دلیل افزایش تعداد داوطلبان کنکور/ زمان ابلاغ آیین نامه تقلب علمی



 اخبار دانشگاه ,خبرهای دانشگاه,منصور غلامی
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دلیل افزایش تعداد داوطلبان کنکور سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷، فارغ‌التحصیل شدن دانش‌آموزان دوره‌های فنی و حرفه‌ای و خروجی نظام آموزش متوسطه ۳-۳-۶ در سال جاری است.

به گزارش مهر، دکتر منصور غلامی امروز در حاشیه بازدید از حوزه امتحانی دانشگاه شهید بهشتی در کنکور سراسری سال ۹۸ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، مراکز علمی و فناوری و پارک‌های علمی و فناوری با موضوع «ارتباط علمی این مراکز با مراکز اقتصادی، صنعتی و تولیدی» در روز دوشنبه برگزار می‌شود.

 

وی افزود: در این اجلاس موضوع ارتباط دانشگاه‌ها با مسائل اجتماعی، ارتباط با صنعت، رونق تولید و مسائل اشتغال در یک روز کاری با حضور وزرای مربوطه برگزار خواهد شد و امیدواریم بتوانیم دیدگاه‌های آنها و وزارت علوم را با یک همفکری بیشتر، به مسیر مشخص هدایت کنیم.

 

رقابت یک میلیون و ۱۱۹ هزار داوطلب در کنکور سراسری طی دو روز

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره کنکور سراسری یادآور شد: یک میلیون و ۱۱۹ هزار نفر داوطلب در دو روز در کنکور سراسری با هم رقابت می‌کنند و امیدواریم که داوطلبان با موفقیت این مسیر را طی کنند و ورودشان را به مراکز علمی و دانشگاهی خیرمقدم می‌گوئیم.

 

۵۶ درصد داوطلبان در گروه علوم تجربی شرکت کرده‌اند

غلامی درباره بحث توجه به حوزه علوم پایه خاطرنشان کرد: حدود ۵۶ درصد داوطلبان در گروه علوم تجربی شرکت کردند و ظرفیت دانشگاه‌ها بخصوص در رشته‌های پرطرفدار، کشش این همه داوطلب را ندارد. در مقابل اقبال کمتری به رشته‌های علوم پایه وجود دارد و ما برای رونق این رشته‌ها، تلاش می‌کنیم که رغبت بیشتری برای حضور در این رشته‌ها داشته باشند.

 

اعطای تسهیلات برای تشویق استعدادهای تحصیلی در رشته‌های علوم پایه

وی افزود: به همین منظور برنامه‌هایی را مصوب می‌کنیم تا دانشگاه‌های بزرگ تسهیلات بیشتری را برای تشویق استعدادهای تحصیلی در رشته‌های علوم پایه ارائه کنند و جاذبه‌های بیشتری به دانشجویان داده شود.

 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بورسیه تحصیلی و تعریف مقاطع پیوسته در کارشناسی ارشد و در کارشناسی به دکتری، از جمله این تسهیلات است.

 

غلامی بیان کرد: نگرانی در رابطه با اشتغال به تحصیل دانش‌آموختگان وجود دارد و تلاش این است که استعدادهای خوبی که در رشته‌های علوم پایه وارد دانشگاه می‌شوند، این نگرانی را نیز نداشته باشند.

 

وی درباره این مسئله که پیش از این گفته بود همه در کنکور قبول می‌شوند، گفت: ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های ما بیش از کسانی است که در کنکور شرکت کرده‌اند و اگر افراد متعادل انتخاب رشته کنند، می‌توانند در رشته‌های مختلف و در صندلی‌های دانشگاه جای گیرند اما برخی می‌خواهند در رشته‌های خاص قبول شوند و امکان کمتری برای آنها وجود دارد.

 

غلامی تصریح کرد: دلیل افزایش تعداد داوطلبان کنکور سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷، فارغ‌التحصیل شدن دانش‌آموزان دوره‌های فنی و حرفه‌ای و خروجی نظام آموزش متوسطه ۳-۳-۶ در سال جاری است که به جامعه داوطلبان کنکور پیوسته‌اند. همچنین افزایش جمعیت نیز در این مسئله دخیل بوده و امیدواریم در سال‌های آینده نیز این مسیر ادامه پیدا کند.

 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره پذیرش بدون آزمون یادآور شد: ظرفیت دانشگاه‌ها و کل مجموعه آموزش عالی در حوزه دولتی و غیردولتی بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است. همچنین امسال داوطلبان می‌توانستند بدون تأثیر نمرات آزمون سراسری، درخواست ثبت‌نام در دانشگاه‌ها را ارائه دهند اما با توجه به اینکه سال اول بود و شاید اعتماد و اطمینان نسبت به اینکه در جایی که دوست دارند قبول شوند را نداشتند، کمتر شرکت کردند اما این افراد به غیر از رشته‌های پرطرفدار، می‌توانستند بدون شرکت در فرآیند کنکور، در بیشتر رشته‌های مورد نظر خودشان در شهرها و استان‌های خودشان قبول شوند.

 

حذف کنکور به یک مرحله رسمی و مصوبه نیاز دارد

غلامی درباره موضوع حذف کنکور اظهار کرد: موضوع حذف کنکور، یک مرحله رسمی و مصوبه نیاز دارد که در حال پیگیری است ولی همانطور که گفتم، ظرفیت‌های دانشگاه‌ها آنقدر است که ما ۸۵ درصد داوطلبان را می‌توانیم بدون نیاز به شرکت در کنکور سراسری بپذیریم.

 

وی در پاسخ به موضوع حذف کاغذ از پایان‌نامه‌های دانشجویی گفت: موضوع حذف کاغذ به دو منظور بوده اول آنکه دانشگاه‌ها در مسائل زیست‌محیطی باید پیش‌رو باشند و دوم آنکه امروزه دانشجویان، اساتید و عامه مردم دسترسی بیشتر و کامل‌تری به مسیرهای الکترونیکی دارند و اسناد و مدارک علمی را می‌توان از این طریق مشاهده و بررسی کرد.

 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: تسهیل بررسی‌های فنی از جمله مشابهت‌یابی منابع، مآخذ و گزارش‌ها و تخلفات علمی رساله‌ها و اینکه اگر اخلاق پژوهش را رعایت نکرده باشند، از دیگر اهداف حذف کاغذ از پایان‌نامه‌ها است.

 

ابلاغ آئین‌نامه قانون مقابله با تقلب علمی در هفته آینده

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از ابلاغ آئین‌نامه قانون مقابله با تقلب علمی در هفته آینده خبر داد و گفت: کارگروه اخلاق پژوهشی در وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی و تمامی دانشگاه‌ها تشکیل می‌شود که بر اجرای این آئین‌نامه نظارت کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------