آخرین اخبار ورزشی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

هاشمی نسب:خطر از بیخ گوش استقلال گذشت | حسینی: ۳۰۰ میلیون تومان را می‌دهم؛ فدای سر آن هوادار خانم!

مربی تیم فوتبال استقلال با بیان اینکه امیدوارم در همه بازی ها عدالت رعایت شود، گفت: در دقایق پایانی دیدار با شمس آذر…

طاهری: آخر سال از کدام سود به سهامداران پول می‌دهند؟



 طاهری,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی
امروز عده‌ای می‌آیند و سهام را می‌خرند. این پول هم به حساب باشگاه می‌آید. اولین اتفاقی که قرار است بیفتد این است که بدهی‌های این باشگاه را بپردازند. خب کسی هست که بگوید سودی که قرار است به دست سهامداران برسد از کجا قرار است بیاید؟ آخر سال سهامداران منتظرند تا سود سرمایه‌گذاری خود را دریافت کنند.

  اولین گام‌ها برای خصوصی‌سازی و فروش سهام باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال را بسیار خوشحال کرده و حالا آنها امیدوارند درکنار یاری‌کردن به تیم‌های محبوب خود، سهمی هم از این یاری‌کردن عایدشان شود اما ابهامات موجود در این فرآیند باعث شده بسیاری از صاحب‌نظران ورزشی و مدیران فوتبال با شک و تردید به این اتفاق نگاه کنند.

 

هرچند باخت 2 بر صفر پرسپولیس مقابل صنعت نفت آبادان و فاصله 6امتیازی سرخپوشان با استقلال صدرنشین فعلا ذهن هواداران این باشگاه را درگیر خود کرده اما شنیدن صحبت‌های مدیران سابق پرسپولیس درمورد موضوع عرضه سهام چندان هم خالی از لطف نیست. بعد از شنیدن حرف‌های مهدی رسول‌پناه به‌سراغ علی‌اکبر طاهری، مدیر پیشین باشگاه پرسپولیس رفتیم. صحبت‌های او با «فرهیختگان» جالب توجه بود. بهتر است خودتان این صحبت‌ها را بخوانید.

 

بالاخره سهام باشگاه پرسپولیس دراختیار مردم قرار گرفت. این اتفاق را چطور ارزیابی می‌کنید؟ 

اجازه دهید مثالی بزنم. شما می‌خواهید خانه‌ای بخرید. تصوری که از خانه دارید همان چیزی است که همه‌جا می‌بینید. حال شما را می‌برند مقابل خانه‌ای که بالاتر از سطح زمین و روی یک ستون ساخته شده است. می‌گویند این خانه را بخر. آیا شما نسبت به خرید چنین خانه‌ای سریع اقدام می‌کنید؟! در خوش‌بینانه‌ترین حالت می‌پرسید این چه سازه‌ای است و آیا در جای دیگر اجرا شده و نتیجه اجرایش مشخص است یا نه. من هم الان همین سوال را درمورد واگذاری این سهام دارم. آیا این شیوه واگذاری در جای دیگر اجرا شده است که بتوانیم نتیجه‌اش را ببینیم و به این روش اعتماد کنیم. واقعا کجای دنیا چنین شیوه‌ای را اجرا کرده‌اند.

 

اشکال کار کجاست؟ 

می‌خواهم بدانم شیوه و نتیجه کار چگونه پیش‌بینی شده است. امروز عده‌ای می‌آیند و سهام را می‌خرند. این پول هم به حساب باشگاه می‌آید. اولین اتفاقی که قرار است بیفتد این است که بدهی‌های این باشگاه را بپردازند. خب کسی هست که بگوید سودی که قرار است به دست سهامداران برسد از کجا قرار است بیاید؟ آخر سال سهامداران منتظرند تا سود سرمایه‌گذاری خود را دریافت کنند. این سود را چطور می‌خواهند بدهند. این پول‌ها که صرف پرداخت بدهی‌ها شده است. سود کار کجاست. این مسائل باید شفاف باشد که نیست. خب اگر سودی در کار نباشد مردمی که سهام را خریده‌اند ناراضی نمی‌شوند؟ فکر این مسائل را کرده‌اند؟

 

عمده بدهی مربوط به مالیات بوده که ظاهرا 200میلیارد تومان از این بدهی را بخشیده‌اند. 

این رقم را از مالیاتی بخشیده‌اند که اصلا نباید می‌گرفتند! چه چیزی را بخشیده‌اند؟ اصلا نباید این رقم مالیات را می‌گرفتند که حالا آن را بخشیده‌اند.

 

چرا نباید می‌گرفتند؟ 

یک ماده قانونی وجود دارد که همه آن را نادیده می‌گیرند. بخش‌های فرهنگی از پرداخت مالیات معاف هستند. باشگاه پرسپولیس هم دارای بخش فرهنگی است و نباید مالیات مربوط به این بخش را بپردازد. زمانی که در باشگاه پرسپولیس حضور داشتم این موضوع را با جدیت دنبال می‌کردم. از زمان‌های گذشته حساب‌های باشگاه رد می‌شد. در خیلی از سال‌ها این کار انجام نشد و دارایی هم روی وظیفه‌اش مالیات باشگاه را علی‌الراس اعلام می‌کرد و باشگاه پرسپولیس موظف بود هر درآمدی داشته 25درصدش را به دارایی بپردازد. این درحالی بود که هیچ‌وقت درآمد باشگاه از هزینه‌هایش بیشتر نشده و حتی کمتر هم بوده و اصطلاحا زیان‌ده بوده است. ما متوجه شدیم که این باشگاه جزئی از بخش‌های فرهنگی است و طبق قانون نباید مالیات را به این شکلی که اعلام کرده‌اند بپردازد. ما این موضوع را پیگیری کردیم. حال آقایان بگویند این مالیات زیاد را از کدام بخش باشگاه بخشیده‌اند. از بخشی که اصلا نباید مالیاتی می‌گرفتند؟

 

زمان مدیریت شما مالیات‌ها پرداخت شد؟ 

در دوره من همه مالیات‌ها پرداخت شد و مفاصا مالیاتی هم گرفتم. حسابرس آوردیم و دفاتر را ارائه کردیم. حتی مدیرکل مجامع شرکت‌های دولتی هم از ما تقدیر کرد. زمان ما اعلام کرده بودند از گذشته 110میلیارد تومان بدهی مالیاتی داریم. ما هم رفتیم پیش وزیر اقتصاد و گفتیم باشگاه فرهنگی هستیم و این باشگاه سودی نکرده که چنین رقمی را برایش درنظر گرفته‌اند. طبق ماده قانونی251 بعد از تایید وزیر، هیاتی به باشگاه می‌آید و بررسی دقیق انجام می‌دهند که آیا ما سود کرده‌ایم یا ضرر. این اتفاق افتاد و مبلغ مالیات از 110میلیارد تومان کاهش یافت.

 

به چه رقمی رسید؟ 

به من گفتند 6میلیارد تومان بده تا مفاصاحساب بدهیم. گفتم یک‌میلیارد تومان بیشتر نمی‌دهم.

 

پرداخت شد؟ 

داشتیم به توافق می‌رسیدیم که به‌جای من مدیر دیگری آمد. بعد از من هم هیچ‌کس موضوع را پیگیری نکرد. جالب است بدانید به یکی از مدیران بعد از من گفته بودند موضوع را دنبال کند و او گفته بود بی‌خیال! قرار است خصوصی‌سازی کنند و خودشان در این مورد اقدام خواهند کرد. ما رقم را کم کردیم و از نظر فرهنگی هم نباید چنین ارقامی را به‌عنوان مالیات بگیرند. هرکس در این مورد شک و تردید دارد بیاید و با من حرف بزند!

 

سرانجام این اقدامات را چه می‌بینید؟

امیدوارم نتیجه بدهد و صاحبان سهام درنهایت راضی باشند، اما چیزی که دیده می‌شود پر از اشکال و ابهام است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------