نکته هایی طلایی برای شب امتحان



شب امتحان, شب امتحان چگونه درس بخوانیم, چگونه شب امتحان درس بخوانیم

چگونه شب امتحان درس بخوانیم

 

 بهترین روش درس خواندن برای شب امتحان

جهت امادگی برای یک ازمون دشوار شب امتحان آخرین زمان شما برای یادگیری مطالب خواهد بود. قطعاً اگر از زمان هایی که پیش ازاین در اختیارتان بوده بدرستی استفاده نکرده باشید یادگیری مطالب در شب امتحان برای شما دشوار تر خواهد بود. چنانچه همچنان این سوال در ذهن شما تکرار می شود که چگونه امتحان را ۲۰ بگیریم؟ باید بگویم فرصت ها را از دست نداده و در اولین فرصت برای شب امتحان برنامه ریزی کنید.

شب امتحان چگونه درس بخوانیم؟

یادداشت‌های خود را مرور کنید

بهتر است که شب پیش از امتحان هیچ مطلب جدیدی را مطالعه نکنید. این یعنی شما باید  شب امتحان را به این اختصاص دهید که مطلبی که سابقاً مطالعه نموده اید را مرور کنید. این مرور کردن ولی به شرطی اتفاق می افتد که شما قبلا با استفاده از روش های خلاصه نویسی ، مطالب را برای خودتان دسته بندی نموده باشید.

 

برای این کار بهتر است که بلافاصله پس از تمام کردن هر بخش، آنرا خلاصه نموده و در دفتر خود یادداشت کتید. اینکار باعث می شود که هم مطالب در همان زمان بهتر در ذهنتان باقی بماند و هم زمان مرور آنها در شب امتحان به مشکل برنخورید.

 

از لحظه‌های خود عاقلانه استفاده کنید

با مدیریت زمان برای امتحانات می‌توانید بهترین نتیجه را کسب کنید. قبل از شروع به خواندن بهتر است موضوعات را بررسی نموده و طرح و نقشه ای برای نحوه ی مطالعه ی خود ایجاد کنید. میتوانید با رسم جداول و یا نمودارها بطور دقیق معلوم کنید که چه اهدافی دارید و برای رسیدن به آنها به چه ميزان مطالعه و زمان احتیاج دارید. بنابراین نخستین گام در مدیریت زمان تعيين هدف است.

 

برای رسیدن به موفقیت لازم است که از زمان خود عاقلانه استفاده کنید. یادگیری پیش از خواب بطور چشمگیر باعث تقویت حافظه و بهبود کارکرد آن خواهد شد بنابراین پیش از این که چراغ اتاق خوابتان را خاموش کنید چنددقیقه ای را صرف مرور مطالبی که آموخته اید کنید.

 

شب امتحان, شب امتحان چگونه درس بخوانیم, چگونه شب امتحان درس بخوانیم

شب امتحان

 

در نظر گرفتن مکان مناسب

یکی از مواردی که در برنامه ریزی درسی شب امتحان بسیار اهمیت داشته و باید موردتوجه قرار گیرد تعيين مکان مطالعه است. یک مکان مناسب برای مطالعه باید از نور و دمای کافی برخوردار بوده و همینطور از هرگونه سروصدایی به دور باشد. ایجاد یک جو مطالعاتی خوب تمرکز شما را در درس خواندن افزایش می دهد و یادگیری مطالب را برای شما لذتبخش تر خواهد کرد. برای حفظ کردن سریع مطالب باید از یک سری تکنیک های مطالعه استفاده کنید که ضمن حفظ کردن دروس برای یادآوری آن ها به مشکلی برنخورید.

 

شب امتحان زود بخوابید

باید بگونه ای برنامه ریزی کنید که مجبور نشوید در شب امتحان تا دیر وقت بیدار باشید زیرا کم خوابی باعث پایین امدن کار کرد مغز میشود.

 

انستیتو ملی قلب، ریه و عروق آمریکا اعلام کرده است جوانان بالغ روزانه به ۹ الی ۱۰ ساعت خواب نیاز دارند. مطالعات نشان می دهد در صورتی که هشت ساعت بخوابید و تا دیروقت بیدار نمانید، حافظه شما بهتر عمل می کند. مغز انسان بر اثر اختلال خواب اسیب می بیند زیرا زمانی است که مغز خود را ترمیم و بازسازی می کند. مغز شما بعد از دریافت اطلاعات درسی احتیاج به بازسازی دارد و خوابیدن تنها راه مؤثر برای این مسأله است.

 

وسایل صبح را آماده کنید

شب امتحان چطور درس بخوانیم وسایل این کار به ظاهر ساده از دو جهت اهمیت دارد. نخست این که ديگر لازم نیست که صبح از خواب بلند شده و در به در دنبال مداد و خودکار و وسایل خودتان بگردید.

 

این یعنی استرس و فشار روانی کم تر پیش از شروع امتحان. ولی فایده دوم این کار انرژی مثبتی است که به شما منتقل می کند. وقتی شما همان شب قبل وسایل خود را آماده می کنید، یعنی کاملاً برای امتحان فردا آماده اید. در نتیجه با اشتیاق و اعتماد به نفس بیشتری مطالعه خواهید کرد. پس چنین کار ساده ای میتواند سبب افزایش انگيزه برای درس خواندن در شما گردد.

 

شب امتحان, شب امتحان چگونه درس بخوانیم, چگونه شب امتحان درس بخوانیم

شب امتحان چگونه درس بخوانیم

 

کمی نرمش کنید

چنانچه خيلي زود خواب و خستگی بر شما چیره گردید، از جای خود بلند شده و کمی نرمش انجام دهید. این کار از آن جهت اهمیت دارد که سبب گردش بهتر خون در بدن ما می شود. گردش خون بهتر خود عاملی است برای رسیدن اکسیژن بیشتر به مغز. مغز ما هم هرچه اکسیژن و موادغذایی بیشتر در اختیار داشته باشد، عملکرد بهتری خواهد داشت.

 

درگیر جزئیات نشوید. سعی کنید یک تصویر بزرگ‌تر از مطالب رو برای خودتون ایجاد کنید

موضوعات مهمی رو که فکر می کنید ممکنه در امتحان بیاد، هایلایت کنید و واقعاً درگیر جزئیات پیچیده نشید. وقتی برای یادگرفتن یک موضوع جدید و پیچیده نیست. البته وقت کافی برای موفق شدن در امتحان هنوز هم هست. خلاصه برداری کنید و به خلاصه برداری هایی که احتمالاً در طول سال انجام داده اید مراجعه کنید.

 

غذای خوب و کافی بخورید

برای این که به مغزمان سوخت رسانی کنیم، باید حتماً غذای خوبی خورده باشیم. بهترین انتخاب در این موارد، غذایی کم حجم ولی مغزی است.

 

سعی کنید در این مواقع از غذاهای چرب و بطور کلی فست فود ها دوری کنید. تا میتوانید از میوه ها و سبزیجات تازه استفاده کنید. این کار نه تنها انرژی بدن شما را تامین می کند، بلکه سبب ایجاد احساس شادابی در مغز و بدن شما نیز خواهد شد. شما می توانید هنگامی که در کنار خانواده در حال صرف شام هستید را جزیی از زمان استراحت بین مطالعه خودتان به حساب بیاورید.

 

شب امتحان, شب امتحان چگونه درس بخوانیم, چگونه شب امتحان درس بخوانیم

بهترین روش درس خواندن برای شب امتحان

 

شب امتحان چه بخوریم

غذاهایی که برای بهبود عملکرد مغز مفیدند بخورید

تخم مرغ، اجیل، ماست و پنیر از غذاهای سالمی هستند که قبل از امتحان میتوانید میل کنید. غلات سبوس دار با شیر کم چرب، تخم مرغ با نان و مربا، حلیم، فرنی یا بلغورِ جو هم ترکیبات خوبی برای صبحانه هستند.

 

ديگر غذا هایی که برای مغز مفیدند ماهی، گردو، بلوبری، تخمه ی افتابگردان ، تخم کتان، میوه های خشک شده ، انجیر و آلو هستند.

 

گرچه این نظریه هنوز به اثبات نرسیده است، ولی بنظر بسياري از مردم میوه ها سوخت خيلي خوبی برای مغز تامین می کنند که به شما کمک می کند سریعتر فکر کنید و مطالب را اسان تر به یادآورید. پیشنهاد می کنم حتماً از میوه های پرطرفداری مانند طالبی، پرتقال، نارنگی، بلوبری و موز اسفاده کنید. از بین سبزیجات هم هویج خام، فلفل دلمه ای، کلم پیچ، کلم بروکلی ، اسفناج و مارچوبه گزینه های خوبی هستند.

 

از خوردن غذاهایی که بازده‌ی مغز را کاهش می‌دهند بپرهیزید

پیش از امتحان غذاهایی که از آرد سفید درست شده اند مثل بیسکویت، کیک و کلوچه استفاده نکنید، زیرا به زمان و انرژی زيادي برای هضم شدن احتیاج دارند. همینطور خوراکی هایی که قندِ فراوان دارند مثل شکلات، شیرینی و دسر صرف نکنید.

 

شب امتحان از مصرف گوشت پرهیز کنید، گوشت حاوی نوعی آمینواسید ضروری به نام ال‌تریپتوفان است که شما را خواب‌آلود می‌کند. 

 

همینطور از مصرف بعضی ترکیبات غذایی مثل پروتئین و نشاسته در کنار هم پرهیز کنید. این مواد زمانی که با هم استفاده میشوند به زمان بیشتری برای هضم شدن احتیاج دارند.

 

کربوهیدرات ها هنگامی که به تنهایی صرف شوند بیشتر خاصیت آرامبخش دارند تا هوشیار کننده. بنابراین برای شب امتحان انتخاب خوبی هستند ولی برای روز امتحان مناسب نیستند. بعلاوه مصرف ميزان زيادي از کربوهیدرات هایی مثل برنج و سیب زمینی شما را سنگین و خواب‌الود می کند.

 

از موادغذایی بسیار شیرین مثل شکلات، شیرینی و دسر اجتناب کنید، زیرا آن ها با کاهش و افزایش قندخون تعادل شما را در طول امتحان مختل می کنند.

 

شب امتحان, شب امتحان چگونه درس بخوانیم, چگونه شب امتحان درس بخوانیم

چگونه درس بخوانیم تا 20 بگیریم

 

میوه‌هایی که مفیدند

یکی از سوالاتی که برای دانش آموزان در زمان امتحانات مطرح می شود این است که موقع امتحانات چی بخوریم تا خواب آلودگی به سراغ ما نیاید. خستگی و خواب آلودگی باعث عدم تمرکز مغز در حین مطالعه شده و درس خواندن را برای دانش آموزان مشکل می سازد.

 

میوه هایی مثل پرتقال، نارنگی، کیوی، سیب و انواع توت ها ازجمله خوراکی های مناسب شب امتحان هستند که باعث طراوت و تازگی بدن شده و خستگی را از بدن خارج می کنند. میوه ای مانند موز هم به علت پتاسیمی که دارد جهت تنظیم عملکرد اعصاب بسیار مناسب خواهد بود.

 

همینطور موز سرشار از فیبر است و مانع از پیدایش یبوست در زمان امتحان( که اغلب به علت استرس ایجاد می­شود) خواهد شد.

 

از مصرف قهوه غافل نشوید

جهت افزایش انرژی و تمرکز سر جلسه امتحان بهتر است در وعده صبحانه از مصرف قهوه غافل نشوید. قهوه به علت کافئین بالایی که دارد خستگی و خواب آلودگی را از بین خواهد برد. برای افردی که تمایلی به مصرف قهوه ندارند چای سبز یک دمنوش برای شب امتحان است که خواصی مشابه قهوه داشته و در بهبود عملکرد مغز مؤثر است. دمنوش عسل و نعنا نوعی ديگر دمنوش برای شب امتحان است که برای افزایش هوشیاری مورداستفاده قرار می گیرد.

 

شب امتحان, شب امتحان چگونه درس بخوانیم, چگونه شب امتحان درس بخوانیم

قبل از امتحان چه کار کنیم

 

راهکارهای کاربردی برای بیدار ماندن در شب امتحان

- برای بيدار ماندن در شب امتحان، غذای سالم بخورید

- اگر شب امتحان خوابتان می گیرد، بیشتر آب بخورید

- آدامس بخورید تا شب امتحان خواب‌الود نشوید

- یک تکه لیموترش گاز بزنید تا خوابتان نگیرد

- شب امتحان چند‌بار صورتتان را با آب خنک بشویید

- پشت گوشتان را ماساژ دهید

- چند مرتبه الکی خمیازه بکشید

- برای بيدار ماندن بلند بلند بخندید

- آهنگ شاد گوش بدید تا خوابتان نبرد

- پشت دست خود پیاز بمالید تا خوابتان نبرد

- روغن نعنا بو کنید تا بیدار بمانید

- عوامل حواس پرتی را از خودتان دور کنید

- کمی نوشیدنی کافئین دار بخورید

- گروهی درس بخوانید تا خوابتان نگیرد

 

استرس امتحان

در پایان لازم به یادآوری است که اندکی اضطراب و استرس برای زندگی ضرورت دارد و گاهی همین اضطراب به معنای این است که مطالعه دروس به خوبی انجام گرفته است هرچند امکان دارد در ابتدا موقع مواجه با برگه امتحان فکر کنید که بر مطالب تسلط ندارید ولی در صورتی که برنامه ریزی صحیح صورت گرفته باشد اضطراب ایجاد شده نتیجه مطلوبی را در انتهای امتحانات به همراه دارد.

 

گردآوری: بخش آرایش و زیبایی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------