سؤال باشگاه‌ها: حق عضویت‌ها و جرایم کمیته انضباطی کجا خرج می‌شود؟



نصیرزاده ,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی

 

موضوع کسر حق عضویت و هزینه‌های پزشکی از حساب بازیکنان، روز گذشته (شنبه) به موضوع مصاحبه بازیکنانی همانند وریا غفوری کاپیتان استقلال و مسعود ابراهیم‌زاده کاپیتان تیم ذوب‌آهن تبدیل شد. آنها در مصاحبه‌های خود به حق عضویتی برابر با 5 درصد از مبلغ قراردادها اشاره کردند که سازمان لیگ از حساب بازیکنان کسر می‌کند و هزینه‌هایی که علاوه بر این بابت تست‌های پزشکی و ایفمارک باید پرداخت کنند.

 

سازمان لیگ طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این حق عضویت و هزینه‌های پزشکی در مجموع 5/2 درصد از مبلغ قرارداد بازیکنان می‌شود.

 

سازمان لیگ در اطلاعیه خود فقط میزان مبلغ پرداختی را اصلاح کرده است و توضیح دیگری نداده است. در حالی که سال‌هاست یکی از بزرگ‌ترین سؤالات باشگاه‌ها و بازیکنان این است که مبالغی که سازمان لیگ بابت حق عضویت‌ها می‌گیرد، یا مبالغی که بابت جرایم انضباطی از بازیکنان دریافت می‌شود، صرف چه مواردی می‌شود؟ مطابق اطلاعیه سازمان لیگ، «حق عضویت طبق بند د ماده 13 اساسنامه فدراسیون فوتبال بازیکنان و مربیان 5/2 درصد است که 2 درصد فدراسیون فوتبال توسط سازمان لیگ اخذ و به حساب فدراسیون فوتبال واریز می‌شود، نیم‌درصد از این مبلغ نیز اختصاص به توسعه فوتبال زنان دارد.» سؤال اما اینجاست که این پول صرف کدام توسعه شده است که همچنان مشکلات اساسی در فوتبال مردان و زنان و تیم‌های پایه پابرجاست.

 

هوشنگ نصیرزاده، عضو هیأت رئیسه سازمان لیگ در همین رابطه به خبرنگار ایران ورزشی می‌گوید: «در همه جای دنیا حق عضویت و هزینه‌های پزشکی از بازیکنان دریافت می‌شود. در لیگ ایران تاکنون این مبلغ از باشگاه‌ها گرفته می‌شد و آنها تعیین می‌کردند که این مبلغ را از بازیکنان بگیرند یا نه، وگرنه این موضوع اتفاق تازه‌ای نیست و سال‌هاست انجام می‌شود. یکی از دریافتی‌ها هزینه ایفمارک است که بابت هر نفر چند میلیون تومان محاسبه می‌شود و دیگری 5/2 درصد از قرارداد بازیکن است که صرف توسعه فوتبال می‌شود. این مبالغ تا پیش از این از حساب باشگاه‌ها و درآمدشان بابت تبلیغات محیطی کسر می‌شد و در پایان فصل به آنها اعلام می‌شد.»

 

گلایه‌های اصلی نسبت به پرداخت این مبالغ اما از آنجا آغاز می‌شود که توسعه‌ای که از آن صحبت می‌شود، نماد بیرونی ندارد و از سوی باشگاه‌ها و بازیکنان قابل لمس نیست.

 

‌نصیرزاده اما درباره هزینه‌هایی که سازمان لیگ باید در مقابل این درآمدها بپردازد، اینطور توضیح می‌دهد: «آنها که می‌پرسند این پول‌ها چه می‌شود، بگویند پول داوری مسابقات را چه کسی می‌دهد؟ هزینه پرواز، اقامت و حق‌الزحمه‌ داوران در فصل گذشته 7 میلیارد تومان شده بود. علاوه بر این حقوق کارمندان سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال را چه کسی پرداخت می‌کند؟ حقوق ناظران و نمایندگان فدراسیون فوتبال و هزینه پرواز و اقامت‌شان را چگونه باید پرداخت کرد؟ سازمان لیگ بعد از پرداخت همه این هزینه‌ها، مابقی مبلغ باقی‌مانده را به عنوان درآمد حاصل از تبلیغات محیطی به خود باشگاه‌ها برمی‌گرداند.»

 

این البته در شرایطی است که هم داوران از شرایط دریافتی خود ناراضی هستند و هم بارها خبرهایی مبنی بر عقب افتادن حقوق کارمندان شنیده می‌شود و نکته قابل‌تأمل‌تر اینکه حق عضویت‌ها تنها بخشی از درآمد سازمان لیگ است و به این درآمد باید جرایم انضباطی را هم اضافه کنیم. نصیرزاده در این رابطه می‌گوید: «همانطور که در بودجه کل کشور، جرایم رانندگی، یکی از درآمدها به حساب می‌آید، جرایم انضباطی هم بخشی از درآمدهای فدراسیون‌های جهان است. به مواردی که پیش از این گفتم باید برگزاری لیگ‌های پایه و مسابقات جوانان و نونهالان را هم اضافه کنید.

 

به نظر می‌رسد اگر تمام هزینه‌هایی که به آن اشاره کردم را محاسبه کنید، کاملاً مشخص است که پول‌های دریافتی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ صرف چه مواردی می‌شود؟ با این حال اما سازمان لیگ در تمام این سال‌ها نتوانسته به خوبی از خود دفاع کند و آنطور که باید روشنگری داشته باشد.» هوشنگ نصیرزاده مدعی است که هزینه‌های فدراسیون فوتبال در همه مواردی که به آن اشاره شده است، کافی است تا به این سؤال پاسخ دهیم که دریافتی‌های سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال صرف چه هزینه‌هایی می‌شود؟

 

با این حال هیچ یک از این موارد نمی‌تواند نقص فاحشی که در سیستم مالی و اقتصادی فوتبال ایران حاکم است را کتمان کند که اگر چنین نبود و اگر سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال شفافیت مالی لازم را داشت، حداقل بازیکنان و باشگاه‌ها به پرداخت حق عضویت تا این اندازه معترض نبودند. 

 

  ایران

بهناز میرمطهریان      

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------