عابدینی: فدراسیون فوتبال بضاعت دفاع از عناصر شناخته‌شده‌اش را ندارد/ برای انتخاب اسکوچیچ وزارتخانه را دور زدند



 اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی ,عابدینی
مدیرعامل اسبق باشگاه پرسپولیس معتقد است که سطح علی دایی و چندین مربی داخلی دیگر برای هدایت تیم‌ملی خیلی بالاتر از اسکوچیچ است. 

به گزارش ایلنا، انتخابات فدراسیون فوتبال را ریزبینانه تحلیل می‌کند، از ائتلاف‌های پشت پرده برای‌مان می‌گوید و در نهایت هم به انتخاب دراگان اسکوچیچ انتقاد می‌کند. انتخابی که از نظر او و برخلاف صحبت‌هایی که مطرح شده، سالانه مبلغی در حدود 6 میلیارد تومان روی دست فدراسیون فوتبال هزینه می‌گذارد. امیر عابدینی که خود زمانی زمینه‌ساز حضور مربیان کروات در فوتبال ایران بوده، از مقایسه اسکوچیچ با استانکو  یا ایویچ انتقاد کرده و معتقد است در ایران 5، 6 مربی بهتر از او بودند که بتوانند سرمربی تیم ملی شوند. عابدینی که در انتخاب علی کفاشیان به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال نقش مهمی داشت، حالا از راه دور اتفاق‌ها را کنار هم می‌چیند و تحلیل می‌کند.

 

*آخرین روز ثبت نام کاندیداهای ریاست فدراسیون فوتبال برگزار شود و انواع و اقسام گزینه‌ها وارد شدند. تحلیل شما از نام‌های مختلف و گزینه‌های ریاست چیست؟

من معتقدم فدراسیون فوتبال نمی‌تواند جلوی وزارت ورزش بایستد. اگر می‌توانست بایستد از علی دایی دفاع می‌کرد. وقتی صلاحیت دایی را برای سرمربیگری تیم ملی رد کردند، معنایش این است که فدراسیون بضاعت ندارد تا از عناصر شناخته‌شده فوتبال دفاع کند. دایی را همه می‌شناسیم. رک‌گو، صریح‌اللهجه و سالم که قاطعانه پای حرف‌هایش می‌ایستد. او چوبش را خورده، خیلی هم خورده اما لیاقتش را کسی نمی‌تواند زیر سؤال ببرد.

 

*یعنی شما معتقدید دایی گزینه بهتری نسبت به دراگان اسکوچیچ بود؟

صد در صد. خط‌مشی انتخاب اسکوچیچ از گیلان و مازندران است. افرادی در فدراسیون فوتبال هستند که در این دو استان فعالیت کرده و به نوعی واسطه‌گری می‌کنند. سطح دایی بالاتر از اسکوچیچ است. حتی به جرأت می‌توانم بگویم که حداقل 5، 6 مربی دیگر هم قوی‌تر از اسکوچیچ داریم تا روی نیمکت تیم ملی بنشینند. دوستان برای انتخاب اسکوچیچ، وزارتخانه را هم دور زدند، ضمن اینکه رقم قرارداد اسکوچیچ هم رقم کوچکی نیست که به راحتی از آن بگذریم.

 

*ما شنیده‌ایم 200 هزار دلار. شما می‌دانید چقدر است؟

 200 هزار دلار می‌شود مبلغی در حدود سه میلیارد اما مطمئن باشید رقم واقعی قرارداد اسکوچیچ سالانه 6 میلیارد تومان است.

 

 *مطمئنید؟

 من رقم و مدت قرارداد را می‌دانم، همین است که گفتم. سفره خوبی است دیگر. اینجا است که دوستان باید وارد شوند، نه اینکه صلاحیت علی دایی را رد کنند. ببینند چه اتفاقی افتاده و چطور فدراسیون فوتبال به گزینه دراگان اسکوچیچ رسیده.

 

*برگردیم به انتخابات فدراسیون فوتبال. آیا مدیرانی با سابقه حضور در فوتبال می‌توانند موفق شوند؟

 آقای قریب به سیستم‌هایی غیر فوتبالی روی می‌آورند و مطرح می‌کنند. از آن طرف به آدم‌هایی که می‌توانند بیایند و فوتبال را نجات بدهند آلارم می‌دهند که نیایید. بستر انتخابات آنقدر زیر و رو دارد که محمد دادکان برای ثبت‌نام وارد نمی‌شود. ما چند مدیر مثل دادکان داریم که مدیریتش مقبول جامعه فوتبال باشد؟ چرا نمی‌آید؟ چرا خواهش هم می‌کنند، باز هم نمی‌آید؟ چون احساس می‌کند همه چیز برنامه‌ریزی شده. آن وقت می‌آیند چکار می‌کنند؟ مثلاً آقای کاشانی را حمایت می‌کنند تا رئیس شود. او را کامل یادمان می‌آید که چطور به فوتبال آمد و چطور رفت. برخورد همین آقای کاشانی با علی دایی را مگر می‌توان فراموش کرد؟ نمی‌توانیم که. اگر قرار است صلاحیت کسی رد شود، اینها هستند نه علی دایی. اگر اینها شهرت و محبوبیت دایی را داشتند به شما می‌گفتم که چه‌ها که نمی‌کردند.

 

*اما قریب هم مورد حمایت وزارت ورزش است و در طرف مقابل حبیب کاشانی؟

 می‌خواهند بازار انتخابات را داغ کنند.  یک مدیر استقلالی آورده‌اند و یکی پرسپولیسی تا با هم رقابت کنند. آن وقت آدم‌هایی که به جناح‌های سیاسی وصل نیستند عقب می‌مانند. این دو را جناح‌های سیاسی فرستاده‌اند اما اینکه فوتبالی‌ها با هم متحد شده‌اند اتفاق مهمی است. من احساسم این است که هیأت‌ها و مدیران باشگاه‌ها این فرصت را در اختیار احزاب سیاسی نمی‌گذارند تا دوباره وارد فوتبال شوند.

 

*یعنی به این نکته رسیده‌اند تا رأی‌شان فوتبالی باشد؟

 می‌دانم که جلساتی دارند و به این نکته رسیده‌اند. هر چند داد و ستدهایی هم برای هیأت‌رئیسه دارند که این هم ایرادی ندارد. اینکه کارزار انتخابات را در اختیار غیر فوتبالی‌ها قرار ندهند موضوع مهمی است که اعضای مجمع به آن رسیده‌اند.

 

*اما امثال حبیب کاشانی و محمدحسین قریب هم سال‌ها در فوتبال حضور داشته‌اند. قبول دارید که نمی‌شود به آنها گفت غیر فوتبالی؟

ببینید سابقه حضور در ورزش باید 10 سال باشد. آیا آنها این 10 سال سابقه را دارند؟ وقتی سیاسی‌ها وارد می‌شوند و جلو می‌آیند گلوگاه باز است و هر کسی رد می‌شود. وقتی ورزشی‌ها وارد می‌شوند گلوگاه آنقدر بسته می‌شود که دایی هم نمی‌تواند رد شود. مطمئن باشید اگر برای بهاروند بازی در نمی‌آوردند رئیس فدراسیون فوتبال می‌شد. الان از جمع فوتبالی‌ها ممبینی، بهاروند و نبی هستند که یک عمر در فوتبال حضور داشته و همه آنها را می‌شناسیم.

 

*یعنی حضور ممبینی را تأیید می‌کنید؟

 چرا که نه. به یک بنده خدایی گفتم ممبینی چقدر سالم است. گفت آنقدر سالم که همه ما را نگران می‌کند. می‌توانم با قاطعیت شهادت بدهم که این اسامی همگی جزو اشخاص سالم فوتبال ایران هستند. نبی اگر بیاید و با اینها کار کند می‌تواند تجربیات خود را در اختیار بگذارد. اینها البته اقتصادی نیستند اما آدم‌هایی داریم که بیایند و با امثال نبی کار کنند. من شرایط این انتخابات را برای فوتبالی‌ها مناسب می‌بینیم. بخصوص که باشگاه‌ها 26 رأی دارند و هیأت‌ها هم 30 رأی. از اینها 3، 4 رأی صنعتی‌ها را کم کنید که می‌آیند و سفارشی انتخاب می‌کنند.

 

*محمد دادکان در مصاحبه‌ای مدعی شده که به اعضای مجمع زنگ می‌زنند و می‌گویند به قریب رأی بدهید؟

 این همان فشاری است که گفتم. یک تعداد شاید زیر بار فشار بروند که همان صنعتی‌ها هستند. یادم می‌آید یک انتخاباتی بود که من به مدیران سایپا و پیکان گفتم که خواهش می‌کنم رأی فوتبالی بدهید. مدیر پیکان گفت قول داده‌ایم که به یک کاندیدای خاص رأی بدهیم. مدیر سایپا گفت ما در فوتبال چند نفر مرجع داریم که شما و دادکان جزو آنها هستید. گفت حرف شما سند است و فردا اگر مرا اخراج هم کنند مهم نیست. او به علی کفاشیان رأی داد. من هم آن زمان اعتقاد داشتم کفاشیان بعد از چند سال حضور در فوتبال، فوتبالی است. ضمن اینکه قهرمان بوده، هر چند در دو و میدانی. کفاشیان سالم هم بود و دیدید که در انتخابات چطور فشار آوردند که کنار برود. بنده و برخی از دوستان نگذاشتیم کنار برود و دیدید که رأی هم آورد. الان هم باید چنین کاری کنند.

 

*پیش‌بینی شما چیست؟ چه کسی رئیس می‌شود؟

 به نظر من این بار فوتبالی‌ها رأی می‌آورند. اگر بهاروند، نبی و ممبینی کاندیدا هستند، باید با هم کنار بیایند تا فوتبال را نجات بدهند. من می‌ترسم که بهاروند را به دلیل بازنشستگی حذف کنند و رأی هم بیاورد بگویند خداحافظ، ضمن اینکه نبی که جایی استخدام نیست و ممبینی هم که جوان است. این سه گزینه می‌توانند فدراسیون را در دست بگیرند.

 

*ممبینی برای ریاست فدراسیون فوتبال کوچک نیست؟ 

 این را باید هیأت سه نفره‌ای که صلاحیت را تأیید می‌کنند بگویند. من معتقدم هر رئیسی باید یک هیأت‌رئیسه قوی داشته باشد، ضمن اینکه حرف کفاشیان هنوز در مجمع تاثیرگذار است و عزیز محمدی نیز همینطور. یا حتی خود تاج، اینها می‌توانند حرف بزنند و از گزینه‌های فوتبالی حمایت کنند.

 

*محمود اسلامیان چطور؟

هر کسی رئیس بشود، اسلامیان نایب‌رئیس اول خواهد بود. نبی شود، اسلامیان است. کاشانی شود اسلامیان است. شاید قریب هم انتخاب شود، اسلامیان را نایب‌رئیس اول کند.

 

اما به نظر می‌رسد گزینه قریب برای نایب‌رئیسی منصور قنبرزاده است؟

 پس قریب صد در صد با وزارت کنار آمده چون معاون وزیر – علی‌نژاد – ارتباط خوبی با قنبرزاده دارد و احتمالاً و با نظر او قنبرزاده باید وارد فوتبال شود. البته او آدم سالمی است اما پاهای اسلامیان هم گویا در فوتبال خیس شده و اینطور نیست که راحت کنار برود. البته بهتر است که اسلامیان باشد و از تجربه‌اش استفاده کنند.

 

*اگر بخواهید انتخابات را در یک جمله خلاصه کنید، چه می‌گویید؟ 

 محک بین فوتبالی‌ها و اتحاد آنها مقابل غیرفوتبالی‌ها. فوتبالی‌ها و اعضای مجمع بدانند که با رأی خود می‌توانند فوتبال را از دست افراد سیاسی نجات بدهند.

 

*شما با هیچ یک از کاندیداها ائتلافی تشکیل نداده‌اید که پستی را در اختیار بگیرید؟ 

 نه، اصلاً. الان در آرامش هستم و کتاب خاطرات فوتبالم را می‌نویسم. هیچ مسئولیتی هم قبول نمی‌کنم چون خسته‌ام، باید استراحت کنم و ببینم جوان‌ها چه می‌کنند. نقد می‌کنم اما دخالت نه. فقط باز هم می‌گویم که از انتخاب دراگان اسکوچیچ تعجب کردم. این انتخاب برای من خیلی عجیب بود.

 

*شما زمانی سردمدار استخدام مربیان کروات در فوتبال ایران بودید. از استانکو بگیرید تا ایوان متکوویچ و خیلی‌های دیگر. فکر می‌کردم با حضور اسکوچیچ هم موافق باشید. چطور از انتخاب او انتقاد می‌کنید؟

یک وقت شما از تومیسلاو ایویچ حرف می‌زنید، یک وقت از استانکو می‌گویید که هر دوی آنها جای هیچ بحثی را باقی نمی‌گذارند. آنها بهترین مربیان تاریخ کرواسی و یوگسلاوی بودند که همه از تجارب‌شان شناخت داشتند. ما با 100 هزار دلار استانکو را به ایران آوردیم. آن زمان دلار 300 تومان بود، یعنی 30 میلیون تومان. یا ایویچ با 300 هزار دلار وارد ایران شد. او در سطح بالای فوتبال جهان کار کرده و جزو بهترین‌ها بود. آکادمی هایدوک را اداره می‌کرد و با چند تیم به عنوان قهرمانی جام باشگاه‌های اروپا رسیده بود. اسکوچیچ را نباید با آنها مقایسه کنیم. اگر هم می‌خواهیم ویچ بیاوریم که ایرادی هم ندارد، باید وزن داشته باشد.

 

*همین حرف شما را خیلی از کارشناس‌ها به زبان می‌آورند و معتقدند وزن بازیکنان تیم ملی بیشتر از اسکوچیچ است؟

همینطور است. مطمئن باشید انتقادها از اسکوچیچ آغاز خواهد شد و آدم‌هایی که کنار او هستند به او توصیه می‌کنند که برای دستیاری سراغ مربیان محبوب برود. البته هر کسی در مقطع فعلی پیشنهاد همکاری با اسکوچیچ را قبول نخواهد کرد، ضمن اینکه فدراسیون فوتبال اشتباهی کرده که در آینده گریبانش را خواهد گرفت.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------