کونگ فو پرتوآ چیست؟ عوامل پیروزی در ورزش کونگ فو پرتوآ



کونگ فو پرتوآ حشمت شکری, عوامل پیروزی در ورزش کونگ فو پرتوآ, تکنیک کونگ فو پرتوآ

کونگ فو پرتوآ تلفیقی از سبک های مختلف کنگ فو است

 

معرفی هنر رزمی کونگ فو پرتوآ  

یکی از ورزش های رزمی رایج در باشگاه های ورزشی که ریشه در فرهنگ و ملل ایرانی دارد، کونگ فو پرتوآ است. کونگ فو پرتوآ تلفیقی از سبک های مختلف کونگ فو است که علاوه بر آمادگی در برابر مهاجم، فرد را از نظر ابعاد روحانی آماده می سازد.

تاریخچه ی شکل گیری ورزش رزمی کونگ فو پرتوآ

بنیان گذار کونگ فو پرتوآ رزمی کاری ایرانی به نام ابراهیم میرزایی است. وی پس از آموزش رشته های مختلف رزمی از قبیل کاراته، تکواندو، کونگ فو و تکاوری در سال 1348 اقدام به نگارش سبک جدیدی از کونگ فو به نام «توآ» کرد.

 

ابراهیم میرزایی ایده ی خلق سبک جدید کونگ فو را  بر اساس سبک های کونگ فو شائولین در چین پایه گذاری کرد و تمامی اصول اساسی این سبک نوین را در کتابی با عنوان " کاراته و ذن" جمع آوری کرد. این کتاب در سال 1351 منتشر شد.

 

این چهره از همان ابتدای بنیان گذاری، مراحل آزمایش را در باشگاه سرباز یا پهلوی طی کرد و بالاخره در سال 1352 موفق به تاسیس دانشکده تن و روان فعالیت رسمی شد.

ابراهیم میرزایی یکی از فعالان سیاسی در دهه های 40، 50 و 60 بود. فعالیت های او موجب شد تا در سال 1360 فعالیت در باشگاه های کونگ فو پرتوآ را ممنوع کنند. بااین حال ورزشکاران طرفدار این حرفه به مدت 10 سال مخفیانه کونگ فو پرتوآ را ادامه دادند.

برجسته ترین اقدام سازمان جهانی در راستای ورزش رزمی کونگ فو پرتوآ، برگزاری کلاس های بین المللی برای آماده سازی داور و مربی بود.

 

کونگ فو پرتوآ, تاریخچه کونگ فو پرتوآ, فدراسیون کونگ فو پرتوآ

ابراهیم میرزایی اولین کسی بود که ایده خلق گونگ فو پرتوآ را در چین ارائه کرد

 

ورزش کونگ فو پرتوآ

ورزش کونگ فو دارای 11 سبک با عناوین مختلف از قبیل پرتوآ، توآ، توآی سنتی، هنجوتوآ، نیوکونگ فو، فری کونگ فو، فول کنتاکت، کمپو، فول کونگ فو، فاتیینگ و توتایما می باشد.

در میان سبک های مختلف، شناخته ترین ورزش رزمی، کونگ فو پرتوآ است. این ورزش رزمی، متشکل از ترکیب و تلفیق حرکات رزمی مختلف است که ریشه در جوانمردی و پهلوانی ایرانی دارد.

 

کونگ فو پرتوآ، دارای تمام ویژگی های سبک کونگ فو است و تنها در برخی مبانی نظری و مفاهیم بنیادین مغایرت دارد. به عبارتی دیگر از منظر مکانیزمی، ضربات و حرکات ارتباطی با کونگ فو چینی ندارد و ابراهیم میرزایی نام آن را از کتاب اوستا و زبان پارسی پهلوی بهره گرفته است.

 

اصول کونگ فو پرتوآ بر هفت مایگاه استوار است. مایگاه اول مختص فعالیت های بدنی و حرکات فیزیکی می باشد و 6 مایگاه بعدی به جنبه های عرفانی، پزشکی و علمی در راستای روان و تن اشاره می کند.

 

در واقع کونگ فو پرتوآ نوعی مهارت با دانش قابلیت های جسمانی می باشد که ارزشی فراتر از مبارزه و دفاع شخصی دارد. در طی تمرینات سبک پرتوآ به هنرجویان تکریم و احترام گذاشتن به سبک های دیگر آموزش داده می شود.

 

فدراسیون کونگ فو پرتوآ, سبک های مختلف کنگ فو, ورزش رزمی کونگ فو پرتوآ

کونگ فو پرتوآ شناخته شده ترین سبک کونگ فو است

 

سازه های دخیل در شکل گیری موفقیت در طی مبارزه ی کونگ فو پرتوآ

بی شک در مسابقات رزمی عواملی از قبیل آمادگی بدن، مهارت مبارزه در فاصله ی نزدیک، ریلکسی بدن، تقویت مهارت دفاعی، تنفس عمیق و اصولی در به دست آوردن پیروزی نقش دارند.

 

دو مورد از مهمترین عوامل پیروزی در ورزش کونگ فو پرتوآ

1. تقویت مهارت و فنون دفاعی

کونگ فو پرتوآ نیازمند یادگیری تکنیک تدافعی دارد. درحقیقت گاهی ضربات حریف به قدری بسیار است که موجب نقص عضو و مرگ می گردد. هنرجوهای این رشته در ابتدا در زمینه ی سبک های دفاعی آموزش می بینند و به مرور زمان تکنیک های تهاجمی را می آموزند.

 

2. آمادگی بدن

اصابت ضربات توسط حریف در ورزش های رزمی امری طبیعی است. لذا در راستای حفظ تعادل و دفاع در برابر ضربات وارده، برخورداری از عضلات محکم و قوی ضرورت می یابد.

بدنسازی یک رزمی کار از لحاظ جسمی شامل سه بخش اساسی می شود:

• تقویت عضلات و استخوان های دست و پا

• حساسیت زدایی از صورت: مراقبت از بینی و چشم

• حساسیت زدایی عضلانی

 

کونگ فو پرتوآ حشمت شکری, عوامل پیروزی در ورزش کونگ فو پرتوآ, تکنیک کونگ فو پرتوآ

آمادگی بدنی و تقویت مهارت ها 2 اصل اساسی در ورزش کونگ فو پرتوآ است

 

اسامی مربیان سرشناس کونگ فو پرتوآ در ایران

پس از رایج شدن فعالیت ورزشی کونگ فو پرتوآ در ایران، در استان های مختلف کشور از قبیل تهران، فارس، مازندران، بابل و یاسوج استادهای با استعدادی در باشگاه های ورزشی در راستای آموزش این حرفه ی هنری اقدام کردند. 

 

در ادامه برخی از مربیان سرشناس کونگ فو پرتوا را نام می بریم:

• استاد جهانبان حشمت شکری

• استاد ملی روح الله شکری

• استاد نادر شکری

• استاد هادی فوقی

• استاد مریم طالب زاده

• استاد مریم شکری

• استاد رامین مظاهری

• معصومه پراور

• مینا منوچهری

• علیداد خنجری

• منوچهر گشتاسبی

• عبدالرضا مرادی جو

• محمد تقی جاویدان

لازم به ذکر است هم اکنون کونگ فو پرتوآ  علاوه بر ایران در کشورهای متعددی از قبیل کانادا، سوریه، لبنان، پاکستان، اغانستان، آمریکا، هلند، ترکیه، آذربایجان، هندوستان، سوئد، آلمان، بلژیک، فرانسه، بلغارستان و چین فعالیت می کند.

 

گردآوری : بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------