تاریخچه دو ماراتن + نحوه ورود به مسابقات



رکورد جهانی دو ماراتن, تغذیه در دو ماراتن, دو ماراتن چند کیلومتر است

دو ماراتن یک نوع مسابقه دو استقامت است

 

همه چیز درباره دو ماراتن

ماراتن، یکی از انواع دو استقامتی است که بر جاده و در مسافت "42" کیلومتر و "195" متر برگزار می شود. در حقیقت نام این مسابقه بر گرفته از نبردی در یونان به نام ماراتن است. این مسابقه یکی از بازی های المپیک است که در تمامی دوره ها برگزار شده و حدود 500 مسابقه سالیانه در اقصی نقاط دنیا برگزار می شود.

علل نام گذاری ورزش دو ماراتن

در جنگ میان آتنی ها و ایران در زمان پادشاهی داریوش بزرگ، فردی میهن دوست به نام فیلیپیدس، هنگامی که مطلع شد جزیره ی «اوبوآ» توسط نیروی ایران تصرف شده،  فاصله آتن تا اسپارت را با فاصله ی 240 کیلومتر، در دو شبانه روز دوید تا از سران قبیله اش بخواهد نیروی کمکی برایشان بفرستند و مانع تصرف ایرانیان شوند.

 

بر اساس نوشته ی هرودت در کتاب تاریخ جنگ های پارسیان، فیلیپدیس وقتی از اتن بازگشت، به میدان جنگ رفت. هنگامی که رسید، مشاهده کرد ایرانیان در حال بازگشت هستند؛  سپس،از فرط خوشحالی مسافت ساحل تا شهر آتن را که 40 کیلومتر بود دوید تا خبر پیروزی را به مردم برساند و ان ها را از نگرانی در بیاورد.

 

در نهایت بعد از دادن خبر به شورای شهربا مضمون« شاد باشید، ما برنده شدیم» در همان جا بر زمین افتاد و درگذشت. به همین جهت فردی به نام" بارون پی یر دو کبرین" که احیا کننده ی مسابقه های پهلوانی دو المپیک است، مسابقه دو المپیک را «ماراتن» نام نهاده که مسافت آن 42 کیلومتر است.

 

جنگ میان ایران و آتن با لشکر کشی داریوش بزرگ شروع شده بود، زیرا آتنی ها یونانی زبانانی که در آناتولی غربی بودند را تحریک به نافرمانی می کردند. در این لشکر کشی، 30 هزار پیاده و یک هزار سوار ایرانی شرکت داشتند. فرمانده نیروهای ایران در این جنگ،آرتافرن و فرماندهی کشتی ها را داتیس برعهده داشت. که به عنوان بزرگترین لشکرکشی دریایی و زمینی در تاریخ جهان تا قرن بیستم میلادی شمرده می شود.

 

شرایط برگزاری مسابقات دو ماراتن

 

ورزش دو ماراتن, علت نام گذاری دو ماراتن, شرایط برگزاری مسابقات دو ماراتن

برای برگزاری مسابقات دو ماراتن باید شرایط آب و هوایی به خوبی بررسی شود

 

برای تشکیل این مسابقه وضعیت آب و هوایی از اهمیت بسیاری برخوردار است که به روش اقلیم بندی ماراتن شناخته شده است.در روش مذکور، اقلیم منطقه را بر اساس دو عامل سالیانه دما و بارش تقسیم بندی می کنند. 

 

بررسی منطقه ای پدیده های مهم از قبیل بارش روزانه، باد، دما، شیب جاده و ارتفاع نیازمند تشخیص همگنی و همنوایی دارند. پس از جست و جو وکاوش های فراوان ؛ نتیجه ی بررسی های همگنی، بیانگر این است که روش دو ماراتن برای ناحیه هایی که میزان بارش در آنجا کم است، دقیق نیست و فقط در ناحیه ی مدیترانه ای پاسخ دقیق می دهد. این در حالی است که اکثر نقاط ایران خشک و نیمه خشک است.

 

روش دو ماراتن در منطقه های خشک و نیمه خشک منجر به جواب کاذب می شود در نتیجه برگزاری آن در مناطق همگن و همنوا توصیه نمی شود.

 

رکورد جهانی دو ماراتن

هم اکنون، رکورد جهانی زنان در این رشته متعلق به پائولا رادکلیف بریتانیایی با 2 ساعت و15 دقیقه و 25 ثانیه (در سال2003) می باشد.

رکورد جهانی مردان در این حرفه نیز منسوب به الیود گیپچوگه از کنیا با زمان 1 ساعت و 59 دقیقه و 40 ثانیه(در سال 2019) می باشد. در ادامه به شرح این مسابقه می پردازیم:

همچنین رکورد جوان ترین فردی که در این مسابقه شرکت کرده و توانسته یک دور کامل را طی کند متعلق به یک پسر سه ساله هندی به نام بودیا سینگ است.

 

الیود گیپچوگه رکورد دار دو ماراتن

 

شرایط برگزاری مسابقات دو ماراتن, دو ماراتن, قوانین دو ماراتون

الیود گیپچوگه رکورد دار دو ماراتن مردان

 

این شخصیت اولین فردی است که مسافت ماراتن را زیر دو ساعت در شهر وین اتریش  طی کرد.

این دونده در سال 2017 نهایت تلاش خود را کرده بود تا رکورد ماراتن را به زیر دو ساعت تغییر دهد که فقط 26 ثانیه برای رسیدن به این رکورد فاصله داشت. در این رکورد گیری 41 دونده که دارای مدال در رقابت های المپیک و جهانی اند به عنوان بادگیر و پیس میکر به معنی حفظ سرعت در جلوی الیود گیپچوگه می دویدند و جای خود را در هر چهار کیلومتر با دونده ی جدید عوض می کردند.

 

وی برای رسیدن به این رکورد،  هر 100 متر را در 17 ثانیه دویده و این کار را 422 دفعه تکرار نموده است.

میزان سرعت این قهرمان 33 ساله المپیک، 21 کیلومتر در ساعت بوده و هر هزار متر را در 2 دقیقه و 50 ثانیه طی کرده است.

 

نحوه شروع برای مسابقه دو ماراتن

در ابتدا شما باید از رقابت های کوتاه شروع کنید.یعنی سراغ 5 و 10 کیلومتر بروید.

شما باید نسبت به محدودیت هایی که دارید اطلاع داشته باشید. به طور کلی بدن افراد از لحاظ امادگی جسمی متفاوت هستند و نباید توان بدنی فرد دیگر را با بدن خود مقایسه کنیم. در نتیجه در هر شرایطی نسبت به سلامت بدن خود اطمینان حاصل کنید.

 

تحقیقات نشان داده که دونده های ماراتن، یک سال قبل از شروع تمرینات در این رشته تمرینات دو پایه داشته باشند. می توان گفت یکی از دلایل اصلی اسیب دیدگی، بیش از حد دویدن به صورت زود هنگام است.

 

آماده شدن برای مسابقات دو ماراتن

برای واجد شرایط شدن و حضور در مسابقات دو ماراتن نیاز است:

• طول ایام هفته، سه الی پنج جلسه دویدن را تمرین کنید و سعی کنید ان را ثابت نگه دارید.

دویدن طولانی مدت را تمرین کنید، برای این منظور هر 7 تا 10 روز یک دوی بلند داشته باشید، تا به صورت تدریجی بدنتان آمادگی لازم را برای مسافت های طولانی  کسب کند.

برای افزایش ظرفیت قلبتان تمرین سرعت را که شامل تمرین اینتروال و تمپو است را انجام دهید. در ادامه آن ها را بیشتر معرفی می کنیم:

 

اینتروال

به معنی تکرار مسافت های کوتاه، با برداشتن گام هایی بیش از حد معمول، به علاوه ریکاوری در میان ست ها.برای مثال بین هر ست، دو الی سه دقیقه به دویدن آرام بپردازید.

 

تمپو

نسبت به تمرینات اینتروال طولانی تر است و میانگین آن بین 5 الی 15 کیلومتر در نظر گرفته می شود.درواقع، در این تمرین بدن یاد می گیرد که فشار بیشتری را تحمل کند.

در طول تمرین حتما استراحت کافی داشته باشید تا جلوی تمرین زدگی و به روایتی آسیب زدگی را بگیرد.

 

در برنامه خود حتما یک روز را مختص استراحت کنید، این استراحت به معنی عدم تحرک نیست بلکه به این معنی است که به عضلات بدنتان فرصت این را بدهید تا فشار وارده را خنثی کند و تمرینات سبک تری را در لیست روزمرگیتان قرار دهید.

دو الی سه هفته مانده به ماراتن، مسافت کیلومتری دویدن را کمتر کنید تا بدن ریکاوری شده و برای مسابقه اماده شود.

 

تغذیه و آبرسانی در دو ماراتن

 

دو ماراتن, قوانین دو ماراتون, تمرینات دو ماراتن

در طول دو ماراتن باید به بدن آب رسانی شود

 

• هنگام دویدن، سیستم سوخت رسانی بدن به دلیل کاهش شدید گلیکوژن دچار اختلال شده و انرژی فرد کاهش می یابد.در دو هایی که مدتشان طولانی است در هر 60 دقیقه ، 50 الی 70 گرم کربوهیدرات را به بدنتان برسانید.

• در بیشتر مسابقات ماراتن، ایستگاه های آب وجود دارد. بااین حال اگر می خواهید در مسیر • توقفی نداشته باشید بهتر است جلیقه دویدن به همراهتان ببرید.

 

در طول مسابقه ماراتن

• مسابقه را به آرامی شروع کنید. اگر از همان ابتدا سریع و ناگهانی شروع به دویدن کنید  اشتباهی غیرقابل جبران را مرتکب شده اید.

• در واقع شما در طول مسابقه نباید خودتان را  با دیگران مقایسه کنید و بر اساس تمریناتی که از قبل انجام داده اید عمل کنید.

• در پایان مسابقه نیز کمی راه بروید، کربوهیدرات مصرف کنید و برای جلوگیری از قفل شدن ماهیچه های بدن حرکات کششی انجام دهید.

 

گردآوری : بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------