پرداخت وام ۱۰ میلیونی ازدواج به دانشجویان/ طراحی سه بسته وام ودیعه مسکن



وام ازدواج دانشجویی, اخبار دانشگاه ,خبرهای دانشگاه
رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت از پرداخت وام ازدواج ۱۰ میلیون تومانی به ازای هر ازدواج خبر داد و گفت: در حوزه وام ودیعه مسکن نیز سه بسته وام طراحی شده و بسته به محل زندگی دانشجویان پرداخت خواهد شد. 

به گزارش ایسنا، مهندس بهروز رحیمی ضمن در نشست مشترک معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی بیان این‌که دانشجو باید با خاطر آسوده در دانشگاه حضور داشته باشد، ابراز کرد: با آماده‌سازی زیر ساخت‌های دانشجویی، فرهنگی، رفاهی و معیشتی می‌توان شرایطی را فراهم کرد که آرامش خاطر لازم در میان دانشجویان عزیز ایجاد شود. به واقع صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت رسالتی جز توجه به دانشجویان کم‌بضاعت و ایجاد زمینه رشد برای دانشجویان مستعد را در اهداف طراحی شده خود ندارد.

 

او ادامه داد: این رسالت به عنوان یک مأموریت اصلی همیشه مد نظر صندوق رفاه بوده و تلاش ما این است که زیرساخت‌هایی خود را در حوزه رفاهی افزایش و برای آرامش دانشجویان تلاش کنیم. در این میان یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه کرد و این توجه باید همگانی باشد، نهضت توجه همه جانبه در ابعاد مختلف رفاهی، از لحاظ تسهیلات مالی و وامی، خوابگاه، ورزش و مسائل فرهنگی دانشجویان است که بر این اساس عزم خود را جزم کرده‌ایم.

 

 رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت با اشاره به فعالیت‌های این صندوق در سال ۱۳۹۹ و آن‌چه در سال ۱۴۰۰ تبیین شده است، عنوان کرد: طی دو سال گذشته ماموریت صندوق رفاه دانشجویان در وزارت بهداشت، ارتقای زیرساخت‌های رفاهی دانشجویان بوده است و در این مسیر رشد خوبی را در مجموعه صندوق رفاه ایجاد کرده‌ایم. در این میان تلاش کرده‌ایم تا بعد جدیدی را در حوزه‌های برون سازمانی ایجاد کنیم تا همه سازمان‌های وابسته و بالادستی همراه و هم‌هدف انرژی خود را با ما در یک مسیر قرار دهند که این مسیر نیز افزایش منابع وامی دانشجویان بوده است.

 

این مقام مسؤول در ادامه در خصوص حوزه سرانه وام دانشجویی افزود: در حوزه وام دانشجویی از سال ۱۳۹۸ تاکنون رشد بسیار خوبی اتفاق افتاده است به نحوی که از اعداد ۱۳۰ هزار تومان در سال ۹۸ به پرداخت ۳۵۰ هزار تومان سرانه وام تحصیلی دست پیدا کرده‌ایم، که اتفاق بسیار خوبی است. در حوزه وام تحصیلی متأهلان نیز رشدی دو برابری را نسبت به حوزه وام تحصیلی مجردان داشته‌ایم که این موضوع نیز در نوع خود اتفاق مثبتی بود.

 

وی اضافه کرد: در حوزه وام ودیعه مسکن نیز قدم‌های خوبی برداشته شد به نحوی که از لحاظ کمی و کیفی رشد بسیار بالای دو تا سه برابری را تجربه کرده‌ایم به نحوی که از عدد ۲۰ میلیون تومان به حدود ۶۰ میلیون تومان ارتقاء داشته‌ایم. در این خصوص در صورت مشارکت دانشگاه‌ها قابلیت افزایش تا مبلغ ۹۰ میلیون تومان نیز دیده شده است.

 

 رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت به طراحی سه بسته وام ودیعه مسکن  در صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: مدل اول ویژه دانشگاه‌های مستقر در شهر تهران است که به دلیل شرایط خاص اقتصادی و تأمین مسکن در تهران این عزیزان دیده شده‌اند. در مدل دوم مراکز استان‌ها، دانشگاه‌ها و دانشکده‌هایی که در این مراکز مستقر هستند قرار گرفته‌اند که برای این عزیزان وام ودیعه مسکن ۵۰ میلیون تومانی دیده شده است و در مدل سوم وام ودیعه مسکن برای گروه سایر شهرستان‌ها، دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی دیده شده است.

 

رحیمی درباره افزایش وام دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی، بیان کرد: رشد سال ۱۴۰۰ در حوزه وام‌های دانشجویی نسبت به سال قبل، قابل‌توجه است و تلاش زیادی شد تا در یک سال گذشته با زحمات، محبت و مدیریت دکتر لاری و حمایت‌های وزیر بهداشت در کنار سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی در قالب کمیسیون‌های بهداشت، تلفیق و آموزش؛ اعداد قابل توجهی را در میزان ردیف‌های وام‌ها قرار دهیم.

 

او در خصوص وام ضروری دانشجویان نیز ابراز داشت: قبل از این هر دانشجو تنها یک بار در طول تحصیل می‌توانست از این وام استفاده کند، که در حال حاضر در ازای هر دو سال و یا هر مقطع دانشجویان می‌توانند از این وام بهره ببرند بر این اساس دانشجویان مقطع کاردانی یک بار، مقطع کارشناسی ارشد دو بار و در مقطع تحصیلات تکمیلی یک بار دیگر می‌توانند از وام تحصیلی ۳ میلیون تومانی استفاده کنند.

 

 رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت به ارایه وام عتبات اشاره کرد و گفت: بحث حج و عتبات و خصوصاً پیاده روی اربعین که ترویج گر نهضت و فرهنگ امام حسین علیه السلام است از جمله موضوعات مورد توجه ما بوده است به طوری که بر این اساس وام عتبات ذیل وام ضروری دیده شد و امسال عدد قابل توجهی به این وام اختصاص خواهد یافت.

 

 وی خاطر نشان کرد: در خصوص کمک‌های بلاعوض با توجه به اتفاقاتی که بعضاً برای دانشجویان در خصوص هزینه‌های درمان و دیگر اتفاقات غیر قابل پیش‌بینی اتفاق می‌افتد، کمک‌های بلاعوض دیده شده است. در بحث وام شهریه با توجه به بند (ج) تبصره ۹ قانون بودجه که می‌گوید "مازاد هزینه تحصیلی دانشجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد و بهزیستی را پرداخت کنید"، امسال در هر مقطعی بین ۵ تا ۲۰ میلیون تومان جهت ارایه هزینه‌های تحصیلی پیش‌بینی شده است، که این اتفاق برای مجلس و دیوان محاسبات قابل توجه بوده است.

 

 این مقام مسؤول در خصوص وام ویژه دستیاران از واژه "اولین‌های صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت" استفاده کرد و ابراز داشت: اتفاقات اخیر در حوزه رزیدنتی بسیار دردآور و سخت بود اما باید گفت که تنها حوزه‌ای که به نسبت به سایر حوزه‌ها در خصوص دانشجویان دستیاری و دانشجویان تحصیلات تکمیلی برنامه‌های خوب و موفقی داشت و این برنامه‌ها را به مرحله اقدام رسانده است، حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت بوده است.

 

رحیمی اضافه کرد: در بودجه سال ۱۳۹۹ برای اولین بار وام دستیاری دیده شد به نحوی که این وام از عدد ۳ میلیارد تومان در سال آغاز و امروز به مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است. سال گذشته این وام به بیش از ۱۱ هزار نفر پرداخت شده و امسال نیز با توجه با تاکیدات مقام وزیر بهداشت در خصوص ارایه وام به تمامی دانشجویان دستیاری و تحصیلات تکمیلی، برنامه‌ریزی خود را برای پرداخت وام دستیاری به ۲۰ هزار نفر دستیاران زحمتکش مشخص کرده‌ایم.

 

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت اضافه کرد: عزیزانی که سال ۹۹ موفق به دریافت این وام شدند می‌توانند در سال جدید با همان پرونده سال قبل و همان نظامات جهت دریافت مجدد این وام اقدام کنند و این مبلغ در همان شماره کارت‌هایی که از بانک مهر ایران دارند، شارژ مجدد خواهد شد. عزیزانی که وام را دریافت نکرده‌اند نیز بر اساس زمان اعلام شده در ۳۱ اردیبهشت ماه جاری جهت ثبت‌نام اقدام و پس از انجام پروسه ثبت‌نام، طی یک تا دو ماه اخیر وام‌های خود را دریافت خواهند کرد.

 

او  با بیان این‌که نداشتن بیمه سلامت و پایه خدمات درمانی از دیگر مشکلات دستیاران بوده است، گفت: با تلاش‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت و با همراهی معاونت توسعه وزارت بهداشت، سال قبل تفاهم نامه‌ای در این خصوص امضاء شد و تاکنون حدود ۳ هزار دانشجو برای استفاده از این بیمه ثبت نام کرده‌اند. همچنان نیز هر دانشجویی که نیازمند استفاده از بیمه خدمات درمانی و بیمه سلامت است با مراجعه به سایت صندوق رفاه و تنها با تکمیل یک فرم و تیک خوداظهاری می‌تواند مقدمات بیمه شدن خود را فراهم کند و در ادامه این روند آغازی برای رسیدن به دیگر خدمات بیمه‌ای از جمله بیمه تامین اجتماعی و بسته بیمه تکمیلی است.

 

 این مقام مسؤول یادآور شد: بسته خدمتی بیمه تکمیلی بسته شده و مذاکرات با سازمان‌های بیمه‌گر نهایی شده است. بسته‌ای که پوشش هزینه‌های بستری ،فرانشیز کامل هزینه‌های سرپایی و پوشش هزینه‌های زایمان و نابارداری را با توجه به سن خاص دانشجویان دستیاری و بحث هزینه‌های دندانپزشکی را پیش بینی کرده است که در هفته‌های آتی اعلام نهایی خواهد شد. بیمه مکاتبات لازم بیمه مسؤولیت مدنی نیز انجام شده است و در صورتی که اطلاعات لازم را در این خصوص داشته باشیم می‌توانیم بیمه مسؤولیت مدنی کلیه دانشجویان دستیاری را به صورت متمرکز از طریق صندوق رفاه انجام دهیم.

 

  رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت در ادامه به موضوع بیمه تامین اجتماعی دانشجویان دستیاری اشاره و بیان کرد: نکته مهمتر و اصلی‌ترین خواسته دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دستیاری بحث بیمه تامین اجتماعی است. این موضوع تقریباَ نتیجه مذاکرات یک ساله در مجموعه سازمان و برنامه و مجلس شورای اسلامی و وزارت بهداشت است که با حمایت‌های وزیر بهداشت در قالب تفاهم‌نامه با وزارت رفاه انجام شده است و سامانه ثبت‌نام آن نیز در سایت صندوق رفاه دانشجویان قرار داده شده است. تا به امروز حدود ۳ هزار و ۸۰۸ نفر در این سامانه جهت دریافت پوشش بیمه تامین اجتماعی ثبت نام کرده‌اند، که این نشان می دهد این مشکل برای دانشجویان تا چه اندازه حیاتی بوده است.

 

به گزارش مفدا، وی در ادامه بیان داشت: امیدواریم تا اواسط خرداد ماه جاری لیست اولیه دانشجویان دستیاری را جهت پوشش بیمه تامین اجتماعی به سازمان تامین اجتماعی ارسال کنیم. این بیمه به صورت خویش فرما اتفاق می‌افتد و کاملا اختیاری است و دانشجویان بعد از فراغت از تحصیل می‌توانند این بیمه را ادامه دهند و اگر در مرکز سازمان و دانشگاهی ثبت نام و استخدام شوند نیز می‌توانند این بیمه را ادامه دهند.

 

رحیمی با بیان این‌که در صندوق رفاه موضوعی تحت عنوان "برنامه‌های توسعه ازدواج آسان دانشجویی" دیده شده است، گفت: موضوع اصلی در این مسیر بحث وام ودیعه مسکن است که کاربرد بسیار خوبی دارد. این وام علاوه بر افزایش برای دو هزار زوج دانشجو دیده شده است. این وام با اولویت ازدواج‌های اول در سال ۱۴۰۰ دیده شده است و از دیگر سو با اولویت دانشجویان رزیدنتی و تحصیلات تکمیلی پرداخت خواهد شد. این وام با سود صفر درصد و بعد از فراغت از تحصیل اخذ خواهد شد که در مقایسه با وزارت علوم مبلغ وام ودیعه مسکن وزارت بهداشت حدود ۳ برابر است.

 

به گفته وی، به واقع پرداخت وام ازدواج پس از سال‌ها وقفه ایجاد خواهد شد که در ازای هر ازدواج ۱۰ میلیون تومان تقدیم دانشجویان خواهد شد و اگر هر دو زوج دانشجوی ما باشند به هر دو نفر تعلق خواهد گرفت. در خصوص فرزندآوری نیز در ازای هر فرزند ۳ میلیون تومان تقدیم خواهد شد.

 

 رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۸ حدود ۱۱۴ میلیارد تومان وام و تسهیلات به دانشجویان توزیع شده است، که در سال ۹۹  این عدد به ۲۵۲ میلیارد تومان افزایش یافته است و به لطف خدا در سال ۱۴۰۰ به ۶۱۵ میلیارد تومان رسیده است که این آغازی است برای فعالیت‌هایی که ما با تفاهم‌های بانکی و استفاده از اهرم کردن سرمایه نزد بانک‌های مختلف، قابلیت افزایش منابع وامی را پیدا کرده‌ایم.

 

رحیمی با بیان این‌که برنامه دیگر ما که در حال اقدام است و توسط حوزه بودجه در حال کنترل و پی‌گیری است، ساخت خوابگاه‌های دانشجویی در اقصی نقاط کشور است، ابراز داشت: یک اتفاق دیگر در حوزه وضعیت معیشتی وضع خوابگاها است، خوابگاه یک رکن اسیاسی در زیرساخت‌های رفاهی محسوب می‌شود و نقش بسیار مهم و غیر قابل انکار در سطح فرهنگ دارد. خوابگاه کلاس درس و دانشگاهی برای مهارت آموزشی و اشتراک گذاری دانش است و بسیاری از خرده فرهنگ‌ها و فرهنگ‌ها در خوابگاه‌های دانشجویی ایجاد می‌شود.

 

وی افزود: یکی از رسالت‌های اصلی مجموعه صندوق رفاه استفاده از ظرفیت هم افزایی در معاونت فرهنگی و دانشجویی و معاونت توسعه جهت ارتقای فضای خوابگاه‌ها است. بر این اساس ۵۲۲ خوابگاه در سراسر کشور در دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود دارد که ۸۰ هزار نفر اسکان داده شده است. قسمت اعظم خوابگاه‌های دانشگاهی ما فرسوده هستند که نیاز به بازسازی و بهسازی تقویت زیرساخت‌ها دارند.

 

رحیمی خطاب به معاونان فرهنگی و دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، ابراز داشت: از ظرفیت خیران و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی در مسیر خوابگاه سازی استفاده کنید، در مرکز نیز با هماهنگی‌های که با سازمان برنامه و بنیا ۱۵ خرداد داشته‌ایم، ۲۶ خوابگاه در آینده نزدیک به سرانجام خواهد رسید.  استفاده از تبصره ۹ بودجه در سال گذشته نیز انجام شده است به نحوی که امروز حدود ۵۱ خوابگاه برای استفاده از اعتبارات بانکی معرفی شده‌اند و هزار و ۲۸۰ میلیارد تومانی موافقت اصولی در این خصوص در قالب ۴ بانک ملت، رفاه، صادرات و تجارت انجام شده است.

 

وی در پایان بیان کرد: از این مبلغ بیش از ۱۳۵ میلیارد تومان وام‌ها دریافت، ۱۶۵ میلیارد در حال توزیع است و ما بقی ضمن اخذ موافقت اصولی در حال تکمیل پرونده است که ظرفیت بزرگی از دانشجویان را ساماندهی خواهد کرد به نحوی که حدود ۲۵ هزار تخت را به ظرفیت خوابگاهی کشور خواهد افزود. مذاکرات با بنیاد ۱۵ خرداد انجام شده است و ۵ خوابگاه در این خصوص در حال ساخت است. از این تعداد خوابگاه نیشابور ماه گذشته افتتاح شد، هفته آینده در دامغان و به فاصله کمتر از یک ماه خوابگاه دخترانه بوشهر و تا بهمن‌ماه خوابگاه قاین و تربت حیدریه نیز افتتاح خواهد شد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------