آشنایی با ورزش تیراندازی و انواع رشته های این ورزش



عکس های ورزش تیراندازی, نکات مهم در ورزش تیراندازی, مقاله در مورد ورزش تیراندازی

تیراندازی ورزشی با تاریخچه ای کهن،‌ پر هیجان و محبوب است

 

آشنایی با ورزش تیراندازی

تیراندازی یک ورزش مهیج و رقابتی است که از زمان های بسیار دوری محبوب بوده است. این ورزش در ایران نیز مورد توجه افراد بسیاری است و در دین اسلام نیز از آن یاد شده است. برای ورزش تیراندازی به مهارت،‌ دقت و سرعت زیادی نیاز است و این مسابقات آن در رده ها و رشته های مختلفی برگذار می شوند. در ادامه جهت آشنایی با انواع رشته های ورزشی تیراندازی همراه ما باشید.

درباره ورزش تیراندازی

رشته ورزشی تیراندازی یک رقابت محبوب و یکی از ورزش‌ های نشانه روی است که در آن مهارت ورزشکاران یعنی سرعت و دقت آنها با استفاده از سلاح های مختلفی مانند اسلحه های گرم شکاری یا پیستول و تفنگ های ساچمه ای مورد آزمایش قرار می گیرد. مسابقه های ورزش تیراندازی در رشته های مختلفی بر اساس وضعیت برگذار می شود که از جمله آن می توان به حالت خوابیده، زانو زده و ایستاده اشاره کرد. 

 

مسابقه های سلاح های تفنگ و تپانچه در مسافت های ده، بیست و پنج، پنجاه و سی صد متری برگزار می شوند که در مسافت ده متر از سلاح های بادی و مسافت های بیشتر تفنگ خفیف مورد استفاده قرار می گیرد.

 

فدراسیون جهانی تیراندازی

این نهاد به عنوان سازمان اصلی اداره کننده و برگزاری مسابقات ورزش تیراندازی در جهان شناخته می شود و در سال ۱۹۰۷ تاسیس شده است و مقر آن مونیخ، کشور آلمان می باشد. ورزش تیراندازی بر اساس سلاح های مورد استفاده در مسابقات به سه رشته جداگانه دسته بندی می شوند که عبارتند از:

 

انواع رشته های ورزشی تیراندازی

 

مقاله در مورد ورزش تیراندازی, آشنایی با ورزش تیراندازی، ورزش تیراندازی

مسابقات ورزش تیراندازی در انواع مختلف و رشته های متنوعی برگذار می شود

 

برای تقسیم بندی این رشته می توان از روش های مختلفی استفاده کرد اما روشی که به رسمیت شناخته شده است معمولا بر اساس اسلحه و نوع مسابقه است که می تواند شامل تیراندازی به اهداف ثابت یا متحرک باشد. ورزش تیراندازی با سه نوع مختلف از سلاح ها انجام می شود که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم:

 

● رشته تیراندازی با تفنگ بادی (شکاری) یا رایفل

در این رشته از یک اسلحه بزرگ یا شکاری که برای گرفتن آن به دو دست نیاز باشد استفاده می کنند. به طور کلی با استفاده از این تفنگ ها می توان به صورت پیوسته شلیک کرد و دقت بیشتری نیز نسبت به پیستول ها دارند. استفاده از تفنگ ها برای شکار رایج است و در تمامی مسابقات این رشته، تیراندازان با شلیک به هدفی که از ده حلقه داخل هم تشکیل شده است، امتیازی کسب می کنند و فردی که بالاترین امتیاز را دریافت کرده باشد برنده مسابقه می باشد.

 

تعیین امتیاز مسابقه تیراندازی در رشته تفنگ شکاری با امتیاز راند آمادگی جمع می شود و برگزاری این مسابقات با اهدافی در فاصله های ۱۰ متری یا ۵۰ متری صورت می گیرد. همچنین نوع مسابقه برگذار شده می تواند بر اساس وضعیت های مختلفی شامل ایستاده، زانو زده یا دراز کش باشد. برای نشانه گیری در این ورزش از دوربین های بصری استفاده نمی شود و تنها نشانه های فلزی بدون لنز مجاز می باشد. 

 

● رشته تیراندازی با تپانچه یا پیستول

پیستول به تفنگ های کوچک تری گفته می شود که حمل و نقل آنها بسیار راحت تر است اما در مقایسه با تفنگ های شکاری برد و دقت کمتری دارند. برگذاری مسابقات تیر اندازی با تپانچه مانند رشته قبلی است و ورزشکاری که بیشترین امتیاز را با شلیک به هدف هایی در فاصله های معین ده، بیست و پنج و پنجاه کسب کند برنده مسابقه است.

 

البته این رشته از ورزش تیراندازی تنها در وضعیت ایستاده برگزار می شود و ورزشکاران باید تفنگ خود را تنها با یک دست نگه دارند و مجاز به تکیه مچ دست به جایی نیستند. استفاده از دوربین ها،‌ اشعه لیزر یا سایر موارد در این رشته مجاز نیست و نشانه گیری باید تنها با استفاده از ابزار موجود صورت بگیرد.

 

- ورزش biathlon

 

 تحقیق درمورد ورزش تیراندازی, لوازم ورزش تیراندازی, ورزش تیراندازی با اسلحه گرم

ورزش تاریخی و محبوب biathlon

 

همچنین از این نوع اسلحه برای برگزاری ورزش دوگانه بیاتلون یا biathlon که ترکیبی از دو ورزش اسکی صحرانوردی و تیراندازی است استفاده می شود. این ورزش تاریخچه ای طولانی در بخش نظامی و ورزش های رزمی دارد و محققان به مدارکی دست یافته اند که نشان می دهد که وایکینگ های نروژی، ارتش های اسکاندیناوی و روسیه در قرون وسطی و... از این ورزش در مبارزه ها و شکار استفاده می کردند.

 

● رشته تیراندازی با تفنگ ساچمه زنی

همانطور که متوجه شدید استفاده از تفنگ های ساچمه ای نیز در این ورزش رایج است. مسابقاتی که با این سلاح ها برگزار می شوند در سه رشته تراپ، اسکیت و تراپ دوتایی هستند که تراپ به دلیل هیجان بسیار بالا از محبوبیت بالایی برخوردار است.

 

عکس های ورزش تیراندازی, نکات مهم در ورزش تیراندازی, مقاله در مورد ورزش تیراندازی

استفاده از تفنگ های ساچمه ای برای مسابقات تیراندازی

 

- رشته تیراندازی تراپ یا اهداف متحرک

این رشته به عنوان اهداف پروازی نیز شناخته می شود و برگزاری مسابقات آن در فضای باز صورت می گیرد. دیسکت های مورد استفاده توسط دستگاه های مخصوصی پرتاب می شوند و تیراندازان باید با اسلحه های ساچمه ای یا شاتگان آن ها را مورد هدف قرار دهند. این رشته به دلیل هیجان بالا طرفداران بسیاری دارد و به رشته های تخصصی تر و حرفه ای تر بیشتری نیز تقسیم می شود. برای برگزاری این مسابقات به اسلحه های ساچمه ای یا شاتگان های که بتوانند به راحتی دیسکت ها را خرد کنند نیاز است.

 

جمع بندی

تیراندازی ورزشی با تاریخچه ای کهن،‌ پر هیجان و محبوب است که بر دو عملکرد دقت و سرعت ورزشکاران تاثیر می گذارد. مسابقات ورزش تیراندازی در انواع رشته ها و رده های مختلفی برگزار می شود که وضعیت ورزشکار و اهداف ممکن است در هرکدام از آن ها متفاوت باشد اما به طور کلی برای دسته بندی این رشته ها بر اساس اسلحه مورد استفاده می باشد.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------