آخرین اخبار ورزشی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

سکته ناقص استقلال برابر شمس آذر/ پس گرفتن صدر از پرسپولیس با شوک!

تیم فوتبال استقلال که برای یک روز صدر جدول را به رقیب سنتی داده بود، در هفته بیست و چهارم لیگ برتر برابر شمس آذر قزوین به…

پرسپولیس: میزان محرومیت مربی تیم ما چه ربطی به استقلالی‌ها دارد؟/ سمیعی: مواد استنادی رای منطبق با افعال ارتکابی گل‌محمدی نیست



 پرسپولیس ,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی
در هفته‌های پایانی لیگ، تنش‌ها بین پرسپولیس و استقلال دو تیم مدعی قهرمانی این فصل به بالاترین حد ممکن رسیده است.

 در هفته‌های پایانی لیگ، تنش‌ها بین پرسپولیس و استقلال دو تیم مدعی قهرمانی این فصل به بالاترین حد ممکن رسیده است. به‌خاطر اتفاقاتی که در دربی رخ داد، یحیی گل‌محمدی با ۶ جلسه محرومیت (که ۲ جلسه‌اش تعلیقی است) مواجه شد. حکمی که قرمزها به آن معترضند و می‌گویند مربی تیم رقیب هم مشابه این کار را انجام داده و با او مماشات شده است و نباید گل‌محمدی با این حکم سنگین مواجه می‌شد. 

 

برای پیگیری از آخرین وضعیت باشگاه پرسپولیس درخصوص محرومیت سرمربی این تیم با حسین دوام، معاون حقوقی باشگاه تماس گرفتیم. وی درخصوص اینکه مسئولان دو باشگاه پرسپولیس و استقلال برای بیانیه‌ها به کمیته اخلاق احضار شدند به «فرهیختگان» گفت: «هنوز ابلاغیه‌ای در این خصوص به دست ما نرسیده. هر وقت ابلاغیه رسمی از جانب آن رکن محترم به باشگاه ارسال شود، احترام می‌گذاریم و در خدمت‌شان خواهیم بود.» 

 

معاون حقوقی باشگاه درخصوص اعتراض‌ها به بیانیه بازی سرخابی‌ها تصریح کرد: «با بیانیه دادن یا جواب بیانیه را دادن مخالف هستم. بیانیه نوشتن، تیم یا فرد را از هدف و موفقیت دور می‌کند اما متاسفانه ما را مجبور به پاسخ دادن می‌کنند. هفته پیش ما به اتفاق وکیل و سرمربی محترم باشگاه پرسپولیس در جلسه کمیته انضباطی بودیم، تا از ساختمان بیرون آمدیم آقایان بیانیه نوشتند و در توئیتر به اشتراک گذاشتند! هواداران ما هم توقع دارند به افکار عمومی پاسخ بدهیم. بااین‌حال همیشه حرمت‌ها از جانب ما حفظ شده است. باز هم تاکید می‌کنم موافق بیانیه دادن نیستیم، چون می‌دانیم حرمت‌ها شکسته می‌شود، امیدواریم حرمت‌ها را حفظ کنند تا ناچار به پاسخگویی نباشیم.» 

 

وی درباره جلسه کمیته انضباطی که به اتفاق سرمربی پرسپولیس در آن حضور داشت، گفت: «جلسه خوبی بود. حسن‌زاده انسان بسیار خوب و کاردانی است. به رای تجدیدنظرخواهی بسیار امیدوار هستیم. سرمربی پرسپولیس به لحاظ رفتاری ادامه‌دهنده راه دهداری است، چون گل‌محمدی از مکتب شاهین است. او از دل خود و خدا هم از دلش خبر دارد. آقایحیی از اتفاقات پیش‌آمده در دربی راضی نبود و خیلی ناراحت بود. اما انتظار داشت به لحاظ قانونی اتفاقات این فصل را درنظر بگیرند. توضیحات کاملی دادیم که امیدواریم مورد بررسی قرار بگیرد و احقاق حق شود‌.» 

 

دوام ادامه داد: «ما از حق قانونی خود حداکثر استفاده را خواهیم کرد، چون در متن رای به‌صراحت اعلام شده که رای قابل اعتراض است اما درباره مطمئن بودن و امیدوار بودن باید بگویم با شرایطی که سرمربی تیم دارد (طبق قانون) فقدان سابقه و صداقت که شخص در اظهاراتش اعلام می‌کند به ما این امیدواری را می‌دهد که از حق قانونی خود استفاده کنیم و این‌که کمیته استیناف تا چه حد به این نکات توجه کند. بحث امیدواری و اطمینان را نمی‌توان پیش‌بینی کرد، افراد صاحب‌نظری در کمیته استیناف در امر قضا هستند که باید ارزیابی خود را انجام دهند در پذیرش یا عدم پذیرش اعتراض ما، با توجه به سابقه درخشان گل‌محمدی از نظر اخلاقی که در زمان بازیکنی و مربیگری داشت و دارد، امیدواریم که قبول شود.» 

 

معاون حقوقی باشگاه پرسپولیس درباره اینکه استقلالی‌ها معتقد هستند گل‌محمدی باید به‌مدت طولانی‌تر محروم می‌شد،‌ تاکید کرد: «آنها حق اظهارنظر ندارند چون جایگاه قانونی ندارند که در این خصوص اعتراض داشته باشند و درواقع شکایتی نکرده‌اند و در دادرسی حضور نداشته‌اند. گزارش از مراجع صالح بوده که در اساسنامه و قوانین برایشان جایگاهی مشخص کرده‌اند و طبق آن گزارش‌ها حکمی صادر شده و حق اعتراض به محکوم و باشگاه مربوطه داده شده است.» 

 

وی با اشاره به اعتراض قرمزها به محرومیت یک جلسه‌ای مجیدی، گفت: «درباره محرومیت‌های مشابه درمورد تیم رقیب یا سایر تیم‌ها، جایگاهی برای اعتراض نداریم، درحالی‌که تمام تیم‌ها در احکام ذی‌نفع قلمداد می‌شوند، چون شرایط به‌گونه‌ای است که یک رای درخصوص شخص یا باشگاه تاثیر زیادی در باشگاه‌های دیگر دارد ولی به‌صراحت قانونی که ذی‌نفع باشیم و طبق قانون اعتراض کنیم، شرایطش فراهم نیست.» 

 

معاون حقوقی پرسپولیس در پایان گفت: «درمورد اشخاص اصرار ندارم صحبت کنم اما رای صادره در فوتبال و زندگی افراد جامعه تاثیر دارد، من اطمینان دارم که این رای شرایط روحی میلیون‌ها فرد را تحت‌تاثیر قرار داد. همان‌طور که مسائل مربوط به داوری دربی در روحیه مربی و بازیکن و هواداران ما تاثیر داشت، در زندگی خصوصی افراد هم تاثیر گذاشت. رای صادره بحث‌برانگیز بود اما باید در اساسنامه برای اظهارنظر در چنین مواردی حقی قائل شوند.» 

 

مواد استنادی رای منطبق با افعال ارتکابی گل‌محمدی نیست

رای کمیته انضباطی دور از انتظار نبود، تقریبا همه می‌دانستیم بند «ب» ماده ۵۵ لحاظ نخواهد شد.

 پرسپولیس ,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی

بعد از اعلام رای یحیی گل‌محمدی سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس درقبال رفتار او در دربی پایتخت (۴ جلسه محرومیت قطعی، ۲ جلسه تعلیقی) استقلالی‌ها رفتار کمیته انضباطی را توام با مماشات عنوان و اعلام کردند رفتار سرمربی حریف به‌گونه‌ای بود که طبق بند و ماده‌های قانونی باید حکم سنگین‌تری دریافت می‌کرد. 

 

فرشید سمیعی، سخنگو و رئیس کمیته حقوقی باشگاه استقلال در این ‌باره به «فرهیختگان» گفت: «رای کمیته انضباطی دور از انتظار نبود، تقریبا همه می‌دانستیم بند «ب» ماده ۵۵ لحاظ نخواهد شد؛ با وجود آنکه افعال ارتکابی صددرصد با بند «ب» ماده ۵۵ (حداقل ۶ ماه محرومیت) انطباق کامل دارد. در فوتبال ما چند نفری از اشخاص محترم در کمیته انضباطی منصوب شده‌اند اما بعد از آن، این بنده‌خداها هیچ‌کسی را حامی و پشت‌خود نمی‌بینند و به‌نوعی در جایگاه خود رها شده‌اند. هرگز در این سال‌ها یک محیط و ذهن امن و آرام که این افراد بتوانند درنهایت آرامش و استقلال و بدون استرس از عواقب رای خود انشا رای کنند را متاسفانه فراهم نکردیم و همیشه آنها تنها هستند. درحالی‌که همگان از آنان انتظار اجرای عدالت و نص‌صریح قانون را دارند. در این بین بسیاری از فشارهایی که وارد می‌شود نادیدنی هستند. توصیه‌هایی که می‌شود بی‌شمار هستند و البته قابل‌گفتن نیستند و البته یک ثانیه بعد از انتشار رای هم آنها تنها هستند.» 

 

سمیعی تاکید کرد: «اوضاع از وقتی حاد شد که برخی افراد در دولت گذشته در مناصب ورزشی تمایلات رنگی و علایق شخصی را در کار خود دخالت دادند. داشتیم وزیری که در رسانه به داوری‌های تیم موردعلاقه‌اش اعتراض کرده بود و همین اعمال و کردار باعث تحریک دوچندان طرفداران می‌شد، آنگاه بعدا از اعضای رکن قضایی فدراسیون می‌خواهیم دراین فضای جوشان و وحشتناک صدور رای کنند، انتظار داریم کدخدامنشی رفتار نکنند و به مر قانون عمل کنند.» 

 

وی افزود: «چه کسی وقتی اعضای رکن قضایی موردفحاشی و تهدید چند ۱۰هزار نفری قرار می‌گیرند از آنان محافظت می‌کند؟ می‌دانید چقدر تهدید به مرگ می‌شوند؟ یکی از همین اعضا که اتفاقا فرد بسیار محترمی به شمار می‌رود چندی پیش به اندازه‌ای مستاصل شده بود که می‌خواست عطای کارکردن را به لقایش ببخشد. در هر صورت فوتبال بر گردن ارکان قضایی فدراسیون حقی دارد و ارکان نیز بر گردن فوتبال حقی دارند.» 

 

سخنگوی استقلال یادآور شد: «من معتقدم بدوا فوتبال به‌تعهدات خود در قبال آنان عمل نکرده است. زمینه برای صدور آرای کاملا مستقل فراهم نیست. فرقی هم نمی‌کند من باشم یا شما. اول باید امنیت افراد، شغل و خانواده‌شان به‌طور کامل تامین شود و بعد هم هیچ‌کس حق نداشته باشد درخصوص دعاوی تماس بگیرد یا توصیه‌هایی داشته باشد. فدراسیون باید آنقدر قدرتمند و مستقل باشد که کسی نتواند به بهانه‌های مختلف اجتماعی و موقعیت حساس و... توصیه‌ای به افراد حاضر در ارکان قضایی کند.» 

 

وی در پایان گفت: «درخصوص رای صادرشده درباره سرمربی پرسپولیس دوگونه می‌شود به آن نگاه کرد و آن را تفسیر کرد؛ اول بدون توجه به آنچه پیرامون آنان در زمان صدور و پس از صدور رای می‌گذرد اگر به آثار آن نگاه کنیم مواد استنادی رای منطبق با افعال ارتکابی متهم نیست. ولی با درک شرایط آنان و آنچه که در موقعیت خاص و با وجود تماس‌ها و فشارها و توصیه‌هایی صادر می‌کنند و هیچ‌کس هم پس از صدور رای مستقل از آنان محافظت و حمایت نمی‌کند، رای صادره موردقبول است. البته در پایان باید اضافه کنم همچنان‌که ابتدا عرض کردم از منظر حقوقی قطعا افعال مرتکبه در بازی دربی منطبق با بند «ب» ماده ۵۵ و اعمال محرومیت حداقل ۶ ماه است که متاسفانه امروز فضای لازم برای صدور رای صرفا مبتنی و محدود به آیین‌نامه انضباطی وجود ندارد.» 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------