رشد و بالندگی ورزش در سایه آرامش و اعتماد



 

 

رشد و بالندگی ورزش در سایه آرامش و اعتماد

 

ورزش در مفهوم و معنای کلی آن شامل تمامی اتفاقات و فعالیت هایی است که در جابی جای ایران اسلامی تحت هر شکل و عنوانی جریان دارد.

 

ورزش و فعالیت های دستگاه ورزش تنها به چند فدراسیون و اداره کل و تیم های ملی خلاصه نمی شود بلکه اینها همه بخشی از جریانی است که سازمان تربیت بدنی متولی آن است.

 

بحث اول و اولویت نخست سازمان تربیت بدنی به خصوص در تعریفی که دکتر سعیدلو در این یکساله برای ورزش ما ترسیم کرده سلامتی آحاد جامعه و ایجاد شور و نشاط در بین مردم از راه توسعه ورزش قهرمانی و همگانی است که سمت و سوی همه جریان های ورزش به این جهت حرکت می کند.

 

در حقیقت ورزش قهرمانی و قهرمانی ها همه در جهت توجه و تشویق تمامی مردم به سمت ورزش است و ورزش وسیله ای است برای رسیدن به هدف که سلامتی و سالم سازی جامعه مد نظر آن است.

 

در این راه و با رویکردی که ریاست سازمان به آن دارند می توان به نمونه هایی اشاره کرد که تاثیر آنی آن را هم اکنون شاهدیم و در دراز مدت تاثیر عمقی آن را جامعه شاهد خواهد بود.

 

دوری کردن از شعار و شعار زدگی در توسعه ورزش همگانی و ایجاد و تشکیل و در حقیقت فعال سازی جدی و دوباره شورای عالی ورزش همگانی با مشارکت تمامی وزارت خانه ها و نهادهای مرتبط با سلامت جامعه و همچنین تشویق و ترغیب رسانه ها به توجه به ورزش همگانی همه و همه از جمله دیدگاه هایی است که دکتر سعیدلو به بدنه دستگاه ورزش و مدیران آن تزریق کرده و اثرات عمیق آن را هر روز که می گذرد شاهد هستیم و بازهم خواهیم بود.

 

شاید در نگاه اول این سوال مطرح شود که معاونت ورزش همگانی در تشکیلات و چارت فعلی سازمان به یک اداره کل تبدیل شد اما در محتوی هیچ تفاوتی نکرد بلکه قوانین دست و پا گیر و بورکراسی اداری در راه توسعه ورزش همگانی با این طرح برداشته شد و اکنون دستگاه ورزش بر این باور است که ورزش همگانی یک فرهنگ و یک جریان است که باید از سوی سازمان حمایت و هدایت شودو تمامی فدراسیون های ورزشی و ادارات کل تربیت بدنی در وهله اول و سپس تمام نهادها و وزارتخانه های مرتبط با سلامت اجتماع از طرف دیگر درگیر توسعه ورزش همگانی خواهند شد و این کار از طریق شورای عالی ورزش همگانی در حال انجام است.

 

اما در بحث توسعه فضاهای ورزشی و ساخت و سازها که به پروژه های عمرانی معروف است دکتر سعیدلو از ابتدا بنا را بر تکمیل فضاهای نیمه کاره گذاشت چه اینکه آنقدر فضای نیمه کاره در ورزش کشور وجود دارد که اگر با تمام سرعت و با وجود بودجه های لازم به طور شبانه روزی هم نسبت به تکمیل آن اقدام شود باز تا ۵ سال آینده همه آنها تکمیل نخواهد شد بنابراین بدون شعارزدگی و در نهایت صداقت بنا را سازمان تربیت بدنی براین نهاده که اینها ابتدا تکمیل شود و سپس اگر لازم بود به توسعه امکانات جدید دست زند.

 

برای رسیدن به این منظور دکتر سعیدلو با شناخت از فضای ورزشی کشور یکی از پیش شرط های خود را برای تصدی ریاست سازمان افزایش چشمگیر بودجه قرار دادند و بلافاصله پس از حضور در سازمان ورزش رایزنی ها و تلاش خود را برای افزایش بودجه ورزش آغاز کردند.

 

سالها بود که ورزش ما از بابت بودجه در ردیف های دسته چندم قرار می گرفت ولی اینبار دکتر سعیدلو با رایزنی هایی که در دولت و مجلس انجام داد و با رویکرد مثبتی که مجلس نسبت به اهداف دکتر سعیدلو در ورزش داشت کف بودجه ورزش را برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی ۵ برابر افزایش دادند تا با تکیه بر این پشتوانه عظیم مادی راه رسیدن به تکمیل فضاهای نیمه کاره هموار شود.

 

مزیت بالایی که تصویب این طرح مهم به همراه داشت این بود که اولا کف بودجه ورزش یکبار برای همیشه چند برابر شد و حالا و در پایان هر سال فضا برای چانه زنی و افزایش بودجه در حد مقدورات فراهم است و دیگر اینکه دکتر سعیدلو با شناخت و تجربه ایی که در بدنه امور اجرایی دولت داشت راهی را برای این افزایش بودجه پیدا کردند که دائمی و همیشگی است و نیازی نیست در پایان هر سال برای تعیین ممر درآمدهای آن به تکاپو بیفتند.

 

یک در هزار بودجه نهادها و وزارتخانها رقمی در حدود یک هزار میلیارد تومان را به سمت ورزش در گام اول سرازیر می کند که این یک پیروزی بزرگ برای مجموعه تربیت بدنی و ورزش ایران است.

 

به بخش ورزش قهرمانی هم اگر نگاهی معقولانه و بی طرفانه داشته باشیم خواهیم دید که در هر هفته از ۵۲ هفته حضور دکتر سعیدلو در دستگاه ورزش یک عنوان خوب جهانی و آسیایی در میادین رسمی نصیب ورزش ایران شده که نیمی از این عناوین برای اولین بار به دست آمده است و این خود ره آورد دیدگاهی است که دکتر سعیدلو به ورزش آورده و بر مبنای این دیدگاه است که فدراسیون ها و ادارات کل احساس آرامش و استقلال عمل می کنند و با تمام وجود برای موفقیت ورزش تلاش می کنند.

 

در این یکساله کمترین اختلافات و سوء تعبیرها بین ورزشی ها اعم از فدراسیونها و ادارات کل با سازمان تربیت بدنی را شاهد بوده ایم و اگر هم چالشی بوده در جهت ارتقا آن بخش صورت گرفته است و در حقیقت هر یک از اجزا و مدیران و روسای ورزش که خوب کار کرده اند مورد حمایت قرار گرفته اند تا حرف های روزهای نخست دکتر سعیدلو به یک باور تبدیل شود که اعلام داشتند مبنا برای کار کردن در ورزش شایستگی و صداقت است و هر کس در این مسیر باشد بدون توجه به موقعیت و فضایی که دارد همگام و همراه ما خواهد بود و آنهایی که نتوانند خود به خود خودشان از این قطار جا خواهند ماند.

 

همه اینها را گفتیم تا به اینجا برسیم که هر کاری و هر تفکری در فضای آرام و اعتماد و اطمینان متقابل و بی جنجال و حاشیه است که امکان رشد پیدا می کند و باید عرض کنیم که ارمغان بزرگ ورزش ما در دوره یکساله حضور دکتر سعیدلو آرامش و اعتماد و اطمینان بوده است و در این فضاست که می بینیم استعدادها شکوفا می شود و قهرمانی ها و عناوین خوب جهانی و آسیایی بدون آنکه اتفاق خاصی افتاده باشد یکی پس از دیگری برای ایران اسلامی به دست آمده است.

 

پیامد این نوع نگاه مثبت و سازنده و به دور از جنجال و حاشیه ریاست سازمان تربیت بدنی است که امروز کمترین چالش بین افکار عمومی و نمایندگان افکار عمومی که رسانه ها باشند با سازمان تربیت بدنی به وجود آمده و این همان چیزی است که ورزش برای رشد و تکاپو به آن نیاز دارد.

 

بدون شک در ورزش فراز و نشیب و شکست و پیروزی وجود دارد و هیچکس نمی تواند منکر آن باشد و یقینا در آینده نیز این فراز و نشیب ها به وجود خواهد آمد اما آنچه مهم است نوع نگاه درستی است که در این عرصه به وجود آمده و با ادامه این روند ورزش ایران هر روز که می گذرد امیدوارنه تر به آینده نگاه می کند و نتیجه این آرامش و این فضای مثبتی که به وجود آمده در آینده نمود عینی تر و روشن تری پیدا خواهد کرد.

منبع:peonews.com

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------