اعتراف مدیرعامل پیشین استقلال؛ وزیر ورزش پرسپولیسی است/ به یک دلیل سراغ علی کریمی رفتم!



 استقلال ,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی
مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال گفت: وزیر ورزش و جوانان طرفدار پرسپولیس است، اما در دوره من نگاه یکسانی به هر دو تیم داشت.

رضا افتخاری درباره مشکلات این روزهای باشگاه استقلال به  تسنیم گفت: زمانی که در استقلال حضور داشتم، کارهای زیربنایی اساسی انجام دادم، آن هم در شرایطی که باشگاه میلیاردها تومان بدهی داشت. استقلال را سیزدهم جدول تحویل گرفتیم و همان سال نایب قهرمان و فصل بعد قهرمان جام حذفی شدیم. بازیکنانی مثل مامه تیام، سرور جپاروف، اللهیار صیادمنش، پژمان منتظری، علی کریمی و ... در زمان مدیریت من به استقلال آمدند. آیا پس از رفتن من یک نفر پیدا شد که بگوید افتخاری پولم را نداد؟ یک طلبکار پس از من به باشگاه نرفت، چون نگذاشتیم بدهی‌ به باشگاه اضافه شود. در دو سال مدیریت بنده، مالیات‌ها به اداره دارایی پرداخت شد و مفاصا حساب گرفتیم. یک مدیر باید دیگر چه کار کند؟ 

 

کسانی که می‌خواستند به استقلال بیایند، یک هفته دوام نیاوردند

وی افزود: همه دیدند کسانی که می‌خواستند به استقلال بیایند، یک هفته دوام نیاوردند و رفتند. با بحران بی‌پولی و در شرایطی که دولت نمی‌توانست یک ریال بدهد، کارهای خوبی انجام دادیم. وقتی یک مدیر ایثار می‌کند، باید از او حمایت شود. هوادار استقلال پشت من در نیامد در حالی که باید حمایت می‌کرد. وقتی این شرایط را دیدم گفتم نمی‌توانم ادامه دهم. قانون بازنشستگی برای شرکت‌های دولتی نیز آمده بود و استعفا کردم. وزیر ورزش و جوانان پس از دو ماه با استعفای من موافقت کرد. نزدیک به 30 سال در ورزش بودم و هیچ‌کس رزومه من را ندارد! رئیس هیئت ورزش دو استان، دبیرکلی فدراسیون فوتبال، نایب رئیسی و ... از جمله پست‌های من بود و با رزومه به باشگاه استقلال آمده بودم. به دنبال سر و سامان دادن به باشگاه بودیم که با بی‌مهری مواجه شدیم. 

 

در خیابان از من به خاطر کارهایم در استقلال تشکر می‌کنند

مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال با دفاع از عملکرد خود تصریح کرد: پس از رفتن ما از استقلال جَوی درست کردند که باعث و بانی جدایی تیام و جپاروف بوده‌ایم، در صورتی که یک ماه از قرارداد تیام مانده بود و جپاروف هم قرارداد داشت. مدیرعاملِ بعد از من با این بازیکنان مذاکره کرد، اما به دلیل شرایط مالی باشگاه نتوانست آنها را نگه دارد. این مسائل باعث شد که برخلاف میل باطنی تصمیم به کناره‌گیری بگیرم. پس از من 5 مدیرعامل آمد و 5،6 مربی عوض شد، چه اتفاقی افتاد؟ وضعیت بدتر نشد؟ یک بازیکن بیاید و بگوید افتخاری پولم را نداد. در زمان من، با خارجی‌ها تسویه حساب شد. یک مدیر باید چه کار کند؟ افراد فهیم می‌دانستند من چه کار کرده‌ام و در خیابان از من کلی تشکر می‌کردند. به آنها می‌گفتم کاری نکردم و وظیفه‌ام را انجام دادم و نیازی به تشکر نیست. برخی‌ها فکر می‌کردند با رفتن من، شرایط استقلال ایده‌‌آل می‌شود، اما وقتی بیرون آمدم گفتند که خدا پدر فلانی را بیامرزد. زمان من بازیکنی نبود بگوید پول ناهار یا زمین تمرین نداریم. به خیلی از مسائل هم نمی‌خواهم ورود کنم. اگر یک بازیکن یا مربی در دوره من بگوید افتخاری پولم را نداد، از ایران می‌روم.

 

هواداران استقلال با یک باخت مقابل وزارت ورزش و باشگاه تجمع می‌کردند

افتخاری یادآور شد: قانون اجازه کمک وزارت به باشگاه دولتی را نمی‌دهد. بار مسئولیت روی دوش مدیرعامل و هیئت مدیره خواهد بود. کسی هم که دستش خالی باشد، نمی‌تواند کار کند. مدیریت باید ثبات داشته باشد. اگر مدیری حتی یک سال خرابکاری کرد، تجربه پیدا می‌کند و می‌تواند سوار کار شود. هواداران استقلال با یک باخت یا جابه‌جایی بازیکن مقابل وزارت ورزش و باشگاه تجمع می‌کردند. این مسئله باعث می‌شد وزارت در تصمیم‌گیری‌هایش دچار مشکل شود. پیش خودشان تصور می‌کردند اگر مدیر دیگری بیاید، شاید شرایط بهتر می‌شود، اما می‌بینیم مشکل سرجایش باقی مانده است. 

 

پس از جدایی ابراهیمی قشقرق به پا کردند

افتخاری با اشاره به جدایی امید ابراهیمی از استقلال در زمان مدیریت او عنوان کرد: زمانی که ابراهیمی قصد رفتن به قطر را داشت به من گفت سال‌های آخر فوتبالم است و می‌خواهم برای تأمین زندگی‌ام به قطر بروم. وقتی این صحبت‌ها را انجام داد، گفتم نمی‌توانم به زور بازیکن را نگه دارم و سراغ علی کریمی رفتم. پس از این اتفاق، در فضای مجازی قشقرقی به پا شد که چرا اجازه دادیم ابراهیمی برود، در صورتی که چند بازیکن از پرسپولیس جدا شده بودند و اتفاقی نیفتاد. هواداران رقیب حمله نکردند که چرا فلان بازیکن رفت. چند بازیکن خوب آوردم، اما طاقت هواداران کم بود. وقتی این شرایط را دیدم، نتیجه گرفتم مقدور نیست که ادامه دهیم. اشک‌های من در آخرین روزهای رفتنم از استقلال به خاطر پدرم بود نه جدایی از این باشگاه. پدرم آدم بزرگی بود. 

 

من تیام را شناسایی کردم

مدیرعامل پیشین استقلال در رابطه با اینکه برخی معاونان سابق او از جمله پندار توفیقی مدعی هستند تیام را به واسطه حضور خودشان جذب کردند، گفت: من تیام را شناسایی کردم. پس از اینکه فیلم بازی‌های او را دیدم، با وینفرد شفر جلسه گذاشتم، اما او چهار بازیکن دیگری را معرفی کرد که قبول نکردم. به آنها گفتم بازیکنی که در یوونتوس و چین بازی کرده، تفاوت زیادی با بازیکنان معرفی شده آنها دارد. تا روز آخر برای درخواست شفر مقاومت کردم و زمانی که دیدند کوتاه نمی‌آیم خودشان با مدیربرنامه تیام هماهنگ کردند. روز آخر توفیقی را به فرودگاه امام خمینی (ره) فرستادم و گفتم همان جا با او قرارداد ببندد. پس از اینکه تیام گل‌های زیادی زد، شفر نزد من آمد و گفت اصرار شما برای آمدن تیام باعث شد در لیگ قهرمانان آسیا صعود کنیم و نتایج خوبی بگیریم. من این تجربه را داشتم که بفهمم تیام در سطح اروپا است نه آسیا.

 

به بازیکنان گفتم قهرمان آسیا می‌شوید، اما گوش نکردند

افتخاری افزود: این اخلاق را ندارم که از خودم تعریف کنم، اما از بازیکنان و مربیان زمان مدیریتم سؤال کنید که چقدر با آنها شفاف بودم و وعده‌های توخالی ندادم. برای آخرین بازی استقلال در آسیا، بازیکنان را در زمین تمرین صنایع دفاع جمع کردم. به آنها گفتم این همه زحمت کشیده‌اید و یک یا علی (ع) بگویید و قهرمان آسیا می‌شوید. به خاطر هواداران از استقلال جدا نشوید، اما چند نفر آنها گوش ندادند و رفتند. تلاشم را کردم که بمانند، ولی نشد. هواداران هم از دست ما ناراحت شد، در صورتی که نمی‌توانستیم بازیکنی را به زور نگه داریم. 

  

شفر را با دلار سه هزار تومانی آوردم

وی در پاسخ به این سؤال که آیا زمان به عقب بازگردد، باز هم وینفرد شفر را مربی استقلال انتخاب می‌کند یا نه، گفت: زمانی که شفر را انتخاب کردم، رزومه خوبی داشت. او با تیم ملی کامرون به مقام چهارمی جام جهانی رسیده و با جامائیکا قهرمان آمریکای لاتین شده بود. از آسیا هم شناخت خوبی داشت. زمانی که به استقلال آمد، دلار سه هزار و پانصد تومان و قراردادش 350 هزار دلار. به او گفتم با استقلال مطرح می‌شوی و می‌توانی به تیم‌های خوب بروی که همین هم شد. قرارداد بعدی او همراه با دستیارانش 800 هزار دلار شد. دلار گران شد و هواداران هم فشار می‌آوردند که قرارداد شفر تمدید شود. او نیز از این فضا به خوبی استفاده کرد.

 

دوست نداشتم یکی دو بازیکن مدنظر منصوریان را بگیرم

مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال در مورد اینکه از انجام چه کاری در این باشگاه پشیمان است، به تسنیم گفت: دوست ندارم نامی ببرم، اما علیرضا منصوریان دست روی یکی دو بازیکن گذاشت که دلم نمی‌خواست آنها را بیاورم. با این حال گفتم اگر تیم نتیجه نگیرد، می‌گویند مدیرعامل نگذاشت. شفر اما، هر بازیکنی را می‌خواست، مقاومت می‌کردم. به او گفتم بازیکن بالای 30 سال نمی‌گیرم. با بازیکنی که بین 25 تا 30 سال سن دارد، قرارداد یک ساله و با زیر 25 سال دو ساله و زیر 20 سال پنج ساله می‌بندم.

 

مجری برنامه نود به حرفم خندید

​​​​​​افتخاری در رابطه با بهترین اقدامش برای باشگاه استقلال گفت: بهترین کارم قرارداد با یکی از اپراتورهای تلفن همراه برای حل مشکل مالی استقلال بود. باید یک نکته‌ای را بگویم. حواشی بیرون از باشگاه،‌ هم ما را درگیر می‌کرد و هم به تیم لطمه می‌زد. یکسری‌ها توقع داشتند در استقلال باشند، اما شرایط طوری بود که نمی‌توانستیم از آنها استفاده کنیم. بیرون از استقلال علیه ما جو درست می‌کردند. یکبار می‌گفتند افتخاری فوتسال را خراب کرد، در صورتی که فوتسال بهترین نتایج را گرفت. تیم ملی فوتسال دوبار قهرمان آسیا و برای اولین بار سوم جهان شد و برزیل را شکست داد. دو ساختمان برای فوتسال خریدم که در خواب‌ هم نمی‌دیدند. در برنامه نود حضور داشتم و دیدم کلیپی علیه من در زمان مدیریتم در فوتسال پخش کردند. به مجری برنامه گفتم اگر دوبار قهرمان آسیا شدیم و یکبار هم سوم جهان، پس من ضعیف عمل کرده‌ام که خودش خنده‌اش گرفت. به او گفتم چه کسی این کلیپ را پخش کرده است؟ یک مقدار انصاف داشته باشید. 

 

باید به هواداران گزارش می‌دادم

وی در پاسخ به این سؤال که آیا با تعریف‌هایی که از خود انجام داده، انتقادی هم به عملکردش در استقلال دارد یا نه، گفت: یک انتقاد دارم و اینکه گزارش عملکردم را به هواداران گزارش ندادم. فکر می‌کردم آنها می‌بینند و می‌فهمند. باید می‌گفتم چه کارهایی در استقلال انجام داده‌ام. 

 

شعارهای «حیا کن، رها کن» تحریک برخی افراد بود

مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال در واکنش به اینکه اگر از عملکردش دفاع می‌کند، چرا هواداران در ورزشگاه‌ها شعار «حیا کن، رها کن»، سر می‌دادند، یادآور شد:  این شعارها از طرف کسانی بود که نقشه کشیده بودند. پشت شعارهای حیا کن، رها کن، تحریک برخی افراد بود. نمی‌دانم بازی با سپاهان بود یا ذوب‌آهن  که با سه گل جلو بودیم، علیه من شعار حیا کن، رها کن سر دادند. معلوم بود که پشت این شعارها چه چیزهایی وجود دارد. نمی‌خواهم اسم ببرم، اما همان‌هایی که این شرایط را ایجاد کردند کسانی بودند که یک هفته در باشگاه دوام نیاوردند. برای بسیاری از افراد، خیلی چیزها روشن شد.

 

در زمان من دو بار پرسپولیس را بردیم

افتخاری ادامه داد: هیچ چیزی برای استقلال کم نگذاشتم و از زندگی خودم برای استقلال گذشتم. در دیدار با ذوب‌آهن آسیا در مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا مقابل تیم تا دندان مسلح امیر قلعه‌نویی، کدام تیم می‌توانست آن نمایش را داشته باشد؟ در زمان من، دو بار دربی را بردیم، پس از من استقلال چند بار توانست در دربی پیروز شود؟ اگر اشتباه نکنم فقط یک بار پیروز شد که در ضربات پنالتی بود و پرسپولیس به خاطر قهرمانی در لیگ برتر انگیزه نداشت! زمانی پرسپولیس را می‌بردیم که بازیکنانی چون مهدی طارمی، سروش رفیعی، وحید امیری و ... ملی‌پوش بودند. 

 

بحث حمایت وزیر از پرسپولیس را قبول ندارم

افتخاری در مورد اینکه هواداران استقلال اعتقاد دارند وزیر ورزش از پرسپولیس حمایت می‌کند، به تسنیم گفت: این موضوع را قبول ندارم. مسعود سلطانی‌فر، طرفدار پرسپولیس است، اما در زمان من، به هر دو تیم با یک چشم نگاه می‌کرد. زمانی که با شفر در حال مذکره بودیم، هر نیم ساعت با او صحبت می‌کردم و خواسته‌های سرمربی آلمانی را می‌گفتم و او راهنمایی می‌کرد. وزیر ورزش دوست داشت یک مربی خوب به استقلال بیاید و گفت شفر رزومه خوبی دارد و این مربی را بیاورید. اگر وزیر قصد حمایت از پرسپولیس را داشت، موافقت نمی‌کرد که شفر بیاید. 

 

مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال در خصوص اینکه برخلاف نظر او، شفر هم مصاحبه‌هایی انجام داده و مدعی شده وزارت ورزش از پرسپولیس حمایت می‌کرد، گفت: حمایت از چه ناحیه‌ای بود؟ پرسپولیس حمایت افرادی مثل هدایتی، سیاسی، رویانیان و ... را داشت که خرج می‌کردند. در استقلال از این خبرها نبود. 

  

صیادمنش را من شکار کردم

وی عنوان کرد: یک روز پندار توفیقی، مسئول نقل‌وانتقالات پیشین استقلال همراه پژمان منتظری به منزلم آمد. با هم صحبت کردیم و گفتم اینجا قطر نیست. بیشترین پولی که می‌دهیم یک میلیارد و 200 میلیون تومان است، اما حاضرم به تو دو میلیارد بدهم. منتظری درخواست کرد که 200 میلیون تومان دیگر به قراردادش اضافه شود. توفیقی مخالف بود، اما به او گفتم تو «مو می‌بینی و من پیچش مو». می‌دانستم با حضور منتظری در جام جهانی 800 هزار دلار از فیفا به استقلال می‌رسد و حضور او در استقلال رایگان تمام می‌شود. امثال صیادمنش را من شکار کردم. در مورد مهدی قایدی یک روز با امیرحسین پیروانی در تیم‌های پایه ملی صحبت کردم و گفتم بازیکن خوب جوان می‌خواهم. او هم گفت بهترین بازیکن قایدی است. متوجه شدیم او در بوشهر زندگی می‌کند. توفیقی زرنگی کرد و به منزل پدر و مادر قایدی رفت و آنها را برای پیوستن این بازیکن به استقلال راضی کرد. تیم‌های دیگر هم دنبال قایدی بودند. 

 

سلطانی‌فر مشکل شفر و زمین تمرین استقلال را حل کرد

وی در خصوص اظهارات برخی معاونان و مدیران پیشین استقلال از جمله توفیقی مبنی بر حمایت وزیر از پرسپولیس گفت: سلطانی‌فر، قائم مقام هاشمی‌طبا در سازمان تربیت بدنی بود و من دبیرکل فدراسیون فوتبال. یک روز شفر در فرودگاه اجازه خروج پیدا نکرد و گفتند مشکل اقامت او حل نشده است. کل تیم از گیت خارج شده بودند و او تنها مانده بود. به سلطانی‌فر زنگ زدم و گفتم کجا هستید که گفت برای بازدید به کرمان رفته است. مشکل شفر را گفتم و او با وزیر کشور تماس گرفت و وزیر کشور نیز با زیر مجموعه خودش صحبت کرد و دستور دادند شفر از گیت خارج شود. در موردی دیگر صنایع دفاع زمین تمرین خود را نمی‌داد. سلطانی‌فر چندین نوبت با وزیر دفاع صحبت کرد تا توانستیم این مجموعه را بگیریم. متأسفانه اشتباه خودم بود که اینها را به مردم نگفتم. هر چند وجدانم راحت است و از کارهایم در استقلال رضایت دارم.

 

مدیرعامل پیشین باشگاه استقلال در پایان در رابطه با اختلاف پیش آمده بین فرهاد مجیدی و احمد مددی، مدیرعامل استقلال گفت: در این مدت باقیمانده به پایان دولت هیچ اتفاقی نمی‌افتد و باید دید در دولت بعدی سیاست چه خواهد بود. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------