دلخانی: آمدند، عکس گرفتند و رفتند



 ,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی

 

شهرداری تهران تجلیل کرد اما  در فارس  کاری نکردند!

همه دوست دارند رکورد سوریان را بزنند اما نمی‌شود

 

یکی از ستاره‌های کشتی فرنگی ایران در جهانی نروژ میثم دلخانی بود. کسی که محمد بنا به توانایی‌اش اعتقاد دارد و شاید هم توقع داشت که در جهانی نورسلطان دلخانی مدال بگیرد اما این اتفاق رخ نداد. با این‌حال محمد بنا میثم را رها نکرد تا اینکه دوباره برای جهانی 2021 نروژ به تیم ملی کشتی فرنگی رسید. با وجودی‌که محمد بنا به توانایی‌اش اعتقاد داشت؛ برای رسیدن به ترکیب تیم ملی چرخه را رعایت کرد و هم در قهرمانی آسیا درخشید و هم در وهبی امره ترکیه تا نشان بدهد برای طلای قهرمانی جهان این بار عزم جدی دارد.

 

خودش این فرآیند دو ساله از جهانی نورسلطان تا جهانی اسلو را سخت‌ترین روزهای زندگی‌اش می‌داند: «بعد از ناکامی در نورسلطان از سوی همه تحت فشار بودم؛ هم از سوی کادرفنی و هم از سوی خانواده‌ام. خیلی سخت گذشت.» دو سال برای میثم دلخانی سخت اما بعد همه سختی یک اتفاق خوب و مهم وجود دارد که برای میثم هم این اتفاق خوب طلای نروژ شد.

 ***

این چند روز فکر کنم، خستگی مسابقات جهانی نروژ درآمد؛ مدام برگزاری مراسم تجلیل و پاداش پشت سر پاداش!

 کاش اینجوری بود. ما فقط در مراسم‌های تجلیل شرکت می‌کنیم، خبری از پاداش نیست.

 

یعنی بعد از قهرمانی جهان هنوز هیچ پاداشی نگرفتید؟

 ببینید بعد از جهانی که الان یک ماهی از پایان مسابقات قهرمانی جهان و بازگشت تیم می‌گذرد، در این مدت مسئولان استان فارس فقط آمدند، وعده دادند، عکس گرفتند و رفتند. هیچ اتفاق دیگری رخ نداده. البته یکسری برنامه‌ها را آقای دبیر ترتیب داد که جا دارد از تلاش آقای دبیر تشکر کنم، آنها انجام شد و عزیزانی که در این مدت ما را دیدند، تلاش خود را کردند که تجلیل شایسته‌ای داشته باشند که ما هم از آنها تشکر می‌کنیم اما ظاهراً اصلاً من اهل استان فارس نیستم. من متولد روستای دلخان در سپیدان استان فارس هستم اما هیچ‌کدام از وعده‌ها که مسئولان دادند، عملی نشد. مراسم گرفتند، آمدند، عکس‌شان را گرفتند و رفتند.

 

در استان خودتان هم مراسم زیادی برگزار شد!

 دیداری با رئیس جمهور محترم داشتیم که در آن مراسم سه سکه به من و محمد‌رضا گرایی دادند و یک سکه هم به محمد‌علی گرایی اما به جز آن اتفاق دیگری رخ نداد.

 

یعنی هیچ مراسمی برگزار نشد؟

 مراسم که دست‌شان درد نکند برگزار کردند و کلی وعده داده بودند که زمین یا خانه می‌دهند اما خبری نشد.

 

اینکه وعده می‌دهند اما عمل نمی‌کنند تأثیر بدی دارد.

 دقیقاً! شهرداری تهران هیچ مسئولیتی در قبال من که ورزشکار استان فارس هستم ندارد اما شهرداری تهران از من تجلیل کرد اما مسئولان شیراز و فارس تحویلم نگرفتند. بخش‌های دیگر هم همینطور؛ البته وعده دادند که می‌آیند و تجلیل می‌کنند اما واقعیت این است که این وعده دادن‌ها و عمل نکردن‌ها تأثیر بسیار بدی در روحیه ورزشکار دارد. ناامیدی و بی‌انگیزگی را تزریق می‌کند. ضمن اینکه نوجوانان دیگری هم که می‌خواهند وارد این رشته شوند، با دیدن این برخوردها انگیزه خود را از دست می‌‌دهند.

 

حالا امیدواریم که درگیر داستان پاداش‌ها نباشی، منتظر شکستن رکورد سوریان هستیم.

 رکورد سوریان را دوست دارم بشکنم، هم من و هم بقیه بچه‌ها اما نمی‌شود. الان گرفتن هفت طلای جهان و المپیک دست نیافتنی است.

 

خود سوریان هم دوست دارد که رکوردش توسط هر یک از شما‌ها بشکند.

 آره واقعاً ما این حس را کاملاً خوب درک می‌کنیم. حمید سوریان در کنار ما همیشه بوده و به بهترین شکل راهنمایی می‌کند.

 

در حین مسابقات هم فیلمی منتشر شد که داشت ریز درباره یکی از رقبا توضیح می‌‌داد!

 کشتی نیمه نهایی با حریف آذربایجانی بود که حمید سوریان هم با این کشتی‌گیر مسابقه داده بود و راهنمایی می‌کرد که چه باید انجام بدهم. خیلی هم به کارم آمد. بیشتر رقبای ما را می‌شناخت و این خیلی به ما کمک می‌کرد.

 

اتفاقات عجیبی در نروژ رقم خورد؛ جهانی 2019 عضو تیم ملی بودی و حذف شدی اما در نروژ طلا گرفتی آن‌هم با چه کشتی‌های زیبایی. چه اتفاقی در این دو سال رخ داد که این همه شرایط متفاوت شد.

 2 سال گذشته یعنی از جهانی 2019 قزاقستان تا جهانی 2021 نروژ سخت‌ترین روزهای زندگی‌ام بود. از همه طرف تحت فشار قرار گرفته بودم. باید در نورسلطان روی سکو می‌رفتم اما نشد و بعد از مسابقات هم از سوی خانواده و هم از سوی کادرفنی تحت فشار قرار گرفته بودم.

 

واقعاً در جهانی نورسلطان می‌شد به مدال رسید.

 خب کنار بودید و دیدید که چه اتفاقاتی رخ داد. وقتی هم برگشتم و فیلم مسابقات را با کادرفنی دیدم بیشتر حرص می‌خوردم که چرا این مدال را آسان از دست دادم. البته مشکلاتی هم پیش آمد؛ متأسفانه چمدان‌های تیم دیر رسید، تمرین را کامل نتوانستیم انجام بدهیم و کمی برنامه‌ها به هم خورد و همین باعث شد استرسی به تیم تزریق شود. ما هم کم‌تجربه‌تر بودیم و زود تحت تأثیر جو قرار می‌گرفتیم و در نهایت این فرصت از دست رفت.

 

بعد از این باخت باز هم توانستی نظر آقای بنا را جلب کنی؟

 خب خیلی سختی کشیدم. البته آقای بنا واقعاً پدرانه به تیم و بچه‌ها نگاه می‌کند و در این مدت شبانه‌روز سعی کرد میزان اشتباهات را کم کنم و به استانداردهای یک کشتی‌گیر ششدانگ برسم. بارها و با‌حوصله نقاط ضعف را تذکر می‌داد و به همراه مربیان تلاش بی‌وقفه‌ای داشتم.

 

آقای بنا خیلی هم به توانایی تو اعتقاد دارد.

 این لطف آقای بنا است اما واقعاً خودم هم تلاش کردم و اینطور نبود که خارج از چرخه به تیم ملی برسم. جام تختی، قهرمانی آسیا در هند، قهرمانی آسیا در قزاقستان و جام وهبی امره ترکیه را خوب پشت سر گذاشتم. جام تختی اخیر را هم که آقای بنا معاف کردند.

 

فکر می‌کرد بتوانی قهرمانی جهان را به دست بیاوری؟

 واقعاً خیلی زحمت کشیده بودم. برای رسیدن به مدال طلا برنامه ریختم و بارها هم آقای بنا در اردوهای تیم ملی این نکته را یادآور می‌شد که چیزی از قهرمانان جهان کم ندارید و این در ذهن ما شکل گرفت که می‌توانیم و به همین دلیل از قبل اعزام به مسابقات مدام به قهرمانی جهان فکر می‌کردیم؛ هم من و هم سایر بچه‌ها که موفق شدند واقعاً به قهرمانی خیلی فکر می‌کردم.

 

و حالا باید درباره قهرمانی‌های آینده صحبت کنیم.

 واقعاً قهرمان شدن از حفظ کردن قهرمانی سخت‌تر است.

 

حالا شرایط کمی فرق کرده و از این به بعد همه توقع طلای جهان را دارند!

 خیلی سخت است واقعاً اما تمام تلاش خودم را می‌کنم جواب محبت مردم و کادر فنی را بدهم. مردم خیلی در این مدت محبت داشتند و امیدوارم که بتوانم همین شرایط را حفظ کنم.

 

برای سال‌های آینده تغییر وزن می‌دهی؟

 نمی‌دانم. هر چه کادرفنی و آقای بنا صلاح بدانند انجام می‌دهم.

 

اگر مدال المپیک را بخواهی باید تغییر وزن بدهی؟

 خیلی دوست دارم به مدال المپیک هم برسم. تجربه وزن المپیکی واقعاً برای من مهم است. متأسفانه وزن 63 کیلوگرم المپیکی نیست و برای رسیدن به مدال المپیک باید تغییر وزن بدهم اما به صلاحدید محمد بنا ربط دارد که تغییر وزن بدهم یا نه؟ با این ‌حال نظر کادرفنی اولویت است و برای تغییر وزن هر چه کادرفنی بگوید انجام می‌دهم.

 

الان برای 63 کیلوگرم وزن کم می‌کنی؟

 نه خیلی. اندکی بالاتر از 63 هستم ولی بدون رژیم و با اندکی تمرین سر وزن می‌رسم.

 

بنابراین اگر هم بخواهی تغییر وزن بدهی به 67 کیلوگرم نمی‌روی؟

 بعید می‌دانم که بالا بروم؛ اگر قرار باشد تغییر وزن بدهم باید در وزن 60 کیلوگرم کشتی بگیرم اما واقعاً باید کادرفنی در این باره نظر بدهد.

 

هر ورزشکاری دوست دارد که کسب مدال المپیک و حتی حضور در المپیک را تجربه کند.

 برای من هم خیلی مهم است اما محمد بنا خیلی خوب می‌داند که صلاح در چه چیزی است. هر تصمیمی که بگیرد قبول دارم. 

 

 ایران

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------