ورزش های برای افزایش تعادل در سالمندان (+ عکس)



ورزش های برای افزایش تعادل در سالمندان
در حال حاضر شما تعادل خوبی دارید و مراقب هستید تا از زمین خوردن و شکستن استخوان هایتان جلوگیری کنید ولی  با افزایش سن ، شما باید بتوانید از خودتان بطور مستقل نگهداری کنید.

ورزش های تعادلی به حفظ  و  افزایش تعادل در سالمندان کمک می کند. این ورزش ها ویژه افرادی است که مشکلات تعادلی دارند یا دارای شرایط خاص ارتوپدیک هستند. اگر دارای شرایط خاص نمی باشید و تمایل دارید این ورزش ها را انجام دهید قبل از شروع ورزش های تعادلی حتما با پزشک خود مشورت کنید. سعی کنید ورزش های تعادلی را روزی یک بار و در بیشتر روز های هفته انجام دهید.


۱-بلند کردن ساق پا به طرف جلو
برای این ورزش و سایر ورزش های تعادلی دیگر، نیاز به یک تکیه گاه مانند میز، دیوار یا یک صندلی سنگین دارید تا با یک دست و در حالت ایستاده به آن تکیه دهید. در حالت ایستاده با انگشتان دست به سطح تکیه دهید. در صورتی که نمی توانید به جایی تکیه کنید از کسی بخواهید که شما راکمک کند. یکی از پاهای خود را با آرامی از روی کف زمین بلند کنید و به مدت ۵ ثانیه نگه دارید. این عمل را ۵ بار تکرار کنید و سپس پای خود را عوض کنید. حالا سعی کنید بدون تکیه گاه این ورزش را تکرار کنید. سعی کنید این ورزش را یک بار هم با چشم بسته بدون تکیه به جایی انجام دهید.

 

ورزش,ورزش سامندان,ورزش برای افزایش تعادل


۲- نشانه گیری پنجه دست به طرف جلو
پاها را به اندازه عرض شانه از هم باز کنید. دست ها را به اندازه شانه بالا آورید به طوری که کف دست ها به طرف جلو باشد. دست راست را از شانه تا نوک انگشت کشیده و پای چپ خود را به طرف جلو بگذارید و در حالی که پنجه پا با سطح زمین تماس دارد ، پنجه پا را به طرف پایین متمرکز کنید. این عمل را با دست و پای مخالف هم حداقل ۵ بار تکرار کنید.


۳-ایستادن روی یک پا
پاهایتان را به اندازه عرض شانه باز کنید و دست هایتان را کاملا به طرف جلو بکشید. پای چپ را بلند کنید و آن را به طرف عقب خم نموده، به مدت ۵ ثانیه نگهدارید. این عمل را ۵ بار تکرار نموده سپس پایتان را عوض کنید. همچنانکه سعی می کنید این عمل را بهبود بخشید، در طول روز هم ایستادن روی یک پا را تمرین کنید. برای مثال هنگام شستن ظروف روی یک پا بایستید. هر چه بیشتر تمرین کنید، تعادل شما بهبود می یابد.

 

ورزش,ورزش سامندان,ورزش برای افزایش تعادل


۴-ورزش تای چی
ورزش تای چی (نوعی ورزشی رزمی ملایم چینی است که باعث سلامتی، افزایش طول عمر و آرامش روحی می گردد. این ورزش معمولا به صورت گروهی هنگام صبح انجام می شود.)
تای چی ورزش فیزیکی آرام، غیر رقابتی و راه رفتنی است. برای انجام ورزش تای چی بایستید و یکسری حرکات مشخص و آرام را بدون توقف انجام دهید.مطالعات نشان داده است که تای چی تعادل را بهبود می بخشد و مانع افتادن افراد مسن می شود. تمرین های تای چی در بلند مدت عملکرد تعادلی زانو را بهبود می بخشد. اگر چه تای چی عموما ورزش سالمی است اما قبل از شروع با پزشک خود مشورت کنید. این ورزش برای رفع مشکلات مفاصل، ستون فقرات و قلب مناسب است.

منبع : elmevarzesh.com

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------