نگاهی به حواشی نقل‌و‌انتقالات پرسپولیس/قرارداد یک تیم در پایان فصل تمام می‌شود



پرسپولیس ,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی
پرسپولیس هر چه تلاش کرد نتوانست در طول فصل کنعانی‌زادگان و نوراللهی را ترغیب به تمدید قرارداد کند تا بلکه از ترانسفر کردن آنها مبلغی به دست آورده و درآمدزایی کند. نامه‌نگاری‌های باشگاه به بازیکنان درنهایت نتیجه نداد و این دو بازیکن به راحتی راهی تیم‌های دیگر شدند و حاضر نشدند در درآمدزایی به این باشگاه کمکی کرده باشند. حالا همین وضعیت را بسیاری از بازیکنان دیگر پرسپولیس دارند که در پایان فصل جاری بازیکن آزاد خواهند شد.

 پرسپولیسی‌ها خوب می‌دانستند که اگر در ثبت قرارداد بازیکنان جدیدشان تعجیل نکنند با حکم فیفا و بعد از بسته شدن پنجره نقل‌وانتقالاتشان وارد بحرانی تازه می‌شوند. اما قرارداد نفرات جدید ثبت شد تا باشگاه فقط دغدغه پرداخت بدهی خود به کالدرون و خواکین را تا چهارشنبه این هفته داشته باشند. پرسپولیس در این فصل 3 بازیکن اصلی‌اش را از دست داده و 5 بازیکن جدید به خدمت گرفته و حالا فقط یک جای خالی در لیست نفرات این فصل خود دارد. روزنامه «فرهیختگان» نگاهی انداخته به لیست نفرات کنونی پرسپولیس و حواشی که در نقل‌وانتقالات برای این باشگاه به وجود آمد.

 

 یارگیری منطقی

اول باید به یک اتفاق خوب در پرسپولیس اشاره کنیم. این باشگاه 5 فصل پیاپی به مقام قهرمانی لیگ برتر دست یافته و یک فصل نیز قبل از ثبت این رکورد عنوان نایب قهرمانی لیگ برتر را از آن خودش کرد. یکی از دلایل موفقیت پرسپولیس در این سال‌ها حفظ اسکلت تیمش بوده و در نتیجه ساختار قهرمانی‌اش نیز به یک ثبات نسبی رسید. پرسپولیس با کمترین تغییرات و البته جذب و جایگزینی بازیکنان هم‌تراز با نفرات جدا شده موفق شد به این موفقیت دست پیدا کند.

 

شاید برای پرسپولیس از دست دادن عجیب احمد نوراللهی یک اتفاق بد محسوب می‌شد اما به جای این بازیکن رضا اسدی هم‌پست نوراللهی را جذب کرد و این بازیکن نشان داده که یک صید و البته جانشین خوب برای پرسپولیس و نوراللهی است. محمدحسین کنعانی‌زادگان هم که یک مهره موثر در قلب خط دفاعی پرسپولیس نشان داده بود از جمع سرخ‌ها جدا شد و باشگاه علی نعمتی را جایگزین او کرد تا با جذب یک مدافع خوب غیبت کنعانی‌زادگان را احساس نکند. البته جذب علیرضا ابراهیمی نیز که یک مدافع میانی است تقریبا خیال یحیی را از بابت قلب خط دفاع راحت کرد. در این میان سیدجلال حسینی و فرشاد فرجی هم حضور دارند تا دیگر مشکلی در خط دفاع پرسپولیس احساس نشود.

 

رضا دهقانی جوان با سابقه بازی در تیم‌های سپاهان و نساجی یک وینگر چپ و راست آماده می‌تواند باشد که در کنار وحید امیری، مهدی ترابی و امید عالیشاه به تجربه‌های بیشتری دست پیدا کند.

 

در خط حمله پرسپولیس شهریار مغانلو را از دست داد و هواداران این تیم توقع داشتند بازیکنی هم‌سطح این بازیکن جذب این تیم شود. درنهایت پس از اینکه مذاکرات با سجاد شهباززاده و امین قاسمی‌نژاد نتیجه نداد حامد پاکدل مهاجم آلومینیوم اراک به جمع سرخ‌پوشان اضافه شد. نگاه کلی به یارگیری سرخ‌ها نشان می‌دهد که اسکلت تیم قهرمان حفظ شده و یارگیری هم براساس نیاز تیم و جای خالی نفرات جدا شده صورت گرفته است.

 

 افزایش میانگین سنی به 28 سال

این فصل پرسپولیس از 8 بازیکن بالای 30 سال بهره می‌برد و تعداد نفرات 27 تا 29 سال نیز به عدد 6 می‌رسد. میانگین سنی کل نفرات تیم هم به عدد 28 رسیده که نشان می‌دهد کمی بالاتر رفته و البته در شرایط پختگی و تجربه مناسب قرار دارد. طبق لیست موجود نفرات این فصل پرسپولیس دارای این شرایط سنی هستند:

 

1- سیدجلال حسینی 39 سال و 6 ماه

2- وحید امیری 33 سال و 4 ماه

3- کمال کامیابی‌نیا 32 سال و 7 ماه

4- بوژیدار رادوشوویچ 32سال و 5 ماه

5- علیرضا ابراهیمی 31 سال و 8 ماه

6- عیسی آل‌کثیر 31 سال و 6 ماه

7- حامد لک 30 سال و 9 ماه

8- مهدی شیری 30 سال و 6 ماه

9- حامد پاکدل 29 سال و 10 ماه

10- امید عالیشاه 29 سال و 7 ماه

11- احسان پهلوان 28 سال و یک ماه

12- فرشاد فرجی 27 سال و 4 ماه

13- سیامک نعمتی 27 سال و 4 ماه

14- مهدی ترابی 26 سال و 11 ماه

15- سعید آقایی 26 سال و 6 ماه

16- میلاد سرلک 26 سال و 5 ماه

17- علی نعمتی 26 سال و 4 ماه

18- رضا اسدی 25 سال و 7 ماه

19- علی شجاعی 24 سال و 6 ماه

20- مهدی مهدی‌خانی 24 سال و یک ماه

21- رضا دهقانی 23 سال و 7 ماه

22- مهدی عبدی 22 سال و 9 ماه

 

به این ترتیب سیدجلال حسینی مسن‌ترین و مهدی عبدی جوان‌ترین بازیکنان پرسپولیس محسوب می‌شوند. تا اینجای کار نام 19 بازیکن در لیست بزرگسالان پرسپولیس و نام 3 بازیکن در لیست زیر 25 سال پرسپولیس قرار گرفته و این باشگاه درحال حاضر فقط یک بازیکن می‌تواند به لیست 20 نفره بزرگسال خود اضافه کند.

 

جنجال بر سر جذب بازیکن خارجی

درحالی که باشگاه پرسپولیس اعلام کرده طبق قانون فدراسیون فوتبال قادر به جذب بازیکن خارجی نیست اما صحبت‌های ابراهیم شکوری در بین خبرنگاران حاشیه‌هایی را به وجود آورد. درحالی که قائم‌مقام باشگاه پرسپولیس اعلام کرده بود می‌توانند بازیکن خارجی بگیرند و به دنبال یک بازیکن تراز اول خارجی هستند تعدادی از مدیر برنامه‌ها با یحیی گل‌محمدی تماس می‌گیرند تا گزینه‌های خارجی خود را معرفی کنند. یحیی که شنیده بود قادر به جذب بازیکن خارجی نیستند با سمیعی تماس می‌گیرد و سمیعی روی عدم امکان جذب بازیکن خارجی تاکید می‌کند. اما این پایان ماجرا نبود. پرسپولیسی‌ها وقتی شنیدند که تیم استقلال علی‌رغم داشتن بدهی کلان به استراماچونی به دنبال بازیکن خارجی درجه یک هستند به این موضوع اعتراض می‌کنند اما با اینکه یحیی اصرار ویژه‌ای به جذب یک بازیکن خارجی خوب ترجیحا در خط حمله تیمش دارد ظاهرا سمیعی میلی به انجام این کار ندارد و البته بی‌پولی و صندوق خالی باشگاه پرسپولیس باعث شده تا او تمایلی به ورود به این کار پردردسر نداشته باشد. گفته می‌شود هنوز اقدامی برای دریافت مجوز جذب بازیکن خارجی از سوی باشگاه پرسپولیس صورت نگرفته است. البته در این مورد باید حرف‌های مدیریت باشگاه پرسپولیس را هم شنید. باید دید او عدم اقدام باشگاه برای گرفتن مجوز را تایید می‌کند یا نه.

 

 یک تیم ممکن است جدا شوند!

پرسپولیس هر چه تلاش کرد نتوانست در طول فصل کنعانی‌زادگان و نوراللهی را ترغیب به تمدید قرارداد کند تا بلکه از ترانسفر کردن آنها مبلغی به دست آورده و درآمدزایی کند. نامه‌نگاری‌های باشگاه به بازیکنان درنهایت نتیجه نداد و این دو بازیکن به راحتی راهی تیم‌های دیگر شدند و حاضر نشدند در درآمدزایی به این باشگاه کمکی کرده باشند. حالا همین وضعیت را بسیاری از بازیکنان دیگر پرسپولیس دارند که در پایان فصل جاری بازیکن آزاد خواهند شد. سیدجلال حسینی، حامد لک، فرشاد فرجی، سعید آقایی، میلاد سرلک، احسان پهلوان، عیسی آل‌کثیر، مهدی ترابی، مهدی مهدی‌خانی و علی شجاعی 10 بازیکنی هستند که قراردادشان آخر فصل تمام می‌شود. به این نفرات باید رضا اسدی را هم اضافه کرد که با قرارداد یک ساله به جمع قرمزها پیوسته است. به نظر می‌رسد پرسپولیس برای تمدید قرارداد این نفرات به نامه‌نگاری نیاز ندارد و باید با مذاکرات پی در پی و رودررو به خواسته‌اش برسد.

 

 دریغ از درآمدزایی از بازیکنان جوان

پرسپولیس این فصل خیلی راحت اجازه داده بازیکنان جوانش از تیم جدا شوند. باشگاه وقتی دیده یحیی گل‌محمدی تمایلی به حفظ آنها ندارد تنها کاری که کرده با آنها برسر پرداخت طلب‌شان و گرفتن تخفیف مذاکره و تفاهم کرده و همین تخفیف گرفتن را سود خود از جذب این بازیکنان قلمداد کرده است. امیر روستایی، سعید حسین‌پور، آریا برزگر و احسان حسینی بازیکنانی بودند که به واسطه جوانی نتوانستند در تیم بزرگسالان پرسپولیس جایی برای خود پیدا کنند و البته باشگاه هم کار خاصی برای درآمدزایی از طریق انتقال آنها به تیم‌های دیگر انجام نداد تا ضعف‌های اقتصادی در فوتبال ما بیشتر نمایان شود. البته حسینی همچنان با قرارداد قرضی در مشهد حضور دارد. جالب اینکه شنیده شده استقلال به دنبال قرارداد با حسین‌پور است.

  

اردلان بزرگ‌نیا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------