پاسخ به 16 سوال از جزئیات انتخاب رشته دانشگاه آزاد اسلامی



دانشگاه آزاد , اخبار دانشگاه ,خبرهای دانشگاه

 

رفتن به دانشگاه و ساختن آینده از این مسیر، برای اکثر جوانان به یک هدف بزرگ و مشخص تبدیل شده است. وسعت بزرگی هدف رسیدن به درهای دانشگاه آنقدر بزرگ شده که انواع و اقسام تب‌ها را پدید آورده است.

 

کنکور نیز به‌عنوان بزرگ‌ترین منابع در آغاز راه، اهداف جوانان را دست‌نیافتنی‌تر کرده است. دانشگاه آزاد اسلامی در یک حرکت پیشرو با ارائه رشته‌محل‌های مشخص، براساس سوابق تحصیلی این مانع را برای متقاضیان برداشته و مسیر رسیدن به اهداف جوانان را هموار کرده است. این روزها 95درصد از رشته‌محل‌های دانشگاه آزاد از طریق سوابق تحصیلی و بدون آزمون است. اما درخصوص جزئیات نحوه پذیرش ممکن است هنوز برخی ابهاماتی وجود داشته باشد.

 

معصومه طباطبایی، رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی به این سوالات پاسخ داد و تمام شرایط و جزئیاتی را که برای انتخاب رشته براساس سوابق تحصیلی نیاز است تشریح کرده که مهم‌ترین موارد آن را در ادامه می‌خوانید.

 

1.پذیرش کارشناسی دانشگاه آزاد چگونه صورت می‌گیرد؟

در دانشگاه آزاد متقاضیان به دو صورت یعنی شرکت در آزمون سراسری و براساس سوابق تحصیلی می‌توانند در این دانشگاه پذیرفته شوند؛ ثبت‌نام و انتخاب رشته پذیرش دانشجو صرفا براساس سوابق تحصیلی در مقاطع کارشناسی‌پیوسته و کاردانی‌ناپیوسته تا ۲۸مرداد ادامه دارد. داوطلبان باید توجه داشته باشند ثبت‌نام پذیرش براساس سوابق تحصیلی به‌صورت مجزا از انتخاب‌رشته، رشته‌های باآزمون سراسری است و بیش از 95درصد رشته‌محل‌های این دانشگاه در مقاطع کاردانی و کارشناسی بدون آزمون هستند.

 

2.هزینه انتخاب‌رشته دانشگاه آزاد چقدر است؟

داوطلبان باید برای انتخاب‌رشته هر زیرگروه یک کارت اعتباری در حدود 100هزارتومان خریداری و این هزینه را پرداخت کنند.

 

3.انتخاب‌رشته همزمان در دانشگاه آزاد و سراسری تداخلی دارد؟

درحال حاضر داوطلبان کارنامه دارند و احتمال قبولی در رشته و دانشگاه را حدس می‌زنند؛ اما به‌عقیده من بهتر است برای آنکه زمان اصلی را از دست ندهند، زودتر اقدام کنند زیرا انتخاب‌رشته هیچ مغایرتی با قبولی در دانشگاه سراسری ندارد. به‌عبارت بهتر، انتخاب‌رشته در این مرحله هیچ مشکل تداخلی با دیگر واحدهای دانشگاه آزاد یا دانشگاه‌های دیگر برای داوطلبان ایجاد نخواهد کرد.

 

4.انتخاب همه رشته‌محل‌های دانشگاه از طریق سامانه دانشگاه انجام می‌شود؟

خیر. 4رشته پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی و داروسازی مشترک با سازمان سنجش است و داوطلبان علاقه‌مند به دانشگاه آزاد که تصمیم به ثبت‌نام در این 4رشته را دارند، به‌دلیل همین اشتراک باید در خود سامانه سازمان سنجش انتخاب‌رشته دانشگاه آزاد را نیز انجام دهند. این 4رشته بدون کنکور سراسری انتخاب‌رشته نخواهند داشت. حق انتخاب‌رشته برای متقاضیان در برخی رشته‌های پیراپزشکی مانند پرستاری نیز فقط از طریق شرکت در کنکور سراسری خواهد بود اما در برخی رشته‌ها مانند پیراپزشکی داوطلبان باید برای انتخاب‌رشته در خود سامانه دانشگاه آزاد اقدام کنند.

 

5.نحوه انتخاب‌رشته برای داوطلبان دانشگاه آزاد چگونه است؟

اشخاص از طریق سامانه مرکز سنجش دانشگاه آزاد اسلامی به آدرس azmoon.org می‌توانند اقدام کنند. چه متقاضیان رشته‌های باآزمون و چه افرادی که بدون آزمون و با سابقه تحصیلی می‌خواهند در دانشگاه آزاد انتخاب‌رشته کنند نیز از طریق همین سامانه باید اقدام کنند. برای هر دو گروه داوطلبان یعنی چه اشخاصی که از طریق آزمون در انتخاب‌رشته شرکت می‌کنند و چه افرادی که با سابقه تحصیلی اقدام به انتخاب‌رشته می‌کنند؛ دفترچه جداگانه رشته‌محل روی سامانه دانشگاه آزاد بارگذاری شده است.

 

6.داوطلبان چگونه از هزینه‌های شهریه مطلع شوند؟

افراد می‌توانند با مراجعه یا تماس با واحدهای دانشگاه آزاد از قسمت‌های مالی و امور شهریه سوالات خود را مطرح و پاسخ دریافت کنند.

 

7.داوطلبان در هرکدام از شیوه‌های پذیرش چند اولویت‌ را می‌توانند انتخاب کنند؟

متقاضی باید دقت داشته باشد که در انتخاب‌رشته باآزمون باید در گروهی که امتحان داده انتخاب‌رشته کند. در گروه‌های آزمایشی هر فرد ممکن است در دو گروه در آزمون شرکت کرده باشد که در هر گروه می‌تواند 100رشته را انتخاب کند. اما در انتخاب‌رشته بدون آزمون هر فرد مجاز به انتخاب 20رشته‌محل است. همچنین متقاضیان انتخاب‌رشته بدون آزمون می‌توانند در هر 5گروه با خرید کارت اعتباری به‌صورت مستقل انتخاب‌رشته کنند.

 

8.داوطلبی که در آزمون شرکت کرده‌ می‌تواند در چند رشته قبول شود؟

خیر. داوطلبان باید توجه به اولویت‌بندی مانند انتخاب‌رشته دانشگاه‌های سراسری را مدنظر داشته ‌باشند، چون تنها یک فرصت انتخاب وجود دارد و امکان جابه‌جایی بسیار سخت و با نظر کمیسیون دانشگاه و صدور مجوز ممکن است.

 

9.برخی رشته‌ها را می‌توان تنها با شرکت در آزمون سراسری انتخاب کرد؛ احتمال دارد درصورت نبود حدنصاب دانشجو با استفاده از سابقه تحصیلی هم پذیرش صورت گیرد؟

خیر، دانشگاه آزاد صرفا مجوز جذب دانشجو از یک مسیر را دارد و اگر یک رشته در یک واحد دانشگاهی باآزمون ارائه شود، حتما باید از طریق آزمون سراسری و همین روش به داوطلبان ارائه شود. اگر رشته‌ای هم براساس سوابق تحصیلی ارائه می‌شود حتما از همین روش جذب دانشجو دارد.

 

10.می‌توان یک رشته متفاوت از گروه تحصیلی دیپلم را در دانشگاه آزاد انتخاب کرد؟

در انتخاب براساس سوابق تحصیلی مستقل از نوع دیپلم در هریک از زیرگروه‌های آموزشی می‌توان انتخاب‌رشته کرد، اما از طریق آزمون این امکان وجود ندارد.

 

11.نتایج انتخاب‌رشته داوطلبان چه زمان اعلام می‌شود؟

همه نتایج داوطلبان کنکور، با سوابق تحصیلی، استعدادهای درخشان و... به‌طور تقریبی در اواسط شهریورماه اعلام می‌شود. سعی بر آن است تا نتایج دانشگاه آزاد و سازمان سنجش همزمان اعلام شوند.

 

12.افرادی که هنوز مدرک دیپلم آنها صادر نشده می‌توانند در انتخاب‌رشته براساس سوابق تحصیلی شرکت کنند؟

درحال حاضر زمان ثبت‌نام نیست و تنها می‌توان انتخاب‌رشته انجام داد. زمان ثبت‌نام نیز مدرک پایه را در واحد باید ارائه دهند و این موارد هیچ ارتباطی با انتخاب‌رشته ندارد. هر فردی که هنوز مدرک پایه‌اش صادر نشده می‌تواند انتخاب‌رشته را انجام دهد اما برای ثبت‌نام نیاز به ارائه مدرک پایه وجود دارد.

 

13.می‌توان هم با کنکور و هم براساس سوابق تحصیلی انتخاب‌رشته کرد؟

درحال حاضر افراد می‌توانند در 741رشته‌محل از طریق شرکت در آزمون سراسری انتخاب‌رشته کنند. البته متقاضیان برای شرکت در انتخاب‌رشته هیچ محدودیتی ندارند و می‌توانند در هر دو مدل انتخاب‌رشته را داشته باشند و پس از انتخاب هر گزینه که مطلوب بود را ادامه دهند.

 

14.چه تفاوتی بین ارائه رشته روان‌شناسی درحالت باآزمون و بدون آزمون وجود دارد؟

تنها تفاوت در واحدی است که این رشته را ارائه می‌دهد. برخی واحدها به‌صورت رشته‌محل و بدون آزمون ارائه و برخی دیگر باآزمون رشته‌ها را ارائه می‌دهند.

 

15.آیا شرایطی برای افرادی که نمی‌توانند در کلاس‌های حضوری شرکت کنند، وجود دارد؟

افرادی تلاش برای ادامه تحصیل دارند اما واقعا شرایط حضور در کلاس‌ها را ندارند؛ اینها می‌توانند در واحد الکترونیک دانشگاه آزاد به تحصیل خود ادامه دهند. این افراد با انتخاب رشته‌محل‌های مدنظر خود به‌صورت غیرحضوری می‌توانند ادامه تحصیل دهند.

 

16.افراد می‌توانند در رشته‌های مختلف تحصیل همزمان داشته‌ باشند؟

بله. به غیر از رشته‌های پزشکی در دیگر رشته‌ها می‌توانند به‌صورت همزمان تحصیل کنند.

 

دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد بخوانند

بخشی از گفت‌وگوی اینترنتی رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد به طرح دغدغه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی مربوط بود. سه سوال محل مطرح‌شده درباره این دانشجویان را در ادامه بخوانید. 

 

آیا برنامه منظمی برای صدور دانشنامه‌ها وجود دارد؟

شروع کار باید در واحدهای دانشگاهی آغاز شود و دانشجو همه مراحل را در واحدها انجام دهد. پس از این مراحل به بخش فارغ‌التحصیلان هر واحد ارجاع و مدرک موقت صادر می‌شود. پس از این مراحل، دانشجو درخواست دانشنامه را به سازمان مرکزی دانشگاه ارسال می‌کند. روزانه حدود سه‌هزار پرونده به سازمان مرکزی ورود می‌کند و مرکز سنجش دانشگاه سعی دارد این مراحل را به‌سرعت انجام داده و دانشنامه صادر کند. تلاش داریم همه پرونده‌های فارغ‌التحصیلان را روی سامانه آموزش‌یار بارگذاری و این فرآیند را به‌صورت الکترونیکی انجام دهیم تا مراجعان حضوری کم و رضایتمندی را افزایش دهیم.

 

زمان مصاحبه متاخرین دکتری چه زمانی است؟

یک بازه زمانی برای مصاحبه دکتری اعلام شده بود. پس از آن روزی را برای افرادی که به هر دلیلی نتوانستند در مصاحبه شرکت کنند، اعلام شد. درحال حاضر افراد محدودی هستند که بنابه دلایلی مانند حضور در حج نتوانستند در روز مصاحبه حاضر شوند. در تلاشیم یک‌روز دیگر را برای این افراد مشخص کنیم. این امر به‌علت هماهنگی با گروه‌های مصاحبه‌شونده زمان‌بر است و باید نتایج را تا زمان اعلام سازمان سنجش آماده کنیم.

 

پذیرش استعدادهای درخشان آیا در دو نوبت مهرماه و بهمن‌ماه ثبت‌نام دارد یا تنها در یک زمان است و نتایج آن چه زمان اعلام می‌شود؟

ثبت‌نام استعدادهای درخشان تنها در یک زمان انجام می‌شود و تمدید دیگری ندارد. به‌طور تقریبی اواسط شهریورماه زمان اعلام نتایج استعدادهای درخشان برای مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری است.

 

 فرهیختگان  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------