آشنایی با ورزش گرانقیمت آفرود



ورزش گرانقیمت آفرود, آشنایی با ورزش گرانقیمت آفرود, آفرودسواری

ورزش گرانقیمت آفرود

 

این روزها آفرودسواری بعنوان یک ورزش شناخته شده و به اعتقاد بسياري گران ترین ورزش دنیاست ولی همین ورزش باتوجه به همه دردسرها و هزینه هایش، تب و تاب شدیدی در بین جوانان ایجاد نموده است. در ادامه با “ورزش آفرود” بیشتر اشنا خواهید شد.

ابزار آفرود نه تنها خودروی دو دیفرانسیل، بلکه امکانات جانبی لازم آن خودرو جهت آفرود و همچنين لوازم دیگری من جمله جک هایلیفت، بیل، تبر، گالن بنزین و… است. چنانچه میخواهید یک بی راهه نورد حرفه ای شوید لازم است که امکانات و ابزار تکمیلی داشته باشید.

 

« آفرودسواری» در سال های گذشته به یکی از تفریحات هیجان انگیز بدل شده است که در بیشتر کشورهای دنیا از جمله ایران طرفداران خاص خویش را دارد و تاریخچه آن به مسابقه های اتومبیلرانی بازمی گردد.

 

مسابقه های خودروهای آفرود در مسیرهای سخت مثل کویر، کوهستان و جاده های ناهموار انجام می شود که زیبایی خاصی دارد. هیجان ناشی از رانندگی در جاده های ناهموار و بِکر بودن طبیعت مسیر این مسابقه های، سبب شد تا آفرودسواری در حوزه ورزش و از طرف ديگر در گردشگری هم مورد توجه واقع شود.

 

مسابقه های آفرود زیر مجموعه فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی قرار می گیرد، چالش آفرودکاران در راندهای گوناگون مسابقه ها هوای بارانی، طوفانی و حتی برف است که رقابت را دشوار تر کرده و بر هیجان آفرود سواری می افزاید.

 

ورزش گرانقیمت آفرود, آشنایی با ورزش گرانقیمت آفرود, آفرودسواری

آفرودسواری

 

معنی لغوی آفرود چیست ؟

آفرود یک کلمه انگلیسی است و ترجمه این واژه در فارسی به مفهوم خارج از جاده یا بی راهه می باشد.

 

آفرود چیست؟

درواقع آفرود سبکی از رانندگی است. ورزشکاران با ماشین های دو دیفرانسیل در مسیر های دشوار با پستی و بلندي های شدید رانندگی نموده و خود را به مقصد می رسانند. میتوانند از مسیر های سخت و منطقه های صعب العبور بگذرند و در مناطقی که برای خوردو های معمولی مطلوب نیست به آسانی حرکت کنند.

 

البته باید به شما بگویم داشتن سواری های آفرود تنها لازمه این تفریح هیجان انگیز نیست بلکه رانندگانی که در آفرودینگ شرکت می کنند باید آفرود باز حرفه ای بوده و علاوه بر داشتن مهارت از قدرت تصمیم گیری و تمرکز بالایی هم برخوردار باشند.

 

آفرود( OFF ROAD) در انگلیسی یعنی بیرون از جاده. به سواری هایی اتلاق می شود که میتوانند مسیرهایی را بپیمایند که جاده ندارند. مانند بیابان، مانند جنگل، مانند شن های صحرا و… در اصطلاح به آنها خودرو های بیابانگرد هم می گویند.

 

آفرود در مکان های گوناگون برپا می شود، تقریبا همه جا. از زمین های گل آلود و تپه های شنی گرفته تا بیابان های باتلاقی و زمین های رمل و کوهستان و کویر و… اکنون متوجه شدید به چه دلیل بیشتر آفرود بازان منتظر فصل های پر باران هستند؟

 

چه خوش خبری، این که:در ایران باتوجه به تنوع طبیعت و آب و هوای متغییر در فصول گوناگون، زمینه مناسبی برای گذراندان زمانی خوش با این تفریح برای علاقه مندان فراهم است. که البته برای رانندگی در هر کدام از این زمین ها باید قانون های مخصوص خودش را رعایت کنید. راستی از جمله این خودروها انواع خانواده جیپ، لندکروز، تویوتا و ديگر سواری های شاسی بلند همگی مطلوب هستند.

 

ورزش گرانقیمت آفرود, آشنایی با ورزش گرانقیمت آفرود, آفرودسواری

مسابقه های خودروهای آفرود

 

آفرود به دودسته تقسیم می شود:

آفرود و مسابقه

آفرود و طبیعت گردی

 

آفرود و مسابقه

مسابقه های آفرود زیر نظر فدراسیون اتومبیلرانی و جهان گردی برپا می شود و مثل همه مسابقه های ديگر دارای قانون های خاصی بوده و به برندگان هم جوایز نفیسی اهدا می شود.

 

مشکلات مسابقه های آفرود چیست؟

مسابقه های آفرود هم شبیه دیگر ورزش ها داری مشکلات بسياري میباشد که از مشکلات این ورزش میتوان به نبود پیست حرفه ای و عدم تامین اعتبار دولتی جهت برگزاری مسابقه های اشاره کرد.

 

البته افرادی که در مسابقه های آفرود شرکت می کنند امکانات و تجهيزات خودشان را دارند و فرد یا سازمان دیگری برای آنها هزینه نمی کند.

 

ورزش گرانقیمت آفرود, آشنایی با ورزش گرانقیمت آفرود, آفرودسواری

خصوصیت خودروهای آفرودی

 

آفرود و طبیعت گردی

بعضی ها هم هستند که مسابقه را ملاک کار خویش قرار نمی دهند و نگاهی متفاوت به این ورزش دارند. این اشخاص تمایل دارند دل به طبیعت بزنند و از رانندگی و طبیعت لذت ببرند. اکنون اشخاص زيادي هستند که با خودرو دو دیفرانسیل خود دل را به طبیعت می سپارند.

 

در ایران تورهای طبیعت گردی بسياري فعالیت می کنند. البته این تورها هم قانون های خاص خود را دارد؛ اکثر تورهای آفرود دارای مجوز می باشند و مسافرین خود را بیمه حوادث می کنند.

 

این تورها به علت داشتن هیجان زیاد، علاقمندان زيادي دارد. چنانچه جزء افرادی هستید که عاشق هیجان هستید به شما پیشنهاد می‎کنم یک بار سفر با تورهای آفرود را تجربه کنید و برای خویش خاطره بسازید.

 

ورزش گرانقیمت آفرود, آشنایی با ورزش گرانقیمت آفرود, آفرودسواری

آفرود و طبیعت گردی

 

خصوصیت خودروهای آفرودی چیست؟

ماشین های آفرود دو دیفرانسیلی هستند و موتورهای بسیار قدرتمندی دارند.

 

تایرهای یک ماشین آفرود بزرگتر از حد طبیعی بوده و آج های آن درشت هستند، گل های تایر آفرود نسبت به تایر خودروهای معمولی، از هم فاصله بیشتری دارند.

 

ارتفاعشان با سطح زمین زیاد است تا موقع عبور از صخره و پستی بلندي به جایی برخورد نکنند.

 

چنانچه به آفرودها توجه کنید لوله ای شبیه به دودکش را در یک طرف ماشین خواهید دید که از زیر کاپوت تا بالای سقف نصب شده است. این قطعه« اسنوركل»( Snorkel) نام دارد. اسنورکل مجرای تنفسی ماشین موقع حرکت در آب است. در واقع هنگامی که آفرود در آب گیر کند، این لوله، هوای بیرون آب را به موتور می رساند تا خاموش نشود.

 

حتماً در مسابقه های آفرود دیده اید که یکی از چرخ های خودرو در هوا معلق مانده است ولی یک باره خودرو شروع به حرکت می کند. علت این حرکت، وجود قطعه ای به اسم« دیف لوك»( diff lock) است. فعال کردن این سیستم سبب می شود چرخ هایی که روی زمین هستند با هم درگیر شوند و خودرو شروع به حرکت کند.

 

قطعه ای به اسم« وینچ» یکی از مهمترین تجهيزات در آفرودهاست. وینچ روی سپر جلویی آفرود بسته می شود تا در صورت گیر کردن در گل و لای با کمک آن خودرو را بیرون بکشند. وینچ ها بسته به نوعشان از دو تا هشت تن را میتوانند جابجا کنند.

 

پتانسیل آفرود در ایران

ایران به لحاظ دارا بودن پتانسیل های زیاد در زمینه طبیعت گردی و هم دارا بودن اقلیم های متفاوت، دارای کویرهای معروف لوت و مرکزی میباشد و از طرف ديگر به جهت دارا بودن بخش های کوهستانی و جنگلی بستر مناسبی را برای صنعت آفرود در اختیار همگان قرار داده است.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------