذشت لب‌مان را گاز بگیریم وضعیت فعلی در حد آسیایی هم نیست چه رسد به المپیک نه نان داریم، نه آب بهترین‌های ما در اوزان المپیکی نیستند و این دردآور است تیم‌ترین تیم دنیا هستیم حسین نوری طلا گرفت اما خیلی خوب نبود ​​​​ به خاطر انتخابات، سرپرستی کشتی را رها کردند قبول دارید که نسبت به سال‌های گذشته خیلی از کشتی دنیا و حتی آسیا عقب ماندیم؟ صد درصد قبول دارم اما با این ‌حال هنوز هم اعتقاد دارم که تیم‌ترین تیم دنیا هستیم اما در حال تحمل شرایط بسیار سخت و دشواری هستیم که به خاطر حواشی انتخابات ریاست فدراسیون کشتی به وجود آمده است.

 

شما باید در چند جبهه بجنگید. یک طرف مسائل فنی است که در این سال‌ها از آن غافل شدند و یک سوی دیگر هم مسائل حاشیه‌ای! من الان مهم‌ترین دغدغه‌ای که دارم، خروج از این بلاتکلیفی است. باید از این وضعیت رها شد. این وضعیت همه چیز کشتی را از بین می‌برد. امیدوارم این یک ماه هم زودتر تمام شود و کشتی مسیر خود را پیدا کند.

 

برایم سوال است چرا متخصصان کشتـــــی گذشت نمـــــــــی‌کنند؟ / بروم، آبرویم پیش مردم می‌رود 

تیم ملی کشتی فرنگی در مسابقات قهرمانی آسیا در حالی با هدایت محمد بنا به‌عنوان نخست رسید که سال گذشته در همین مسابقات ششم شده بود. این قهرمانی می‌تواند نشان دهنده اهمیت حضور مربی بزرگی چون محمد بنا باشد. کسی که در سال‌های اخیر بیشترین موفقیت را برای کشتی فرنگی به دست آورده، این بار هم بعد از چند سال ناکامی کشتی فرنگی ایران در مسابقات جهانی، حالا عزمش را برای حضور درخشان در مسابقات جهانی و المپیک جزم کرده اما در عین حال از بی‌توجهی‌ها و حاشیه‌های کشتی در این روزها به شدت گلایه دارد و معتقد است که این حال و روز کشتی نه به درد مسابقات جهانی می‌خورد و نه به درد بازی‌های المپیک. او همیشه به‌عنوان یک مربی صریح و نترس مطرح بوده و حرف‌هایش را به صراحت تمام زده و این بار هم گلایه می‌کند که چرا باید ورزش اول تا این اندازه غرق در کمبودها و مشکلات مالی باشد.

 

رسیدن به خیر! چین خوش گذشت؟

 بله خیلی خوش گذشت! جای همه واقعا خالی بود. وفور امکانات و هتل مجهز. فراوانی بود خلاصه. من هم که اهل خوشگذرانی. بنابراین خیلی خوش گذشته است.

 

ولی هر وقت تیم شما قهرمان شود به شما خوش می‌گذرد.

 همیشه از موفقیت کشتی‌گیران کیف می‌کنم. امیدوارم این موفقیت‌ها ادامه‌دار باشد.

 

یک قهرمانی سخت و دلچسب.

 قهرمانی ما سخت شد چون آقای روزیف در آنجا مدام به دنبال چیدن قرعه‌ها برای ازبکستان بود. جدول را یه جوری چیده بودند که ازبک‌ها به راحتی به فینال برسند و این اتفاق هم رخ داد. ضمن اینکه همیشه کره جنوبی، ازبکستان و قزاقستان هم برای رسیدن به‌عنوان قهرمانی مدعی بودند. فقط خوشحالم که در مقابل مردم حرف ما دو تا نشد.

 

ضمن اینکه در داوری هم مشکلاتی پیش آمد.

 کشتی حامد تاب و رضا خدری را از دست ما در آوردند. حامد تاب تا دو ثانیه مانده به پایان کشتی از حریف چینی پیش بود اما به یکباره حریفش پا را درگیر کرد و تاب مسابقه را واگذار کرد. حامد تاب اگر برنده می‌شد می‌توانست تا فینال پیش برود. آن وقت نه قهرمانی سخت می‌شد و نه مشکلی پیش می‌آمد. ضمن اینکه قرعه خیلی سختی برای مهرداد مردانی پیش آمد و مسابقه فینال این وزن را هم برای کشتی‌گیر ازبک درآوردند.

 

تیم شما در سال 2011 در کره جنوبی با نفرات دوم قهرمان آسیا شد. آن قهرمانی با این قهرمانی قابل قیاس نیست!

 بله. حتما همینطور هست اما نمی‌دانم چرا این تصور به وجود آمده که این تیم اصلی بوده؟ چرا چنین فکر می‌کنید؟ این نفراتی که به قهرمانی آسیا اعزام شدند، به هیچ عنوان نفرات اصلی نیستند.

 

شاید در سال‌های گذشته برخی از این نفرات زیاد در ترکیب تیم ملی مورد استفاده قرار گرفتند چنین تصوری وجود دارد اما فراموش نکنید که امیر قاسمی منجزی را در سال‌های اخیر حتی به اردوی تیم ملی هم راه نمی‌دادند. اگر اینجا قاسمی منجزی به‌عنوان قهرمانی رسید تصور نکنید که او نفر اصلی تیم است. در وزن 55 کیلوگرم هم نفر اصلی تیم پویا ناصرپور اما دو ماه است که دستش در گچ است. ولی واقعیت این است که مشکل کشتی این روزها جای دیگری است. خیلی ربطی به مسائل فنی ندارد. مشکل کشتی مسائل حاشیه‌ای است که به خاطر بلاتکلیفی وارد تیم شده و به شدت آسیب می‌زند.

 

بلاتکلیفی در برگزاری انتخابات؟

 این حال و روز کشتی نه به درد المپیک می‌خورد و نه به درد مسابقات جهانی. الان دیگر همه چیز مشخص شده است. عیان شده که عده‌ای به فکر منافع شخصی خودشان هستند و اصلا کشتی برای آنها مهم نیست. اگر به فکر کشتی بودند که الان باید دور هم جمع می‌شدند و به یک جمع‌‌بندی و تفاهم می‌رسیدند. مگر می‌شود این افرادی که همه از بزرگان کشتی هستند با هم به تفاهم نرسند؟ این اصلا به درد کشتی نمی‌خورد.

 

حمید بنی‌تمیم هم که از فدراسیون رفت.

 همان‌هایی که در این روزها او را دوره کرده بودند و حمید خان صدایش می‌کردند، زیرآبش را زدند.

 

سرپرست جدید هم که نماینده مجلس است و غیر متخصص کشتی.

 من خیلی این‌ حرف که می‌گویند حتما باید مدیر و رییس فدراسیون متخصص این رشته باشد را قبول ندارم. یکی از مشکلات اصلی کشتی تامین بودجه است که باید دید آیا می‌تواند این بودجه را تامین کند یا نه؟ وقتی بنی تمیم آمد، با هم رفتیم دیدار وزیر ورزش و جوانان. وزیر هم وعده داد که همه جوره از ما حمایت می‌کند اما الان این وضع کشتی است! ما اگر در چین دوم و یا سوم می‌شدیم چه اتفاقی رخ می‌داد؟

 

گویا خیلی از وضعیت موجـود ناراحــــت هستید.

 چرا نباید ناراحت باشم؟ در این بلاتکلیفی می‌سوزیم. به هیچ عنوان میل و رغبتی برای کار کردن ندارم. هیچ وقت هم به دنبال تحمیل خودم به کشتی نبودم اما واقعا این وضعیت خوبی نیست که ما داریم تحمل می‌کنیم. چطور می‌شود که یک تیم برای مسافرت‌هایش به امارات هم می‌تواند چارتر داشته باشد اما آن وقت کشتی برای داشتن حداقل‌ها تا این اندازه رنج بکشد.

 

لغو اردوی تیم ملی هم به خاطر همین ناراحتی بوده است؟

 ما نه نان داریم و نه آب. مسوولان جواب ما را بدهند. یا مردم بگویند ما قانع شویم که با کدام امکانات بجنگیم؟ با کدام دلخوشی؟ با کدام انگیزه؟ چرا باید مربیان ما کمترین حقوق را دریافت کنند اما در مقابل یک تیم بیشترین پول و پاداش را به مربیانش بدهد؟ وقتی به ما رسید باید صرفه‌جویی شود؟

 

قبل از اعزام به چین هم بخشی از مشکلات مطرح شد. در چین هم مشکلات با همین شدت وجود داشت؟

 بله که وجود داشت. اتحادیه جهانی هتلی را معرفی کرده بود که هر اتاقش شبی 180 دلار بود اما برای تیم هتلی گرفتند که برای دو نفر 60 یورو هزینه داشت. ترکمنستان این پول را داشت که پرداخت کند و در یک هتل مجهز اسکان پیدا کند اما این پول برای ما وجود نداشت. دو روز هم زودتر رفته بودیم تا با شرایط آب و هوایی وفق پیدا کنیم. به همین خاطر دو روز در یک هتل و دو روز بعد هم در هتلی دیگر اسکان پیدا کردیم تا شاید بخشی از هزینه‌ها صرفه‌جویی شود. البته این بندگان خدا هم تقصیری نداشتند. بودجه‌ای نداشتند که بخواهند بیشتر از این برای تیم هزینه کنند.

 

شما جواب سوال قبلی را ندادید. اردو را تحریم کردید نه تعطیل؟

 من رودربایستی با هیچکس ندارم. نه کیسه دوختم برای مال دنیا و نه دلخوشم به مقام دنیا. اگر مانده‌ام به این خاطر است که بروم، آبرویم پیش مردم می‌رود. بررسی کردم و دنبال این بودم که ببینم چه اتفاقی رخ می‌دهد. فعلا وعده داده‌اند که بعد از ماه رمضان انتخابات برگزار شود.

 

ابتدا اعلام شد که به دنبال ریکاوری بیشتر برای تیم بودید؟     

 فقط 10 نفر به مسابقات قهرمانی آسیا اعزام شده بودند که این 10 نفر به استراحت و ریکاوری بیشتری نیاز داشتند در حالی‌که 38 نفر برای همین اردوی جدید دعوت شده‌اند. 28 کشتی‌گیر دیگر نیاز به ریکاوری نداشتند. گفتند بعد از ماه رمضان انتخابات برگزار می‌شود و ما هم گفتیم این یک ماه را صبر می‌کنیم تا از این بلاتکلیفی خارج شویم. امیدوار هستیم که تا یک ماه دیگر انتخابات برگزار شود.

 

تاریخ جدیدی را برای شروع اردو در نظر گرفته‌اید؟

 بله از 16 اردیبهشت تمرینات را شروع می‌کنیم که یک تیم هم باید به مسابقات بین‌المللی دولت تورلی خانف در قزاقستان اعزام شود.

 

دغدغــه و نگرانی شما خیلی مهم است، چرا که فرصتی اندک تا مسابقات جهانی باقی مانده است.

 تکلیف ما را مشخص کنند ببینیم که چه‌کار باید انجام دهیم. کشتی همه چیزش را از دست داده است. بنابراین نباید اشخاص مهم‌تر از کشتی باشند.

 

اما در این انتخابات که جمعی از قهرمانان کشتی هم کاندیدا هستند، می‌بینیم که با هم کنار نیامده‌اند.

 برای من هم سوال است که چرا این متخصصان کشتی گذشت نمی‌کنند؟ الان 15 یا 16 نفر هستند؛ افرادی‌که صلاحیت آنها احراز شده و یا هنوز نشده اما چرا اعضای این جمع نمی‌توانند به جمع‌‌بندی برسند؟ عجیب است که سرپرست هم حاضر نشد از انتخابات انصراف بدهد تا سرپرست بماند و کشتی تا این اندازه درگیر انتخابات نشود.

 

همین انصراف ندادن از انتخابات باعث شد تا بنی‌تمیم از سرپرستی کنار گذاشته شود.

 امیدوارم سرپرست جدید بیاید و بتواند امکانات لازم را فراهم کند.

 

ادامه این روند اوضاع را سخت‌تر هم می‌کند. امسال برای حضور موفقیت‌آمیز در المپیک به مراتب از سال آینده، سال مهم‌تری است.

 حتما همینطور است اما ما ایرانی‌ها عادت داریم بعدها که کار از کار گذشت، لب‌مان را گاز بگیریم که چرا این‌کار را کردیم و یا چرا فلان کار را انجام ندادیم. الان وقت کار است اما همه درگیر مسائل حاشیه‌ای هستند. کشتی باید پول و امکانات خوب و کافی را داشته باشد و باید امکانات المپیکی همیشه در اختیارش باشد چرا که در المپیک، کشتی مدال می‌گیرد اما با وضعیت فعلی که کشتی دارد در حد آسیایی هم نیست چه رسد به المپیک.

 

از وضعیت کشتی‌گیران در قهرمانی آسیا بگویید. از عملکرد کدام کشتی‌گیران بیشتر راضی بودید؟

 تقریبا از همه بچه‌ها و تیم راضی بودم اما رضا گرایی و سعید عبدولی واقعا از بقیه بهتر بودند و خیلی خوب کشتی گرفتند. سعید عبدولی علاوه بر روحیه جنگندگی که دارد و برای گرفتن طلا تلاش می‌کند، خوب هم کشتی را می‌شناسد. رضا گرایی هم تمام برنامه‌های تکنیکی و تاکتیکی‌اش را عالی اجرا کرد.

 

آخرین طلایی که سعید عبدولی کسب کرده بود را همه فراموش کرده بودند اما در چین طلسم شکنی کرد.

 این 5 ماه اردویی که برگزار شد را باید بررسی کرد. سعید عبدولی یک روز را هم از دست نداد و هر روز در اردوها حضور داشت و همین به او کمک کرد در بهترین وضعیت در این سال‌های اخیر باشد. او می‌تواند در جهانی امسال یک کشتی‌گیر بسیار خوب و سرحال باشد.

 

فکر کنم محمدرضا گرایی را هم می‌توان یک کشتی‌گیر مدال‌آور در مسابقات جهانی به حساب آورد.

 یک مشکل بزرگ و اساسی که الان در تیم داریم این است که دو کشتی‌گیر ما که توانستند تمامی خواسته‌های ما را خوب پیاده کنند، در اوزان غیر المپیکی حضور دارند. رضا گرایی عالی کشتی گرفت و واقعا شایسته بود که البته من از قبل این را پیش‌بینی می‌کردم و به خودش هم گفته بودم که در چین بهترین مسابقه‌های خود را انجام می‌دهد اما وضعیت وزن او واقعا دردآور است و این برای من نگران کننده است.

 

شما دو کشتی‌گیر را به‌عنوان بهترین انتخاب کردید که هیچ کدام در اوزان المپیکی قرار ندارند و این نگران‌کننده است؟

 بله سعید عبدولی و محمدرضا گرایی که بهترین‌های ما بودند، در اوزان المپیکی نیستند و به معنای واقعی کلمه در اوزان المپیکی مشکل داریم. 60، 67، 77، 87، 97 و 130 کیلوگرم اوزان المپیکی هستند اما کشتی‌گیران حاضر در این اوزان خیلی راضی کننده نبودند. البته در همین اوزان دو مدال طلا و دو مدال برنز کسب کردیم اما راضی کننده نیست.

 

حتی دو طلایی‌ ما هم خوب نبودند؟

 نه اینکه در این مسابقات خوب نبوده باشند اما امیر قاسمی منجزی برای رسیدن به مدال در سطح جهان و المپیک نیاز به شانس قرعه دارد وگرنه کسب مدال به این سادگی‌ها نیست. مثل وضعیتی که برای صباح شریعتـــــی (کشتی‌گیر ایرانی که به تیم ملی آذربایجان پیوسته است) در المپیک 2016 ریو به وجود آمد و مدال المپیک را کسب کرد. حسین نوری هم در این مسابقات خوب نبود و باید برای جهانی خیلی از این بهتر شود.

 

در وزن 97 کیلوگرم هم شاید هیچ کسی منتظر شکست علیاری نبود؟

 واقعا اصلا روی باخت او حساب نمی‌کردیم. او در کشتی مقابل حریف قرقیزستانی اشتباه کرد اما اینها مشکلاتی است که باید در آرامش دنبال رفع آن باشیم. اگر بتوانیم در آرامش کار کنیم این مشکلات رفع می‌شود.

 

در وزن 77 کیلوگرم هم یک شکست بد برای محمدعلی گرایی رقم خورد.

 محمدعلی گرایی باید تکلیفش را با روش مبارزه‌اش مشخص کند. او یا باید تکنیکی و تاکتیکی کشتی بگیرد و به هیچ حریفی اجازه نفس کشیدن ندهد که می‌شود برادر کوچکترش محمدرضا که با همین وضعیت قهرمان آسیا شد یا باید قدرتمند و پر زور باشد و با جنگندگی و قدرت کشتی بگیرد و حریف را از روی تشک بیرون بیندازد که می‌شود سعید عبدولی اما محمدعلی هیچ کدام از این دو روش را انتخاب نکرده است. محمدعلی به یکباره به جنگ‌های نامنظم رو می‌آورد و پارتیزانی کشتی می‌گیرد که این نوسان زیادی را در کشتی او به وجود می‌آورد. البته او جوان است و زمان خوبی در اختیار دارد که بتواند، مبارزه خود را کامل کند.

 

شما هم اعتقاد دارید که مقابل کیم هیون وو کره‌ای غافلگیر شد؟

 نباید یک قهرمان المپیک را اینقدر ساده و دست کم می‌گرفت. اینکه دست بیندازد تا حریفش فرصت اجرای پیچ‌پیچک را به دست آورد و بعد بتواند با عقربک امتیاز بگیرد، اتفاق عجیبی است. نمی‌دانم نامش ساده انگاری حریف است یا اشتباه اما هر چه بود باعث شد تا او بد ببازد. در حالی‌که باید برای رقابت با رقبایی چون رومن ولاسوف روس که برای جنگیدن روی تشک حاضر می‌شود و یا فرانک استابلر نامدار آلمانی که از روش‌های مختلفی برای گرفتن امتیاز استفاده می‌کند، باید برنامه‌ریزی بیشتری داشت.

 

در واقع کار اصلی کشتی از یک ماه دیگر شروع می‌شود؟

 این فضایی است که الان به وجود آمده است. البته در ماه‌های گذشته خیلی سعی کردیم که کشتی‌گیران و اردوی تیم ملی را از فضای انتخابات دور نگه داریم اما مشکلات زیادی که به لحاظ امکانات در اردوی تیم ملی به وجود آمده است مساله مهمی است. ما منتظر می‌مانیم تا ببینیم که سرپرست جدید چه شرایطی و چه امکاناتی را فراهم می‌کند.

 

اما تا همین‌جا هم کشتی در این مسیر خیلی عقب افتاده است؟

 نتایج برخی از مسابقات بین‌المللی در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که واقعا در کشتی فرنگی اوضاع مناسبی وجود ندارد. البته وقتی می‌خواستم به کشتی فرنگی برگردم تصور می‌کردم خیلی وضع از این بدتر هم باشد اما به مرور که در تمرینات حاضر شدم، دیدم که اوضاع خیلی هم خراب نیست اما به هر حال نیاز به کار زیادی داریم. موفقیت دور از دسترس نیست اما اینها همه به شرطی است که آرامش در کشتی برقرار باشد و اجازه بدهند که مربیان کار خود را پیش ببرند. می‌توان کمبودها را جبران کرد اما به شرطی که نگاه همه مسوولان به کشتی المپیکی باشد.

 

وضعیت پویا ناصر‌پور به کجا رسید؟

 دستش از بد جایی شکسته و چند ماه در گچ بود. قبل از اعزام به قهرمانی آسیا پزشک تیم معتقد بود که اندکی دستش جوش خورده و ممکن است که با استراحتی کوتاه مدت و بدون جراحی خیلی زود به تمرینات برگردد.

 

شما انتقادات تندی از وضعیتی که کاندیداهای ریاست فدراسیون کشتی به وجود آوردند، داشتید.

 حرف من برای کشتی است. اعتقادم این است که وقتی همه این افراد از کشتی هستند باید منافع کشتی را در نظر بگیرند. متاسفانه فضای مجازی پر شده از درگیری‌هایی که بین همین متخصص‌های کشتی به راه افتاده است. این برای کشتی خوب نیست. باید تفاهم در کشتی به وجود بیاید. باید حرف همدیگر را می‌پذیرفتند و منافع کشتی را در نظر می‌گرفتند.

 

اینکه تا این اندازه اصرار برای حضور در انتخابات وجود داشته باشد و حتی به خاطر آن سرپرستی کشتی را رها کرد، نمی‌تواند اتفاق خوبی برای کشتی باشد. زمان زیادی برای کشتی نمانده است که الان بخواهد صرف درگیری کند. در چشم بر هم زدنی زمان مسابقات جهانی قزاقستان فرا می‌رسد که گزینشی المپیک 2020 توکیو است. رقبای ما به فکر برنامه‌ریزی برای موفقیت بهتر در این رویداد مهم هستند و ما هنوز به دنبال رفع حواشی هستیم که برگزاری انتخابات به وجود آورده است.

 

کشتی فرنگی در المپیک قبلی از تاخیر در کسب سهمیه خیلی ضربه خورد.

 اگر حواس‌مان نباشد امسال هم همین اتفاق می‌تواند در انتظار کشتی فرنگی باشد. باید خیلی زود از حاشیه خارج شده و به اصل داستان برسیم. اصل ماجرا هم باید موفقیت در المپیک باشد که تقریبا 15 ماه تا آن فاصله داریم.

  

 

ایران/محسن وظیفه

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------