کشتی کج چیست و قوانین آن شامل چه چیزهایی می شود؟



کشتی کج زنان ,کشتی کج ,  عکس کشتی کج

عکس های کشتی کج

 

کشتی کج یا حرفه ای( به انگلیسی:Professional Wrestling) یک ورزش حرفه ای و ترکیبی از رقابت( هنگام مسابقه ها) و نمایش( قبل از مسابقه ها) است. در این رشته عناصری از کشتی کج و بعضاً سناریوهای گوناگون بین کشتی گیرها به چشم می خورد. در کشتی کج فوت و فن گلاویزی و ضربات مختلفی اجرا میشود که از انواع کشتی و شیوه های جنگي در سراسر دنیا برداشت شده اند.

کشتی گیران حرفه ای برعکس کشتی گیران اماتور براي انجام مسابقه دستمزد می گیرند و معمولاً مهارت بالاتری هم دارند حتی بعضی از آنها داروهای نیروزای استروئیدی استفاده کرده و کمپاني دبلیودبلیوای ازمایش های کنترل دوپینگ از ورزشکاران خود انجام ميدهد .

 

مسابقات این رشته در سال های گذشته در زبان فارسی( به خصوص ایران) به کشتی کچ( کج) معروف شده است ولی نباید آن را با کشتی کچ، اشتباه گرفت. کشتی کچ شباهت زيادي به کشتی ازاد دارد. اما در کشتی حرفه ای هم فوت و فن کشتی کچ نقش مهمی دارد.

 

کشتی حرفه ای یکی از سرگرمی های مهم درآمریکای شمالی و ژاپن است.

 

کشتی کج زنان ,کشتی کج ,  عکس کشتی کج

بازی های کشتی کج

 

آنچه که امروز در زبان فارسی کشتی کج می نامندش در زبان انگلیسی Professional wrestling یا بطور مختصر pro wrestling به معنی« کشتی حرفه ای» نامیده ميشود . ولی اینکه به چه دلیل ایرانیان آن را« کشتی کج» می نامند، چنين است:

 

در اروپا نوعی کشتی سنتی وجود داشته و دارد مثل به کشتی پهلوانی اصیل ايراني که در انگلیسی و فرانسه Catch wrestling نامیده ميشود و Professional wrestling با اضافه کردن حرکاتی نمایشی و قانون های جدید از دل همین کشتی بیرون آمده است. ایرانیان در شروع، این کشتی را همان کشتی کچ( یعنی ترجمهٔ Catch wrestling) می نامیدند، ولی زمانی که این کشتی به مرور زمان تبدیل به Professional wrestling شد، ديگر اسم جدید آن را بکار نبردند و همان کشتی کچ نامیدندش. اما چون تلفظ Catch زیاد به گوش ایرانیان اشنا نبود، با گذشت زمان آن را با واژهٔ« کج» اشنا به گوش خودشان یکی دانسته و در پایان نام این کشتی امروز در فارسی« کشتی کج» شده است.

 

اين ورزش با اينکه مسابقه اي کاملا نمايشي است ولی تماشاچي هاي زيادي دارد. در ابتداي مسابقه هر کدام از مبارزان در يکي از گوشه هاي رينگ مي ايستند. مسابقه مي تواند بين دو نفر يا بين چند نفر يا حتي بين دو تيم با تعداد نفرات بيشتر از دو نفر برپا شود. يک نوع مسابقه ديگر هم در اين رشته ورزشي بر گزار مي شود که چند مبارز در آن برای پيروزي خودشان با هم درگير مي شوند.

 

به عبارت ديگر هيچ کدام از مسابقه دهنده ها با ديگري متحد نيستند و همه همديگر را کتک مي زنند تا به پيروزي برسند. يکي از علامت سؤال هايي که در ذهن خيلي از تماشاچيان بوجود مي آيد در مورد اين است که به چه دلیل وقتي اين ورزش در رينگ اجرا مي شود به آن لقب کشتي را مي دهند؛ درحالي که قوانين آن با مسابقات کشتي تفاوت دارد.

 

کشتي کج از نظر خيلي ها ورزشي است که در آن دو مسابقه دهنده به ظاهر همديگر را تا سر حد مرگ کتک مي زنند و از خشن ترين فنون برای شکست حريف استفاده مي کنند. حقيقت ماجرا اين است که کشتي کج از يک جور کشتي محلي فرانسه گرفته شده است. اما کشتي حرفه اي که به اشتباه کشتي کج هم خوانده مي شود فنون خاصي ندارد و بيشتر فن هايش را از بقيه ورزش ها گرفته است. شايد بخاطر همين بود که وقتي اين ورزش شکل گرفت، بخاطر شباهت تعدادي از فنو آن به کشتي، اين نام را هم برای آن انتخاب نموده اند .

 

کشتی کج زنان ,کشتی کج ,  عکس کشتی کج

قوانین کشتی کج

 

قوانین:

1) قانون K. O که در بسياري از مسابقات از جمله First Blood کاربرد دارد که در این قانون اگر یکی از اعضاء حریف اسیب جدّي ببیند از آن استفاده ميکنند که اما در بسياري از مسابقه ها این قانون بی تاثیر است. لازم به یادآوری است که زمانی که یک رقابت دارای قوانین براي بازي و برد است یا انجام قوانین مخصوص به برد همانند مسابقهٔ Last Man Standing زمانیکه حریف نقش بر زمین است داور تا ۱۰ می شمارد و بعد از تمام شدن شمارش، حریف K. O ميشود .

 

۲) قانون Give Up:این قانون کاربرد به سزائی در بسياري از مسابقات دارد، حریف ناحیه ای خارجی از طرف در برابر را طوری می گیرد که شروع به زجر کشیدن ميکند و زمانیکه ديگر طاقت خود را از دست داد با حرکت سه بار یا بیش تر دست یا سر، خود را تسلیم و مسابقه را واگذار ميکند .

 

۳) قانون Rope Break:این قانون منع کنندهٔ بسياري از کارهاست و بستگی به تماس حریف با کش های رینگ دارد و زمانیکه فرد در حال Give Up یا Pinfall باشد با تماس با کش های رینگ، داور این قانون را اعلام و حریف موظف است که حریف را رها کند در غیر این صورت داور اعلام قانون DQ و باخت ميکند ( بعد از شمارش تا ۵).

 

۴) قانون DQ:هرکاری مخالف قوانین مسابقه را شامل ميشود اعم از زدن داور و یا زدن با سلاح سرد مانند میز یا صندلی چوبی. ولی در مسابقاتی که داور، DQ را Off اعلام کند اشخاص مجاز به هر کاری هستند.

 

۵) Ring Out Count:زمانیکه بدن حریف یا هر دو حریف در حدود دو سوم از رینگ بیرون باشد داور آغاز به شمردن تا ۱۰ ميکند که تا پایان شمارش هرکدام از حریفان یا هر دو اگر بیرون باشند بازنده اعلام میشوند . قوانین دیگری هم وجود دارند ولی چون در بازي مطرح نیستند نیازی به طرح آن نیست.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------