رئیس فراکسیون ورزش: پس از تعلیق جودو، هشدار دادم که فوتبال تحریم خواهد شد



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,محمدرضا تابش

 

سلب میزبانی تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا چالش جدید فوتبال ایران است؛ چالشی که می‌طلبد تمام ارکان ورزش و در صورت لزوم نهادهای سیاسی، برای لغو و خنثی کردن تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا وارد گود شوند و رایزنی کنند. مهدی تاج و علی کفاشیان به عنوان دو رئیس پیشین فدراسیون فوتبال در AFC دارای سمت رسمی هستند. این دو مقام مسئول در فوتبال بارها ادعای رفاقت و لابی با شیخ سلمان، رئیس بحرینی کنفدراسیون فوتبال آسیا داشته‌اند و اگر این موضوع صحت دارد، وقت استفاده از این مزیت در شرایط فعلی است.

 

رئیس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی به تصمیم AFC مبنی بر سلب میزبانی تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا واکنش نشان داد. محمدرضا تابش به خبرنگار «ایران» گفت: «حادثه ناگواری اتفاق افتاده است، گرچه این واقعه تا حدی قابل پیش‌بینی بود. زمانی که جودو ایران تعلیق شد، هشدار دادم که فوتبال هدف بعدی تعلیق و تحریم‌هاست. به لحاظ مشکلات موجود در فوتبال که مرتبط با AFC و FIFA است و در موضوعاتی همچون حضور زنان در ورزشگاه‌ها، حساسیت‌های زیادی دارند، باید این تصمیم AFC را پیش‌بینی می‌کردیم.»

 

او ادامه داد: «پیش از این فوتبال در دنیا تنها یک ورزش بود اما سال‌هاست که به یک پدیده اجتماعی تبدیل شده است. البته فوتبال در ایران فراتر از پدیده اجتماعی است و به یک پدیده سیاسی تبدیل شده است. یک مسئول باید قدرت پیش بینی اینکه چه وقایع و رویدادهایی در انتظار ورزش کشور بخصوص فوتبال است را داشته باشد. کمیته ملی المپیک، وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال ضعیف عمل کردند و با توجه به حساسیت فیفا به بحث حضور زنان و سایر مسائل، باید از قدرت پیش‌بینی لازم برخوردار بودند.»

 

رئیس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی بیان داشت: «بحث سلب میزبانی ایران در لیگ قهرمانان آسیا سابقه سیاسی و ورزشی دارد. مسئولان باید با پیش‌بینی‌ چنین شرایطی، متناسب با آن تمهیداتی می‌اندیشیدند که متأسفانه این کارها انجام نشد. فدراسیون فوتبال در حال حاضر رئیس ندارد و با سرپرست اداره می‌شود. مهدی تاج که جزو 24 عضو کمیته اجرایی AFC است، در سطوح بین‌المللی چه اقداماتی برای فوتبال ایران انجام داده است؟ یا کمیته ملی المپیک چه تلاشی کرده است؟»

تابش با تأکید بر اینکه چون این موضوع سابقه سیاسی دارد، وزارت امور خارجه هم می‌توانست رایزنی کند، گفت: «اینکه می‌گویند ایران امنیت ندارد و حق میزبانی تیم‌هایش را گرفته‌اند، بسیار زشت و توهین‌آمیز است. امنیت کشور ما از خیلی کشورهای منطقه که در آن فوتبال برگزار می‌شود، بالاتر است. کاملاً مشخص است که سلب میزبانی از ایران، یک فشار سیاسی از سوی AFC است. بنابراین وزارت امور خارجه هم می‌تواند نقش‌آفرینی کند.»

 

او معتقد است باید از ظرفیت دیپلماسی ورزشی استفاده شود: «ما باید از دیپلماسی ورزشی از طریق وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و وزارت امور خارجه استفاده می‌کردیم و حالا دیگر باید از این نهادها استفاده کنیم. اینکه لیگ قهرمانان را تحریم کنیم، کارساز نیست. اینکه بگوییم در مسابقات شرکت نمی‌کنیم، نشان دهنده ضعف ماست. باید با اقتدار بگوییم در مسابقات شرکت می‌کنیم و باید میزبان مسابقات خانگی‌مان هم باشیم. برای لغو این تصمیم نیاز است از وزیر امور خارجه، کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش استفاده کنیم. تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا اهانت به مردم ایران است و باید جبران شود.»

 

محمدرضا تابش از ورود مجلس به این موضوع خبر داد: «قطعاً ما این موضوع را دنبال خواهیم کرد ولی بیشتر انتظارمان از دولت است که سؤال‌های ما را پاسخ دهد تا ببینیم چه کارها و فعل و انفعالاتی انجام داده‌اند. مجلس شورای اسلامی ابزار اجرایی ندارد و ابزار ما بیشتر نظارتی است. ما می‌توانیم اظهار نظر کنیم که اقدامات پیشین کافی بوده است یا نه. یا اینکه در حال حاضر باید چه کارهایی انجام شود.

 

این نهادها موظف هستند که گزارش‌های خود را به مجلس شورای اسلامی ارائه دهند و ما نظرات مان را به آنها بگوییم. متأسفانه کشورهای منطقه موضع سیاسی به فوتبال دارند و ما را تحت فشار قرار می‌دهند.» رئیس فراکسیون ورزش مجلس با تأکید بر اینکه اعضای ایرانی AFC (مهدی تاج و علی کفاشیان) به عنوان یک ایرانی وطن‌پرست باید هرچه زودتر اقدامات خود را انجام دهند، گفت: «وظیفه اعضای ایرانی AFC این است که در حد اعلا همت کنند. حس وطن‌پرستی ایجاب می‌کند که برای رفع این مشکل از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.»

 

 

 ایران /محمد محمدی سدهی

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------