رفیعی: اقدام دادگاه CAS غیرقانونی نبود | فعلا برای حذف تیم ملی ساحلی از جام جهانی شکایت نمی‌کنیم



رفیعی ,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی
مشاور عالی رئیس فدراسیون فوتبال در امور حقوقی اقدام دادگاه CAS و مخالفت با صدور دستور موقت در بحث پرونده میزبانی مقدماتی جام جهانی قانونی عنوان کرد. 

به گزارش همشهری‌آنلاین، غلامرضا رفیعی درباره آخرین وضعیت شکایت فدراسیون فوتبال از AFC در دادگاه CAS برای سلب میزبانی کشورمان در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ اظهار کرد: متأسفانه دیوان حکمیت ورزش با درخواست فدراسیون فوتبال مبنی بر توقف بازی‌های گروه C انتخابی جام جهانی تا زمان تعیین تکلیف میزبانی از سوی این دیوان موافقت نکرد. این از اختیارات دادگاه CAS بود. طرفین دلایلی آوردند، اما دیوان حکمیت ورزش این موضوع را از موارد صدور دستور موقت ندانست.

 

    CAS تقاضای دستور موقت فدراسیون فوتبال را جواب داد

وی افزود: البته بحث شرط سومی که برای صدور دستور موقت وجود دارد، برخی فشردگی مسابقات و لزوم به اتمام رسیدن بازی‌ها در زمان مدنظر AFC سبب شد دادگاه CAS درخواست ما را نپذیرد. اکنون از طرفی با مهلت زمانی مواجه هستیم. AFC تا ۱۷ می (۲۷ اردیبهشت) فرصت خواسته تا لایحه دفاعیه‌اش را در پرونده اصلی ارائه بدهد. از طرفی از ۳ ژوئن(۱۳ خرداد) هم مسابقات شروع می‌شود. یعنی فقط ۱۵ روز بین ارائه لایحه AFC تا شروع مسابقات زمان داریم و این کارمان را سخت می‌کند.

 

مشاور عالی رئیس فدراسیون فوتبال در امور حقوقی اضافه کرد: شرایط به شکلی است که کارمان برای امیدواری به صدور رای قبل از شروع رقابت‌های مرحله گروهی سخت شده است، البته بحث ناامیدی نیست زیرا با امیدواری جلو رفتیم. دستور موقت هم به معنی صدور حکم اصلی نیست. کاری که دیوان برای ارائه مهلت به AFC کرده، غیرقانونی نبوده و این اختیار را دارد که اگر یکی از طرفیت دعوا مهلتی را بخواهد تا در طول آن دفاعیه‌اش را ارائه بدهد، این مهلت را بدهد.

 

رفیعی ادامه داد: اتفاق خلاف سازمانی و مقررات دادرسی دادگاه CAS نیفتاده، اما مهلتی که در مرحله اول و دوم به AFC داده شده به نسبت تاریخ شکایت ما و شروع مسابقات خیلی زیاد است.

 

وی در باره این که با این تفاسیر فدراسیون فوتبال باید تا ۱۷ اردیبهشت منتظر بماند توضیح داد: آنچه برای فدراسیون مهم است، به موقع اقدام کردن برای دادخواهی خودمان بود. نباید احتمال‌های مختلف را از نظر دور کنیم، ضمن این که کسی نمی‌تواند بررسی کند که آیا دادگاه CAS تا پایان مهلت باقیمانده رأی خود را صادر خواهد کرد. حتی در این صورت هم کسی نمی‌تواند تضمین کند این رأی به سود ماست. فدراسیون با همین نگاه کارش را ادامه می‌دهد که اگر زمانی تا تاریخ ۱۷  اردیبهشت تصمیم‌گیری نشد یا اگر هم طبق تصمیم‌گیری حکم به سود ما نبود، شوکی به تیم ملی وارد نشود تا بدون آمادگی به بحرین برود.

 

مشاور عالی رئیس فدراسیون فوتبال در امور در باره این که با این تفاسیر فدراسیون فوتبال باید مقدمات حضور تیم ملی را در بحرین فراهم کند یا همچنان منتظر نظر نهایی دادگاه CAS باشد گفت: ریاست و مدیران ارشد فدراسیون در جریان موضوع هستند و خود را برای هر احتمالی آماده کرده‌اند. طبق پیش بینی آنها اگر حکم به سود ما نباشد در بحرین بازی می‌کنیم، در غیر این صورت تابع حکم خواهیم بود. این موضوع بستگی به سیستم اجرایی و مدیریتی فدراسیون دارد. به خواست آنها هم در این مدت کوچک‌ترین تحولات را در باره اقدامات خود را از طریق سایت فدراسیون اطلاع رسانی کرده‌ایم تا همه چیز شفاف باشد.

 

رفیعی در مورد این که آیا فدراسیون فوتبال برای ماجرای حذف تیم ملی فوتبال ساحلی از رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۱ اقدامی خواهد کرد توضیح داد: این موضوع با میزبانی مقدماتی جام جهانی متفاوت است. ما و AFC برداشت‌های مختلفی از رنکینگ داریم. بر اساس سند فنی که پس از مسابقات سال‌های ۲۰۱۵، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ آسیا صادر شد  امتیازها را محاسبه می‌کنیم، اما AFC امتیاز تیم‌ها را بر اساس آنچه در قرعه کشی این سه سال اتفاق افتاد محاسبه کرد.

 

وی تصریح کرد: متاسفانه این اختلاف برداشت تاکنون حل نشده است. قرار شد برای جام جهانی ۲۰۲۱ مسکو سه تیم آسیایی که بیشترین امتیازها را در سه سال مذکور داشتند به جام جهانی اعزام شوند. هنوز به این مرحله نرسیده ایم که بگوییم می خواهیم شکایت یا اقدام حقوقی کنیم. همچنان در حال مکاتبه هستیم و  AFC هم جواب داده است. شرایط را بررسی می‌کنیم تا اگر به واقع حق با ما است روی حقانیت خود اصرار کرده و تیم ما به جام جهانی اعزام شود. اگر هم حق با AFC بود تسلیم شویم.

 

مشاور رئیس فدراسیون فوتبال در گفت و گو با رادیو تهران خاطرنشان کرد: به دلیل کرونا امسال برگزاری مسابقات قهرمانی آسیا دو بار به تعویق افتاد و درنهایت پس از اینکه مشخص شد امکان برگزاری رقابت ها وجود ندارد بازی‌ها را لغو کرده و گفتند سه تیمی که راهی جام جهانی می‌شوند تیم‌هایی هستند که معدل امتیازی‌شان در سه دوره اخیر قهرمانی آسیا ملاک عمل باشد. برخلاف بحث میزبانی انتخابی جام جهانی فوتبال در این زمینه در حال حاضر مشکل حقوقی نداریم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------