ژیمناستیک هنری ؛ برجسته ترین و مشهورترین سبک ژیمناستیک



فواید ژیمناستیک, سبک ورزشی ژیمناستیک, حرکت های ژیمناستیک هنری

برجسته ترین و مشهور ترین قسمت ژیمناستیک، ژیمناستیک هنری است

 

همه چیز درباره ژیمناستیک هنری  

محبوب ترین سبک ورزشی ژیمناستیک، ژیمناستیک هنری است. ژیمناستیک هنری به عنوان یکی از شاخه های اصلی ژیمناستیک، یک رقابت بین المللی محسوب می شود که موفقیت در آن مستلزم انعطاف پذیری، هماهنگی میان اعضا بدن، قدرت، چابکی و تعادل است. در ورزش ژیمناستیک هنری ورزشکاران براساس جنسیت به دو گروه تقسیم بندی می شوند. 

ژیمناستیک هنری چیست؟

 

ژیمناستیک هنری چیست, ژیمناستیک هنری کودکان, فواید ژیمناستیک

مدرن ترین ورزش برای بانوان ژیمناستیک هنری می باشد

 

یکی از ورزش های موجود در رشته آمادگی جسمانی، ژیمناستیک است. انجام حرکات ژیمناستیک به هماهنگی اعضای بدن، چابکی، قدرت، تعادل و انعطاف پذیری نیاز دارد. 

ورزش ژیمناستیک یک رشته ورزشی بسیار قدیمی است که به عهد یونان باستان تعلق دارد. این رشته در دهه 1900 به عنوان یک ورزش در سطح دنیا به صورت رسمی معرفی شده است. 

 

برجسته ترین و مشهور ترین بخش ژیمناستیک، ژیمناستیک هنری است. در واقع ژیمناستیک هنری یکی از شاخه های اصلی ژیمناستیک به شمار می رود که تحت نظارت و اداره فدراسیون جهانی ژیمناستیک قرار دارد. 

 

قدرتمند ترین کشورها در سطح جهان که در عرصه ژیمناستیک هنری المپیک دارند شامل آمریکا، چین و روسیه می شوند. علاوه بر این، ورزشکاران گسترده ای اعم از نادیا کومانچی، ویتالی شربو، لودمیلا تریسشوارا، بارت کانر و الگا کوربت سابقه شرکت در رشته ژیمناستیک هنری را دارند. 

 

عنوان مدرن ترین ورزش برای بانوان به ژیمناستیک هنری اختصاص دارد. ژیمناستیک کاران با تلفیقی از ظرافت و جسارت به انجام حرکات چالش برانگیز می پردازند. موفقیت در رشته ورزشی ژیمناستیک مستلزم هنروری، چابکی، سبکی، قدرت و انعطاف پذیری است.

 

حرکت های ژیمناستیک هنری

شرکت کنندگان در ژیمناستیک هنری بر اساس جنسیت در دو بخش مجزا گروه بندی می شوند. سپس بر روی یک سری سطوح و وسایل مختلف به انجام حرکت ورزشی می پردازند. 

 

در رقابت های ژیمناستیک هنری شرکت کنندگان با جنسیت زن در رشته های حرکات زمینی،  پارالل ناهم سطح یا میله های نامتقارن، چوب موازنه، پرس از خرک رقابت می کنند. 

علاوه بر این، شرکت کنندگان با جنسیت مرد نیز در بخش های ورزشی بارفیکس، حرکت زمینی، دار حلقه، خرک حلقه، پرش خرک و پارالل مبارزه می کنند. 

 

حرکات زمینی تنها رقابتی است که براساس موسیقی هماهنگ می گردد. عمده تمرکز ورزشکاران در ژیمناستیک هنری به تعادل، قدرت و چابکی اختصاص دارد. 

تمام شرکت کنندگان در ورزش ژیمناستیک هنری از یک امتیاز کامل بهره مند هستند. در طول اجرا رقابت به موجب بروز هر خطا به وسیله تیم داوران، امتیاز هایی از ژیمناست ها سلب می گردد. 

 

در رقابت های ژیمناستیک هنری شرکت کننده ای برنده معرفی می شود که از کمترین امتیاز منفی برخوردار باشد. علاوه بر این بهتر است بدانید داوران، امتیاز ژیمناستیک کاران را بر اساس مؤلفه هایی نظیر میزان فاصله و ارتفاع از دستگاه و سختی رقابت مشخص می سازند. 

 

رقابت های مختلف ژیمناستیک هنری 

حرکات زمینی 

 

فواید ژیمناستیک, سبک ورزشی ژیمناستیک, حرکت های ژیمناستیک هنری

شرکت کنندگان در ژیمناستیک هنری براساس جنسیت در دو بخش گروه بندی میشوند

 

یکی از بخش های مهم مسابقاتی ورزش ژیمناستیک، حرکات زمینی است. حرکت های ژیمناست های هنری به موجب برخورداری از چابکی و هماهنگی بدن با عنوان حرکات آکروباتیک شناخته می شود. 

در حرکات زمینی به منظور تسریع انجام حرکت های آکروباتیک یک تشک مخصوص با قابلیت ارتجاعی و فنری تعبیه می شود. 

 

در حرکات زمینی برنامه ورزشکاران برای اجرا حرکت و نوع موسیقی طبق نظر مربی معین می گردد. در مسابقات بین المللی، ژمیناست های زن با ترکیبی از حرکات آکروباتیک و رقص به رقابت می پردازند. حداکثر زمان در نظر گرفته شده برای بانوان 90 ثانیه است. آقایان ژیمناستیک کار نیز با به کارگیری حرکات آکروباتیک، حرکات انعطافی، تعادلی، قدرتی و بالانسی حدود 70 ثانیه برای انجام برنامه ورزشی زمان دارند. 

 

پارالل ناهم سطح 

یکی از ابزار های ورزش ژیمناستیک پارالل ناهم سطح می باشد. پارالل ناهم سطح متشکل از میله هایی نامتقارن است که عنصر سازنده آن شامل مواد مرکب، چوب و پلاستیک می شود. 

بهتر است بدانید پارالل ناهم سطح در رشته ژیمناستیک هنری به وسیله بانوان مورد استفاده قرار می گیرد. 

 

پرش از خرک

 

ژیمناستیک هنری کودکان, ژیمناستیک هنری چیست, ژیمناستیک هنری کودکان

یکی از ابزارهای ورزش ژیمناستیک هنری پارالل ناهم سطح می باشد

 

پرش از خرک به عنوان یک بخش ورزشی در ژیمناستیک هنری به وسیله ژیمناست های زن و مرد انجام می شود. در حرکت پرش از خرک، ژیمناست با سرعت بالا یک مسیر 25 متری را به دویدن می پردازد. سپس با جهش از یک تخته فنری پرشی را از روی خرک انجام می دهد. 

امتیاز های پرش از خرک بر اساس میزان پیچیدگی حرکات آکروباتیکی، ارتفاع و طول پرواز از تخته پرش، فرود ثابت به همراه تعادل مشخص می گردد. 

 

چوب موازنه 

چوب موازنه در ورزش ژیمناستیک هنری مورد استفاده بانوان قرار دارد. جنس این ابزار عمدتا فلز است و به وسیله ی یک تیر چوبی با روکش چرم طراحی می گردد. 

زمان مناسب برای تمرین با چوب موازنه حدود یک دقیقه و سی ثانیه برآورد شده است.

 

دار حلقه 

 

ژیمناستیک هنری چیست, ژیمناستیک هنری کودکان, فواید ژیمناستیک

شاخه های اصلی ژیمناستیک شامل ژیمناستیک هنری و ژیمناستیک ریتمیک است

 

دار حلقه یکی از ابزار های ورزشی ژیمناستیک هنری است که مورد استفاده آقایان قرار دارد. انجام تمرین رویدادی با دار حلقه نیازمند قدرت بالاتنه است. 

دستگاه دار حلقه متشکل از دو حلقه است. حلقه ها به صورت آزادانه از یک قاب فلزی محکم آویزان هستند. در واقع هر حلقه به وسیله ی یک تسمه به قاب فلزی وصل است. در طول اجرا تمرین ژیمناست از دسته حلقه بهره می گیرد. وی موظف است میان حرکت حلقه و حرکات بدن تناسب و هماهنگی ایجاد کند. 

 

خرک حلقه 

یکی دیگر از ابزار های مورد استفاده سنتی توسط آقایان در ژیمناستیک هنری، خرک حلقه است. دستگاه خرک حلقه دارای یک بدنه فلزی است و به وسیله فوم و چرم پوشش داده شده است. 

اصلی ترین عنصر رویداد خرک حلقه کار دو پا و تک پا است. ژیمناست ها موظف هستند با قرار دادن هر دو دست بر روی چرم، بدن را به سمت بالا و پایین هدایت نمایند. 

 

وجه تمایز ژیمناستیک هنری با ژیمناستیک ریتمیک

 

انواع ژیمناستیک, ژیمناستیک هنری مردان, ژیمناستیک هنری

ژیمناستیک هنری و ژیمناستیک ریتمیک در نوع رقابت باهم متفاوت هستند

 

به طور کلی شاخه های اصلی ژیمناستیک شامل ژیمناستیک هنری و ژیمناستیک ریتمیک است. بدین ترتیب این دو شاخه به صورت مجزا دو نوع رشته ورزشی محسوب می شوند.

همان طور که بیان کردیم در ژیمناستیک هنری ژیمناستیک کاران بر اساس جنسیت به دو گروه تقسیم می شوند. این در حالی است که در ژیمناستیک ریتمیک جنسیت شرکت کنندگان به بانوان محدود می گردد. 

 

یکی از وجه تمایز های حائز اهمیت در ژیمناستیک هنری و ریتمیک نوع رقابت است. در ژیمناستیک هنری شرکت کنندگان قادر هستند در چهار رویداد  حرکات زمینی،  پارالل ناهم سطح یا میله های نامتقارن، چوب موازنه، پرش از خرک شرکت کنند. اما در ژیمناستیک ریتمیک دامنه حرکت ورزشکاران محدود است و تنها بر روی زمین صورت می گیرد. 

 

علاوه بر این، در طول تمرینات ژیمناستیک هنری دستگاه ویژه ای مورد استفاده ورزشکاران قرار نمی گیرد. در مقابل، در ژیمناستیک ریتمیک از ابزار های متعدد اعم از حلقه یا طناب، روبان، توپ و چوب دستی به همراه موسیقی استفاده می شود. 

 

زمانی که تیم ژیمناست ها وارد محوطه ژیمناستیک می شوند، می توانند تنها دو وسیله را به همراه داشته باشند. طبق قوانین بازی، ژیمناست ها می توانند وسایل خود را با وسایل هم تیمی ها تعویض نمایند. 

 

ژیمناست های ریتمیک بر روی زیبایی، انعطاف پذیری، رقص، هماهنگی چشم و دست تمرکز دارند. 

شایان توجه است در سطح جهان به صورت ناشناخته تیم های ژیمناستیک ریتمیک مردان وجود دارد. در عصر کنونی قابلیت شرکت مردان در مسابقات المپیک ژیمناستیک ریتمیک میسر نمی باشد. در واقع زمانی که ژیمناستیک ریتمیک مردان به وسیله کمیته بین المللی المپیک تصویب گردد، آقایان می تواند در مسابقات المپیک شرکت نمایند. 

 

گردآوری:بخش ورزش بیتوته 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------