ورزش رزمی سومو



سومو,ورزش سومو,کشتی سومو

قوانین کشتی سومو

 

سومو یک سبک کشتی ژاپنی و ورزش ملی ژاپن است. قوانین پایه این ورزش بسیار ساده است. کشتی گیران سومو تمرین های ورزشی را از اوایل دوره نوجوانی شروع می کنند و به منظور افزایش وزن غذاهای خاصی می خورند. با بیتوته همراه باشید تا با رشته ورزشی سومو بیشتر آشنا شوید.

قوانین سومو

سومو یک رشته باستانی از ورزش کشتی است که در آن وزن، اندازه و قدرت در درجه اول اهمیت قرار دارد. اگرچه سرعت و یورش ناگهانی نیز مفید است.

 

هدف ریکیشی (کشتی‌گیر سومو) این است که حریف خود را از رینگ بیرون انداخته یا او را وادار کنند تا یکی از اعضای بدن را با زمین اصابت دهد و در این صورت پیروز مسابقه خواهد بود.  این کشتی معمولا ظرف چند ثانیه به پایان می رسد و به ندرت بیش از 1 دقیقه طول میکشد.

 

زمین مسابقه سومو

مسابقه سومو بر روی دوهیو (زمین مسابقه سومو) که دایره‌ای با قطر ۴۵۵ سانتی متر و پوشیده از خاک رس است انجام می‌شود.

 

سلسله مراتب کشتی گیران سومو

کشتی گیران سومو معمولا از نوجوانی شروع به تمرین میکنند و در مدارس ویژه سومو زندکی میکنند که بسیار قوانین سختی بویژه برای افراد مبتدی و ورزشکاران با درجه پایین دارد.

 

این کشتی گیران در آغاز راه همانند شاگرد و خدمتکار در نزد کشتی گیران با سابقه تر کار و تمرین میکنند تا خود به درجات قهرمانی برسند. اغلب این کشتی گیران به جز زمانی که تمرین میکنند همیشه در حال خوردن هستند و بلافاصله بعد از خوردن به رختخواب میروند تا وزن خود را افزایش دهند.

 

در راس سلسله مراتب کشتی گیران سومو کسی با لقب (Yokozuna) قرار می‌گیرد. در حال حاضر تنها یوکوزونا این ورزش، آساشوریو (Asashoryu) می‌باشد که زاده کشور مغولستان است. هنگامی که یک کشتی‌گیر به مقام و مرتبه یوکوزونا می‌رسد، نمی‌تواند آن را کنار بگذارد، اما با گذشت زمان و پایین آمدن درجه توانایی و قدرت یوکوزونا، وی خود بازنشسته می‌شود.

 

تاریخچه سومو

سومو به طور کلی جدا از ورزش به نوعی سمبلی از تمدن و سنت کهن ژاپنی ها به شمار میرود و افتخاری بزرگ برای سامورایی‌ها است. در زمان‌های بسیار دور آن را به خدای شینتو (Shinto) نسبت میدادند که مظهر قدرت و استواری بود و امروزه نیز بسیاری از آداب و رسوم و تشریفات مذهبی ژاپنی‌ها به پیروی از شینتو برگزار می شود.

 

گفته می‌شود که قدمت کشتی سومو در ژاپن به بیش از ۱۵۰۰ سال پیش می‌رسد. اگرچه مانند بسیاری از ورزشهای گروهی ژاپنی هرگز به عنوان یک ورزش پیشرفته و حرفه ای تا سده ۱۶۰۰ مطرح نشد و در کل از قوانین دست و پا گیر و سنتی برخوردار بود که تا حدی آن را از سایر ورزش‌ها متمایز میکرد. اما سرانجام با تشکیل فدراسیون بین‌المللی آن در ژاپن، سومو وارد دور جدیدی از فعالیت‌های خود شد.

سومو,ورزش سومو,کشتی سومو

تاریخچه ورزش رزمی سومو

 

فدراسیون بین‌المللی سومو

رویدادهای آماتوری سومو از اوایل قرن بیستم در ژاپن و سایر کشورها برگزار گردیده و فدراسیون بین‌المللی سومو که دارای ۸۴ کشور عضو در سطح پنج قاره جهان می‌باشد، شناسایی شده و رسمیت یافته توسط کمیته بین المللی المپیک (IOC)، شورای المپیک آسیا (OCA)، اتحادیه فدراسیون‌های بین‌المللی ورزشی (SportAccord) بوده و عضو برنامه اصلی بازی‌های مبارزه‌ای (Combat Games) و بازی‌های جهانی (World Games) می‌باشد.

 

هرچند در حال حاضر تعدادی غیر ژاپنی نیز در رقابت‌های سومو هستند اما برای ورود به این رقابت‌ها دانستن زبان ژاپنی به طور کامل و نیز آداب و رسوم ژاپنی الزامی است و حتی باید نامی ژاپنی برای خود انتخاب کرد. در رده قهرمانی درآمد این ورزشکاران شگفت انگیز است.

 

رشته ورزش سومو در ایران

تشکیلات سومو جمهوری اسلامی ایران توسط دکتر جاسم منوچهری قهرمان سنگین وزن هنرهای رزمی جهان در سال ۱۳۸۸ بنیان نهاده شد و پس از طی مراحل کارشناسی و اخذ مجوزهای لازم از وزارت ورزش و جوانان، در اولین روزهای کاری سال ۱۳۹۴ رسماً آغاز به کار کرد.

 

استقبال جالب توجه علاقمندان این رشته و پیشنهاد کادر اجرایی کمیته سومو کشور اولین رویداد ملی سومو را تنها پس از ۲ ماه از شروع به فعالیت رسمی این رشته در کشور رقم زد.  

 

اولین دوره مسابقات کشوری سومو به منظور انتخاب نفر برتر جهت اعزام به قهرمانی سومو جهان (ژاپن - ۲۰۱۵) در سال ۱۳۹۴ کلید خورد. در این دوره از مسابقات نمایندگانی از  ۱۲ استان در دو بخش جوانان و بزرگسالان به رقابت پرداختند. 

 

مسابقات در اوزان ۶۰- ، ۶۷- ، ۷۵- ، ۸۵- ، ۱۰۰- ، ۱۱۵- ، ۱۱۵+ ، و وزن آزاد (اوپن) برگزار گردید که وجود ریکیشی‌هایی (کشتی گیران سومو) با میانگین وزنی ۱۵۵ کیلوگرم در دسته ۱۱۵+ به هیجان و جذابیت رقابت‌ها افزوده بود.

 

در پایان نیز استان‌های تهران، خراسان شمالی و آذربایجان غربی تیم‌های برتر این دوره از مسابقات بودند که با مجموع امتیاز کسب مدال، به ترتیب مقام‌های اول تا سوم را کسب نمودند. نفرات برتر این دوره از مسابقات به اردوی آماده سازی جهت اعزام به قهرمانی سومو جهان دعوت شدند.

 

 

گردآوری: بخش ورزش بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------