آشنایی با شوتوکان از سبک های هنر رزمی کاراته



سبک شوتوکان کاراته, کاراته شوتوکان استاد حسین سقا, تکنیک های شوتوکان

سبک شوتوکان کاراته

 

اطلاعات کامل درباره شوتوکان سبک شوتوکان کاراته

کاراته، سبک های بسیار گوناگونی دارد. یکی از محبوب ترین و کاربردی ترین سبک های ورزش رزمی کاراته، شوتوکان کاراته است. این سبک از کاراته، در ایران نیز طرفداران زیادی دارد و توسط استادان بزرگ این زمینه تدریس می شود. اگر دوست دارید که درباره کاراته شوتوکان و تاریخچه مربوط به آن، اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، در ادامه ی این مطلب با ما همراه باشید.

تاریخچه ورزش کاراته شوتوکان

 

ورزش کاراته شوتوکان, ویژگی های سبک شوتوکان کاراته, استادان بزرگ شوتوکان کاراته

سبک شوتوکان، توسط گیچین فوناکوشی ارائه شد

 

سبک شوتوکان کاراته، از سبک هایی بود که توسط یکی از بزرگ ترین استادان کاراته طراحی شد. گیچین فوناکوشی، فردی بود که برای اولین بار، سبک شوتوکان کاراته را ابداع و از آن استفاده کرد. گیچین فوناکوشی، یکی از بهترین استاد های کاراته بر روی زمین بود. او در سال 1868 میلادی، در شوری اکیناوا چشم به جهان گشود. این استاد بزرگ، سبک های مختلفی را به نام خودش ثبت کرده است، اما از دیدگاه برخی از افراد، شوتوکان کاراته، مهم ترین سبکی است که از گیچین فوناکوشی به جا مانده است.

 

نام شوتوکان، از زبان شرقی می آید و از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول آن، شوتو است که به معنای موج های کاج است، و بخش دوم آن کان است که به معنای خانه است. در نتیجه، معنای فارسی شوتوکان، خانه موج های کاج است. 

گیچین فوناکوشی، از همان دوران کودکی خود، به ورزش های رزمی علاقمند شد و زیر نظر استاد آنکو ایتوسو، هنر رزمی شورین ریو را یاد گرفت. آنکو ایتوسو، یکی از بزرگترین استادان هنر های رزمی در تاریخ جهان است.

 

گیچین فوناکوشی، چندین هنر رزمی را یاد گرفت و آنها را با یکدیگر ترکیب کرد، و در نهایت، سبک شوتوکان کاراته را معرفی کرد. پس از اینکه گیچین فوناکوشی، سبک شوتوکان کاراته را معرفی کرد، همواره در تلاش بود که این سبک را به افراد مختلف معرفی کند و شاگردان بیشتری را آموزش دهد. او در این فرایند بسیار موفق عمل کرد و توانست به محبوبیت شوتوکان کاراته، کمک بسیار زیادی بکند. 

 

سبک شوتوکان کاراته، در نسل های دیگر فوناکوشی ادامه پیدا کرد و تحت نظر افراد دیگر، به اندازه ای تغییر کرد که به شکل شوتوکان کاراته امروزی در بیاید. 

 

استادان بزرگ شوتوکان کاراته

 

شوتوکان بانوان, سبک شوتوکان, کاراته شوتوکان

شوتوکان یکی از بهترین سبک های مبارزه شناخته شده است

 

گیچین فوناکوشی، به عنوان بنیان گذار شوتوکان کاراته، به عنوان اولین و بزرگترین استاد این سبک شناخته می شود. پس از گیچین فوناکوشی، فرزند او به نام یوشیتاکا راه پدرش را ادامه داد و باعث شد که سبک شوتوکان تکامل پیدا کند.

 

یوشیزو ماچیدا، یکی دیگر از افرادی بود که باعث پیشرفت چشمگیر شوتوکان کاراته شد. یوشیزو ماچیدا، به عنوان پدر فایتر UFC نیز شناخته می شود. نکته جالب در مورد فایتر UFC، این است که در برخی از حرکات آن، فنون شوتوکان کاراته اجرا می شوند و این امر، نشان دهنده ی کاربرد گسترده شوتوکان کاراته در زمینه مبارزه است.

 

ویژگی های سبک شوتوکان کاراته

همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم، کاراته دارای سبک های متفاوتی است که هر کدام از آنها، کاربرد های خودشان را دارند. برای مثال، برخی از سبک ها تنها نمایشی هستند، در حالی که برخی دیگر برای مبارزه کاربرد دارند. کاراته شوتوکان، یکی از سبک های کاراته است که برای مبارزه کاربرد دارد. البته می توان شوتوکان کاراته را به صورت نمایشی نیز اجرا کرد و عموم مردم را با آن آشنا کرد.

 

تمرکز شوتوکان کاراته، بر این است که حریف هر چه سریع تر شکست بخورد و مبارزه به پایان برسد. سبک شوتوکان، یک سبک ضربه ای است. در این سبک، به رزمی کار آموزش داده می شود که بتواند با استفاده از فنون و اصول کاراته، ضربات حریف را دفع کند و از خودش دفاع کند. شوتوکان کاراته، یکی از بهترین سبک های مبارزه ای در جهان شناخته شده است و طرفداران بسیار زیادی دارد. 

 

تکنیک های شوتوکان, تکنیک های کاراته شوتوکان, شوتوکان بانوان

سبک کاراته شوتوکان، از سخت ترین سبک های مبارزه به شمار می آید

 

شوتوکان کاراته، به رزمی کار می آموزد که چگونه با استفاده از فنون دفاعی، حریف خود را شکست بدهد. استادانی که در زمینه شوتوکان کاراته فعالیت دارند، بر این نکته تأکید دارند که تنها حمله نمی تواند حریف را از پای در بیاورد، بلکه نیاز است که رزمی کار از فنون دفاعی نیز برخوردار باشد و بتواند حملات حریف خودش را دفع کند.

 

شاید برخی از افراد فکر کنند که تمام فنون و سبک های رزمی، از درجه سختی یکسانی برخوردار هستند، در حالی که اینگونه نیست. کاراته شوتوکان، یکی از سخت ترین سبک های رزمی است، زیرا در این سبک، به شخص رزمی کار آموزش داده می شود که چگونه مبارزه کند. ایستادن های طولانی مدت، دفع حملات خطرناک و سنگین، و همچنین ضربه های سنگین به حریف، از جمله آموزش هایی هستند که در شوتوکان کاراته به رزمی کار داده می شوند.

 

یکی از مهم ترین ویژگی ها در مورد سبک شوتوکان کاراته، این است که رزمی کار باید تا جایی که می تواند، نه به خودش صدمه بزند و نه به حریف. فنون رزمی که در شوتوکان کاراته مورد استفاده قرار می گیرند، به حریف آسیبی وارد نمی کنند، یا اینکه حداقل آسیب را به او وارد می کنند. 

 

سبک شوتوکان کاراته، یکی از سبک هایی است که سرعت و قدرت را به صورت همزمان درون خود جای داده است. طبق گفته گیچین فوناکوشی، هدف شوتوکان کاراته، ضربه زدن به حریف و پیروزی نیست، بلکه کامل کردن شخصیت رزمی کار است.

 

گرداوری: بخش ورزش بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------