رشته ورزشی هاکی روی یخ



هاکی,هاکی روی یخ,رشته ورزشی هاکی روی یخ

رشته ورزشی هاکی روی یخ
هاکی روی یخ (Ice hockey) نام یکی از رشته‌های ورزشی پرطرفدار است که در آمریکای شمالی (ایالات متحده و کانادا) تنها به عنوان هاکی نامیده می‌شود. بازی هاکی، یک بازی تیمی است که بر روی یخ انجام می‌شود. ورزش هاکی در کشورهای سردسیری که فصل سرما و یخبندان در آنان طولانی است دارای محبوبیت بسیار زیادی است، به صورتی که در کشورهای اسکاندیناوی و کانادا هاکی ورزش اول آن کشورها به حساب می‌آید.

 

هاکی روی یخ یکی از چهار بازی اصلی در آمریکای شمالی است که لیگ فوق حرفـه‌ای آن کـه به لیگ برتر مشهـور است و بـا نـام لیگ ملی هاکی (NHL) و بـرای زنـان بـا نـام لیگ ملی هاکی زنان (NWHL) دارای محبوبیت و طرفداران زیادی است. بوفالو، دیترویت، پیتسبرگ، مینسوتا، شیکاگو، بوستون، نیویورک، فیلادلفیا، تمپا، دنور، سن خوزه و کلمبوس از شهرهایی در ایالات متحده هستند که شهروندانشان به هاکی علاقه فراوان دارند.

هاکی در فصل سرما، ورزش ملی کانادا و محبوب ترین بازی ورزشی در کشور فنلاند است. هاکی همچنین در بخش‌هایی از ایالات متحده آمریکا از جمله در شمال شرقی، مرکز و آلاسکا دارای طرفداران بسیاری است.

 

با اینکه ۶۴ کشور جهان عضو فدراسیون بین‌المللی هاکی روی یخ (IIHF) هستند، اما در مسابقات جهانی هاکی از جمله در بازیهای المپیک زمستانی و جام جهانی هاکی روی یخ کشورهای کانادا، جمهوری چک، فنلاند، روسیه، اسلواکی، سوئد و ایالات متحده آمریکا حرفی برای گفتن دارند و غالباً" درصدر جدول مسابقات جای دارند. بطوری که از ۶۳ مدالی که در مسابقات هاکی مردان در بازیهای المپیک زمستانی از سال ۱۹۲۰ تاکنون اعطاء شده‌است، تنها ۶ مدال به کشورهایی جز چند کشور نامبرده رسیده‌است.
بازی هاکی روی یخ ورزشی بسیار فیزیکی است که در آن سه عامل سرعت، تکنیک و قدرت فیزیکی یا قدرت جسمانی ؛ نقشی اساسی را ایفا می نماید.

 

هاکی,هاکی روی یخ,رشته ورزشی هاکی روی یخ

 

زمان بازی و وقت‌های اضافه
بازی هاکی روی یخ شامل سه ست 20 دقیقه ای (Set) می‌باشد و زمان بازی فقط هنگامی محاسبه می‌شود که توپ در حال حرکت باشد. در بازی‌های غیر حرفه‌ای و بازی‌های کودکان زمان هر دوره بازی ، گاهی کوتاهتر خواهد بود. اگر در پایان ست سوم نتایج مساوی بود وقت اضافه نیز در نظر گرفته می‌شود و اولین تیمی که گل به ثمر برساند ، برنده ی آن مسابقه می‌شود.


اصطلاحات انگلیسی خاص بازی هاکی
 'Chirpin (جیرجیر زدن) : به فحاشی بازیکنان به یکدیگر.

- Mucking it up (کثافت‌کاری) : به درگیرشدن فیزیکی در هنگامی که پاک هاکی در کرنرها قرار دارد.
- Up on the roof (رو-طاقی) : شوتی که به بالای طاق دروازه بنشیند.
-  Cement Head (کله‌خر) : بازیکن متهاجم که به دنبال دعوا و فیزیکی شدن باشد.
- Gong Show (نمایش ضرب چینی) : به بازیکن و یا تیمی که بازی هاکی را بد بازی کند.
- Top Shelf (سجاف) : به گلی که پاک هاکی از کُرنر هر یک از دو طاق دروازه به ثمر نشسته باشد.
- Duster (گردگیر) : به بازیکنی که همیشه روی نیمکت ذخیره به دستور مربی مینشیند و بازی داده نمی‌شود.
-Grinder (جان‌کن) : به بازیکنی که هم خشن است و هم زحمت کش.
منبع : fa.wikipedia.org

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------