غارنوردی چیست و وسایل مورد نیاز برای غارنوردی کدامند؟



از نگاه غارنوردان آماتور غارنوردی ورزش تفریحی نوردیدن و اکتشاف غارهاست‎

 

غارنوردان آماتور کسانی هستند که به این فن بیشتر از جنبه ورزشی نگاه می‌کنند. امروزه تعداد این غارنوردان از غارنوردان حرفه‌ای بیشتر است و اکثر غارهای جدید توسط این افراد کشف می‌شود.

ورزش و ماجراجویی ترکیب لذت‌بخشی است که تنها در چند رشته‌ خاص می‌توان نمونه‌های آن را پیدا کرد. غارنوردی بدون‌شک یکی از جذاب‌ترین و ماجراجویانه‌ترین رشته‌های ورزشی است.غارنوردی ورزش تفریحی نوردیدن و اکتشاف غارهاست.

 

غارنوردی آماتور

غارنوردان آماتور کسانی هستند که به این فن بیشتر از جنبه ورزشی نگاه می‌کنند. امروزه تعداد این غارنوردان از غارنوردان حرفه‌ای بیشتر است و اکثر غارهای جدید توسط این افراد کشف می‌شود. به‌طور کلی غارنوردی آماتور بیشتر در میان کوهنوردان رایج است. بسیاری از غارنوردان آماتور به خاطر علاقه خاصی که در طی سال‌ها غارنوردی به این فن پیدا می‌کنند تبدیل به غارنوردان حرفه‌ای می‌شوند و در بعضی از رشته‌های آن تجربه‌های زیادی کسب می‌کنند.

 

از نگاه غارنوردان آماتور غارنوردی ورزش تفریحی نوردیدن و اکتشاف غارهاست.

 

چالش‌های مربوطه به نوع و گونه غاری که نوردیده می‌شود بستگی دارد ولی معمولاً بهره‌گیری از میخ و طناب و گذر از تنگراه‌ها، دهلیزها و چالاب‌ها را شامل می‌شود. در ایران غارنوردی را یکی از گرایش‌های کوهنوردی می‌دانند ولی در برخی کشورها رشته‌ای جداگانه شمرده می‌شود. دیگر گرایش‌های کوهنوردی در ایران از این قرارند: کوه‌پیمایی (Hiking)، سنگ نوردی (Rock Climbing)، یخ نوردی (Ice Climbing) و صعودهای ورزشی (Sport Climbing)

 

مهم‌ترین، پرهیجان‌ترین و سخت‌نوردترین غار ایران غار پرآو در استان کرمانشاه است. استان کرمانشاه بعلت دارا بودن محیطی مناسب و در برگرفتن شمار بسیار زیادی غار از جمله ژرفترین و طولانی‌ترین غارهای ایران و داشتن علاقه‌مندان بسیار از پیشروترین استان‌های غارنوردی ایران به‌شمار می‌آید. بسیار بر این باورند تنی چند از غارشناسان کرمانشاه غاری ژرفتر از پراو را کشف نموده‌اند اما برای بکر ماندن آن از آشکار نمودن جایگاه آن خودداری می‌کنند!! از دیکر غارهای ایران که همواره مورد بازدید غارنوردان باشگاه‌های غارنوردی ایران قرار می‌گیرند می‌توان از غارهای یخ مراد –بورنیک – رود افشان و کهک، قاطرچی و کتله‌خور نام برد.

 

غارنوردی حرفه‌ای

غارنوردان حرفه‌ای کسانی هستند که برای اهداف خاصی بجز جنبه ورزشی آن پا به اعماق غارها می گذارند. این اهداف که جنبه علمی دارند به رشته‌های زیر تقسیم می‌شود: زمین شناسی، دیرین شناسی، باستان شناسی، انسان شناسی، آب شناسی و زیست شناسی.

 

وسایل اساسی برای غارنوردی‎

 

وسایل اساسی برای غارنوردی

 

کفش

محیط غارها به‌دلیل کمبود نور، مرطوب هستند و مسیر پیمایش غالبا مرطوب،‌ لغزنده و گل‌آلود هستند، پس برای عبور از درون یک غار باید کفشی مناسب پوشیده باشید. کفش‌های کوهنوردی و غارنوردی دقیقاً مناسب پیمایشی عالی و بدون دردسر هستند. اما قبل از ورود به غار با توجه به آبی بودن یا خشک بودن آن، باید کفش خود را انتخاب کنید. در غارهای آبی، که به شنا و غواصی نیاز دارد، کفش‌های پلاستیکی با ساق‌های بلند که برای عبور از مناطق گل‌آلود مناسب است، توصیه می‌شود و در غارهای خشک از کفش‌های کوهپیمایی استفاده کنید.

 

کلاه

کلاه ایمنی که برای حفاظت سر استفاده می شود، در پیمایش تمام غارها لازم و ضروری است. در ضمن کلاه جایی است که چراغ قوه یا بعضی از دیگر وسایل مورد نیازتان را به آن متصل می کنید. همیشه کلاه ایمنی به سر داشته باشید.

 

خوراکی‌ها

در غار شرایطی غیرقابل پیش‌بینی در انتظار شماست، پس بهتر است برای هر اتفاقی آماده باشید و هرگز ریسک نکنید. شما باید برای مدت زمانی که در غار خواهید بود، غذا و آب به میزان لازم همراه داشته باشید، حمل بارهای بیش از نیاز هم مساله‌ای است که در ادامه‌ پیمایش از شما بسیار انرژی خواهد گرفت، پس نه کم و نه زیاد، حتماً به میزان لازم برای خود آب و غذا بردارید. نوشیدنی‌های گرم، مانند چای و قهوه، آجیل‌ها و میان‌وعده‌های پرکالری در مسیر پیمایش بسیار به کار شما می‌آیند، پس از داشتن آنها غفلت نکنید.

 

کیف کمک های اولیه

همانطور که راهنمای گروه باید یک کیف کمک های اولیه کامل به همراه داشته باشد؛ شما نیز سعی کنید که بعضی از لوازم کمک های اولیه را داشته باشید. لازم نیست حتما بار زیادی را با خود حمل کنید. شاید یک باند، چند چسب زخم، بتادین و دیگر لوازم پزشکی برای جراحت های کوچک و زخمی درون کیفتان کمک کننده خوبی است. همچنین به دلیل سرد بودن محیط داخل غارها، حتما لباس گرم بپوشید و اگر کسی آسیب دید، سعی کنید که بدن فرد آسیب دیده را گرم نگه دارید. در راه پیمایی درون غارها، سعی کنید که کمتر بنشینید. چرا که اکثر زمین ها خیس بوده و همین موضوع باعث خیس شدن لباس های شما و در نتیجه کم شدن دمای بدنتان می شود. باید مراقب دمای بدن خود باشید. به همراه داشتن نوشیدنی های گرم در فلاسکی کوچک یا تنقلات انرژی زا همانند انواع آجیل ها نیز می تواند انرژی و گرما را به بدن شما بازگرداند.

 

تعداد ی چراغ قوه 

از نکات غارنوردی که باید به آن دقت داشته باشید این است که حداقل ۳ منبع نوری مختلف به همراه داشته باشید. منبع های نوری همانند چراغ قوه ها را از میان لوازم ضد آب انتخاب نمایید. همچنین با خود فانوس و شمع نیز بهتر است داشته باشید. اگر به درون غارهایی می روید که به نوعی حکم اکتشاف دارند و از دهانه غار بسیار دور می شوید، حتما مدت زمان روشن ماندن چراغ قوه ها را در نظر داشته باشید. حداقل با خود برای ۴ بار استفاده از چراغ قوه ها، باتری اضافه بردارید. دو دست از باتری ها را درون کوله پشتی ضد آب خود بگذارید و یک دست را در جیب های شلوار خود نگه دارید. یک چراغ پیشانی همانند هد لمپ ها، یک چراغ قوه دستی برای زیر آب و یک چراغ قوه کوچک دیگر خیال شما را از بابت روشنایی درون فضا تاریک غارها، راحت می نماید.

 

لباس غارنوردی به طور کلی باید مستحکم و ضخیم و راحت باشد‎

 

لباس غارنوردی 

لباس غارنوردی به طور کلی باید مستحکم و ضخیم و راحت باشد. از نظر ساختار باید یک تکه باشد تا در هنگام عبور و خزش در معابر تنگ بتوان به راحتی عبور کرد و نوع زیپی بر نوع تکمه ای ارجعیت دارد. لازم است سر آستینها و دم پاها نیز توسط کش بسته گردد تا از ورود خاک و گل به داخل بدن جلوگیری گردد. برای استحکام قسمتهایی که بیشتر با زمین در تماس اند مانند آرنجها و سر زانوها بهتر است یک تکه پارچه ضد خش بر روی آن وصله گردد.

 

لباسهای غارنوردی بنا به شرایط کار در غار به سه دسته تقسیم می شوند.

۱- نخی

۲- لباسهای الیاف مصنوعی

۳- لباس زیر 

 

کیف مخصوص غارنوردی

از وسایل مورد نیاز برای غارنوردی کیف و کوله غارنوردی است که برای خشک نگه داشتن و حمل وسایلتان باید داشته باشید.

 

جوراب و دستکش

برای شروع غارنوردی، جوراب های پشمی بپوشید. اما زمانی که می خواهید وارد آب شوید یا به مناطق حساس می رسید، جوراب خود را با جوراب های مخصوص پیمایش غار عوض کنید. برای گرم نگه داشتن و جلوگیری از زخم شدن دستانتان نیز دستکش بپوشید.

  

کیف

کیف‌ها و کوله‌های مناسب غارنوردی یکی از ملزومات این ورزش است. شما برای غارنوردی حرفه‌ای باید کوله‌ای همراه داشته باشید تا وسایل‌تان در آن قرار بگیرند. این کوله‌ها ضد آب هستند و لوازم شما در طول مدت پیمایش خشک خواهند ماند.

 

لوازم مختلف کوهنوردی

وسایلی همانند طناب های مخصوص کوهنوردی، گیره ها و لنگر یا زنجیر به همراه داشته باشید.

 

گردآوری: بخش ورزش بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------